Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2015

Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ- Ο ΠΥΡΓΟΣ



Ο πολύ καλός φίλος του ιστολογίου και μέλος της ομάδας "ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ-Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙΒασίλης Γιαννούσης προσπαθεί να δώσει απάντηση στο αίνιγμα της παρουσίας ενός πύργου στην ζωφόρο του ταφικού μνημείου του Τύμβου Καστά. Μέσα από  μια πολύ εμπεριστατωμένη ανάλυση, αφού συμπεραίνει  ότι ο πύργος ίσως να συμβολίζει την Βαβυλώνα καταλήγει στο ερώτημα :



"Το μεγάλο ερώτημα που γεννάται είναι ποιός άλλος άξιος θα μπορούσε να είχε πεθάνει στην Βαβυλώνα και ο θάνατος του να απεικονίζεται στο επιστύλιο του τάφου του.  Σε ένα τάφο τόσο μεγαλοπρεπή όσο αυτός του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη!!!"

Η απάντηση ίσως να είναι προφανής......

Ας απολαύσουμε την ανάλυση του........

========= 






Η αρχαιολόγος κα Περιστέρη Κατερίνα στην ομιλία της στο ΑΠΘ (στις 30/9/2015), μίλησε αναλυτικά για τις παραστάσεις που βρέθηκαν στον θάλαμο του ψηφιδωτού, η απόδοση των παραστάσεων έγινε από τον αρχιτέκτονα - μέλος της ανασκαφικής ομάδας του Τύμβου Καστά, κ.Μιχάλη Λεφαντζή και βασίστηκαν σε φωτογραφίσεις με φίλτρα και άλλες μεθόδους ανάλυσης των αλλοιωμένων ζωγραφικών παραστάσεων επί του Βόρειου θριγκού (Β3). 



………………’’Ψηλά βλέπουμε, τον νεκρό εν ζωή. Είναι ο ήρωας, που είναι είτε ... ως έφιππος σε μάχη, είναι τα κατορθώματά του, είτε οδηγεί άρμα σε αρματοδρομία και τα διάφορα δικά του, τα όπλα. Ας πούμε είναι η λεοντοκεφαλή του, είναι το κράνος... και δίπλα έχουμε έναν πύργο.
Αυτό, χωρίζει και το κομμάτι αυτό από το επόμενο που περιλαμβάνει τα όπλα του ήρωα. Μιλάμε για έναν αφηρωισμένο νεκρό, έτσι...;! Έχουμε τα όπλα του. Είναι η φαρέτρα του, είναι ο θώρακάς του, εδώ πάνω είναι ο αφηρωισμένος με το κόκκινο που βλέπουμε στο κεφάλι του, και δίπλα υπάρχει κάποιο τοπίο με ένα κράνος’’…………

            Ας κάνουμε τώρα ένα ταξίδι στον χρόνο και να μεταφερθούμε  στην περιοχή μεταξύ των ποταμών Τίγρη και Ευφράτη,  στην περιοχή της Μεσοποταμίας (στο σημερινό Ιρακ)  όπου κατά την αρχαιότητα  υπήρξε όπως την αποκαλούσαν οι Έλληνες  η αρχαία πόλη Βόρσιππα (Borsippa) (Barsip στις επιγραφές των Βαβυλώνιων και  Ασσύριων -  Borsif στο Ταλμούδ) σήμερα Birs ή Birs Nimrud. Εκεί συναντάμε τα ερείπια ενός ναού,  συναντάμε ένα «ziggurat», το οποίο μπορεί να μεταφραστεί  ως ‘’ ανυψωμένο κτήριο’’  (Akkadian zaqâru, "να ανέρχομαι ψηλα’’ ), έναν  Ναό του Θεού Nabu, καθώς και τον πύργο του , γνωστός από τους Έλληνες ως ‘’Πύργος της γλώσσας’’. Ο  Nabu ήταν ο γιος του ανώτατου Βαβυλώνιου Θεού, Marduk.  Αρχικά, και κατά τη διάρκεια της βασιλείας του βασιλιά Hamurabi (1792-1750 π.Χ.), ο ναός του Ezida στην  Borsippa ήταν αφιερωμένος στο βασιλιά Marduk, τον εαυτό του.



Η τοπική ιουδαϊκη παράδοση αυτόν τον πύργο στα Βόρσιππα ταυτίζει με τον Πύργο στο κεφ. 11 της Γενέσεως.  Τον Πύργο της Βαβυλώνας!!!



Την πόλη Βόρσιππα αναφέρει και ο Στράβων στα ‘’Γεωγραφικά’’ Βιβλίο ΙΣΤ   1.7 :
΄΄Τὰ δὲ Βόρσιππα ἱερὰ πόλις ἐστὶν Ἀρτέμιδος καὶ Ἀπόλλωνος͵ λινουργεῖον μέγα. πληθύουσι δὲ ἐν αὐτῆι νυκτερίδες μείζους πολὺ τῶν ἐν ἄλλοις τόποις· ἁλίσκονται δ᾽ εἰς βρῶσιν καὶ ταριχεύονται.΄΄

