Είναι πολύ πιθανόν οι αρχαιολόγοι να έχουν ήδη εικόνα
για το που βρίσκεται ο κυρίως τάφος.
Στην βοήθεια μας να
αποκτήσουμε μια σαφέστερη εικόνα της
τοπολογίας του χώρου, ας ρίξουμε μια ματιά από αέρος, χρησιμοποιώντας εικόνα
από το πολύ ωραίο βίντεο που
προέβαλε το ENA Channel των Σερρών.
Στην παραπάνω φωτογραφία βλέπουμε τον Τύμβο Καστά και το σημείο στο οποίο
έχει εντοπιστεί η είσοδος του ταφικού μνημείου. Είναι η λευκή κατασκευή που φαίνεται στην
εικόνα, λόγω του προστατευτικού καλύμματος
της εισόδου που τοποθετήθηκε για προστασία από τις καιρικές συνθήκες, και το οποίο δείχνει και την φορά της ανασκαφής, η οποία
επισημαίνεται από την κόκκινη γραμμή.
Παρατηρούμε ότι η πορεία της ανασκαφής δεν ακολουθεί
την ακτίνα του τύμβου, δηλαδή δεν
κατευθύνεται προς το κέντρο του κύκλου. Και αυτό, καθώς έχω υποθέσει, ίσως έγινε για λόγους αποπροσανατολισμού
των υποψήφιων τυμβωρύχων.
Πόσο περίπου έχει
προχωρήσει η ανασκαφή ;
Αν υποθέσουμε ότι η
είσοδος του ταφικού μνημείου είναι
περίπου 5 μέτρα από την περίβολο και λάβουμε υπ’ όψη της διαστάσεις των θαλάμων από τα στοιχεία που
έχει ανακοινώσει το υπουργείο (ο Θ1
είναι 6μ, ο Θ2 4,5μ και ο Θ3 4,5 μ)
τότε η πρόοδος της ανασκαφής επί της ευθείας μέχρι τον τέταρτο
τοίχο του τρίτου θαλάμου είναι περίπου 20μ.
(Τα σχήματα είναι πρόχειρα και δεν είναι υπό
κλίμακα)
Αν θεωρήσουμε ότι η
δομή του ταφικού μνημείου αναπτύσσεται σε ευθεία γραμμή, τότε ο κυρίως
τάφος φαίνεται ότι θα καταλαμβάνει κάποιο άκρο αυτού του τέλειου
κυκλικού τύμβου, οπότε τίθεται το ερώτημα : «Μήπως υπάρχει και άλλος ή άλλοι τάφοι μέσα στον τύμβο;» Οπότε αλλάζει
και η προσέγγιση για την ερμηνεία του τάφου και του ή των νεκρών
που βρίσκονται ενταφιασμένοι.
Αν λοιπόν ο τέταρτος τοίχος που εντοπίστηκε είναι διαφραγματικός, αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε φτάσει στον κυρίως τάφο,
οπότε σίγουρα ακολουθούν και άλλες «εκπλήξεις».
Αν όμως ο τέταρτος τοίχος είναι τερματικός, αυτό σημαίνει ότι η ανασκαφική σκαπάνη έχει φτάσει πια στον
κυρίως τάφο, οπότε αναμένουμε να
υπάρχει μια κλειστή είσοδος η οποία
θα οδηγεί στον κυρίως τάφο, δηλαδή
σε κάποιον προθάλαμο (αγνώστων
διαστάσεων) και εν συνεχεία σε κάποιον νεκρικό
θάλαμο (ομοίως αγνώστων διαστάσεων).
Όπως έχω
ήδη εκτιμήσει από τις 9/9/2014 (βλέπε : http://www.empedotimos.blogspot.gr/2014/09/blog-post_9.html?m=1)
, για λόγους ασφάλειας και σφράγισης του τάφου, πολύ πιθανόν ο κυρίως τάφος να βρίσκεται σε κατώτερο επίπεδο από το επίπεδο του διαδρόμου που έχει ήδη αποκαλύψει η ανασκαφή, στο οποίο θα οδηγεί
κάποιο κλιμακοστάσιο, περίπου ίδιο
με αυτό που ευρέθη στην είσοδο των Σφιγγών.
Προσωπικά το βλέπω περίεργο ο κυρίως τάφος να ευρίσκεται σε κάποια άκρη
του ταφικού περιβόλου, κυρίως λόγω
του μεγέθους, της πολυτέλειας και των εκπληκτικών μεθόδων σφράγισης του ταφικού
διαδρόμου που έχει ήδη ανακαλυφθεί.
Συνεπώς, όπως έχω
ήδη υποθέσει, περιμένω κάποια στιγμή όλη
η πορεία του ταφικού μνημείου να στρίψει κάπως και να ακολουθήσει ακτινική πορεία προς το κέντρο του τύμβου.
Ας παρατηρήσουμε
λίγο καλύτερα την αεροφωτογραφία….
Παρατηρούμε ότι ο τύμβος Καστά έχει αποχωματιστεί σε κάποια σημεία που βρίσκονται στην πλευρά του τύμβου, ενώ η απέναντι
πλευρά έχει παραμείνει θαμνώδης.
Τα κύρια σημεία που παρατηρούμε αυτήν την αποχωμάτιση είναι δύο, το ένα βρίσκεται επί της πορείας της ανασκαφής, ενώ το
άλλο βρίσκεται σε απόκλιση από την πορεία της ανασκαφής, προς το εσωτερικό
του τύμβου.
Δεν υπάρχει προφανής λόγος για αυτήν την αποχωμάτιση. Η μόνη αποχωμάτιση που θα είχε νόημα θα ήταν κάπου μπροστά από την πορεία ανασκαφής (Χ3) για να ανακουφιστεί
το βάρος που δέχεται η θόλος του ταφικού διαδρόμου. Δεν
παρατηρείται όμως κάτι τέτοιο.
Ούτε το Χ1, αλλά κυρίως ούτε το Χ2, έχει νόημα να αποχωματιστεί, παρεκτός και εάν αποτελούν σημαντικά οριοθετούντα σημεία
του ταφικού τύμβου.
Αν λοιπόν το ανασκαπτόμενο ταφικό μνημείο είναι τόσο εντυπωσιακό
όσο φαίνεται, τότε και ο κυρίως τάφος
θα πρέπει να είναι ανάλογα εντυπωσιακός
και, τηρουμένων των αναλογιών, να καταλαμβάνει έναν εντυπωσιακά μεγάλο χώρο του τύμβου.
