Σήμερα 30/9/2015 η ανασκαφική ομάδα έκανε μια παρουσίαση μεγάλου μέρους των ευρημάτων της ανασκαφής στον Τύμβο Καστά.
Δυστυχώς ήμουν από τους άτυχους που παρακολούθησαν (όσο ήταν δυνατόν.,....) την απαράδεκτη διαδικτυακή μετάδοση από το ΑΠΘ, η οποία εγίνετο με συνεχείς διακοπές και δεν έχω εικόνα της παρουσίασης, απλώς κάποια δεδομένα τα οποία άκουσα και επιβεβαίωσα και από άλλους φίλους.
Μέχρι να έχω πλήρη εικόνα της παρουσίασης και να μπορέσω να σχολιάσω αρκούμαι να παραθέσω κάποια στοιχεία που έπεσαν στην αντίληψη μου. Σύντομα θα ακολουθήσει ανάρτηση με σχολιασμό επί της ανακοίνωσης :
1) Ευρέθησαν δύο επιγραφές που περιείχαν την λέξη "Παρέλαβον" με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα. Οι επιγραφές αυτές αφοορούσαν τρόπον τινά "εργολαβικό συμβόλαιο" για την εκτέλεση του δημοσίου έργου του Τύμνβου Καστά. Το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα ευρέθη και μέσα στον τάφο.
2) Στον περίβολο ευρέθη το μονόγραμμα (5 φορές ;) του Αντιγόνου του Μονόφθαλμου. Ο Αντίγονος ο μονόφθαλμος ήταν αυτός που αντεκατέστησε τον Ηφαιστίωνα όταν πέθανε και ανέλαβε αυτός χιλίαρχος.
Κάνω μια παρατήρηση σχετικά με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα : Η ύπαρξη του μονογράμματος ίσως σημαίνει ότι αποτελεί τρόπον τινά την υπογραφή αυτού ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση του έργου. Ως χιλίαρχος ο Ηφαιστίων ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση των δημοσίων έργων, όπως το συγκεκριμένο στον Τύμβο Καστά. Κατά αναλογία, ο Αντίγονος ο Μονόφθαλμος ήταν υπεύθυνος για την ολοκλήρωση του έργου, ως χιλίαρχος πλέον, για αυτό και ευρέθη το μονόγραμμα του επί του περιβόλου.
Μου φαίνεται λίγο περίεργο να τοποθετείτο το μονόγραμμα του νεκρού μέσα στον τάφο. Συνήθως μονογράμματα σκάλιζαν οι κατασκευαστές.
Αν η σκέψη μου είναι λάθος, τότε επικρατεί η υπόθεση ότι το "Ηρώον" (όπως το χαρακτήρισε ο κ.Λεφαντζής) ήταν για τον Ηφαιστίωνα. Αλλά ακόμα και αν η σκέψη μου είναι σωστή, τότε αυτό δεν αποκλείει όντως τελικά το ταφικό μνημείο να χρησιμοποιήθηκε για τον Ηφαιστίωνα.
3) ¨Εγινε αναφορά στις παραστάσεις επιστυλίων. Δυστυχώς δεν έχω ιδίαν άποψη για το τι περιγράφουν, όμως από σκόρπιες λέξεις που άκουσα - και επιβεβαίωσα και από άλλους φίλους - παραθέτω σχετική περιγραφή του Γιώργου Παπαδόπουλου, φίλου του ιστολογίου και της ομάδας ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ-Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
"Παράσταση του νεκρού, με έφιππο που έχει να κάνει με τα κατορθώματά του, έχουμε λεοντοκεφαλή που χρησιμοποιουσαν οι ηγέτες, και ένα δεύτερο κράνος. Ψηλά εικονίζεται ο νεκρός εν ζωή, όπου τον βλέπουμε σαν ήρωα σε μάχη με τα όπλα του. Μιλάμε για αφηρωισμένο νεκρό με τη φαρέτρα και το θώρακα του. Βλέπουμε τη θεοποίησή του.
'Αλλωστε ήδη αρκετές ενδείξεις μας είχαν προϊδεάσει για την ύπαρξη δύο νεκρών.Παραπέμπω σε προηγούμενη ανάρτηση για την υπόθεση ύπαρξης δύο νεκρών στο ταφικό μνημείο :
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ-Ο ΜΑΚΡΥΣ ΚΙΒΩΤΙΟΣΧΗΜΟΣ ΤΑΦΟΣ, Η ΤΕΦΡΟΔΟΧΟΣ ΚΑΙ Ο «ΚΟΝΤΟΥΛΗΣ» : ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ‘Η/ΚΑΙ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝ;
Αν λοιπόν ο ένας νεκρός είναι ο Ηφαιστίων και άρα είναι ο ιππέας-τότε ο δεύτερος νεκρός(αφηρωισμένος και αυτός) είναι λογικά ο Αλέξανδρος ο οποίος πέθανε από ελονοσία/δηλητηρίαση στην Βαβυλώνα;
Η κα Περιστέρη στην παρουσίαση επιβεβαίωσε σήμερα ότι το ένα μάτι του ενός αλόγου στο ψηφιδωτό είναι γαλάζιο, πράγμα που ενισχύει την υπόθεση ότι ο ένας νεκρός ίσως ο Αλέξανδρος. (βλέπε σχετικά την ανάρτηση Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ – ΤΟ ΜΑΤΙ... ΠΟΥ «ΒΓΑΖΕΙ ΜΑΤΙ» ).