Ο κύλινδρος του Αντίοχου Α '
Άλλη μια αναφορά για την πόλη Βόρσιππα βρίσκουμε σε ένα έγγραφο, τον κύλινδρο του Αντίοχου Α ' τον Σωτήρα (324 - 261 π.Χ.). Η βασιλεία του διήρκεσε από το 281 έως το 261 π.Χ.,  Πατέρας του ήταν ο Σέλευκος Α' ο Νικάτωρ, πρώην αξιωματικός και επίγονος του Αλεξάνδρου του Μέγα, και μητέρα του η Απάμα από την Σύγδιανη, κόρη του Σπιταμένη. Ήταν μια από τις πριγκίπισσες της Ανατολής τις οποίες ο Αλέξανδρος χάρισε στους στρατηγούς του για συζύγους.    Ο κύλινδρος του Αντίοχου Α '   είναι ένα από τα ιστοριογραφικά κείμενα από την αρχαία Βαβυλωνία. Περιγράφει πώς ο Σελευκιδών Αντίοχος διάδοχος του θρόνου, ο γιος του βασιλιά Σέλευκου Νικάτορα, ανοικοδόμησε το ναό Ezida και προσεύχεται για την θεϊκή προστασία.
Το έγγραφο είναι σε σχήμα βαρελιού- κύλινδρο από πηλό, το οποίο είχε θαφτεί στα θεμέλια του ναού Ezida (750-484 π.χ.) στη πόλη Βόρσιππα. Είναι εγγεγραμμένο στην αρχαϊκή τελετουργική βαβυλωνιακή σφηνοειδή γραφή που χρησιμοποιήθηκε στο γνωστό Κώδικα του Χαμουραμπί και υιοθετήθηκε σε μια σειρά από Βασιλικές επιγραφές των Βασιλιάδων κατά την Νεοβαβυλωνιακή Περίοδος (625-539 π.χ.) , κυρίως από τον Ναβοπολασσάρ, αλλά και τους Ναβουχοδονόσορ (604π.χ.) και Ναβονίδη (Berger 1973).


Το ίδιο το κείμενο σφηνοειδούς γραφής (ΒΜ 36.277) βρίσκεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο.

Το κείμενο αναφέρει :
The mighty king, king of the world, king of Babylon, king of (all) countries, caretaker of Esagila and Ezida, foremost son of Seleucus, the king, the Macedonian, king of Babylon, am I. When I desired to build Esagila and Ezida, the (first) bricks of Esagila and Ezida in the land of Hatti (Syria)  with my pure hand(s) I moulded with fine quality oil and for the laying of the foundation of Esagila and Ezida I transported them. In the month of Addaru, on the 20th day, of year 43 (SE, 27 March 268 BCE) , I laid the foundation of Ezida, the true temple, the temple of Nabu, which is in Borsippa. O Nabu, lofty son, the wise one of the gods, the proud one, who is eminently worthy of praise, firstborn son of Marduk, offspring of  Erûa, , the queen, who creates offspring, regard me joyfully and, at your lofty command which is unchanging, may the overthrow of the country of my enemy, the achievement of my triumphs, the predominance over the enemy through victory, kingship of justice, a reign of prosperity, years of happiness, (and) the full enjoyment of very old age be the gift  for the kingship of Antiochus and king Seleucus, his son, for ever. O Son of the Prince (Marduk), Nabu, son of Esagila, first-born son of Marduk, offspring of queen  Erûa,  at your entry into Ezida, the true house, the house of your Anu-ship, the dwelling of your heart's desire, with rejoicing and jubilation, may - at your true command, which cannot be annulled - my days be long, my years many, may my throne be secure, my reign long-lasting, on your sublime writing board which sets the boundary of heaven and earth. May my good (fate) constantly be established in your pure mouth, may my hands conquer the countries from sunrise to sunset that I might inventory their tribute and bring it to make perfect Esagila and Ezida. O Nabu, foremost son, when you enter Ezida, the true house, may good (fate) for Antiochus, king of (all) countries, king Seleucus, his son, (and) Stratonice, his consort, the queen, may their good (fate), be established by your command

Ο Ναός Etemenanki αφιερωμένος στο θεό Μαρντούκ  (Ziggurat of Marduk)  ( 6ος αιώνας Π.Χ)

 

Αυτός ο  Πύργος του Βααλ πιστεύεται ότι αναφέρεται στην Ακκαδικό θεό Bel, το όνομα του οποίου έχει εξελληνιστεί  από τον Ηρόδοτο στο Δίας Βααλ (Zeus Belus)  Είναι πιθανό ότι αντιστοιχεί στο Etemenanki.
Οι κορυφαίοι ναοί της λατρείας του Marduk στη Βαβυλώνα ήταν ο ναός Esagila και ο ναός  Etemenanki, ένα ziggurat με ένα ιερό του Marduk στην κορυφή. Το Βαβυλωνιακό όνομα "Etemenanki" σημαίνει στα αγγλικά «Σπίτι της πλατφόρμας του Ουρανού και της Γης".

Ομάδα ερευνητών ανακάλυψε ενεπίγραφη στήλη που φέρει ίσως την παλαιότερη αναπαράσταση του Πύργου της Βαβέλ, όπως αναφέρουν σε βιβλίο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα. Χαραγμένη σε μαύρο λίθο διαστάσεων 47x25x11 εκ., ο οποίος ήδη έχει βαφτιστεί η «στήλη του Πύργου της Βαβέλ», η επιγραφή χρονολογείται στο 604-562 π.Χ. Βρέθηκε στη συλλογή του Martin Schøyen, επιχειρηματία από τη Νορβηγία που διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή χειρογράφων που έχει συγκροτηθεί τον 20ό αιώνα.



