Θα προσπαθήσω να κάνω μια πρώτη απόπειρα αποσυμβολισμού του μνημείου με βάση τα έως τώρα δεδομένα και με την υπόθεση ότι Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΩΣ ΤΑΦΟΥ(Θ3) ΕΙΝΑΙ ΣΤΟΝ ΤΡΙΤΟ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΤΟΙΧΟ (Τ2).
Από την αρχή έχω κάνει την υπόθεση ότι οι Σφίγγες ήταν εσκεμμένα
ακέφαλες και χωρίς φτερά, είτε
διότι τους αφαιρέθηκαν κατά την εγκατάσταση τους στο πρόθυρο του Τάφου
μέσα από κάποιου είδους τελετουργικό, είτε δεν
τα είχαν ποτέ.
Όπως έχει ανακοινωθεί έχουν βρεθεί κομμάτια
των φτερών, άρα πολύ πιθανόν να ισχύει το πρώτο,
τουλάχιστον για τα φτερά. Αυτό
βέβαια θα λειτουργούσε και ως αποθαρρυντικό
για τους επίδοξους τυμβωρύχους, με
την έννοια ότι θα τους υποδήλωνε ότι «έρχονται
δεύτεροι « και συνεπώς να κοιτάξουν αλλού
και να μην θεωρήσουν ότι από εκεί υπάρχει κάποια είσοδος.
Μετά και τις πρόσφατες ανακοινώσεις για την
εύρεση των Καρυάτιδων, ας ρίξουμε
μια πιο ενδελεχή ματιά στις Σφίγγες :
Από όσον γνωρίζουμε οι Ελληνικές Σφίγγες έχουν γυναικεία μορφή και στήθος, εν προκειμένω μας λείπουν τα κεφάλια, αλλά παρατηρούμε ότι σε αυτές τις
Σφίγγες
λείπει και το στήθος. Από ό,τι φαίνεται
δεν κατασκευάσθηκαν χωρίς στήθος γιατί είναι εμφανή τα σημάδια στο σημείο όπου έπρεπε να
υπάρχει το στήθος, σε αντίθετη
περίπτωση θα ήταν απολύτως λεία. Όμως, δεν φαίνεται ότι λείπουν επειδή βανδαλίσθηκαν, αλλά η
επιφάνεια φαίνεται λεία σαν να έχει λειανθεί επίτηδες. (Διότι αν
βανδαλίσθηκαν τότε έχουμε ένα επιπλέον μυστήριο, που είναι τα
στήθη τους ; Και αν με τα κεφάλια μπορούμε να υποθέσουμε ότι κάποιοι τα πήραν,
δεν μπορώ να φανταστώ λόγο να πάρει
κάποιος δύο στήθη! )
Αν λοιπόν οι κατασκευαστές δεν ήθελαν οι Σφίγγες να έχουν στήθος,
τότε προφανώς θα τις είχαν κατασκευάσει έτσι. Αν όμως τις κατασκεύασαν με στήθος και
μετά το αφαίρεσαν λειαίνοντας το σημείο,
τότε είναι σίγουρο ότι κάτι ήθελαν να συμβολίσουν.
Σε συνδυασμό με την ανεύρεση των Καρυάτιδων, μπορούμε να δούμε τις Σφίγγες υπό μια άλλη οπτική και να
προσπαθήσουμε να αποσυμβολίσουμε το μνημείο, μέχρι αυτήν την στιγμή βεβαίως και με
βάση τα μέχρι στιγμής ευρήματα.
Κατ’αρχήν θα αναφέρω επιγραμματικά και
απλοποιημένα κάποια θέματα που αφορούν την ψυχή στην Ελληνική παράδοση.
Σε όσους δεν είναι εκτεθειμένοι σε αυτές τις έννοιες ίσως η προσέγγιση να είναι
δύσκολη, όμως νομίζω ότι αξίζει τον κόπο. Μπορείτε να περιηγηθείτε στο ιστολόγιο, όπου έχω αναπτύξει σε απλή
μορφή τις βασικές θέσεις της Ελληνικής Θεολογίας και Κοσμογονίας.
Η ψυχή μας αποτελείται από δύο τμήματα : την λεγόμενη λογική ψυχή που είναι γνωστή ως λογιστικόν και την άλογη ψυχή
που αποτελείται από το θυμοειδές και
το επιθυμητικό όπως μας λέει ο Πλάτων.
Η λογική
ψυχή κατεβαίνει από το νοητό, η
δε άλογη ψυχή προσακτάται από την λογική ψυχή μέσα στον κόσμο της γέννησης. Σκοπός μας είναι να
αφυπνίσουμε τις γνώσεις που έχει ήδη η λογική
ψυχή εκ κατασκευής και να απαλλαγούμε
κάποια στιγμή από την άλογη ψυχή, η
οποία είναι και η αιτία που προσκολλώμεθα στον κόσμο της γέννησης.
Στην Μυθολογία μας τα μέρη της άλογης ψυχής συμβολίζονταν με ζώα. Όπως μας λέει ο Πλάτων
στην Πολιτεία με πολύμορφο θηρίο (που μας θυμίζει την Λερναία Ύδρα) συμβολιζόταν το επιθυμητικό και με λέοντα το θυμοειδές.