Αν όμως η επιγραφή με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνος αφορά τον Ηφαιστίωνα ως αναλαβόντα την εκτέλεση αυτού του δημοσίου έργου - υπό την εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως εκτιμά η ανσκαφική ομάδα - τότε για ποιόν νεκρό θα έδινε εντολή ο Αλέξανδρος να φτιαχτεί ένας τέτοιος μνημειώδης τάφος; Ξέρουμε ότι ένα από τα σχεδια του Αλεξάνδρου ήταν να φτιαχτεί ένας μνημειώδης τάφος για τον πατέρα του Φίλιππο, για τον σκοπό αυτό μάλιστα, όπως αναφέρει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης ο Αλέξανδρος είχε στείλει μεγάλη ποσότητα χρυσού από την Περσία.
Με τον θάνατο όμως του Ηφαιστίωνα, τα σχέδια άλλαξαν, ο Αλέξανδρος αποφάσισε να ταφεί εκεί ο Ηφαιστίων και μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου απεφασίσθη να ταφεί εκεί και ο Αλέξανδρος.
Αλλοιώς ο Αλέξανδρος σε ποιούς δύο νεκρούς θα προόριζε ένα τέτοιο μνημείο; Προφανώς ο Αλέξανδρος θα έφτιαχνε τάφο ΜΟΝΟ για τον ισόθεο του Ηφαιστίωνα, ή, αν ισχύει η δεύτερη υπόθεση, στον πατέρα του Φίλιππο.
Είναι σίγουρο ότι η ανασκαφική ομάδα έχει στα χέρια της και άλλα στοιχεία και αποφάσισε σήμερα απλώς να παρουσιάσει μονο τα αυταπόδεικτα ευρήματα και επιφυλάσσεται στην επίσημη επιστημονική ανακοίνωση να αναπτύξει περαιτέρω τις σκέψεις της.
Άλλωστε η κα Περιστέρη άναψε πάλι φωτιά με τις δηλώσεις της μετά το τέλος της παρουσίασης, προκαλώντας το αυθόρμητο ξέσπασμα κάποιου δημοσιογράφου που είπε : "Πάλι Φωτιά μας βάζετε!!!": ΠΑΛΙ ΦΩΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΖΕΤΕ
Δυστυχώς ήμουν από τους άτυχους που παρακολούθησαν (όσο ήταν δυνατόν.,....) την απαράδεκτη διαδικτυακή μετάδοση από το ΑΠΘ, η οποία εγίνετο με συνεχείς διακοπές και δεν έχω εικόνα της παρουσίασης, απλώς κάποια δεδομένα τα οποία άκουσα και επιβεβαίωσα και από άλλους φίλους.
Μέχρι να έχω πλήρη εικόνα της παρουσίασης και να μπορέσω να σχολιάσω αρκούμαι να παραθέσω κάποια στοιχεία που έπεσαν στην αντίληψη μου. Σύντομα θα ακολουθήσει ανάρτηση με σχολιασμό επί της ανακοίνωσης :
1) Ευρέθησαν δύο επιγραφές που περιείχαν την λέξη "Παρέλαβον" με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα. Οι επιγραφές αυτές αφοορούσαν τρόπον τινά "εργολαβικό συμβόλαιο" για την εκτέλεση του δημοσίου έργου του Τύμνβου Καστά. Το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα ευρέθη και μέσα στον τάφο.
2) Στον περίβολο ευρέθη το μονόγραμμα (5 φορές ;) του Αντιγόνου του Μονόφθαλμου. Ο Αντίγονος ο μονόφθαλμος ήταν αυτός που αντεκατέστησε τον Ηφαιστίωνα όταν πέθανε και ανέλαβε αυτός χιλίαρχος.
Κάνω μια παρατήρηση σχετικά με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα : Η ύπαρξη του μονογράμματος ίσως σημαίνει ότι αποτελεί τρόπον τινά την υπογραφή αυτού ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση του έργου. Ως χιλίαρχος ο Ηφαιστίων ήταν υπεύθυνος για την εκτέλεση των δημοσίων έργων, όπως το συγκεκριμένο στον Τύμβο Καστά. Κατά αναλογία, ο Αντίγονος ο Μονόφθαλμος ήταν υπεύθυνος για την ολοκλήρωση του έργου, ως χιλίαρχος πλέον, για αυτό και ευρέθη το μονόγραμμα του επί του περιβόλου.
Μου φαίνεται λίγο περίεργο να τοποθετείτο το μονόγραμμα του νεκρού μέσα στον τάφο. Συνήθως μονογράμματα σκάλιζαν οι κατασκευαστές.
Αν η σκέψη μου είναι λάθος, τότε επικρατεί η υπόθεση ότι το "Ηρώον" (όπως το χαρακτήρισε ο κ.Λεφαντζής) ήταν για τον Ηφαιστίωνα. Αλλά ακόμα και αν η σκέψη μου είναι σωστή, τότε αυτό δεν αποκλείει όντως τελικά το ταφικό μνημείο να χρησιμοποιήθηκε για τον Ηφαιστίωνα.