Η στήλη του Πύργου της Βαβέλ, Βαβυλώνα, 604-562 π.Χ. Σχεδιαστική αναπαράσταση του Martin Schoyen βασισμένη σε σχέδιο του Ανδρέα Γεωργίου

Η Στήλη του Πύργου της Βαβέλ ξεχωρίζει ως ένα από τα διαμάντια της συλλογής του βιβλίου, όπως γράφει ο Ανδρέας Γεωργίου, καθηγητής Βαβυλωνιακής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και επιμελητής του βιβλίου.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Ανδρέα Γεωργίου, η επιγραφή χαράχτηκε στη στήλη περίπου το 604-562 π.Χ. Το εντυπωσιακό λίθινο μνημείο φέρει αναπαράσταση του Πύργου και του Ναβουχοδονόσορος Β, που βασίλεψε στη Βαβυλωνία 2.500 χρόνια πριν. Ο Ναβουχοδονόσορ έμεινε στην ιστορία για τους θρυλικούς Κρεμαστούς Κήπους της Βαβυλώνας, αλλά και πλήθος ναών σε όλη την επικράτειά του.
Ο βασιλιάς, που αυτοαποκαλούνταν «μέγας αναστηλωτής και κτίτορας ιερών τόπων», έδωσε εντολή να επισκευαστεί και να αποκατασταθεί ο ναός Etemenanki, όπως ονομαζόταν ένα επταώροφο κτίριο ύψους περίπου 300 ποδιών, επίσης γνωστός ως ζιγκουράτ, ο οποίος ήταν αφιερωμένος στο θεό Μαρντούκ.
Οι ερευνητές της Βίβλου πιστεύουν ότι ο ναός αυτός ίσως είναι ο Πύργος της Βαβέλ.

Στη στήλη, ο Ναβουχοδονόσορ αναπαριστάται όρθιος, κρατώντας ένα ραβδί στο αριστερό του χέρι και έναν πάπυρο με τα σχέδια ανακατασκευής του Πύργου (ή ένα καρφί των θεμελίων) στο δεξί.
Η στήλη φέρει επίσης αναπαράσταση της πρόσοψης του Πύργου της Βαβέλ «όπου φαίνονται καθαρά οι αναλογίες των επτά κλιμάκων συμπεριλαμβανομένου του Πύργου στην κορυφή», όπως δήλωσε εκπρόσωπος της Συλλογής Schøyen.
Η εγχάραξη της στήλης περιλαμβάνει ακόμη και μία κάτοψη του Ναού, όπου διακρίνονται οι εξωτερικοί τοίχοι και η διάταξη του εσωτερικού του.
Ο ίδιος ο Ναβουχοδονόσορ λέει, σύμφωνα με τη μετάφραση της επιγραφής από τον καθηγητή Γεωργίου, «Έκτισα το θαύμα των λαών του κόσμου».








Η ιστορία για το κτίριο υποδηλώνει ότι οι Βαβυλώνιοι ασχολούνταν με την κατασκευή του πύργου για πάνω από έναν αιώνα. Είναι πιθανό ότι το φιλόδοξο σχέδιο του πύργου των 92 x 92 x 92 μέτρων ήταν πάρα πολύ μεγαλοπρεπείς, έτσι ώστε να χρειάζονται περισσότερο χρόνο για το έργο τους.  Για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο πύργος πρέπει να φαινόταν  ημιτελής, και είναι βέβαιο ότι το ιερό δεν τελείωσε ποτέ.
Η αλήθεια πρέπει να είναι ότι από την εποχή του Αλεξάνδρου, ο ziggurat είχε πέσει σε ρήμαγμα. Κτίρια που είναι κατασκευασμένα από τούβλα εύκολα καταρρέουν και χρειάζονται μόνιμη φροντίδα στο καυτό κλίμα της Εγγύς Ανατολής

Απόσπασμα  από  το βιβλίο ‘’Αλέξανδρος ο Μέγας και ο Παγκόσμιος Ελληνισμός μέχρι της ελεύσεως του Χριστού ‘’ του  Theodor Bir

 





Ο Μέγας Αλέξανδρος σκόπευε να μην μπει στη Βαβυλώνα από την ανατολική της πλευρά, αλλά από τη δυτική, ώστε κατά την είσοδό του να έχει κατεύθυνση από τη δύση προς την ανατολή, όπως τον είχαν προτρέψει οι Χαλδαίοι.

Εκείνη την ημέρα στρατοπέδευσε κοντά στον Ευφράτη και την επόμενη κινήθηκε νότια με τον ποταμό στα δεξιά του, αλλά οι βάλτοι που περιέβαλλαν τη Βαβυλώνα σε όλη την έκταση από τα ανατολικά της όπου βρισκόταν, ως τα δυτικά, όπου ήθελε να φτάσει, τον εμπόδισαν να υλοποιήσει το τέχνασμα, που είχε σκεφτεί.

Ο Ιουστίνος [XII, 13, 3 κ.ε.] αναφέρει πως αυτά έγιναν στα Βόρσιππα. Πλην όμως η ιερή αυτή πόλη βρισκόταν στην δυτική όχθη του Ευφράτη. 10χλμ ανατολικά της κύριας κοίτης του. Οπωσδήποτε, η απόσταση που δίνει αντίστοιχα ο Διόδωρος, χωρίς να λέει την πόλη: εις άλλην ατραπόν παρήλλαξε την Βαβυλώνα και καταστρατοπεδεύσας από σταδίων διακοσίων (37χλμ) ησυχίαν είχεν, μοιάζει ν’ ανταποκρίνεται στην απόσταση Βαβυλώνας – Βόρσιππων (κάπου 20χλμ στον χάρτη). 

Έτσι, ο Αλέξανδρος εισήλθε στη Βαβυλώνα από τα ανατολικά, υποχρεωμένος θέλοντας και μη να αγνοήσει τις προειδοποιήσεις των Χαλδαίων.

Στην θέση του ονομαστού πύργου της Βαβυλώνας, υπήρχε πια μόνο ένα βουνό από πηλό και πλίθες που έπρεπε να παραμεριστούν, για να μπορέσει να θέσει τα νέα θεμέλια του. Ο Αλέξανδρος αρχίζει την ανοικοδόμηση της Βαβυλώνας, διατάζοντας την απομάκρυνση των χωμάτων. Σύμφωνα με τον Στράβωνα: «με τον παραμερισμό των ερειπίων ασχολήθηκαν 10.000 άνθρωποι για δύο μήνες». (Στραβ.16.1.5.26). Παρά το γεγονός ότι η περιοχή τώρα είχε  εκκαθαριστεί, ο πύργος δεν ξανακατοικήθηκε. Ήταν πια φανερό, ότι ο Αλέξανδρος θα ανάσταινε εκ βάθρων την Βαβυλώνα. 