Επίσης η ψυχή
συμβολίζεται και με την Σφίγγα, το ανθρώπινο κομμάτι (κεφάλι) της συμβολίζει την λογική ψυχή, το ζωώδες κομμάτι της την άλογη
ψυχή και τα φτερά συμβολίζουν
ότι η ψυχή αυτή έχει κατορθώσει να αποκτήσει αναγωγικές δυνάμεις, δυνάμεις
δηλαδή που την κάνουν να επιτύχει την απελευθέρωση
της από τον κόσμο της γέννησης
και την επιστροφή της στο νοητό.
Με τα φτερά λοιπόν εγκαταλείπουμε τον κόσμο της
γέννησης, άρα συμβολικά δεν
πρέπει να τρεφόμεθα πια
από αυτόν. Αυτή η τροφή συμβολίζεται με το γάλα, για αυτό και έσπενδαν γάλα για τις ψυχές που ενσαρκωνόντουσαν.
Αυτή η δομή Νοητός Κόσμος – Αισθητός (Κόσμος της Γέννησης) ) στην Μυθολογία μας και στα Φιλοσοφικά κείμενα αλληγορείται με τον Ήλιο (που συμβολίζει το νοητό),
την Σελήνη (που συμβολίζει το όριο
μεταξύ νοητού και αισθητού) και την
Γη (που συμβολίζει τον κόσμο της Γέννησης).
Κάνω λοιπόν την υπόθεση ότι όλη η δομή του τάφου απεικονίζει την πορεία
της ψυχής του νεκρού.
Το πρώτο
συμβολικό σημείο είναι οι ακέφαλες Σφίγγες,
οι οποίες αλληγορούν το γήινο
κομμάτι της ψυχής, την άλογη ψυχή,
μιας και αποτελούνται μόνο από το ζωώδες
τμήμα τους, χωρίς φτερά προφανώς μιας και λείπει το ανθρώπινο κομμάτι (κεφάλι=λογική
ψυχή) και χωρίς στήθος. Στήθος όμως που είχαν αλλά πια έπαψαν να χρησιμοποιούν, δηλαδή ο νεκρός όταν πέθανε, εν ζωή είχε φτάσει σε τέτοια κατάσταση που δεν χρειαζόταν πια να
τρέφεται από τον κόσμο της γέννησης .
Το επόμενο
συμβολικό σημείο είναι οι Καρυάτιδες.
Αυτές όπως είπαμε έχουν να κάνουν με την
Αρτέμιδα, η οποία έχει άμεση
σχέση με την Σελήνη, η οποία είναι
και το όριο του κόσμου της γέννησης και του νοητού.
Η Άρτεμις
όπως είναι γνωστό είχε σχέση και με τα Μικρά
Μυστήρια τα οποία ήταν προπαρασκευή για
τα Μεγάλα Μυστήρια της Ελευσίνας,
στα δε Μικρά Προπύλαια της Ελευσίνας
υπήρχε μια παραλλαγή των Καρυάτιδων, η Κιστοφόρος Κόρη.
Άρα στο σημείο αυτό – δεύτερος διαφραγματικός τοίχος (Τ1) – οι Καρυάτιδες δεν επιτρέπουν το πέρασμα στους ένσαρκους ανθρώπους, μιας
και φυλάσσοντας τα όρια μεταξύ νοητού και αισθητού δεν είναι δυνατόν να επιτραπεί σε κάποιον θνητό να
περάσει. Δηλαδή ο θάλαμος Θ2
αποτελεί τον ενδιάμεσο χώρο (μεταφυσικά καλούμενος
αστρικός) μεταξύ αισθητού και
νοητού. Για αυτό και έχουν
χρησιμοποιηθεί ως φρουροί αγάλματα
με ανθρώπινη μορφή, που είναι
αυτό ακριβώς που έλειπε από τις Σφίγγες (κεφάλι=λογική ψυχή), διότι μόνο μια ψυχή
(λογική) μπορεί να περάσει από εκεί.
Αν
λοιπόν η υπόθεση μου είναι σωστή, τότε ο επόμενος διαφραγματικός
τοίχος (Τ2) θα αλληγορεί την
μετάβαση στο νοητό (Θ3), τον προορισμό της ψυχής του νεκρού , άρα
πρέπει να κοσμείται από ηλιακά σύμβολα,
μιας και ο Ήλιος συμβολίζει το νοητό.
Ίσως εκεί λοιπόν να βρούμε τον Ήλιο της Βεργίνας.
Τάφος με τέτοιο συμβολισμό αρμόζει μόνο σε κάποιον που θεωρείται ότι αποθεώθηκε, στην περίπτωση δε που
εξετάζουμε μόνο ένας Μακεδόνας θεωρήθηκε
ως αποθεωμένος, ο Αλέξανδρος.
Άλλωστε όταν κατά την διάρκεια της
εκστρατείας του στην Ασία ο Αλέξανδρος θυσίασε στο Αρτεμίσιο, και προσφέρθηκε να αποτελειώσει
τον ναό της Αρτέμιδος, πήρε την
απάντηση ότι «Δεν αρμόζει σε έναν θεό να
ιδρύσει τον οίκο για την θεά» (Στράβων
XIV 641).