Συνεπώς είναι πολύ πιθανόν οι αποχωματώσεις Χ1
και Χ2 έχουν γίνει σε τέτοια σημεία ώστε να οριοθετείται ο κυρίως τάφος,
που αν η υπόθεση αυτή επαληθευτεί
τότε θα μιλάμε για έναν τάφο άνευ προηγουμένου ο οποίος θα φιλοξενεί
και μια ανάλογη προσωπικότητα.
(Το εντυπωσιακό βίντεο με την αεροφωτογράφιση του τύμβου Καστά είναι: https://www.youtube.com/watch?v=gJ0Uw1xbEqE)
[Η ανάρτηση αυτή αποτελεί μέρος της μελέτης περί του
Τάφου της Αμφίπολης : Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ]
249 σχόλια:
«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο 201 – 249 από 249Effie (Καρυάτιδες)
Συμφωνώ απόλυτα με την περιγραφή των Καρυάτιδων.
Σίγουρα δεν έχουν τον αυστηρό «αποτροπαϊκό» χαρακτήρα που θέλουν να δώσουν οι σημερινοί ανασκαφείς.
Υποθέτω ότι αυτόν τον χαρακτήρα «τον φαντάζονται», καθώς εμείς δεν έχουμε πρόσβαση στα κατακρεουργημένα υπολοίμματα των χεριών τους.
Έχω την αίσθηση ότι αντιθέτως, κρατούσαν από κοινού ένα «κάτι»,
π.χ. ένα «δάφινο στεφάνι» και οδηγούσαν χορεύοντας στην αιωνιότητα τον «Μεγάλο», μόνον ή και μαζί με κάποιον ή κάποιους εκλεκτούς του.
Πέρα όμως από την φαντασία μας και τις πιθανές προβλέψεις που κάνουμε, χάρις την ειλικρινή αρχική τοποθέτηση του Εμπεδότιμου, και στη συνέχεια την ειλικρινή ανταπόκριση της κοινότητας, θέλω να εκφράσω την μεγάλη συγκίνησή μου απέναντι στο μεγαλείο των γλυπτών αυτών...
Η κινήσεις, οι πτυχώσεις, ο στολισμός, έργο εξαιρετικής ποιότητας, βγαλμένο από τα πιό ικανά χέρια της εποχής, έχω την αίσθηση...
Μόνον ότι λόγω της χορευτικής τους κίνησης ξεπερνάνε την αυστηρή νοητή ευθεία, την «περασιά» όπως την αποκαλούμε, και βγαίνουν παραέξω της βάσης που πατάνε, δηλώνει την ελεύθερη σκέψη και διάθεση του καλλιτέχνη ο οποίος έχει σχεδιάσει τον εξαιρετικό αυτό ναό-τάφο.
http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14984
Panos δεν ξέρω για τα σκαλοπάτια αλλά αν πάρουμε ως ενδεχόμενο η αρχική μας εκτίμηση να μην είναι σωστή για το μάρμαρο και δεν πρόκειται για την πλάκα της οροφής, τι θα μπορούσε να είναι; Μου φαίνεται λίγο λεπτή για πλάκα οροφής, η άλλη στα αριστερά έχει πάχος 21 εκ. βέβαια μπορεί να μην φαίνεται καλά εδώ λόγω των χωμάτων. (σαν να φαίνεται και κάτι από κάτω της, με επιφύλαξη όμως)
Νομίζω ότι διακρίνονται σκαλοπάτια ανάμεσα στις δύο καρυάτιδες, δηλαδή δεν κατεβαίνουμε, αλλά ανεβαίνουμε, και ο τέταρτος θάλαμος πρέπει να είναι πιο ψιλά, όχι για πάρα πολύ, για δύο με τρία σκαλοπάτια
http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14979
http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14980
Επειδή ο λόφος προϋπήρχε, έχω αρχίσει να πιστεύω ότι ο ταφικός θάλαμος είναι καταστευασμένος μέσα σε σπήλαιο. Σε ένα σχόλιο πιο πάνω, έγινε αναφορά στη χρυσή άμαξας που κατασκευάστηκε για την μεταφορά του Μεγάλου Αλεξάνδρου πίσω στην Μακεδονία.
http://olympia.gr/2014/03/03/%CE%B7-%CE%BD%CE%B5%CE%BA%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CE%BE%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF/
Αν πράγματι είχε κατασκευαστεί αυτή η άμαξα, τι την έκαναν μετά την μεταφορά; Την πέταξαν; Την έκαναν κομμάτια; Αν το μνημείο είναι ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο νεκρικός θάλαμος θα είναι τόσο μεγάλος που θα χωράει και την άμαξα. Δηλαδή, είχε διαμορφωθεί το σπήλαιο σε νεκρικό θάλαμο, μπήκε μέσα η άμαξα που μετέφερε τον νεκρό, και μετά κατασκευάστηκε και επιχωματώθηκε μία στοά και δημιουργήθηκε ο τεράστιος τύμβος, έτσι ώστε ποτέ κανένας να μην μπορεί να φτάσει στον νεκρικό θάλαμο. Ίσως κάποιο τμήμα να ήταν επισκέψιμο, αλλά να λειτουργούσε ως ναός, και να μην γνώριζαν πολλοί τι υπάρχει πιο μέσα. Αν ισχύει μία τέτοια υπόθεση, μιλάμε για έναν τεράστιο θησαυρό. Καταλαβαίνουμε όλοι λοιπόν γιατί θα έπρεπε να χαθεί αυτός ο τάφος από την μνήμη όλων.
Εκφράζω την πιο αισιόδοξη σκέψη που όλοι έχουμε κάνει κάποια στιγμή, μακάρι να βγει αληθινή. Τώρα αν κάποιος βγει και πει τι είναι αυτά που λες, δικαίωμα του, ξέρω όμως ότι αυτή η σκέψη δεν στερείται λογικής
Δεν το λεω εγω για τις επιγραφες ,ουτε θεωρω οτι το μνημειο ανηκει στον Ηφαιστειωνα.Αλλα τοσο η μεταφορα των 《επιστυλιων-επιγραφων》με συνοδεια και τυλιγμενα σε βαμβακι μαλλον επιβεβαιωνει την πληροφορηση που διακινειται.Αλλωστε ειναι πλεον σαφες οτι δεν μας τα λενε ολα οποτε..Επισης και κατι αλλο:Εξι θαλαμοι ή εξι οροφοι-επιπεδα ?Γιατι επισης η αστυνομιαψεκλεισε την ανοδο του δρομου για την εισοδο του μνημειου?Τελος τι συμβαινει με τα χρυσα νομισματα?Απο που τα πηραν?Σιγα μην ηταν στα χωματα...