3) ¨Εγινε αναφορά στις παραστάσεις επιστυλίων. Δυστυχώς δεν έχω ιδίαν άποψη για το τι περιγράφουν, όμως από σκόρπιες λέξεις που άκουσα - και επιβεβαίωσα και από άλλους φίλους - παραθέτω σχετική περιγραφή του Γιώργου Παπαδόπουλου, φίλου του ιστολογίου και της ομάδας ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ-Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
"Παράσταση του νεκρού, με έφιππο που έχει να κάνει με τα κατορθώματά του, έχουμε λεοντοκεφαλή που χρησιμοποιουσαν οι ηγέτες, και ένα δεύτερο κράνος. Ψηλά εικονίζεται ο νεκρός εν ζωή, όπου τον βλέπουμε σαν ήρωα σε μάχη με τα όπλα του. Μιλάμε για αφηρωισμένο νεκρό με τη φαρέτρα και το θώρακα του. Βλέπουμε τη θεοποίησή του.
Στο επόμενο κομμάτι μιλάμε για 2 νεκρούς, εικονίζονται δυο υδρίες, μια
σφίγγα που πατάει σε κίονα, και δίπλα έχουμε δυο κενταύρους και στη μέση
εναν ταυρο για θυσία. Μυθολογική σκηνή. Δίπλα φτερωτές μορφές οι οποίες
έχουν διπλα δελφικό τρίποδα.
Εχουμε πλέον την πιστοποίηση του ήρωα. Δίπλα έχουμε έναν ιππέα.
Στον ανατολικό τοίχο έχουμε την μορφή ενός ανακεκλιμένου ατόμου, προφανώς ο ήρωας βρίσκεται με κάποιους άλλους ανθρώπους. Ίσως να είναι ένα πρόδειπνο ή μια σύναξη Θεών. Δίπλα εικονίζεται ο Ύπνος και ο Θάνατος με φτερωτή μορφή και με έναν τρίποδα πάλι στη μέση. Έχουμε πάλι κόκκινο μανδύα όπως και στο προηγούμενο τμήμα."
Με άλλα λόγια στα επιστήλια υπάρχει σαφέστατη παραπομπή σε δύο νεκρούς.
Είναι δυνατόν να έχουμε δύο νεκρούς και να παριστάνεται μόνο ο ένας;
Ο ενας (;) νεκρός είναι αφηρωισμένος - άρα λογικά και ο δεύτερος- μιας και θα ήταν πολύ παράξενο να ετάφετο μαζί με έναν αφηρωισμένο νεκρό ένας κοινός θνητος - άρα μιλάμε για δύο αφηρωισμένους νεκρούς ;
Και σίγουρα ο κόκκινος μανδύας παραπέμπει σε βασιλέα.
Επειδή δεν έχω δει την παράσταση, δεν μπορώ να καταλάβω αν ο κόκκινος μανδύας (αν και ο φίλος Γιώργος αναφέρει ότι υπάρχει και στις δύο πλευρές κόκκινος μανδύας)- αναφέρεται στον ιππέα και αν η λεοντοκεφαλή είναι δίπλα σε ποιόν νεκρό.
Επειδή οι νεκροί είναι δύο, τότε σίγουρα απεικονίζονται και οι δύο στα επιστύλια, Άρα ο ένας νεκρός είναι ο έφιππος - πράγμα που υποδηλώνει ότι ένας που είναι ανακεκλιμμένος, δηλαδή σε κλίνη, υποδηλώνει ότι ο νεκρός δεν πέθανε σε μάχη. Κάνω την υπόθεση ότι ο κόκκινος μανδύας και η λεοντοκεφαλή αφορούν τον ανακεκλιμμένο. Σε αυτήν την περίπτωση αφηρωισμένος βασιλεύς που χρησιμοποιούσε λεοντοκεφαλή είναι - από όσον γνωρίζω - ο Αλέξανδρος, όπως παριστάνεται και σε σχετικό άγαλμα :
Εχουμε πλέον την πιστοποίηση του ήρωα. Δίπλα έχουμε έναν ιππέα.
Στον ανατολικό τοίχο έχουμε την μορφή ενός ανακεκλιμένου ατόμου, προφανώς ο ήρωας βρίσκεται με κάποιους άλλους ανθρώπους. Ίσως να είναι ένα πρόδειπνο ή μια σύναξη Θεών. Δίπλα εικονίζεται ο Ύπνος και ο Θάνατος με φτερωτή μορφή και με έναν τρίποδα πάλι στη μέση. Έχουμε πάλι κόκκινο μανδύα όπως και στο προηγούμενο τμήμα."
Με άλλα λόγια στα επιστήλια υπάρχει σαφέστατη παραπομπή σε δύο νεκρούς.
Είναι δυνατόν να έχουμε δύο νεκρούς και να παριστάνεται μόνο ο ένας;
Ο ενας (;) νεκρός είναι αφηρωισμένος - άρα λογικά και ο δεύτερος- μιας και θα ήταν πολύ παράξενο να ετάφετο μαζί με έναν αφηρωισμένο νεκρό ένας κοινός θνητος - άρα μιλάμε για δύο αφηρωισμένους νεκρούς ;
Και σίγουρα ο κόκκινος μανδύας παραπέμπει σε βασιλέα.
Επειδή δεν έχω δει την παράσταση, δεν μπορώ να καταλάβω αν ο κόκκινος μανδύας (αν και ο φίλος Γιώργος αναφέρει ότι υπάρχει και στις δύο πλευρές κόκκινος μανδύας)- αναφέρεται στον ιππέα και αν η λεοντοκεφαλή είναι δίπλα σε ποιόν νεκρό.