[Εδώ προσοχή : ο όρος αποθέωση στην Ελληνική σκέψη
έχει την έννοια ότι η ψυχή δεν έχει
ανάγκη πια να ενσαρκώνεται και συνεπώς
ζει πια με τους θεούς, σε
καμία περίπτωση δεν υπονοείται ότι κάτι τέτοιο σημαίνει ότι η ψυχή έγινε θεός]
Διαγραμματιικά μπορούμε να πούμε ότι η αποτύπωση είναι κάπως έτσι :
[ Προς υποβοήθηση όσων ενδιαφέρονται, παραθέτω ενδεικτικά
δύο συνδέσμους που επεξηγούν κάποια από αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω :
1)
Για την συμβολική χρήση της Γης, της
Σελήνης και του Ηλίου : http://empedotimos.blogspot.gr/2009/06/blog-post_13.html
2)
Για την σχέση της ψυχής με τον συμβολισμό
της Γης, της Σελήνης και του Ηλίου : http://empedotimos.blogspot.gr/2009/07/blog-post_16.html
Συνιστάται η
περιήγηση στο ιστολόγιο για διευκρίνιση
σημείων και εννοιών ]
Μία άλλη παρατήρηση που θέλω να κάνω είναι ότι
ενώ ο θάλαμος Θ1 είναι ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο με διαστάσεις
4,5μ πλάτος Χ 6μ. μήκος Χ 4,5 ύψος (θεωρώ ότι το ύψος είναι μέχρι το ύψος της μαρμάρινης
πλάκας που βρέθηκε στον Θ2 και ότι το
ίδιο ισχύει και για τον Θ1) , στον θάλαμο Θ2
γίνεται κύβος καθώς οι διαστάσεις
είναι 4,5μ πλάτος Χ 4,5μ
μήκος Χ 4,5μ ύψος που συμβολίζει ότι
λόγω της ύπαρξης αυτού του θαλάμου, η ψυχή του νεκρού ήταν εναρμονισμένη καθώς κατά τους Πυθαγορείους
ο κύβος συμβολίζει την αρμονία.
[Η ανάρτηση αυτή αποτελεί μέρος της μελέτης περί του
Τάφου της Αμφίπολης : Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ]
Οι Ελληνικές Σφίγγες υπάρχουν σε δύο παραλλαγές, με και χωρίς στήθος. Παραθέτω εδώ τρεις φωτογραφίες Σφιγγών με στήθος :
1) Αττική Λυκυθος του 400 - βρίσκεται στο Μουσείο του Hermitage
2) Σφίγγες πάνω στην Σαρκοφάγο της Λυκίας στην Σιδόνα
3) Σφίγγα από το Σεράπειο της Μέμφιδας
( Αυτή η Σφίγγα είναι σημαντική γιατί ανευρέθη στην Μέμφιδα, στο Σεράπειο όπου εκτιμάται ότι ετάφη ο Αλέξανδρος από τον Πτολεμαίο "συμφωνα με τον Μακεδονικό νόμο" μετά την υφαρπαγή της σορού του Αλεξάνδρου και μοιάζει με τις Σφίγγες που βρέθηκαν στον Τύμβο Καστά)
33 σχόλια:
«Σφίγγα, σφίγγες, ±᾿ ἐν ±᾿ ἐνικὸ ±᾿ ὑπάρξεις (ὡς ἐκ Γένεσις ἀκούσιες ±᾿ ὁδοιπόροι, ±᾿ σκιές), πιθανὸν σὲ κάθε ἐγώ καὶ ἐσυ, καὶ τὸ δίλημμα περὶ νίκη. Sphinx, sphinxes, in ± singular existences, (as from Genesis involuntary ±᾿ fellows, ±᾿ shadows), probably in any me and you, and the dilemma for the victory. Sfinga, sfingatë, ekzistenca në njëjës, (që nga Genesis i pavullnetshëm ±᾿ shoqërues ±᾿ hijet), që ndoshta në çdo unë dhe ju, dhe dilema për fitoren». 140814, http://gg2nd-press.blogspot.com/2014/08/sphinx-sphinxes-in-singular-existences.html ,
«Γλῶσσα, ὕπουλος τύραννος. Καλλιέργεια (καλλι +᾿ ἔργον), προσέγγιση τῆς ἀρχιτεκτονικῆς δομῆς τῶν σκέψεων, ἱστοῦ τοῦ ἀνθρώπινου πολιτισμοῦ, πλανήτη Γῆ, Δημιουργοῦ. Language, insidiously tyrant. Growing - crop (well + work, crop + ergonomic) approach the architectural structure of thoughts, tissues of human civilization and the planet Earth, Creator». 111112, http://gg2nd-press.blogspot.com/2012/11/growing-well-work-architectural.html . https://plus.google.com/u/0/103666638273936369013/posts/RFqmQWSUPDj .
«Εἶμαι ὁ ἴδιος, ὁ πρώτος ἐπιφυλασσόμενος στὶς εἰκασίες, ποικίλες ἀναλύσεις, κτλ. I'm the same, the first reserving at conjectures, various analyzes, etc». 191112, http://gg2nd-press.blogspot.com/2012/11/im-same-first-reserving-at-conjectures.html .,
«Διογένης Σινωπεύς, ὁ κυνικός, Μέγας Ἀλεξάνδρος, Ἀριστοτέλης, μεταξὺ ἄλλων καὶ διὰ βίου ἀρχιτέκτονες, πολιτικοὶ μηχανικοί, οἰκονομολόγοι κτλ. Diogenes of Sinope, the Cynic, Alexander the Great, Aristotle, including lifelong architects, civil engineers, economists, etc. Ἀπὸ τὸν Διογένη Λαέρτης». 120714, http://gg2nd-press.blogspot.com/2014/07/diogenes-of-sinope-cynic-alexander.html ,
«Hymni Orphica P.t1 ΟΡΦΕΥΣ ΠΡΟΣ ΜΟΥΣΑΙΟΝ.1. Orpheus's Hymn to Mousaios». 220812, http://gg2nd-press.blogspot.com/2012/08/hymni-orphica-orpheuss-hymn-to-mousaios.html ,
https://www.facebook.com/notes/ivan-jokiq/hymni-orphica-pt1-orpheuss-hymn-to-mousaios/10151117398914725 .