....Παντως μιλανε για παρα πολυ χρυσαφι μεσα στο μνημειο καποιοι σχετικοι στην θεσσαλονικη....
To βήμα είχε γράψει για μικροκαμερες που είδαν οι αρχαιολόγοι μέσα στη στοά όταν βρήκαν τις σφίγγες. Είχε γράψει επίσης για τρίθυρη είσοδος εμείς αυτό το μάθαμε επίσημα σήμερα μετα από 20+ μέρες. Σήμερα γράφει οτι εχουν βρεθεί μακεδονικά νομίσματά χωρίς αυτό να διαψευδεται ακόμα γραφεί οτι στο ερώτημα '' σε ποίον ανήκει ο τύμβος; '' απαντάει ως εξείς: όλες οι εκδοχές συζητούνται από τον πρωθυπουργό ( ακόμα και το ενδεχόμενο να πρόκειται για παραγγελία του Μεγάλου Αλεξάνδρου το 324π.Χ.,αμέσως μόλις έμαθε για τον θάνατο του στενού φίλου του, Ηφαιστίωνα ). Ασφαλώς και ο κ.Σαμαράς δεν προκρίνει κανένα σενάριο ως επικρατέστερο. 1°)Από τα παλιά χρόνια έως τις μέρες μας όποιος φτιάχνει τον τάφο του άλλου μπαίνει ο ίδιος μέσα, μακάρι για να τους βρούμε και τους δύο μαζί. 2°)το βήμα είναι μπροστά χρονικά 20+ μέρες αρα εμείς θα τα μάθουμε κατά τις 15/09/2014; 3° ) ο/η φωτογράφος καρφώνει το υπουργείο με τις φωτογραφίες του ότι δηλαδή άλλα ευρήματα τα κρύβει και άλλα αργεί να τα δημοσιεύσει 4° ) σε πολλές φωτογραφίες έχει μαύρο, τι μου θυμίζει;τι μου θυμίζει; α την ΝΕΤ 5° ) το ότι έχουμε αυτά τα δελτία ενημέρωσης και φωτογραφίες το χρωστάμε στην κ.ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ 6°)Η εθελόντρια της ανασκαφής διέψευσε τα περί μικροκαμερας που έγραψε το βήμα και τα ευρήματα της μικροκαμερας την εθελόντρια 7°) Αιτια ειναι η κ.ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ και οι αποψεις της για τον πολιτισμο που τα παιδιά μας μικρά μεγάλα μιλάνε για πραγματικό πολιτισμό,για ιστορία και λένε ότι θα γίνουν αρχαιολόγοι 8° )
@effie χαριτολογοντς το πα. ηθελα να πω τι λεει ο καργακος.... εγω πιστευω οτι μεσα στο λογο καστα ειναι ο αλεξανδρος και ο νεκρικος θαλαμος ειναι η ιδια η χρυση αμαζα.
και επιδη η δικη μου επιστημη ειναι η επικοινωνιολογια... και μπορω να καταλαβω μερικα πραγματα... μιλαω εδω και μερες για της φωτο για το τι κρυβουν και γιατι δινουν στοχευμενες φωτογραφιες με μαυρο...
κραταω ενα φακελο με ολες της φωτογραφιες. σιγουρα εχουν εκατονταδες φωτογραφιες απο οτι βλεπω απ τον αυξων αριθμο στις φωτογραφιες εως τωρα.
http://prntscr.com/4p3qzg
εδω και μερες λεω οτι πισω απ της καρυατιδες δεν υπαρχει τοιχος δεν ειναι αλλος χωρος ειναι ενας χωρος... και εχει εξαφανιστει και η μεγαλη πλακα απο ολες της φωτογραφιες
τον ηφαιστιωνα ο αλεξανδρος εδωσε εντολη να τον τιμησουν ως θεο. αν ηταν ο ταφος του θα ηταν και ναος μαζι και ηδη θα υπηρχαν αρκετες επιγραφες, ετσι νομιζω εγω.
δεν μπορει το υπουργειο να αρνειτε την υπαρξη επιγραφων και να υπαρχουν. πως θα της εμγανισει μετα/ αν υπηρχαν θα ελεγε μισολογα η οτι βρεθηκαν και της μελετουν, οτι δε βγαζουν τι λενε οτι ειναι κατεστραμενες κτλ κτλ.
και ενα τελευταιο γι αποψε.
διαβασα για το σχεδιο του αρχιτεκτονα οτι τον τρίτο θάλαμο τον παει πιο χαμηλά
εγώ βλέπω οτι τον στρίβει αριστερα δεν τον χαμηλώνει.
δειτε το καλυτερα και εσεις
http://prntscr.com/4p3uw1
ναι όντως ο 3ος θάλαμος φαίνεται σα να στρίβει αρσιτερά κ ίσως πιο πλατύς. Κάτι περίεργο συμβαίνει εκεί, σα να μην έχει τα ίδια όρια αριστερά
Μιας και η συζήτηση καλά κρατεί, θα ήθελα να παραθέσω κάποια link σχετικά με άλλους Μακεδονικούς τάφους.
1. βλέπε σελίδα 7. Τάφος της κρίσεως
2. Ζωγραφική στο τάφο του πρίγκηπα
3. Θρόνος Ευρυδίκης
4. Κυανόκρανο Αμφίπολης
5. Θρόνος Θεσσαλονίκης
Στο πρώτο link αναφέρεται η ύπαρξη ρόδακα σε πιθανό τάφο στρατηγού. Δεν διευκρινίζεται αν ο ρόδακας είναι διπλός, σαν αυτό της Αμφίπολης, ή όχι.
Ο τάφος δεν βρίσκεται στην Βεργίνα. Έχουν βρεθεί Μακεδονικοί τάφοι σε όλη την Μακεδονία αλλά δεν είναι ιδιαίτερα γνωστοί.
Αν παρατηρήσετε την ζωγραφική στον τάφο του πρίγκηπα, στον θρόνο της Ευρυδίκης, και στο κυανόκρανο της Αμφίπολης θα δείτε πως έχουν παρόμοιο ζωγραφικό μοτίβο.
Τόσο στον θρόνο της Ευρυδίκης όσο και στον θρόνο της Θεσσαλονίκης υπάρχουν σφίγγες. Δεν μπόρεσα να καταλάβω αν έχουν στήθος ή όχι.
Στον θρόνο της Ευρυδίκης υπάρχουν Καρυάτιδες - κόρες που χορεύουν. Είναι κάτι σαν «μικρογραφία» των Καρυάτιδων της Αμφίπολης.