Στις 11 Ιουνίου, όμως ο Αλέξανδρος , μετά από επίμονο πυρετό δώδεκα ημερών πεθαίνει. Ο εμφύλιος πόλεμος ξέσπασε μεταξύ των στρατηγών του, Διαδόχων. Κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών, η Βαβυλώνα είδε αρκετές στρατούς, και διήρκεσε μέχρι το 309 έως ότου οι συνθήκες ειρήνης αποκαταστάθηκαν  από το Σέλευκο Νικάτορα. Ωστόσο, ίδρυσε ένα άλλο κεφάλαιο για τη νέα αυτοκρατορία των Σελευκιδών, τη Σελεύκεια.  Η Βαβυλώνα δεν αποκαταστάθηκε ποτέ στην παλιά κατάστασή της, και αυτό σήμαινε το τέλος των προσπαθειών για να ξαναχτιστεί  ο ναός Etemenanki . 

Ο Ναός Esagila παρέμεινε άθικτος καλά στο πρώτο αιώνα π.Χ. και ίσως ακόμη και αργότερα.  Η ανοικοδόμηση όμως του πύργου, ουδέποτε πραγματοποιήθηκε λόγω του πρόωρου θανάτου του Αλεξάνδρου.

Συνοπτικά τα Γεγονότα έχουν ως εξής:
  • Το 476 π.χ. ο Ξέρξης λεηλατεί την Βαβυλώνα, καταστρέφει τους Ναούς Esagila και Etemenanki, αφαιρεί τον Θεό Marduk από τον ναό (πιθανώς επέστρεψε από τον Μέγα Αλέξανδρο).
  • Το 331 π.χ. ο Μέγας Αλέξανδρος κατακτά τα Σούσα και την Περσέπολη , διατάσει την αναστύλωση του Ναού Esagila. 
  • Το 323 π.χ. ο Μέγας Αλέξανδρος πεθαίνει στην Βαβυλώνα.
  • Το 321-316 π.χ. Ο Σελεύκος ως Σατράπης (αργότερα 312 π.χ. γίνεται Βασιλιάς) αρχίζει την αναδόμηση του συμπλέγματος του ναού Esagila.
  • To 268 π.χ. Ο Αντίοχος Ι ο Σωτήρ παραμένει στην Βαβυλώνα , αναδομεί τον Ναό Ezida στα Βόρσιππα. To 292 π.χ. γίνεται Αντιβασιλέας και Σατράπης στην Βακτριανή. Κατά την παραμονή του στην Βαβυλώνα έδειξε σε πολλές περιπτώσεις ενδιαφέρον για ένα είδος λατρείας της Αμαρτίας και του  Θεού Marduk αλλά και για την ανακατασκευή των ναών Esagila και Etemenanki.
  • To 122 π.χ. ο Μιθριδάτης Β΄ καταλαμβάνει την Βαβυλώνα, το 93 π.χ. υπάρχει η τελευταία καταγεγραμμένη τελετή στον ναό Esagila.
  • Το 38 μ.χ. στα χρόνια του Πάκωρου Α΄ (Βασιλιάς των Πάρθων από τη δυναστική οικογένεια των Αρσακιδών). Ο Στράβων αναφέρει ότι η Σελεύκεια είναι πολύ μεγαλύτερη από την Βαβυλώνα, που τώρα πια στο μεγαλύτερο μέρος της είναι άδεια και εγκαταλελειμμένη . Ο ναός Etemenanki είναι ακόμα ορατός .  (XVI.1,5)





Ερείπιο του ναού Esagila, εμπρόσθια όψη (Βρετανικό Μουσείο)

Στην μία όψη (βλ. φωτογραφία πάνω) περιγράφονται οι δραστηριότητες του διαδόχου Αντίοχου Α΄ σχετικά με την αποκατάσταση του ναού  Esagila. Ο ναός Etemenanki έχει αφεθεί στην φθορά του από την περσική περίοδο, ίσως από τον Ξέρξη. Ο Μέγας Αλέξανδρος διέταξε την απομάκρυνση των υπολειμμάτων του πύργου ναό για να τον επαναφέρει. Μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου το έργο αυτό συνεχίζεται. Μια βασιλική επιγραφή του Αντίοχου Α΄ καταγράφει τις επισκευές των Esagila και Ezida, τα οποία υποτίθεται ότι έχουν αρχίσει στις 20 Addaru 43 SE = 27 Μάρτιος, 268 π.Χ. (Weissbach 1911, 132-5; NET3 317; Austin 189; Kuhrt/Sherwin-White 1991)

Συμπερασματικά και έχοντας υπόψη τα παραπάνω, μπορούμε να υποθέσουμε ότι είναι πολύ λογικό να απεικονίζεται η  τοποθεσία του θανάτου του νεκρού στον τάφο του και αν κάνουμε τον παραλληλισμό με τα προαναφερθέντα μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο Πύργος που απεικονίζεται στο βόρειο επιστύλιο του Τύμβου Καστά ίσως να είναι ένας από τους πύργους – ναούς «ziggurat», σήμα κατατεθέν στην ευρύτερη περιοχή της αρχαίας Βαβυλώνας.
 
Το μεγάλο ερώτημα που γεννάται είναι ποιός άλλος άξιος θα μπορούσε να είχε πεθάνει στην Βαβυλώνα και ο θάνατος του να απεικονίζεται στο επιστύλιο του τάφου του.  Σε ένα τάφο τόσο μεγαλοπρεπή όσο αυτός του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη!!!