«Ματιὰ στὴν Ἀρχαῖα Ἑλληνικὴ Γλῶσσα καὶ Φιλοσοφία. Ὁμηρικοί Ὕμνοι. Καὶ ὄχι μόνο.
Ὁμηρικοὶ Ὕμνοι καὶ ἡ Καθημερινότητα. Εἲς Δημήτραν. Γῆ, Σελήνη, Ἥλιοι». 060811 . http://gg2nd-press.blogspot.com/2011/08/blog-post_06.html , http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150276227134725 .
«ΠΡΟΚΛΟΥ ΔΙΑΔΟΧΟΥ ΥΠΟ ΤΥΡΩΣΙΣ ΤΩΝ ΑΣΤΡΟ νομικῶν ὑποθέσεων. PROCLI DIADOCHI HYPOTYPOSIS ASTRONOmicarum positionum. PROCLUS Hypotyposis astronomicarum positionum.
Ματιὰ στὸ συμπάν». 171213~030114, http://gg2nd-press.blogspot.com/2014/01/procli-diadochi-hypotyposis.html . .
Ἀριστοτέλη: «Περὶ Ἀρετῶν καὶ Κακιῶν»... http://gg2nd-press.blogspot.com/2011/02/blog-post_25.html τριμεροῦς δὲ τῆς ψυχῆς λαμβανομένης κατὰ Πλάτωνα, τοῦ μὲν λογιστικοῦ …, τοῦ δὲ θυμοειδοῦς …ἐπιθυμητικοῦ…, ὅλης δὲ τῆς ψυχῆς …»
...
Με βάση τη σεισμεική έρευνα του 1998-9, και σε σχέση με ό,τι έχει ανευρεθεί έως τώρα, μήπως να αναμέναμε και κάποιο εμβλαμτικό άγαλμα ή άλλο στοιχείο που να 'δείχνει' Περσία;
Διότι αν πάρουμε σαν δεδομένο οτι η σεισμική έρευνα του 1998-9 βλέπει σωστά τα λίθινα κτίσματα αλλά και τα κενά, τότε κάτω απο το λόφο δεν βρίσκεται ένας απλά μεγαλειώδης τάφος, αλλά ένα οικοδόμημα που ακόμη δεν μπορεί κανείς να προσδιορίσει τι περιέχει.
Συγχαρητήρια για την εξαίσια δουλειά που κάνεις.
διόρθωση: 'εμβληματικό άγαλμα ...'
Καλησπερα και παλι!!! απο τις φωτογραφιες που το Υπουργειο εδωσε στη δημοσιοτητα και συγκεκριμενα σε αυτη που αποικονιζει την μαρμαρινη πλακα να εδραζεται στον τριτο διαφραγματικο τοιχο (αυτη με το κοντινο πλανο), εαν παρατηρησουμε κατω και λιγο δεξια στην φωτογραφια ,μεγενθυνοντας την ελαφρα, πριν τα χωματα ,νομιζω οτι φαινεται αναγλυφος ροδακας.
Επισης , στην πρωτη φωτο ,στην ανακοινωση του Υπουργειου(αυτη που φαινεται η οριζοντια πλακα απο πανω και η οπη στο τριτο Διαφραγμα, εαν μεγενθυνουμε τη φωτογραφια στην οπη,και φωτισουμε την εικονα με οποιοδηποτε προγραμμα ,θα δουμε μεσα να φαινεται ισως τεταρτος διαφραγματικος χρωματιστος τοιχος με οπη. δεν ξερω εαν κατι κανω λαθος στο συλλογισμο μου η με ξεγελαει κατι αλλο.
Ειναι απολαυστικο να σε διαβαζω,συγχαρητηρια.Η παρουσια της 'απροσωπης καρυατιδας' αν υπαρχουν τα θραυσματα της μπορει να αποδωθει στη φυσικη φθορα.Αν οχι,ακολουθωντας τον συλλογισμο σου ισως να συμβολιζει την ευδαιμονια-αρμονια(αθικτη καρυατιδα,αισθητο;) απαραιτητη συνθηκη της μεταβασης στην απροσωπη συμπαντικη διασταση(θραυσμενη καρυατιδα,νοητο;) οντας δυο την ιδια στιγμη ενα
Πολύ καλές αναλύσεις και σωστές υποθέσεις. Θα ήθελα να παραθέσω ένα ερώτημα που θα μπορούσε να λύσει το γρίφο των παραποιημένων σφιγγών...
Θα μπορούσε ο τάφος να είχε φτιαχτεί για κάποιων άλλον/η και επειδή βάλανε κάποιον άλλον/η τελικά, να κάνανε μερικές αλλαγές;
Πιστεύω ότι υπάρχει ένα κενό στο σχέδιο της κάτοψης που μας παραθέτετε.
Η ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρει "και στους τρεις χώρους , μετά από τον τοίχο σφράγισης, υπάρχει χαλαρή αμμώδης επίχωση, ως το μέγιστο ύψος της θόλου".
Στα σχέδιά σας υπάρχουν οι τρείς χώροι όπως αναφέρεται παραπάνω, όχι όμως και κάποιος τέταρτος στον οποίο θα πρέπει λογικά να υπάρχει ο τάφος και ο οποίος θα πρέπει να είναι κενός.