Ο τάφος παρουσιάζει καθαρά Μακεδονικά βασιλικά στοιχεία στην κατασκευή του. Το ερώτημα όμως παραμένει γιατί δεν βρίσκεται στις Αιγές.
Προφανώς το μέγεθος των Καρυάτιδων δείχνει οικονομική ισχύ. Την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου η οικονομική ισχύς της Μακεδονίας ήταν στο ζενίθ της.
Οι τεράστιες ποσότητες των μαρμάρων που χρησιμοποιήθηκαν, το υψηλό επίπεδο τέχνης που υπάρχει είναι ένδειξη τεράστιου πλούτου.
Ο τάφος μπορούμε να πούμε ότι είναι μια «μεγέθυνση» των βασιλικών τάφων που έχουν βρεθεί στις Αιγές.
Οπότε μιλάμε για βασιλικό τάφο ( κατά την άποψή μου ) και όχι για τάφο στρατηγού όπως αρχικά δήλωσε η υπεύθυνη αρχαιολόγος.
Το ερώτημα μου είναι το εξής ποιος άλλος εκτός από τον Μέγα Αλέξανδρο θα είχε την οικονομική δύναμη να κάνει ένα τόσο πολυτελές τάφο;
Συμπερασματικα:
1) Ανακαλύπτεται άνω μέρος στενού θυρωματος στον βόρειο η τελευταίο διαφραγματικο τοίχο σε χαμηλότερο υψόμετρο επιβεβαιώνοντας την ύπαρξη πιθανού κλιμακοστασιου. Ο βόρειος τοίχος σχεδιάζεται να συνεχίζει προς τα κάτω...
2) Εμφανίζεται στο σχεδιο πιθανή οπη??? στο άνω μέρος του βορείου τοίχου? Εκτός αν ο αρχιτέκτονας θέλει να απόδοση με αυτόν τον τροπο την κακή δομικά κατάσταση του τρίτου θαλάμου?!
3) Στις φωτογραφίες πίσω απο τις καρυατιδες δεν φαίνεται πια ο τοίχος που φαινόταν στις προηγούμενες φωτογραφίες!?!??
4) Επιβεβαιώνεται μάλλον η πτώση των υπολοίπων πλακών της οροφής στο δεύτερο θάλαμο καθως φαίνεται το προφίλ της μιας εξ αυτών πίσω απο τα πόδια των καρυατιδων.
5) η αποχωματωση του δεύτερου θαλάμου προχωρά αργά.
Αγγελος
Μερικές ακόμη παρατηρήσεις:
1)Η πιθανότητα ο ταφος να σχεδιάστηκε για τον Υφαιστιωνα είναι ισχυρή, ασχέτως ποιος τελικά θάφτηκε μέσα. Ο κυριως νεκρός είναι άντρας.
2) Ο ταφικος θαλάμος δεν είναι στο κέντρο του τυμβου καθώς κατι τετοιο αποφεύγονταν για λόγους ασφαλείας απο μελλοντική συληση.
3) Ο ταφος μάλλον χρονολογείται στο 325-320 π.χ. συμφωνα με τον Κύπριο καθηγητή.
4) Πιθανόν, πρώτα έριξαν, κατέστρεψαν και έκρυψαν τον Λεοντα και κατόπιν επιχωματωσαν το εσωτερικο του ταφου και για αυτόν τον λόγο βρίσκουμε κομμάτια απο τη χαιτη του στις επιχωματωσεις καθώς μεταφέρθηκαν μαζι με τα χώματα απο τον έξω χώρο απο όπου είχε "περάσει" ο Λέων.
Αγγελος
@George Maglis ( Άγγελος )
Ο Μέγας Αλέξανδρος ζήτησε για τον Ηφαιστίωνα να ταφεί και να τιμάται ως θεός. Είναι ένας ακόμη υποψήφιος που δεν μπορεί να αποκλειστεί. Είναι το νούμερο 2.
Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω γιατί στην 4η παρατήρηση του δεύτερου σχολίου σου έχει αυτή την σειρά.
@παρασχος
Προσπαθω να βρω εξήγηση για την ύπαρξη κομματιών της χαιτης του Λεοντα εντός του τάφου στα χώματα της επιχωματωσης του. Το πιθανότερο είναι ότι μεταφέρθηκαν κατα λάθος εντός του τάφου μαζι με τα χώματα επιχωματωσης. Άρα σε κάποιο απο τα σημεία της αμμοληψιας είχε "καταστραφεί" ο Λέων και υπήρχαν κομματάκια του. Εξάλλου, έχω υποστήριξη και παλαιότερα ότι είναι μάλλον ταυτόχρονη η επιχωματωση εσωτερικά του τάφου, της περιμετρου καθώς και το "πνιξιμο" του Λεοντα στα νερά της λίμνης. Ήθελαν να εξαφανίσουν το μνημείο για να το κρύψουν. Αυτο συνέβη μάλλον λίγο μετα την ταφή και εξηγεί το γεγονός της ανυπαρξίας ιστορικών πηγών για τον τυμβο.
Αγγελος
Συμπλήρωση/διόρθωση!
Αυτο που φαίνεται στις προηγούμενες φωτογραφίες πίσω απο τις καρυατιδες δεν είναι τοίχος άλλα το προφίλ της επιχωματωσης του δεύτερου θαλάμου!
Αγγελος
Το νέο άνοιγμα 0,96 μ μάλλον πρόκειται για διάδρομο, αρκετά στενό σε σχέση με τα προηγούμενα θυρώματα και προφανώς με κλήση προς τα κάτω, σύμφωνα με το σχέδιο.
Ο Τασούλας λέει είναι αδύνατο να βρίσκεται ο Μέγας Αλέξανδρος μέσα στον τύμβο της Αμφίπολης. Με τόση σιγουριά δεν λες τέτοια πράγματα, μόνο αν ήδη γνωρίζεις ποιος είναι μέσα
Read more: http://www.newsbomb.gr/politikh/story/497679/amfipoli---tasoylas-einai-adynato-na-einai-o-m-alexandros-mesa-ston-tymvo#ixzz3E1cc0XdU
Μπορει ναι μπορει και όχι. Η θύρα μπορει να είναι μικρότερη σε όλες της τις διαστάσεις για να μην φαίνεται στον τέταρτο βόρειο τοίχο και για να διαγράφεται το ανω μερος της κάτω απο το επίπεδο του δαπέδου του τρίτου θαλάμου. Ο Θ4 θα δούμε αν είναι φαρδυς η στενός διάδρομος. Σίγουρα δεν είναι ο ταφικος που μάλλον είναι ο Θ5 εκτός αν έχουμε και άλλες εκπλήξεις. Στον Θ4 θα σταματά μάλλον η επιχωματωση.