Επειδή οι νεκροί είναι δύο, τότε σίγουρα απεικονίζονται και οι δύο στα επιστύλια, Άρα ο ένας νεκρός είναι ο έφιππος - πράγμα που υποδηλώνει ότι ένας που είναι ανακεκλιμμένος, δηλαδή σε κλίνη, υποδηλώνει ότι ο νεκρός δεν πέθανε σε μάχη. Κάνω την υπόθεση ότι ο κόκκινος μανδύας και η λεοντοκεφαλή αφορούν τον ανακεκλιμμένο. Σε αυτήν την περίπτωση αφηρωισμένος βασιλεύς που χρησιμοποιούσε λεοντοκεφαλή είναι - από όσον γνωρίζω - ο Αλέξανδρος, όπως παριστάνεται και σε σχετικό άγαλμα :
'Αλλωστε ήδη αρκετές ενδείξεις μας είχαν προϊδεάσει για την ύπαρξη δύο νεκρών.Παραπέμπω σε προηγούμενη ανάρτηση για την υπόθεση ύπαρξης δύο νεκρών στο ταφικό μνημείο :
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ-Ο ΜΑΚΡΥΣ ΚΙΒΩΤΙΟΣΧΗΜΟΣ ΤΑΦΟΣ, Η ΤΕΦΡΟΔΟΧΟΣ ΚΑΙ Ο «ΚΟΝΤΟΥΛΗΣ» : ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ‘Η/ΚΑΙ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝ;
Αν λοιπόν ο ένας νεκρός είναι ο Ηφαιστίων και άρα είναι ο ιππέας-τότε ο δεύτερος νεκρός(αφηρωισμένος και αυτός) είναι λογικά ο Αλέξανδρος ο οποίος πέθανε από ελονοσία/δηλητηρίαση στην Βαβυλώνα;
Η κα Περιστέρη στην παρουσίαση επιβεβαίωσε σήμερα ότι το ένα μάτι του ενός αλόγου στο ψηφιδωτό είναι γαλάζιο, πράγμα που ενισχύει την υπόθεση ότι ο ένας νεκρός ίσως ο Αλέξανδρος. (βλέπε σχετικά την ανάρτηση Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ – ΤΟ ΜΑΤΙ... ΠΟΥ «ΒΓΑΖΕΙ ΜΑΤΙ» ).
Αν όμως η επιγραφή με το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνος αφορά τον Ηφαιστίωνα ως αναλαβόντα την εκτέλεση αυτού του δημοσίου έργου - υπό την εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως εκτιμά η ανσκαφική ομάδα - τότε για ποιόν νεκρό θα έδινε εντολή ο Αλέξανδρος να φτιαχτεί ένας τέτοιος μνημειώδης τάφος; Ξέρουμε ότι ένα από τα σχεδια του Αλεξάνδρου ήταν να φτιαχτεί ένας μνημειώδης τάφος για τον πατέρα του Φίλιππο, για τον σκοπό αυτό μάλιστα, όπως αναφέρει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης ο Αλέξανδρος είχε στείλει μεγάλη ποσότητα χρυσού από την Περσία.
Με τον θάνατο όμως του Ηφαιστίωνα, τα σχέδια άλλαξαν, ο Αλέξανδρος αποφάσισε να ταφεί εκεί ο Ηφαιστίων και μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου απεφασίσθη να ταφεί εκεί και ο Αλέξανδρος.
Αλλοιώς ο Αλέξανδρος σε ποιούς δύο νεκρούς θα προόριζε ένα τέτοιο μνημείο; Προφανώς ο Αλέξανδρος θα έφτιαχνε τάφο ΜΟΝΟ για τον ισόθεο του Ηφαιστίωνα, ή, αν ισχύει η δεύτερη υπόθεση, στον πατέρα του Φίλιππο.
Είναι σίγουρο ότι η ανασκαφική ομάδα έχει στα χέρια της και άλλα στοιχεία και αποφάσισε σήμερα απλώς να παρουσιάσει μονο τα αυταπόδεικτα ευρήματα και επιφυλάσσεται στην επίσημη επιστημονική ανακοίνωση να αναπτύξει περαιτέρω τις σκέψεις της.
Άλλωστε η κα Περιστέρη άναψε πάλι φωτιά με τις δηλώσεις της μετά το τέλος της παρουσίασης, προκαλώντας το αυθόρμητο ξέσπασμα κάποιου δημοσιογράφου που είπε : "Πάλι Φωτιά μας βάζετε!!!": ΠΑΛΙ ΦΩΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΖΕΤΕ
25 σχόλια:
Μερικές αρχικές παρατηρήσεις:
1) Ο καθηγητής Μαυρογιάννης επιβεβαιώνεται πανηγυρικά για τον Ηφαιστίωνα. Προσωπικά τον είχα σε μεγάλη υπόληψη μόνο και μόνο από τον τρόπο που μιλάει σαν επιστήμονας. Τώρα πλέον θα βρεθεί και αυτός στο επίκεντρο της δημοσιότητας και θα το αξίζει 100%. Όχι σαν κάτι άλλους καθηγητούληδες που ενδιαφέρονταν μόνο για τα τηλεπαράθυρα και τα 5 λεπτά δημοσιότητας.
2) Κάποια από αυτά τα αδιάσειστα στοιχεία που παρουσίασε στο ΑΠΘ η Περιστέρη με την επιγραφή και το μονόγραμμα για Ηφαιστίωνα, τα είχε στα χέρια της πολύ πριν την εύρεση της εισόδου με τις σφίγγες, από την ανασκαφή του περιβολου δηαλδή από τό 2012 και το 2013. Ήταν τα αδιάσειστα στοιχεία που είχε εκμηστηρευτεί στην κα. Παπαφωτίου, η οποία είχε δεσμευτεί να μην αποκαλύψει. Όσοι θυμούνται τις συζητήσεις μας στο blog εδώ καταλαβαίνουν τι λέω.