θα ήθελα επίσης να επισημάνω κάποια σημεία από τις ανακοινώσεις του υπουργείου:
- 25/8"Σε απόσταση 6μ. από το άνοιγμα της εισόδου αποκαλύφθηκε το άνω μέρος μαρμάρινου διαφραγματικού τοίχου, ελλειπούς κατά τμήμα του αριστερού μέρους του (φωτό 5). Πίσω από αυτόν διακρίνονται δύο ακόμη χώροι." Φαίνεται ότι το άνοιγμα από τον πρώτο στο δεύτερο διαφραγματικό τοίχο είναι διαμπερές, αφού μπορούσαν οι αρχαιολόγοι με την ανακάλυψη του διαφράγματος να δουν άλλους 2 χώρους από πίσω. Αυτό θα έλεγα ότι ενισχύεται από το γεγονός ότι οι πέτρες του θόλου μεταξύ των 2 οπών έπεσαν στο δάπεδο. Άρα δεν υπήρχε χώμα εκεί. Το δάπεδο που αναφέρω, είναι η μαρμάρινη πλάκα κάτω από την οποία βρέθηκαν οι ρόδακες.
- 31/8 "Ο πρώτος διαφραγματικός τοίχος ... διακοσμείται με τους οκτάφυλλους ανάγλυφους ρόδακες. ...Επίσης, διαπιστώθηκε ότι λείπει το ακραίο δυτικό τμήμα του επιστυλίου, όπως και οι υπερκείμενοι αυτού λίθοι." Ίσως αυτό να είναι ένα δείγμα ανθρώπινης επέμβασης διότι ο κατασκευαστής μπορεί να άφησε την οπη για την επιχωμάτωση δε νομίζω όμως να άφηνε και ημιτελές το μνημείο. Επίσης πιστεύω ότι οι οπές θα έπρεπε να είναι πιο περίτεχνες αν αφήνονταν εσκεμμένα. Τώρα για το πού είναι οι πέτρες που λείπουν, θα έλεγα ότι είναι εκεί που είναι και το χώμα που λείπει. Αν κάποιος σκάβει για να ανοίξει ένα λαγούμι, ότι υπάρχει σαν εμπόδιο μπροστά του το απομακρύνει.
Τέλος θα ήθελα να επισημάνω πως ότι επιχωμάτωση να έκαναν οι κατασκευαστές του τάφου το χώμα κατακάθεται με την πάροδο των χρόνων, οπότε ο κάθε επίδοξος τυμβωρύχος μόνο από το ανώτερο στρώμα του μνημείου θα μπορούσε να βρει πρόσβαση.
Παρ'ολα αυτά, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη δουλειά που έχετε κάνει. Μας δείνει τη δυνατότητα να σκεφτούμε κι εμείς λίγο παραπάνω, να παρατηρήσουμε και να μπούμε σε αυτό το μαγικό μνημείο.
Δημήτρης
Συγχαρητήρια για τις πού καλές αναλύσεις. Περιμένω με αγωνία τις επόμενες...
Θέλω να ευχαριστήσω όλους για τα καλά τους λόγια και τα εποικοδομητικά σχόλια!
Είναι προφανές ότι ως πηγή έχουμε μόνο τις ανακοινώσεις του ΥΠΠΟ και τον ορθό λόγο και από εκεί προσπαθούμε να βγάλουμε κάποια άκρη.
Είναι σίγουρο ότι πολλά σημεία θα ανατραπούν ή θα αναθεωρηθούν, αλλά αυτό θα βγαίνει στην πορεία. Προς το παρόν το απολαμβάνουμε!
@333
Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτα. Σίγουρα ο κύριος τάφος φαίνεται ότι δεν θα είναι ένα απλό δωμάτιο, αλλά από ό,τι μπορούμε να συνάγουμε από τον όγκο του μνημείου μπορεί να είναι ένα ολόκληρο παλάτι σε μικρογραφία. Το φαντάζομαι ότι ανοίγοντας την πόρτα του κυρίως τάφου θα μπούμε σε μια μικροσκοπική πολιτεία από κατασκευές που θα έχουν να κάνουν με τον νεκρό.
Αν ισχύουν οι γεωμαγνητικές έρευνες που έχουν δημοσιευθεί κάπως έτσι θα είναι.
Λόγω της γεωμετρικότητας που κυριαρχεί, θεωρώ ότι ο νεκρός πρέπει να είναι στο κέντρο του κυκλικού τύμβου και ίσως η πρόσβαση σε αυτό να κρύβει πολλές εκπλήξεις και παγίδες.
@Panos
Φαίνεται ότι όλος ο χώρος Θ2 είναι γεμάτος με ρόδακες.
Όσον αφορά το άνοιγμα Α2, δεν γνωρίζω πώς να το επεξεργαστώ ψηφιακά, αλλά μου προκαλεί απορία διότι αυτό σημαίνει ότι σίγουρα ο τοίχος Τ2 δεν είναι ο τοίχος του κυρίως τάφου, άρα θα έχει και συνέχεια η ιστορία. Διότι αν ήταν η αρχή του κυρίως τάφου, δεν χρειάζεται το άνοιγμα, αν υποθέσουμε ότι χρησιμοποιείται ως μέρος του σχεδίου σφράγισης , εκτός και αν ήταν αναγκαίο γιατί υπάρχει και κάποιο άλλο μέσον σφράγισης που δεν το έχουμε αντιληφθεί ακόμα.