Αγγελος
Από την στιγμή που μπλέχτηκε η πολιτική σκοπιμότητα και η δημοσιογραφία με το επιστημονικό έργο της ανασκαφής....βράστα. Ένας επιστήμονας θέλει να επιδείξει τα ευρήματά του, να ανταλλάξει απόψεις με άλλους συναδέλφους του. Έχουμε τώρα εκεί την κυρία Παναγιωταρέα, βγάζουν 100 φωτογραφίες και δημοσιοποιεί 5, γιατί; Και πάντα υπό γωνία. Γιατί δεν μας έχουν δείξει ολόκληρη την πλάκα με τον ρόδακα; Γιατί δεν μας έχουν δείξει το επιστύλιο που μεταφέρθηκε στο μουσείο για συντήρηση; Θα γίνει τίποτα αν δεν βάλουν το μαύρο πλαστικό ανάμεσα στις καρυάτιδες και δούμε τι υπάρχει στο βάθος; Υποκρίπτουν σκοπίμως πολύ σημαντικά στοιχεία και ταλαιπωρούν τον κόσμο. Το κάνουν γιατί θέλουν να πουλήσουν αποκλειστικά πλάνα αργότερα; Το κάνουν για να παραπλανούν τον κόσμο από τα προβλήματα; Κατά την γνώμη μου ούτε μικρά παιδιά επιδικνύουν τέτοια συμπεριφορά
Ο Υπουργός πολιτισμού ξεκαθάρισε, σήμερα το πρωί, ότι ο τάφος ΔΕΝ είναι του Μ.Αλεξάνδρου.
Άρα έχουν στοιχεία απο τα επιστύλια-επιγραφές κλπ
Τον Νέαρχο τον απόκλεισαν λόγω χρονολόγησης και "υποβάθμισης" του προς το τέλος της ζωής του.
Μένει επικρατέστερος ο Ηφαιστείων, νομίζω...
σας ξαναθυμίζω μια άποψη-σκέψη που είχα, οτι ο λέοντας μπορεί να ήταν ένας Δούρειος Ίππος. αυτό μπορεί να εξηγεί την ύπαρξη της χέτης στο εσωτερικό του μνημείου.
επίσης να θυμίσω, την μέρα που βούιξε ο τόπος για όνομα που βρέθηκε σε επιγραφή στον τάφο, εκείνη τη μέρα η Γ.Γ έφερε την φράση
μετα τον όρο μπροστά στον πρωθυπουργό, πρόκειται για στρατηγό η στρατηγούς, σίγουρα για πολύ σημαντικό πρόσωπο.
Πήγαμε στο
"κοσμοπολίτης"
η πιθανότητα είναι οτι το όνομα δεν είναι ιστορικά αποδεκτό, και ότι δεν έπρεπε να είναι εκεί.
1.(παρωχημένο) πολίτης του κόσμου
2. που κάνει κοσμοπολίτικη ζωή
3. που έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες, ο πολυταξιδεμένος
-------------------------
άκουσα τη δήλωση του Υπουργού, δείχνει πολιτική, φοβάται το πολιτικό κόστος σε περίπτωση ΜΗ,(εχει κενό 3,4 δευτερόλεπτα στην απάντηση, όπως και 2 φορές τραυλισμό στην ερώτηση για τον Αλέξανδρο και 3 λέξεις σε επανάληψη).
ΔΗΛΩΣΗ
εεεε _____ ηη ηηη η αίσθηση που εεεχω είναι οτι αυτό ειναιιιιιιιιιι (κίνηση κεφαλιού αριστερά και επανάληψη) αυτό είναι αδύνατον. Καιιι - και το λεεεεεωω, οχι γιατί θέλω να εκπλαγώ ευχαρίστα(εδω στο οχι ,πρώτη φορά κουναει το χέρι σε μια δεξιόστροφη κυκλική κίνηση) ...... και εδω αρχίζει παλι κανονική ροη λόγου.... το λεω γιατί για το Μ.Α έχουμε υποδεέστερες πληροφορίες αρα φαντάζομαι εαν είχαμε μια τέτοια εξέλιξη, μια τέτοια πληροφορία δεν θα ειχε διαφύγει.
στην επομένη ερώτηση για το Νέαρχο, με κανονική ροη λόγου μίλησε για λάθος και οτι οι υποθέσεις "υποκαθιστούμε το μνημείο, και εγώ έπεσα σε αυτή τη παγίδα προηγούμενος" ανέφερε, το κλειδί ειναι η κίνηση τον χεριών οπου κλειδώνουν μπροστά και τα κουναει πάνω κάτω σε μια αίσθηση πολιτικής ασφαλιας, ότι έκανε την δήλωση που δεν θα του επιτεθούν πολιτικά, αρα πάμε παρακάτω. σαν να υπήρχε ροη η λόγος που έκανε την προηγούμενη δήλωση και οχι οτι έπεσε σε παγίδα, δείχνει οτι έλεγε ψέματα στην απάντηση για τον Αλέξανδρο.
δείχνει όντως να μην υπάρχει τίποτα άλλο σε πληροφορία σε αυτούς, οποτε αποφεύγει οποιαδήποτε σύνδεση με την καρέκλα του αυτής της πληροφορίας, δείχνει ότι δεν έχουν ιδέα τι είναι, ότι πρώτη φορά βλέπουν κάτι τέτοιο και δεν ξέρουν που βαδίζουν, αποφεύγετε ακόμη και η λέξη τάφος, ούτε αυτό δεν είναι σίγουροι πλέον εάν είναι. Μεσα στη συνολική δήλωση του δείχνει ότι υπάρχουν άτομα έτοιμα να πυροβολήσουν αυτόν και την ανασκαφή, οποτε δεν θα τους δωσει λόγο να πατήσουν τη σκανδάλη.
Αν αποκλείει όντως ο Τασούλας τον Μέγα Αλέξανδρο [προφανώς κάτι θα ξέρει], τότε με βάση ένα άρθρο του Παναγιώτη Τραϊανού [το λινκ το είχε γράψει πιό πάνω η Efiee θαρρώ], ο ένοικος είναι ο Μικρός Αλέξανδρος, ο Δ' !!!