3) Μέγα λάθος της Περιστέρη που δεν μας τα αποκάλυψε ήδη από πέρυσι τον Νοέμβριο στην παρουσίαση του ΥΠΠΟ. Αν τα αποκάλυπτε τότε, ίσως να μην είχε χαθεί ανασκαφικά το 2015 και ίσως να μην είχε δεχτεί και αυτή προσωπικά και η όλη υπόθεση της Αμφίπολης, τέτοια επίθεση από τους ανθρώπους με τις ιδεολογικές παρωπίδες.
2 βιντεάκια απ' τη χθεσινή παρουσίαση στο http://www.capital.gr/epikairotita/3068411/afieromenos-ston-ifaistiona-me-entoli-m-alexandrou-o-tafos-tis-amfipolis
Φωτογραφία με το "[Π]αρέλαβον" (;) στο http://www.thousandnews.gr/index.php/epikairotita/item/182587-to-mnimeio-tou-ifaistiona-deixnei-to-mega-aleksandro
ΜΕ ΚΟΜΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ...
1. Τελικα ο Ηφαιστίωνας μεταφερθηκε στην Αμφιπολη; Η τεφροδοχος του αραγε βρεθηκε;
Η μηπως τελικα δεν κατεστη δυνατον να μεταφερθεί εκει και εχουμε καινοταφιο..
2. Ο ταφος εγινε εξαρχής ΜΟΝΟ για τον Ηφαιστιωνα;(τεφροδοχος). Και κατοπιν εγινε τροποποιηση του ορυγματος ώστε να δεχτει και δευτερο νεκρο;(φερετρο). Η μηπως φτιαχτηκε και διακοσμηθηκε εξαρχής για ΔΥΟ νεκρους;
3. Τα οστα που βρεθηκαν ανηκουν αραγε σε καποιον από τους αρχικους "ενοικους";
4. Τι άλλο εχει βρεθει που δεν μας λενε;
Οποιαδηποτε βοηθεια από οποιονδηποτε (ακομη και από Παλαγγια -Φακλαρη) είναι ευπροσδεκτη...
Το λινκ με το βίντεο της Περιστέρη ΠΑΛΙ ΦΩΤΙΑ ΜΑΣ ΒΑΖΕΤΕ στο τέλος της ανάρτησης παίζει τώρα. ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΟ!
Η θύρα εχει σπάσει απο τυμβωρύχους!!!!ειναι γνωστό στην ανασκαφική ομαδα!!!!επισης ανατρέξτε στην προηγούμενη ανάρτηση ενος φίλου που μιλά για τα σημειώματα του Λαζαριδη και θα καταλάβετε πολλα για το ολο οικοδόμημα.λεει ο άνθρωπος οτι στο κεντρο του τυμβου βρήκε
Εναν
Μεγαλο χώρο τον οποίο δεν εξερεύνησε καθώς μυστηριώδός η ανασκαφή του σταμάτησε.!!!!τελος πάντων η άποψη μου έπειτα απο ανάλυση πολλών ημερών ολων των ευρημάτων καθώς και των παρασκηνιακών ευρημάτων που ανέφερα κατα καιρούς ειναι οτι στον τύμβο καστα υπάρχουν τουλαχιστον άλλοι δεκα τάφοι της ίδιας μορφής με αυτόν που εξερευνήθηκε.αυτοι ανήκουν σε στρατηγούς του μεγαλου Αλεξανδρου.στο κεντρο πιθανών να υπαρχει η μούμια του μεγιστου και κάπου εκει δίπλα ο φίλος του!!!επισης υπαρχει και βιβλιοθηκη!!!το επιστέγασμα ειναι το λιοντάρι της Αμφιπολης και όλος ο χώρος ειναι ενα σήμα ενα ηρώο πολεμιστών λιονταριών πο οποίοι υπό την καθοδήγηση του μεγιστου κατάφεραν τα ακατόρθωτα.Αυτο το σχολιο μου ειναι απο παλαιότερη ανάρτηση.ελπιζω αυτη την φορα να του δώσετε την δέουσα προσοχή.ηδη μίλησα πριν τις ανακοινώσεις για ακόμη μια φορα.
Φωτο με επιγραφές και αναπαράσταση στο http://www.defencenet.gr/defence/20151001/%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%83/%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%AD%CF%82-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AD%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%AD%CE%BB%CF%85%CF%83%CE%B1%CE%BD-%CF%84%CE%BF-%C2%AB%CE%B3%CF%81%CE%AF%CF%86%CE%BF%C2%BB-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B1%CE%BC%CF%86%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82-%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CF%84%CE%B5-%CF%84%CE%B7%CE%BD.