Γιαννούσης Βασίλειος , Οκτ .2015


 ΠΡΟΣΟΧΗ : Απαγορεύεται η αναδημοσίευση είτε μέρους  της αναρτήσεως είτε  ολόκληρης, με οποιαδήποτε μεταβολή του ανωτέρω κειμένου και χωρίς την παράθεση του απευθείας συνδέσμου στην ανάρτηση αυτή  που είναι : http://www.empedotimos.blogspot.gr/2015/10/blog-post_24.html

Το ιστολόγιο επιφυλάσσεται για την άσκηση των νομίμων δικαιωμάτων του

















15 σχόλια:

oryktosploutos είπε...

Πολύ καλό άρθρο κι ο συνειρμός είναι πολύ ενδιαφέρων, δίνει μια ερμηνεία που ασφαλώς θα συζητηθεί. Αλλά τι δουλειά έχει ένας πύργος της Βαβυλώνας σε ρωμαϊκό -κατά κάποιες κυρίες- μνημείο; Κι αν το μνημείο ήταν ρωμαϊκό, που βέβαια δεν είναι, ποιος πύργος θα μπορούσε ν απεικονίζεται; Μήπως ο "Παρθενώνας της Μακεδονίας", το Ανάκτορο των Αιγών; Μάλλον όχι, ε;

Αν τώρα το μνημείο είναι Ηρώο του Ηφαιστίωνα, θα μπορούσε ο πύργος ν' αναφέρεται στην πολύ υψηλή νεκρική πυρά του Ηφαιστίωνα, που ήταν η κατάληξη της ζωής του; Ο πύργος στη ζωγραφιά είναι τοποθετημένος στο τέλος, πριν τα όπλα. Η πυρά αναφέρεται ως ύψους έξι ορόφων και έργο του Δεινοκράτη. Αφελής ίσως η ερώτηση, αλλά θυμίζω πως δεν έχω σχέση με σπουδές αρχαιολογίας.

ΦΛΟΓΑ είπε...

Κατα τη γνωμη μου,υπαρχουν δυο εκδοχες:Ειτε να ειναι οντως πυργος,απλα να ειναι εκει ως διακοσμητικο στοιχειο μεταβασης απο την μια σκηνη στην αλλη,οχι απαραιτητα ο πυργος της βαβυλωνας,οπως ειπε και η Περιστερη,ειτε τελικα να μην ειναι πυργος αλλα πυρα-μην ξεχνατε οτι η απεικονηση ειναι κατα προσεγγιση διοτι ηταν σε κακη κατασταση η αναπαρασταση.Η πυρα,δηλαδη,που καηκε το σωμα του Ηφαιστιωνα και ηταν συμφωνα με τις πηγες πολυ ψηλη.
Υπαρχουν ομως και αλλα ερωτηματα:Εστω οτι τλκ ο Ηφαιστιωνας μεταφερθηκε εκει και ειναι τα καμμενα οστα που βρηκαν δικα του.
Οι υπολοιποι νεκροι ποιοι ειναι; Τα καμμενα οστα προοριζοταν για το ξυλινο φερετρο ή οχι;Αν το φερετρο ειχε διπλη θηκη,ποιανου οστα ηταν αυτα διπλα του,τα μη καμμενα;
Λιγοι μπορουσαν να θαψτουν μαζι με τον Ηφαιστιωνα.
Και τελος,για ποιο λογο δεν υπαρχουν καθαρες αρχαιες πηγες για τον ταφο και τους ενοικους του;

oryktosploutos είπε...

Ποια Αλεξάνδρεια, ποια όαση Σίβα και ποια Αμφίπολη; Στο ...Ιλινόις είναι θαμμένος ο Μέγας!

https://www.youtube.com/watch?v=3UTmIYLzRd4

Και μη χειρότερα! Την επόμενη φορά ίσως βρουν και τη γοργόνα στη λίμνη Μίσιγκαν!

Αλλά η επιθυμία τους να αντλήσουν δημοσιότητα λέγοντας πως είναι θαμμένος εκεί, δείχνει πόσο οικουμενικός είναι ο Μέγας ...

13 ΙΟΥΝΙΟΥ 323ΠΧ είπε...

Καλήσπερα σε όλους σας,

Γιατί στον περίβολο βρέθηκε εννιάφυλλος ρόδακας και μέσα στον ταφικό θάλαμο υπάρχει διάχυτος ο οκτάφυλλος ρόδακας. Αν δεν απατώμαι, ο βασιλιάς Φίλιππος είχε το εξάφυλλο ρόδακα και ο ο φυσικός του διάδοχος Αλέξανδρος τον οκτάφυλλο. Ας υποθέσουμε ότι ο Ηφαιστίωνας ώς ισαλέξανδρος αυτομάτως "συγκαταλέγεται" στην βασιλική οικογένεια των Τημενιδών, δηλαδή του Αλεξανδρου, του δίνεται ο εννιάφυλλος ρόδακας. Με πια κριτήρια σκαλίσανε εννιάφυλλο ρόδακα. Και πώς αριθμούνται οι βασιλικοί ρόδακες; Και ποιές οι εξαιρέσεις να αποκτήσουν ρόδακα αυτοί που δεν έχουν βασιλικό αίμα; Απλά με μια προσταγή;

Unknown είπε...

13 ΙΟΥΝΙΟΥ 323ΠΧ,

Η χρυσή λάρνακα του Φιλίππου είναι διακοσμημένη με 10φυλλους ρόδακες

http://www.aigai.gr/el/multimedia/great/artifacts/xrysi/larnaka/filippou/aiges/vergina

Unknown είπε...