Τείνω να καταλήξω σε αυτό που λες ότι υπάρχει και άλλος τοίχος μετά. Αν τώρα βλέπεις ότι και αυτός έχει οπή, τότε έχουμε πολύ δουλειά ακόμη.
@Evangelos Iliadis
Σίγουρα, μια πιθανότητα είναι ο τάφος να κατασκευάστηκε για κάποιον και τελικά να χρησιμοποιήθηκε από άλλον. Από τα χαρακτηριστικά όμως που έχει ο τάφος νομίζω ότι έχει απειροστές πιθανότητες να ισχύει.
Αν δεν υπήρχε η σφράγιση, τότε ίσως να μπορούσε να γίνει, εφ’όσον όμως έχει σφραγιστεί, άρα έχει επιμεληθεί ο κατασκευαστής του τάφου (γιατί θεωρώ απίθανο να μπορούσε κάποιος τρίτος να σφραγίσει τον τάφο μιας και το σχέδιο το είχε ο κατασκευαστής στο μυαλό του), τότε επικρατεί η πιθανότητα να χρησιμοποιήθηκε από αυτόν για τον οποίο προοριζόταν.
@Dimitris Pacos
<>
Σωστά. Όταν έκανα το πρώτο σχέδιο δεν είχα προσέξει ότι η αναφορά των επιχωματώσεων ήταν και για τους τρεις χώρους, οπότε ο τρίτος χώρος είναι στο «?» μιας και δεν ξέρω τι ρόλο παίζει ο χώρος Θ3.
Έκανα την υπόθεση ότι αποτελεί πλέον τον κυρίως τάφο, αλλά μάλλον είναι λάθος, γιατί πρέπει και αυτός να είναι επιχωματωμένος και λόγω του ότι υπάρχει το άνοιγμα Α2 που υποδηλώνει ότι υπάρχει συνέχεια στην ιστορία.
<>
Σωστά. Το λογικό είναι ότι κοιτάζοντας μέσα από το άνοιγμα Α1, είδαν τον δεύτερο χώρο Θ2 γεμάτο χώμα και έναν απέναντι τοίχο που θεώρησαν ότι πίσω από αυτόν υπάρχει και άλλος χώρος, καθώς ο Θ2 ήταν γεμάτος χώμα και μιας και η κατασκευή του άνω μηνίσκου εκείνου του τοίχου θα φαινόταν πρόχειρη . Έτσι υπέθεσα ότι το συνεπέραναν. Τότε βέβαια δεν μας είχαν πει ότι υπήρχε και το άνοιγμα Α2, αλλά τώρα που έχει ανοίξει η εικόνα λίγο, συνειδητοποιούμε ότι κοιτάζοντας μέσα από το άνοιγμα Α1 έβλεπαν μπροστά τους το άνοιγμα Α2, και θεωρώ σίγουρο ότι κάποιος μπουσούλησε και έφτασε στο άνοιγμα Α2 και κοίταξε τι υπάρχει στον χώρο Θ3. Δεν μας έχουν πει τι άλλο έχουν δει εκεί.
Το περίεργο είναι γιατί μιλάνε μόνο για τρεις χώρους. Αν κοίταξαν μέσα στον Θ3 θα κατάλαβαν ότι δεν υπάρχει συνέχεια επιχωματώσεων,αφού μάλλον τερματίζει, αλλά αφού ο Θ3 είναι επιχωματωμένος.
Μάλλον θα έχουμε σαφέστερη εικόνα όταν μπουν τελικά εκεί.
<<- 31/8 "Ο πρώτος διαφραγματικός τοίχος ... διακοσμείται με τους οκτάφυλλους ανάγλυφους ρόδακες. ...Επίσης, διαπιστώθηκε ότι λείπει το ακραίο δυτικό τμήμα του επιστυλίου, όπως και οι υπερκείμενοι αυτού λίθοι." Ίσως αυτό να είναι ένα δείγμα ανθρώπινης επέμβασης διότι ο κατασκευαστής μπορεί να άφησε την οπη για την επιχωμάτωση δε νομίζω όμως να άφηνε και ημιτελές το μνημείο. Επίσης πιστεύω ότι οι οπές θα έπρεπε να είναι πιο περίτεχνες αν αφήνονταν εσκεμμένα. Τώρα για το πού είναι οι πέτρες που λείπουν, θα έλεγα ότι είναι εκεί που είναι και το χώμα που λείπει. Αν κάποιος σκάβει για να ανοίξει ένα λαγούμι, ότι υπάρχει σαν εμπόδιο μπροστά του το απομακρύνει.
Τέλος θα ήθελα να επισημάνω πως ότι επιχωμάτωση να έκαναν οι κατασκευαστές του τάφου το χώμα κατακάθεται με την πάροδο των χρόνων, οπότε ο κάθε επίδοξος τυμβωρύχος μόνο από το ανώτερο στρώμα του μνημείου θα μπορούσε να βρει πρόσβαση>>
Δεν γνωρίζουμε τους λόγους που αφέθηκαν ανοικτά τα ανοίγματα, άλλωστε η κατασκευή στο σημείο που είναι τα ανοίγματα (στον μηνίσκο που σχηματίζεται ) δεν μου φαίνεται και πολύ προσεγμένη, και αν παρατηρήσουμε λίγο την φωτογραφία που έχω βάλει που είναι και τα δύο ανοίγματα μαζί, η κατασκευή των δύο αυτών μηνίσκων δεν είναι ίδια.