και η νεα δηλωση του πριν λιγο
«Δεν υπάρχουν γραπτά στοιχεία για το πού είναι θαμμένος ο Μέγας Αλέξανδρος, αυτό είπα κι όχι ότι ο τάφος δεν ανήκει στον Μέγα Αλέξανδρο» ξεκαθάρισε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 ο υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τασούλας, μετά το σάλο που προκλήθηκε από τις πρωινές δηλώσεις του στο Mega.
«Δεν απογοήτευσα κανέναν, ούτε ενθουσιάζω κανέναν. Η αρχαιολογική σκαπάνη θα πει ποιος είναι θαμμένος στον Τύμβο της Αμφίπολης κι όχι ο υπουργός Πολιτισμού», σημείωσε ο κ. Τασούλας, και δήλωσε ότι συμφωνεί απόλυτα με την άποψη της Γ.Γ. Πολιτισμού κ. Λίνας Μενδώνη, η οποία δήλωσε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 ότι «κανείς δεν πρέπει να μιλάει για την ταυτότητα του νεκρού».
Σχετικά με τις καταγγελίες ότι ο υπουργός και η κυβέρνηση εκμεταλλεύονται για πολιτικούς και προσωπικούς λόγους τα ευρήματα στην Αμφίπολη ο κ. Κωνσταντίνος Τασούλας απάντησε: «Πολιτική εκμετάλλευση δεν μπορεί να γίνει από κανέναν. Οι ανακοινώσεις που κάνει το υπουργείο είναι πολύ τακτικές. Αν δεν γίνονταν έτσι θα μας είχαν κατηγορήσει ότι αφήσαμε τον κόσμο στο έλεος της παραφιλολογίας. Με την ενημέρωση από το υπουργείο έχουμε προλάβει όλες αυτές τις φήμες».
η παράσταση καλά κρατεί
http://amfipolinews.blogspot.gr/2014/09/mega.html
http://amfipolinews.blogspot.gr/2014/09/blog-post_323.html
χθεσινη και σημερινη δηλωση του Υπουργου, εμενα μου λεει. ελπιζω να ειναι ο Μ.Α και θα το μαθετε λιγο πριν της εκλογες..... η οταν χρειαστει, αν ειναι ο Μ.Α θα βγει... αν οχι θα υπαρξει μια αοριστια μεχρι τοτε καθως το ολο θεμα μπορει να σκεπαζει ανετα αλλα θεματα της επικαιροτητος με δεκα πειραγμενες φωτογραφιες....
και η επιβεβαίωση όσων ανέλυσα παραπάνω στη δήλωση του υπουργού ήρθε απ τη Γ.Γ
http://amfipolinews.blogspot.gr/2014/09/blog-post_556.html
@Evangelos Christodoulou.Σωστα ειδικά η εθελόντρια της ανασκαφής. Απο τον τασουλα δεν περιμένεις και πολλά.Έγιναν εκλογές το 1977 και μετα απο 4 μέρες ο Ανδρόνικος ανακοίνωσε τα ευρήματά του,τώρα θα τα κάνουν ολά ....ένα. Αν είναι αλήθεια τα νομίσματα και έχουν βρει μέταλλο υπάρχει και ταφή αρα δεν είναι κενοτάφιο.
Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το σχέδιο του υπουργείου είναι ελλειπές ως προς το θύρωμα των 96εκ που βρέθηκε.
Ενώ στη φωτο 14986 φαίνεται ο εργάτης που κάνει τη διάτρηση και στη φωτό 14987 φαίνεται καθαρά το υπερθυρο, στο σχέδιο δεν υπάρχει τίποτα.
Για το τι φαίνεται μπροστά στα πόδια της ανατολικής καριάτιδας, να δούμε την περίπτωση των πωρόλιθων που απομένουν, οπότε δημιουργεί, λόγω του φωτισμού, την ψευδαίσθηση ότι υπάρχει κάτι διαφορετικό ή photoshop.
Πιστεύω είναι οι πωρόλιθοι.
Όσο για το κομμάτι δίπλα ύψους λίγων εκατοστών, εκτιμώ ότι είναι κομμάτι ξύλου (δείτε πόσο λοξά κομμένο είναι) από τα έργα αντιστήριξης. Γιατί άλλος πωρόλιθος με τέτοιο ύψος, αποκλείεται.
Άντε και καλή μας συνέχεια.
Ένα σχόλιο για τις μετρήσεις θερμοκρασίας, υγρασίας κλπ.
Μπορεί να μη σημαίνουν τίποτα, μπορεί όμως να σημαίνουν ότι ο χώρος αερίζεται αρκετά καλά, με φυσικό τρόπο.
Δεν είδαμε ή διαβάσαμε την τοποθέτηση αεραγωγών.
Προσωπικά το βρίσκω περίεργο ένα δωμάτιο γεμάτο χώμα μέχρι την πόρτα, να έχει τόσο καλές συνθήκες, δεδομένου του αριθμού των ανθρώπων που δουλεύουν σε αυτό.
Ή ο χώρος αερίζεται τόσο καλά από την τρύπα μεταξύ Θ2-Θ3, ή υπάρχει και από αλλού είσοδος αέρα ή έχουν ανοίξει τόσο μεγάλη οπή/θύρα που δε μας λένε.
Και η θερμοκρασία είναι αρκετή, αλλα μπορείς να πεις ότι είναι και από τους ανθρώπους ή τους προβολείς.
"... η περιεκτικότητα σε στοιχεία οξυγόνου και μονοξειδίου του άνθρακα βρίσκεται σε κανονικά επίπεδα. Αυξημένη είναι μόνο η σχετική υγρασία (87%), ενώ η θερμοκρασία κυμαίνεται από 21,5 – 22,70C"
οι"κόρες" δεν είναι πανομοιότυπες η μια με ταν άλλη, αυτη με το πρόσωπο μάλλον είναι πιο επιμελλημένη σε σχέση με την άλλη, αν προσέξουμε τις πτυχώσεις, αν δεν ξεγελάει το φως.
Επαναλαμβανω οτι τα επιστυλια-επιγραφες γραφουν τα γνωστα ονοματα.ΑΠΟ ΚΕΙ ΑΝΤΛΟΥΝ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΤΗΝ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ.Δεν εχει σημασια ομως τοσο ποιος ειναι μεσα αλλα κυριως οτι ειναι το ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΕ ΜΕΓΕΘΟΣ!!!!