Ναός, τάφος, νεκροταφείο,

γνωρίζετε όλοι ότι είμαι υπέρμαχος του ότι ο τάφος ανήκει στον Αλέξανδρο και δεν θέλω να αμφισβητήσω αυτό.

Αλλά θέλω να θέσω μια επιπλέον παράμετρο στην αναζήτηση μας. Συμφώνα λοιπόν με τον Αριστοτέλη στα ηθικά νικομάχεια. Οι ναοί πρέπει να κτίζονται πάνω σε ερείπια προγενέστερων ναών. Κάτι που αργότερα ακολούθησε και ο χριστιανισμός για δικούς του σκοπούς.

Πιστεύω ότι ο Αλέξανδρος με του οποίου εντολή χτίσθηκε ο ναός –τάφος της Αμφιπόλης δε θα αμφισβητούσε αυτή τη προτροπή του δασκάλου του Αριστοτέλη. Πιστεύω οτι έχει κάτι αρχαιότερο από κάτω, αυτό ίσως αποδεικνύετε και από την ύπαρξη του αρχαίου νεκροταφείου που υπάρχει παραδίπλα και ο κατασκευαστής του μνημείου αποδέχτηκε να συμπεριλάβει εντός της περίβολου.

Θα τολμήσω να πω δυο λέξεις, κινδυνεύοντας να παρεξηγηθώ. Αχιλλέας ή Διόνυσος.

Βλέποντας τον κύκλο της περίβολου ο οποίος κύκλος ως σύμβολο αντιπροσωπεύει τον Απόλλωνα και έχοντας υπόψη κάποιες καταγραφές οι οποίες λένε ότι ο κολοσσός της Ρόδου ή άγαλμα του Απόλλωνος είχε ως μορφή τον μέγα Αλέξανδρο, αλλά και επιπλέον, το όνομα της περιοχής το οποίο είναι Ροδολίβος, δηλαδή λιβάδι της ρόδου άρα και του κατόχου του νησιού της Ρόδου, Απόλλωνα. Πιστεύω ότι υπάρχει μια αμεσότερη σχέση μεταξύ των δυο. Πιστεύω ότι μέσα στον περίβολο υπάρχει και ναός του Απόλλωνος ο οποίος θα λύσει το μυστήριο.

Ελπίζω μόνο αν έχω δίκιο, να μην έχει την τύχη του ναού του Επικουρείου στις Βάσσες. Ένα θαύμα αρχαίας μηχανικής που εμείς έχουμε κρυμμένο και σκεπασμένο.

13 ΙΟΥΝΙΟΥ 323ΠΧ είπε...

@Apostolos Gouzis
Έχεις δίκιο. Δεν το θυμόμουν καλά. Eπίσης το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα βρέθηκε και πάνω σε έναν εννιάφυλλο ρόδακα μέσα στο μνημείο και όχι στον περίβολο όπως ανάφερα παραπάνω. Πώς ο Ηφαιστίωνας αποκτά ρόδακα;

Unknown είπε...

Καταρχάς Εμπεδότιμε συγχαρητήρια σε σένα και και σε όσους ακόμα ασχολούνται τόσο αναλυτικά με το θέμα για την επιμονή σας, πιστεύω πως σύντομα μετά την παρουσίαση της Περιστέρη Λεφαντζή θα αναθερμανθεί το ενδιαφέρον όλως μας. Είμαστε εδώ παρών, άπλα πολλοί από εμάς δεν έχουμε τις γνώσεις να συμμετέχουμε στην συζήτηση, παρόλα αυτά η ανάγνωση μας συναρπάζει! Αυτό που ήθελα να αναφέρω είναι το εξής : Κάποια στιγμή ενώ βρισκόμουνα σε διακοπές στην Πελοπόννησο και περνώντας εντελώς τυχαία από ένα δρόμο είδα σταματημένα αυτοκίνητα. Από το δρόμο δεν φαίνεται τίποτα και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Μπαίνοντας μέσα έρχεται η επιβεβαίωση για τον φίλο #basilis καθώς το το σκέπασμα παραθέτει σε Τσίρκο και δεν το λέω ειρωνικά. Όταν βρεθήκαμε κάτω από το σκέπασμα το μόνο που μπόρεσα να πω είναι ένα μόνο επιφώνημα ΟΥΑΟΥ! Ο Ναός είναι απίστευτα καλά διατηρημένος, είναι Τεράστιος και Επιβλητικός και νομίζεις ότι μόλις τον παρέδωσε ο αρχιτέκτονας. Ο λόγος ? αυτό που προανέφερα , είναι ορατός μόνο από την απέναντι ακριβώς βουνοπλαγιά (μιλάμε για δεκάδες χιλιόμετρα) και αυτός ήταν και ο λόγος που ο κατασκευαστής του το έκρυψε μέσα στους αιώνες.! Δυστυχώς δεν θυμάμαι λεπτομέρειες από την ξενάγηση για να επιβεβαιώσω το μηχανικό θαύμα που ανέφερε ο φίλος #basilis άλλα μου φτάνει αυτό που είδα από κοντά για να το επαληθεύσει! Δεν μπορώ να περιγράψω πόσο θα θύμωνα αν απλά το προσπερνούσα καθώς από Θεσσαλονίκη λιγουλάκι δύσκολο να ξαναβρεθώ εκεί, αν και μια 2η επίσκεψη θα την προσπαθήσω!

Περισσότερες πληροφορίες εδώ https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CE%B1%CF%8C%CF%82_%CE%95%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%85_%CE%91%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%BB%CF%89%CE%BD%CE%B1

Καλή συνέχεια σε όλους

oryktosploutos είπε...

Συνέντευξη με τον Δρ. Antonio Corso - Ταφικό Μνημείο Αμφίπολης

http://www.elliniki-gnomi.eu/tafiko-mnimio-amfipolis/

Unknown είπε...