Το σφράγισμα του πρώτου ανοίγματος Α1 δεν έχει βρεθεί ενώ του Α2 είναι δίπλα του (άλλωστε το υπουργείο μίλησε για «Τόσο το κενό στον εξωτερικό τοίχο σφράγισης όσο και οι οπές στα επόμενα διαφράγματα, που πιθανόν να έχουν προέλθει από ΑΦΑΙΡΕΣΗ λίθων ή και από ΜΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ λίθων, φαίνεται ότι αποτελεί μέρος σχεδίου σφράγισης του τάφου».
Λέτε ότι οι πέτρες που λείπουν είναι εκεί που λείπει το χώμα. Που αναφέρεστε; γιατί οι χώροι ήταν γεμάτοι από χώμα.
Το γεγονός ότι το σφράγισμα του Α1 λείπει ως μη τοποθετημένο καθόλου (διότι αν κάποιος είχε εισχωρήσει και το έβγαζε αφ’ενός μεν θα το άφηνε κάπου εκεί και αφ’ετέρου θα έπρεπε να βρεθεί στην κορυφή των χωμάτων, όπως αυτό του Α2-πάντως δεν βρέθηκε γιατί αλλοιώς θα το ανεκοίνωναν, γι’αυτό το ΥΠΠΟ αναφέρει «μη τοποθέτηση λίθων» ) και ότι υπάρχει η μαρμάρινη πλάκα που συνδέει τα δύο ανοίγματα υπό τύπον σκαλωσιάς σε μια οικοδομή, μου δείχνει ότι όλα αυτά είναι εσκεμμένα. Και στον Θ3 ίσως πιθανόν να δούμε μια ίδια μαρμάρινη πλάκα να συνδέει το Α2 με ό,τι είναι απέναντι. Φαίνεται και οι ανασκαφείς έχουν την ίδια άποψη και ίσως έχουν και κάποια άλλα στοιχεία που δεν έχουν ανακοινώσει.
Η όποια κατακάθιση του χώματος φαίνεται ότι δεν κατέβηκε κάτω από το ύψος των 4,5 μ. όπως φαίνεται, άρα φαίνεται ότι η επιχωμάτωση ήταν επιτυχημένη.
Σωστά λέτε ότι έτσι όπως είναι η κατάσταση μόνο από πάνω κάποιος θα μπορούσε να εισχωρήσει. Το ερώτημα λοιπόν είναι από πού θα μπορούσε να μπει κάποιος, αφού από την μεριά των Σφιγγών δεν φαίνεται να έχει υπάρξει διείσδυση, καθώς ο τοίχος από πίσω τους είναι ανέγγιχτος και άλλο άνοιγμα δεν έχει ανακοινωθεί.
Από τις Σφίγγες μέχρι τον τοίχο Τ1 (όπου υπάρχει το πρώτο άνοιγμα Α1) ο χώρος ήταν γεμάτος με χώμα μέχρι την θόλο.
Και φυσικά – αυτή είναι ρητορική ερώτηση προς τους αρχαιολόγους – πως θα μπορούσε να φτάσει κάποιος τυμβωρύχος –ο οποίος θα μπουσουλούσε στην κορυφή ενός όγκου χώματος ύψους 4,5 μέτρων τουλάχιστον- στις θαμμένες Καρυάτιδες και να τις βανδαλίσει;
Τελικά αποκόπηκαν αυτόματα από το σύστημα οι παραθέσεις των κομματιών της απάντησης και μπήκαν τα <>.
Υποθέτω είναι κατανοητό σε τι απαντώ τι.
Εννοώ ότι στην προσπάθειά του να ανοίξει κάποιος μια δίοδο μέσα στο χώμα, απομακρύνει το χώμα και όταν βρεθεί μπροστά σε πέτρες απομακρύνει και τις πέτρες. Το σύνολο όλων αυτών είναι λογικό να πηγαίνει κάπου έξω από τη δίοδο, στη φύση ας πούμε, λόγω του περιορισμένου χώρου, και όχι μέσα στη δίοδο καθαυτή.
Γι αυτό δε συμφωνώ με την εκτίμηση ότι < (διότι αν κάποιος είχε εισχωρήσει και το έβγαζε αφ’ενός μεν θα το άφηνε κάπου εκεί> διότι το κάπου εκεί σε χώρο γεμάτο χώμα δεν υπάρχει.
Για τις πέτρες εμπρός από το Α2, από τη φωτο του υπουργείου http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14782 φαίνεται περισσότερο να είναι πέτρες της οροφής που αποκολληθηκαν και έπεσαν με τη βαρύτητα στον κενό χώρο που ισχυρίζομαι ότι προυπήρχε των ανασκαφών, παρά πέτρες του Α2.
Στη φωτό http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14839 φαίνεται και η γραμμή από το ύψος των χωμάτων στο συγκεκριμένο σημείο όπως και κοντινή λήψη από την κατάσταση της ανοδομής του θόλου.
Μια προσεχτική ματιά στη φωτό http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14840 δείχνει ότι και ο Θ3 θάλαμος δεν είναι γεμάτος χώμα, μιας και αντανακλάται το φώς από τα τοιχώματα του Θ3 θόλου.
Αυτό που λέτε για τη σκαλωσιά είναι σωστό και ενδιαφέρον, μένει να δούμε πως χρησιμοποιήθηκε πραγματικά, μιας και έχει διακοσμητικά στοιχεία απο κάτω.