Μια πύλη σε μέγεθος πόρτας διαμερίσματος είναι αυτή που πιθανότατα οδηγεί προς τα κάτω και όχι προς τα μέσα στον τάφο της Αμφίπολης, σύμφωνα με την γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού
- “Φαίνεται ότι πάει προς τα κάτω” είπε η Λ. Μενδώνη στον Ν. Ευαγγελάτο
- Πρωτοφανής η ανακάλυψη για μακεδονικό τάφο εάν επιβεβαιωθεί
- Μπέρδεψε τους πάντες ο υπουργός Πολιτισμού λέγοντας το πρωί ότι δεν είναι θαμμένος ο Μέγας Αλέξανδρος και διαψεύδοντας τον εαυτό του στην συνέχεια
Το έργο των αρχαιολόγων δυσκολεύει μέρα με την ημέρα στην Αμφίπολη, αφού βρίσκονται συνεχώς μπροστά σε νέες εκπλήξεις και ως φαίνεται εκείνοι που δημιούργησαν αυτόν τον τάφο φρόντισαν να δυσκολέψουν πολύ όσους θα προσπαθούσαν να δουν τι κρύβεται μέσα σε αυτόν.
Όπως αποκάλυψε σήμερα η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη μιλώντας στον Παραπολιτικά 90,1 και τον Νίκο Ευαγγελάτο, όντως ο τάφος της Αμφίπολης δείχνει και πάλι τα δόντια του στους ανασκαφείς.
Όταν έφτασαν στον τέταρτο τοίχο δεν συνάντησαν αυτό που περίμεναν. Ο γρίφος δυσκόλεψε αφού η τέταρτη πύλη που ανακάλυψαν είναι μια πόρτα σε μέγεθος διαμερίσματος! Δεν είναι στο κέντρο αλλά είναι πιο αριστερά απ' ότι οι υπόλοιπες και είναι η μισή σε μέγεθος από τις προηγούμενες!
Το σημείο του 4ου τοίχου όπου εντοπίστηκε η "περίεργη" πύλη
Το σημείο του 4ου τοίχου όπου εντοπίστηκε η "περίεργη" πύλη
Ίσως, όμως τα νεα στοιχεία να μην δυσκολεύουν όλα την ζωή των αρχαιολόγων. Στον θάλαμο που βρίσκονται τώρα, η επιχωμάτωση δεν είναι τόσο ογκώδης όσο στους προηγούμενους. Εχει βάθος περίπου 3 μέτρα σε αντίθεση με τους προηγούμενους.
Τα λίγα λόγια πάντως που είπε η κα Μενδώνη έδωσαν μια εικόνα για την πορεία της ανασκαφής. Είπε κατ' αρχήν, ότι “Αυτό το οποίο μπορούμε να πούμε με τα δεδομένα που έχουμε είναι ότι υπάρχει ένα μαρμάρινο θύρωμα". Και συνέχισε: “Πρέπει να προηγηθεί η αποχωμάτωση του τρίτου θαλάμου για να πούμε περισσότερα. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι κατεβαίνει προς τα κάτω. Αυτό φαίνεται”.
Αυτή η τελευταία φράση της κας Μενδώνη λέει πολλά. Δείχνει ότι ο τάφος μπορεί να οδηγεί τους αρχαιολόγους σε μια στοά με μια κλίμακα προς τα κάτω και στη συνέχεια να υπάρχει ο νεκρικός θάλαμος;
“Δεν το γνωρίζουμε. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι φαίνεται πως πάει προς τα κάτω. Φαίνεται ότι είναι σε χαμηλότερο επίπεδο”, είπε η κ. Μενδώνη.
Πρόσθεσε ότι: “οτιδήποτε άλλο σας πω είναι σκέψεις και σενάρια που γίνονται από το ανασκαφικό επιτελείο. Υπάρχει πολλή δουλειά ακόμα να γίνει.”
@Dimitris Pakos
Αυτο που φαινεται στα ποδια της ανατολικης καρυατιδας (στα αριστερα) μου μοιαζει για εργαλειο (φτυαρι;) και οχι photoshop. Αλλωστε δεν φαινεται να δινουν πολυ προσοχη να ειναι επαγγελματικες οι φωτογραφιες οπως δειχνει και το κουβαδακι στα δεξια τιης ιδιας καρυατιδας. Απλα φωτογραφιζουν το μνημειο οπως ειναι. Και το οτι δεν αναρτουν ολες τις φωτογραφιες ειναι φυσικο. Λογικα βγαζουν φωτογραφια το καθε πετραδακι για ευνοητους λογους.Και αν κανουν σωστα τη δουλεια τους, θα εχουν και συνεργειο ντοκυμαντερ.
http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14979
πάντως δε νομίζω ότι το σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι ο τέταρτος θάλαμος.
Είναι σίγουρο ότι υπάρχει λόγο της πόρτας
Πρέπει πρώτα να δούμε τους δυο πρώτους θαλάμους μέχρι κάτω τι έχουν μέσα καθώς από ότι καταλαβαίνω υπάρχει πάνω από ένα μέτρο ακόμη χώμα στον πρώτο θάλαμο τουλάχιστον 2 μέτρα στον δεύτερο και άγνωστο πόσα στον τρίτο.
Επίσης δεν υπάρχει λογική ο τρίτος θάλαμος να είναι ένας άδειος θάλαμος
Μετά της σφίγγες και της καρυάτιδες μήπως ήρθε η ώρα για τοιχογραφίες στον κόκκινο θάλαμο? Ας μην βιαζόμαστε να πάμε στο νεκρικό θάλαμο γιατί έτσι χάνουμε το δάσος.
Εξάλλου αυτό δείχνει το μνημείο αυτός ήταν ο σκοπός του, ένα ταξίδι ας το κάνουμε και εμείς στους αρχαίους ρυθμούς που το ίδιο μας επιτρέπει, βλέπετε κάποτε η υπομονή ήταν υπέρτατη αρετή σήμερα το ADSL είναι η αρετή.
-μάλλον πρέπει να σταματήσουμε να πιέζουμε μην γίνει και κάνα ατύχημα στο τέλος απ την πίεση που ασκούμαι για γρήγορες απαντήσεις.
Υπάρχουν δεκάδες καταγεγραμμένα ατυχήματα σε τάφους, έξου και η λεγόμενη κατάρα του τάφου, ας το σεβαστούμε λοιπόν κύριοι και ας του δείξουμε την αρετή μας και τον θαυμασμό μας.