και έκει που διαβάζω μια εκπληκτική συνένταυξη του καθηγητού Κόρσο, διαβάζω και την απάντηση του σε μια ερώτηση

– Πολλοί κατηγόρησαν την ανασκαφέα ότι εξαιτίας της ενεπλάκησαν με το μνημείο πολιτικά πρόσωπα. Εσείς, τι πιστεύετε;
A.C.: Δεν νομίζω ότι οι αρχαιολόγοι που ασχολούνται με το μνημείο έχουν πολιτικές σκοπιμότητες. Αντίθετα, όσοι θέλουν το μνημείο ρωμαϊκό, το λέγουν για πολιτικούς λόγους. Θέλουν τα πάντα ρωμαϊκά, προκειμένου να δώσουν μια πριμιτιβιστική και μινιμαλιστική έννοια στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, με απώτερο βέβαια στόχο να μην είναι πλέον αυτός ο κόσμος η βάση του Δυτικού πολιτισμού. Υπάρχουν πολύ ισχυρές δυνάμεις στον Δυτικό κόσμο που ωθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Εάν υποστηρίξεις αυτές τις απόψεις, η ζωή σου γίνεται εύκολη, μπορείς να γίνεις καθηγητής εύκολα και με πολύ λίγο κόπο, να πάρεις πλουσιοπάροχες υποτροφίες κλπ. Υπάρχει μια ομάδα ατόμων ισχυρής επιρροής που ωθεί προς αυτόν τον στόχο, κάθε σοβαρός όμως μελετητής πρέπει να αντιστέκεται.

συνέντευξη στο ιστολόγιο elliniki-gnomi.eu

όπως κατι ανάλογο ειχε πει και στη συνένταυξη του στο πρώτο θεμα



διαβάζω όμως και μια δήλωση του ΜΠΑΛΤΑ για τη σημαντικοτητα του τάφου στην Πύλο και τον οποίο τάφο έτρεξε να δεί απο κοντα. οτι ο τάφος της πύλου είχε φτιαχτεί 1300 χρόνια πριν το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδου.

Ένα θέλω να πω. ΜΠΑΛΤΑ δεν απευθύνεσαι σε ΓΚΑΣΜΑΔΕΣ.



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠΠΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΥΛΟ
http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=63093

Μπαλτά, την Περιστερη πότε θα την δεις? και γιατί επιτρέπεις να κανουν παρεμβάσεις οσοι προσπαθούν να μηδενίσουν το έργο της? Μήπως γιατι ειναι μια μικρη και ασήμαντη αρχαιολόγος; ξερω μπαλτα οι προηγουμενοι φταίνε.

Unknown είπε...

Εμπεδοτιμε, θα ήθελα να προτείνω να ετοιμάσεις ένα νέο θέμα, κάνοντας απολογισμό τον όσων έχουν συμβεί έως τώρα στον λόφο Καστά. Ζητώντας από όλους ακόμη και αυτούς που ΜΟΝΟ διαβάζουν το μπλογκ σου να προσφέρουν το ονοματεπώνυμο τους σε μια προσπάθεια να γίνουμε πολλοί, να αποτελέσει αυτό το δικό μας μέσο πίεσης προς το υπουργείο, για την συνέχιση των ανασκαφών. Πρέπει να ξεφύγουμε απ την απλή ανάλυση. Πρέπει να αποτελέσει την ελάχιστη δική μας συνεισφορά στο μεγαλείο που κάποιοι παλεύουν να μην αποκαλυφθεί.

Ας ξεφύγουμε απ τα λόγια, πάμε για πράξεις.

Μπορούμε επίσης να κάνουμε εγγράφως, πρόταση σαν ομάδα, αν σε ενδιαφέρει προς το υπουργείο και την Περιστέρη να αναλάβουμε όσοι ενδιαφέρονται την προπώληση 100.000 εισιτηρίων εισόδου του τάφου για όταν αυτό γίνει επισκέψιμο. Τα εισιτήρια αυτά θα είναι συλλεκτικά και θα έχουν προτεραιότητα επίσκεψης και έτσι μπορούμε να μαζέψουμε όσα χρήματα απαιτούνται για την συνέχιση των ερευνών.

Unknown είπε...

και για να γινω πιο αναλυτικος, εχω στειλει e-mail στην Περιστερη. δεν ξερω φυσικα εαν ο λογαριασμος που βρηκα στη σελιδα του υπουργειο ειναι σωστος η αν το διαβασει.

το μαιλ λεει

Καλησπέρα σας κυρία Περιστέρη, παρακολουθώ αρκετούς μήνες τις ανασκαφές στο λόφο Καστά και είμαι απ αυτούς που εμβαθύνοντας στην ιστορία θεωρώ ότι στην περιοχή είναι θαμμένος και ο μέγας Αλέξανδρος. Το σύμβολο το οποίο αναγνωρίζω εγώ ως σημάδι του Αλεξάνδρου δεν είναι ούτε οι σφίγγες ούτε οι καρυάτιδες ούτε τίποτα άλλο πέραν του απολύτου κύκλου, του ρόδου, δηλαδή του συμβόλου του Απόλλωνα.



Δεν ξέρω πως γίνετε και ποιος τα διαχειρίζεται, αλλά θα σας πρότεινα να τυπωθούν συλλεκτικά εισιτήρια εισόδου του τάφου, για όταν αυτός γίνει επισκέψιμος.

Τα εισιτήρια αυτά θα τυπωθούν σε συγκεκριμένο αριθμό. Ίσως και διαφορετικό κόστος το οποίο θα αποτελέσει σειρά προτεραιότητες.



Πχ ανακοινώνετε 100.000 εισιτήρια μέσω ιστοσελίδας σας για αγορά τους από λάτρεις πολιτισμού όλου του πλανήτη.