Ρεπορταζ στο http://www.defencenet.gr/defence/20151001/%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%83/%CE%B1%CE%BC%CF%86%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7-%CE%BC%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CE%B4%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BC-%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%AC%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B7%CF%86%CE%B1%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AF%CF%89%CE%BD%CE%B1-%CE%BF
Μπορειτε να χρησιμοποιητε το https://goo.gl/ ή το tinyurl.com
για να συντομευετε τα μεγαλα links
Και "μια απ' τα ίδια", για τα περίφημα πέντε λεπτά δημοσιότητας:
Ο καθηγητής που αμφισβητεί ότι η Αμφίπολη συνδέεται με τον Ηφαιστίωνα
http://www.thestival.gr/culture/item/197495-o-kathigitis-pou-amfisbitei-oti-i-amfipoli-syndeetai-me-ton-ifaistiona
Ποιος άλλος;
http://www.xronometro.com/amfipolis-alexander-ifaistionas/
"Οι τρείς επιγραφές οι οποίοι βρίσκονται επάνω σε αρχιτεκτονικά μέλη του ταφικού μνημείο, για πάνω από 80 χρόνια ήταν εκτεθειμένες και διάσπαρτες, όπως και πολλά άλλα μαρμάρινα μέλη σε διάφορα σημεία. Δεν αποκαλύφθηκε που ακριβώς εντοπίστηκαν, αλλά πιθανότερο είναι το σημείο δίπλα στον λέοντα της Αμφίπολης, στην δυτική όχθη του Στρυμόνα όπου έχει τοποθετηθεί από την δεκαετία του ’30."
Και μια απορία: εάν οι επιγραφές βρέθηκαν στην όχθη του Στρυμόνα κι όχι στον Τύμβο Καστά, πως ξέρουμε πως αναφέρονται στον Τύμβο κι όχι σε κάτι πολύ μεγαλύτερο, όπως ο λόφος 133;
Σε πολλους εχει κατσει πολυ βαρυς στο στομαχι ο Ηφαιστιωνας !
Φανταστειτε ποσο βαρυς θα τους πεσει ο ...αλλος , αν εχει σχεση με τον ταφο !
Μιλαμε εχουν χασει τον υπνο τους.... μα να την παθουν απο την Περιστερη;;
Αυτο κι αν δεν το χωνευουν με τιποτα!!
Ήμουν και εγω εκεί εχθές αν και όχι απο την αρχή.
Συμπληρωματικά αναφέρω ορισμένα στοιχεία:
Η επίχωση έγινε για προστασία του μνημείου τον δεύτερο αιώνα π.χ. από τους τελευταίους Μακεδόνες.
Το μνημείο ήταν σε χρήση όλη αυτή την περίοδο, ήταν ηρώο και τάφος και αφορούσε έναν ή δύο αφηρωισμένους νεκρούς.
Οι Μακεδονικές πόρτες τοποθετήθηκαν στο τέλος της περιόδου χρήσης του μνημείου, ίσως πριν την επίχωση.
Το μνημείο λεηλατήθηκε κατά επανάληψη πριν την επίχωση καθώς και μετά. Οι τυμβωρύχοι μπήκαν στο μνημείο και απο μπροστά καθώς βρέθηκε ανοικτός ο τοίχος σφράγισης και από πίσω μετά την επίχωση πάλι κατά επανάληψη και διατάραξαν σε μεγάλο βαθμό τον τελευταίο θάλαμο παίρνοντας το ξύλινο φέρετρο το οποίο δεν βρέθηκε. Δεν βρέθηκε επίσης το άλλο κεφάλι της σφίγγανε το οποίο κοιτούσε προς τα μεσα.
Το μάρμαρο ειναι Αλυκης Θασου.
Στο εσωτερικό του δαπέδου του δεύτερου θαλάμου με τα κομμάτια του μαρμάρου στο κόκκινο φόντο έχει αποτυπωμένο ένα τετράγωνο που μάλλον κατι θα ακουμπούσε πάνω του.
Το πρόσωπο της δεύτερης καρυάτιδες καταστράφηκε απο πτώση κομματιού της οροφής και όχι κατά την ανασκαφή.
Δεν ειναι σίγουροι από ποδιά αιτία φυσική ή ανθρώπινη καταστράφηκε το ψηφιδωτό στο κέντρο του. Θα αποκατασταθεί.
Σχετικά με την παράσταση του θρύγγου στα επιστύλιο της ζωοφόρου, τα οποία ακόμα συντηρούνται με πολύ αργούς ρυθμούς και δεν έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα ειδικά απο την μια πλευρά που ακόμα δεν μπορεί να διαβαστεί, σημείωνω τα εξής:
Ο Λεφαντζης σχεδίασε μια αναπαράσταση η οποία στο βορινό κομμάτι περιλαμβάνει τον νεκρό έφιππο, όπως και να οδηγεί άρμα σε αρματοδρομίες, ειναι ήρωας, έχει πάνω του λεοντοκεφαλη και κόκκινο χρώμαστο κεφάλι(;) και ένα δεύτερο κράνος πολεμιστή, όπλα, φαρέτρα, θώρακα και δίπλα του υπάρχει κάποιος άλλος. Ειναι δύο οι νεκροί. Οι υδρίες ειναι δύο και υπάρχει μια σφίγγα πάνω σε κίονα. Οι δυο Κένταυροι με την κόκκινη ζώνη έχουν ανάμεσα τον Ταύρο με το μετάλλιο και το κόκκινο στο στήθος που τον πάνε για θυσία. Έχουμε επίσης δυο φτερωτές μορφές με Δελφικό τρίποδα. Απο κάτω ειναι μια βαρκούλα με μια φτερωτή μορφή στο πηδάλιο και μια μπροστά. Οι δυο Κένταυροι κρατούν έναν κόκκινο μανδύα πάνω από τον Ταύρο. Υπάρχει και ένας ιππέας. ( η περιγραφή μου δεν ειναι καλή και ακριβής, προσπαθώ το κατά δύναμη, ζητάω συγνώμη). Στον ανατολικό τοίχο, ο ήρωας ειναι ανακεκλιμενος μαζί με κάποιους άλλους. Υπάρχουν επίσης δυο φτερωτές μορφές που ειναι ο Ύπνος και ο Θάνατος μαζί και πάλι ο κόκκινος μανδύας ανάμεσα στις μορφές που πάνω του έχει έναν Δελφικό τρίποδα. Ειναι συγκέντρωση των θεών με τον νεκρό στο κέντρο και δίπλα το κράνος του.