Πάντως δε μιλάμε για το ίδιο πράγμα, εγώ αναφέρθηκα στο κομμάτι μάρμαρου(άσπρο) που βρίσκεται αριστερά και πίσω από την ανατολική καρυάτιδα και όχι αριστερά και μπροστά
Καλησπέρα και πάλι. Από χθες επεξεργάζομαι τις πληροφορίες και φωτό που δημοσιεύθηκαν, προσπαθώντας να βγάλω μια άκρη σχετικά με τις διαστάσεις της τέταρτης θύρας που εντοπίστηκε. Στην προσπάθεια αυτή έλαβα υπ'όψην κάποια μεγέθη τα οποία και θεωρώ σωστά. Αν κάνω κάποιο λάθος παρακαλώ διορθώστε με. Έχουμε και λέμε:
Ύψος θόλου 2.0m
Ύψος τοίχων (άρα και ορθομαρμάρωσης) 4.5m
Άρα το συνολικό ύψος της κατασκευής εσωτερικά είναι 6.5m.
Με βοήθησε πολύ η φωτογραφία με τον ειδικό που πραγματοποιεί τον γεωτρητικό έλεγχο μπροστά στον τέταρτο τοίχο στο σημείο που εντοπίστηκε η θύρα. Έχοντας υπ'όψην το ανθρώπινο σώμα ως μέτρο σύγκρισης συμπέρανα ότι η κάθε σειρά ορθομαρμάρωσης πρέπει να έχει ύψος γύρω στα 70cm. Σαν σειρά θεωρώ ένα ζεύγος στενής και φαρδιάς λωρίδας μαρμάρου όπως απεικονίζονται στις σχετικές φωτογραφίες του τρίτου θαλάμου. Μελετώντας εξονυχιστικά αυτές τις φωτογραφίες διαπίστωσα ότι το ανώτερο τμήμα του θυρώματος εμφανίστηκε μετά από τρεις σειρές ορθομαρμάρωσης δηλαδή στα 2.10m, άντε 2.20m, από το μέγιστο ύψος της. Οπότε έχουμε μέχρι τώρα 2.0+2.20=4.20m από το μέγιστο ύψος της θόλου. Επειδή αυτή η θύρα φαίνεται μικρότερη από τις άλλες θεωρώ ότι δεν πρέπει να μιλάμε για 3 και 3.5 μέτρα ύψος. Αν θεωρήσουμε ύψος της θύρας 2.30m
έχουμε 2.0+2.20+2.30=6.50m όσο δηλαδή το εσωτερικό ύψος της κατασκευής! Άρα δεν χρειάζονται σκαλοπάτια και δεν μπορούμε να μιλάμε για κλιμακοστάσιο στον τρίτο θάλαμο. Συμπερασματικά σκάλες στον τρίτο θάλαμο θα έχουμε μόνο αν η τέταρτη θύρα έχει πάνω από 2.30-2.40 μέτρα ύψος, που δεν το θεωρώ και πολύ πιθανό λόγω του μικρού της πλάτους.
Για μια ακόμη φορά λοιπόν φαίνεται πως μπορεί να μπερδέψει ένα μνημείο τέτοιων διαστάσεων.
@panos
Παρακολουθώντας τους υπολογισμούς και τη σκέψη σου, ίσως περνώντας την "πύλη" η διαδρομή να είναι κατηφορική,όπως είπε η κ. Μενδώνη, ότι δηλαδή φαίνεται να πηγαίνει προς τα κάτω, χωρίς να αναφέρει σκαλιά. Μήπως απλά ανοίγει κατηφορικός διάδρομος περνώντας μέσα;
Ίδωμεν.....
@panos
Εάν ήταν τόσο ψηλά η πόρτα θα την είχε αποτυπώσει ο Αρχιτεκτωνας!?! Πιστεύω ότι είναι αρκετά πιο χαμηλά.
Η ενημέρωση απο την ανασκαφή είναι τόσο έγκαιρη όσο και έγκυρη. Πρώτη φορα συμβαίνει κάτι τέτοιο σε ανασκαφή σε παγκόσμιο επίπεδο! Είναι καλο να τους ευχαριστήσουμε, στηρίξουμε (ειδικα την κα Περιστερη) και να μην γκρινιάζουμε.
Αγγελος
Από το σχέδιο του αρχιτέκτονα και από όσα έχει ανακοινώσει το υπουργείο, έχω την αίσθηση ότι υπάρχει σκάλα που οδηγεί σε θάλαμο στα αριστερά του τελευταίου που έχει βρεθεί.
Δεν με ενδιαφέρει καθόλου σε ποιον ανήκει ο τάφος, αλλά να δω το μνημείο δίχως καθόλου χώματα, αλλά να αποκαλυφθούν πλήρως τα πατώματα, η τοίχοι και η διάταξή του. Δεν νομίζω ότι κάτι τέτοιο υπάρχει σε ολόκληρο τον κόσμο!
Ένας στενός διάδρομος, ο οποίος οδηγεί αρκετά κάτω από το επίπεδο της επιφάνειας με τις απόκοσμες μορφές ρων σφιγκών, φανταζόμαστε το δέος που προκαλούσε στον επισκέπτη το μέρος.
Η μυσταγωγή συνεχίζεται..
Στο σχέδιο, μπροστα από τις σφίγκες υπάρχει ένα αντικείμενο και μετά οι σκάλες, γνωριζουμε τι είναι αυτό;
Πάντως η Παλαγγιά επιμένει ότι είναι ρωμαϊκός τάφος και αντλεί επιχειρήματα και από τις Καρυάτιδες. Η ίδια ειναι εξειδικευμένη στην γλυπτική...
Πρέπει να ομολογήσω ότι κι εμένα οι Καρυάτιδες μου θυμίζουν ρωμαϊκά αγάλματα. Η Παλαγγιά απλώς επιβεβαιώνει το αίσθημα που έχω αλλά μιλά και για την διάταξη του χώρου. Διαβάστε εδώ:
http://www.thetoc.gr/politismos/article/amfipoli-o-tafos-deixnei-rwmaika-xronia
Τι έγινε ο Εμπεδότιμος βρε παιδιά;
:)
Οι συγκεκριμένες Καρυάτιδες έχουν ακριβώς ίδιο ύψος με αυτές του Ερεχθείου.
227 εκατοστά οι της Αμφίπολης και 227,5 οι του Ερεχθείου. (230 εκατοστά λένε ότι είναι αλλά σίγουρα το ακριβές ύψος είναι 227,5).
Μήπως ο γλύπτης είχε υπόψη του εκείνες τις προγενέστερες.
Μάλλον δεν είναι τυχαίο το ίδιο ακριβώς ύψος.
Το δεξί πόδι της ανατολικής Καρυάτιδας δείχνει παραμορφωμένο. (σαν πρησμένο...)
Λέτε να υπάρχει περίπτωση να κάνουν photoshop στο Υπουργείο;
Σας χάσαμε...
Δημοσίευση σχολίου