10 ομαδικά εισητηρια αξίας 10.000 το καθένα, και τα οποία θα απευθύνονται σε μεγάλες εταιρίες που ενδιαφέρονται να βοηθήσουν το έργο σας.

1.000 εισιτήρια στην τιμή των 300 ευρώ οι οποίοι θα είναι και οι πρώτοι που θα μπουν στον τάφο και θα έχουν την τιμή δικής σας ξενάγησης.

9.000 εισιτήρια των πενήντα ευρώ.

90.000, των είκοσι ευρώ.

Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να συγκεντρώσετε σε λογαριασμό τραπέζης της υπηρεσίας σας, ποσό που μπορεί να υπερβεί το ένα εκατομμύριο ευρώ.



Επιπλέον στην σελίδα αυτή μπορείτε να δέχεστε διαφημίσεις χορηγών που ενδιαφέρονται για την προσπάθεια σας αλλά και προσφορές απλών πολιτών και επιχειρηματιών της χώρας μας. μπορείτε επίσης τα έξοδα κατασκευής της ιστοσελίδας να τα καλύψετε με τη συνδρομή κάποιου χορηγού.



Με αυτό τον τρόπο θα μας δώσετε το δικαίωμα να προσφέρουμε και εμείς όπως μπορούμε στην συνέχιση των εργασιών σας.



Εγώ μένω Θεσσαλονίκη, είμαι ελεύθερος επαγγελματίας, θεωρώ ότι θα συμβάλουμε όλοι στην προσπάθεια σας, γιατί κατανοούμε τα μελλοντικά οφέλη τα οποία θα επιφέρει στην ευρύτερη περιοχή ο τάφος αυτός.



Είμαι στη διάθεση σας για ότι χρειαστείτε για την υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου προσφέροντας εθελοντικά της όποιες γνώσεις μου.

Πηνελόπη Οδυσσέως είπε...

Πολύ ωραία ιδέα!

Unknown είπε...

η Τζένη Βελένη ειναι αυτη που υπεγραψε περι ρωμαικου πορισματος μαζι με την Κοταριδη
κοινος (βαλαμε το λυκο να φυλαει τα προβατα) η μια διευθυντρια στη βεργινα και η αλλη στο μουσειο θεσσαλονικης. να υποθεσω δηλαδη πως και στις δικες τους ανασκαφες θεωρησαν "καποια" αντικειμενα ρωμαικα και τα εκυψαν εως τωρα;

μηπως πρεπει να παρεμβει καποιος εισαγγελεας να ερευνησει;

τα λεει ολα σε αυτη την ανακοινωση.

http://www.zougla.gr/greece/article/stimeno-ke-an8eliniko-to-porisma-ton-kotaridi---veleni-gia-to-mnimio-tis-amfipolis


τα ειπε βεβαια και πριν λιγο καιρο σε συνεντευξη του ο Κοσκο. αυτος ειναι ο δυτικος πολιτισμος, προσπαθει να εξαφανισει οτιδηποτε πριν την ρωμη θελοντας να δειξει οτι ολα αρχιζουν με αυτην.

κυριε υπουργε εγω πριν την ρωμη δεν ημουν μαιμου, αρνουμαι οτι κατεβηκα απ τα δεντρα να κατουραω ορθιος. οπως ο δαρβινος ειπε.


και μια ερωτηση και προς τον τσιπρα. η ελλαδα δεν εχει συνορα μονο στο νερο η και στη μακεδονια; γιατι προσωπικα σε καμια αναφορα σου δεν εχω ακουσει την λεξη μακεδονια παρα μονο αθηνα. συγκεκριμενα Β΄ΑΘΝΗΝΩΝ. μηπως σε ενοχλει γιατι οι ποντιοι και οι μικρασιατες δεν ηταν αριστεροι του δικου σου αριστερου υποβαθρου; η μηπως φοβασε μην χασει η αθηνα τα εισητηρια απο τον παρθενωνα; η μηπως φοβασε οτι με εναν ευρωπαικο ταφο τετοιο επιπεδου θα καλυψει η ελλαδα το χρεος της εις διπλουν απο την επισκεψιμοτητα του; μηπως σε ενοχλει οτι το αεροδρομιο μακεδονια πρεπει να φτιαξει δεκαδες νεες πιστες; εμαθες αγγλικα καιρος να μαθεις και αρχαια ελληνικα.



υ.γ ΝΑ ΓΚΡΕΜΙΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΛΕΥΚΟ ΠΥΡΓΟ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΝΑ ΤΟΝ ΕΧΟΥΜΕ, Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΓΕΝΙΤΣΑΡΩΝ ΗΤΑΝ ΦΥΛΑΚΗ, ΒΑΣΑΝΗΣΤΗΡΙΑ ΚΑΝΑΝ ΜΕΣΑ, ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟΝ ΕΧΟΥΜΕ, ΝΑ ΠΙΑΝΕΙ ΧΩΡΟ;(μπαλτα μην στειλεις την μομα του καμενου και το γκρεμισει, ειρωνικα το πα)


Και ενα τελευταιο, πολλα εγραψα παλι.
μπραβο στον ιταλο πρωθυπουργο. απο 1/1/2016 θα εκδιδετε καρτα σε καθε ιταλο που γενιετε με πιστωμενο το ποσο των 500 ευρο για να το ξοδεψει σε αρχαιολογικους χωρους. ετσι φτιαχνεις κρατος.... γνωριζοντας την ιστορια, μια ιστορια που σε κανει περιφανο για αυτο που μεταφερεις, για την υπαρξη σου.

giannis_ είπε...

http://www.parapolitika.gr/article/333089/telos-apo-tin-anaskafi-tis-amfipolis-i-peristeri