...η συνέχεια...
Τα θυροφυλλα είχαν ύψος 3,15 μ. και το πάτωμα του τελευταίου θαλάμου είχε στούκο.
Μαζί με τα χρυσά, οστέινα και γυάλινα ελάσματα από το φέρετρο βρέθηκαν και μικρές δυσδιάκριτες γυναικείες μορφές (μικρά κεφάλια) πιθανόν Νίκες και αντίςτοιχες ανδρικές μικρές μορφές.
Βρέθηκαν πολλά νομίσματα που καλύπτουν όλοι την περίοδο απο τα τελευταία χρόνια του Αλέξανδρου μέχρι τα τελευταία μακεδονικά. Επίσης πολλά αγγεία, ακόμη και ρωμαϊκά. Τα αγγεία είχαν ίχνη καύσης απο τις προσφορές σε καθαγιασμένο νεκρό.
Η επίχωση έγινε απο τον Αντίνους;!;; Η αποκαθήλωση του λιονταριού απο την κορυφή και η καταστροφή του περίβολο απο τους Ρωμαίους.
Το μνημείο ειναι παραγγελία του Αλεξάνδρου στον Δεινοκράτη ή Στασικράτη ως ηρώο/τάφος για τον Ηφαιστιωνα, κατασκευασμένο απο τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο ο οποίος πήρε τον τίτλο του χιλίαρχου και τη θέση του Ηφαιστίωνα μετά τον θάνατο του τελευταίου. Υπάρχουν μάλλον και αλλά κατασκευασμένα παράλληλα με αυτό μνημεία και σε αλλά μέρη του ελληνιστικού κόσμου ίδια με αυτό, όπως πιθανόν στη Χαιρώνια, στα Εκβάτανα (όπου έχουμε τους ίδιους λέοντες) και στην Αλεξάνδρεια. Ο Λεφαντζής έκλεισε λέγοντας ότι ο τάφος του Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια πιθανόν να ήταν ίδιος με τον τύμβο Καστα με το Λιοντάρι/Σήμα στην κορυφή του. το λιοντάρι ήταν το σύμβολο και του χιλίαρχου.
Βρέθηκαν τρεις ως τέσσερις επιγραφές παραλαβής του έργου απο την περίβολο. Αυτές ειναι των εργολάβων και μετά έγινε προσπάθεια να σβηστούν. Πρακτικά λένε ότι το έργο παραλήφθηκε απο τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο για τον ή αφορά τον Ηφαιστίωνα. ¨ΠΑΡΑΛΑΒΟΝ ΑΝΤ (το Μονόγραμμα του Ηφαιστιωνα με ένα Η, ένα μικρό ν και ένα Φ απο πάνω)¨ Το έργο κατασκευάστηκε μάλλον μεταξύ του 324 - 319 π.χ..
Στη βάση θεμελίωσης του λιονταριού τοποθετήθηκε στύλος για να χαραχθεί ο κύκλος της περίβολο με σχοινί. Υπάρχει η οπή καθώς βρέθηκε απο τον Λαζαριδη. Ο ίδιος στήλος χρησιμοποιήθηκε για να στηρίξει εσωτερικά τα κομμάτια του λέοντα τα οποία τοποθετήθηκαν.
Το Μονόγραμμα του Ηφαιστιωνα βρέθηκε και μεσα στον τάφο.
Οι οκταφυλλοι ροδακες είπε η Περιστερη ότι τελικά είναι εννιάφυλλοι.
Συγνώμη παιδιά, προσπάθησα να κανω τις αναρτήσεις το πρωί αλλά δεν πρόλαβα.
Η ερμηνεια που δινει η ανασκαφικη ομαδα οτι προκειται
για ταφο/ηρωο του Ηφαιστειωνα θα γινει αντικειμενο
επιστημονικης συζητησης για πολλα πολλα χρονια.
Βεβαια η ανασκαφικη ομαδα εχει παντα τον πρωτο λογο
αλλα αυτο δεν σημαινει πως ο,τι λεει ειναι και ετσι.
Οπωσδηποτε πρεπει να περιμενουμε την επισημη γραπτη παρουσιαση
της ανασκαφης απο την ομαδα Περιστερη που θα παρουσιαζει τα ευρηματα
αναλυτικα και θα συνθετει μια ολοκληρωμενη ερμηνεια.
Και σιγουρα η ανασκαφικη ομαδα εχει πολυ περισσοτερα στοιχεια στην διαθεση
της απο οσα εχει μεχρι τωρα δημοσιοποιησει.
http://www.kathimerini.gr/833203/article/epikairothta/ellada/apoyh-einai-o-tafos-toy-hfaistiwna
Αποψη: Είναι ο τάφος του Ηφαιστίωνα, ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ
http://www.kathimerini.gr/833204/article/epikairothta/ellada/apoyh-h-emmonikh-sysxetish-me-ton-m-ale3andro
Αποψη: Η εμμονική συσχέτιση με τον Μ. Αλέξανδρο, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΤΤΑΡΙΔΗ
Υπάρχουν πολλές απόψεις σχετικά με τον τάφο.
Γνωρίζω στο ίντερνετ τον Σωτήρη Σοφιά που έχει μπλόκ και έχει αναφερθεί στο θέμα αυτό αρκετά έντονα.
Δεν ξέρω την άποψη του Εμπεδότιμου πανω σε αυτα που γράφει και θα ήθελα να τα σχολιάσει;
http://sotirissofias.blogspot.gr/
Δημοσίευση: ΠΈΜΠΤΗ, 1 ΟΚΤΩΒΡΊΟΥ 2015
Ενδιαφέροντες πληροφορίες και φωτογραφίες που δεν βρήκα κάπου αλλού.
http://noiazomaiblog.blogspot.gr/2015/10/blog-post.html
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22784&subid=2&pubid=64261785
Τα ντοκουμέντα που δείχνουν Ηφαιστίωνα
Φως στα τρία στοιχεία-κλειδιά που στηρίζουν την υπόθεση ότι το ταφικό μνημείο στον τύμβο Καστά της Αμφίπολης είναι ταφικό ηρώο που έγινε προς τιμήν του Ηφαιστίωνα, με εντολή του ίδιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ρίχνει μιλώντας στο «Εθνος» ο συνεργάτης της Κατερίνας Περιστέρη, αρχιτέκτονας του υπουργείου Πολιτισμού, Μιχάλης Λεφαντζής.
https://www.youtube.com/watch?v=kjeOLySQw4w
Δηλώσεις της κας Περιστέρη προς αντιφρονούντες...
ΥΠΠΟ:http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=62723
"Αναφορικά με τις πρόσφατες ανακοινώσεις της ανασκαφέως του μνημείου κυρίας Κατερίνας Περιστέρη στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Υπουργείο αναμένει την κατάθεση των έως σήμερα πορισμάτων της μελέτης με την απαραίτητη τεκμηρίωση."
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ..ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΜΑΤΑ ΤΩΝ ΟΣΤΩΝ, ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΤΙ ΝΕΩΤΕΡΟ??
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ..ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΜΑΤΑ ΤΩΝ ΟΣΤΩΝ, ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΤΙ ΝΕΩΤΕΡΟ??
Έχω τρεις ερωτήσεις που ίσως αποτελέσουν τροφή σκέψης:
1) αν η συληση έγινε και από πίσω από τον ταφικό θάλαμο Μήπως σημαίνει ότι υπάρχει Κ άλλη είσοδος/πρόσβαση;
2) αν επρόκειτο για αυτό το ταφικό μνημεί/ηρώο υπήρχε λόγος/λογική να σχηματίσουν ένα τόσο μεγάλο τύμβο (υπήρχε γεολοφος επί του οποίου σχηματίστηκε ο τύμβος με μεταφορά τόνων χώματος);
3) είναι λογικό Ο ταφικος θάλαμος να ήταν επισκέψιμος Κ ανοικτός για όλο τον κόσμο;Πώς εξηγείται ότι οι θύρες μπήκαν ένα αιώνα Κ κάτι αργότερα;
4) πως γίνεται να είναι ρωμαϊκο ένα τέτοιο μνημείο Κ να μην έχουμε καμία καταγραφή;θα γινόταν με ρωμαϊκά έξοδα οπότε κάπου θα προέκυπτε ιστορική αναφορά.... Αν όμως πρόκειται για ένα από τα ηρώα κόπου παράγγειλε ο Αλέξανδρος για τον Ηφαιστιωνα υπάρχει εξήγηση...
Χαίρομαι που τα ξαναλέμε μετά από καιρό.Κάτι που δεν σχολιάστηκε και είναι πολύ σημαντικό στην ομιλία του Τσόκα: "μια μεγάλη ενδιαφέρουσα δομή στον τύμβο που πρέπει να ανασκαφεί" στο 6:09 λεπτό της ομιλίας https://www.youtube.com/watch?v=OCOmb2_ZLqs
http://www.kathimerini.gr/833477/article/epikairothta/ellada/amfipolh-oi-ekplh3eis-den-teleiwnoyn
Το μονόγραμμα, όπως και η επιγραφή “ΠΑΡΕΛΑΒΟΝ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΟΣ” που παραπέμπουν σε “συμβόλαιο παραλαβής” οικοδομικού υλικού πιθανόν από τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο, είναι χαραγμένα από την κατασκευή τους και χρονολογημένα από τρεις κορυφαίους πανεπιστημιακούς επιγραφολόγους, Ελληνες και ξένους, με τους οποίους συνεργάστηκε η ερευνητική ομάδα της Αμφίπολης», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Λεφαντζής.
«Οι σκηνές λατρείας ενός αφηρωισμένου νεκρού δεν είναι μια σύνθεση φαντασίας», απαντά στους επικριτές του ο κ. Λεφαντζής. Για τον επανασχεδιασμό της προηγήθηκε φωτογραφική λήψη υψηλής ευκρίνειας, φωτοαντιγραφή με τα χρώματα και τις γραμμές που υπήρχαν στο υπόβαθρο.
Και η εκμετάλλευση της Αμφίπολης, σ' ένα εξαιρετικά κακογραμμένο κείμενο: http://www.newsbomb.gr/ellada/politismos/story/630495/h-amfipoli-kryvei-hfaistiona-i-venteta
Να γράψουμε κάτι όπως-όπως, τώρα που "πουλάει".
Δημοσίευση σχολίου