Όσων αφορά τα χώματα πίσω από τισ Σφύγγες, προσωπικά κάνω μια σκέψη που μπορεί να μην είναι εντελώς αβάσιμη.
Εάν κάποιος εισέλθει από τις πέτρες που λείπουν μπροστά, σκάψει το σαθρώ χώμα και βρεθεί στον διαφραγματικό τοίχο κλπ, τελειώνοντας πιθανώς να ρήξει λίγο χώμα στην τρύπα που θα έχει κάνει για να μην αφήσει εμφανή σημάδια. Τρύπα αρχικά κατακόρυφη από το έδαφος και μετά οριζόντια εντός του μνημείου. Με την πάροδο των αιώνων τις βροχές και τις κατακρημνίσεις, θεωρείται αδύνατο να έχει κλείσει όσο το νερό διεισδούσε στο μνημείο; Να μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για τάφο 2,500 ετών που η σύληση να έγινε στη Ρωμαική περίοδο, δλδ πριν από 2,000 χρόνια.
Για τις καρυάτιδες, έχετε μάλλον δίκιο. Ακούγεται αστείο να είναι βανδαλισμός ή προσπάθεια απομάκρυνσης, αλλά μόνο της μιας.
Όσον αφορά τις πληροφορίες μέσω του υπουργείου, θα ήθελα να υπενθυμίσω την πολιτική πλευρά των ανασκαφών με την επίσκεψη Σαμαρά, που με κάνει να αμφισβητώ την πληρότητα τους ή το αν στοχεύουν να καθοδηγήσουν ή να κρύψουν συγκεκριμένα στοιχεία, όπως πχ τη σύληση.
Αν δείτε τη φωτο http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14821 θα δείτε ότι έχει τοποθετηθεί ένα κάλυμα στην Α1. που δεν εξυπηρετεί πουθενά. Πιστεύω ότι το υπουργείο θέλει να συντηρήσει την άποψη ότι ο τάφος είναι ανέπαφος.
Εν κατακλείδι, θα ήθελα να επικροτήσω αυτό που γράφετε. "Προς το παρόν το απολαμβάνουμε!"
Δεν θυμάμαι αλλά και ψάχνοντας δεν μπόρεσα να βρω σφίγγα με γυναικείο στήθος. Μέρος των φτερών (σε κλειστή θέση) υπάρχει συνήθως ως κάλυψη του στήθους.
Θα μπορούσατε να δημοσιεύσετε μία φωτογραφία όπου να εικονίζεται σφίγγα με εμφανή τα στήθη?
Εμπεδότιμε καλησπέρα και συγχαρητήρια για τις αναρτήσεις σου.
Δεν είχα σκοπό να γράψω κάποιο σχόλιο αλλά διαβάζοντας την νέα ανάρτησή σου έμεινα έκπληκτος διότι και εγώ είχα την ίδια σκέψη με εσένα, (για τα ηλιακά σύμβολα - Ήλιος της Βεργίνας), στον επόμενο διαφραγματικό τοίχο, αλλά για άλλο λόγο !
Πρώτα-πρώτα, ο συγκεκριμένος λόφος Καστά, αποτελούσε ιερό ταφικό σημείο της Αμφίπολης αιώνες πριν την δημιουργία του Αλεξανδρινού τάφου, σύμφωνα με τις ανακαλύψεις του Δ.Λαζαρίδη στο πάνω μέρος του λόφου, (τάφοι της εποχής του σιδήρου, καθώς και ασύλητους αρχαϊκούς κιβωτιόσχημους, μέσα στους οποίους είναι γυναίκες και παιδιά και άνδρες με τον οπλισμό τους).
Με αυτό το δεδομένο καθώς και με τα νέα ευρήματα, έκανα την εξής σκέψη :
ο τάφος παρουσιάζει τα σύμβολα της περιοχής της Αμφίπολης χρονολογικά. Στην αρχή οι σφίγγες, (Προ - Μακεδονικά σύμβολα της περιοχής που εμφανίζονται και σε νομίσματα της Αμφίπολης).
Στην συνέχεια Καρυάτιδες, (σύμβολο των Αθηναίων στο μυστηριώδες Ερέχθειο), λόγω της Αθηναϊκής περιόδου της πόλης και στην συνέχεια Μακεδονικά σύμβολα λόγω της Μακεδονικής περιόδου της πόλης.
Ολοκληρώνοντας, ο τύμβος Καστά είναι πιθανόν να ενσωματώνει όλη την ιστορία της περιοχής με τα συγκεκριμένα σύμβολα.
Μπορεί να κάνω λάθος στον συλλογισμό μου, απλά μεταφέρω την πρώτη σκέψη που έκανα, βλέποντας τις καρυάτιδες.
Ευχαριστώ πολύ, Χάρης.
ΥΓ. Περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον τις επόμενες αναρτήσεις σου !
Καλησπέρα σας, οι αναρτήσεις σας μας έχουν καθηλώσει,πολύ εποικοδομητικά και τα σχόλια των αναγνωστών.
Καλησπέρα και συγχαρητήρια για την έρευνα σας.
Θα μπορούσε ο τάφος αυτός να αποτελεί παρά το έτος κατασκευής του, τάφο μυθολογικού προσώπου πχ Αχιλλέας ή Ηρακλής?
Επίσης η κατασκευή του ταφικού συμπλέγματος έχει γίνει με την μέθοδο cut and cover (σκάβω-χτίζω-καλύπτω) ή έχει γίνει με την μορφή σήραγγας μέχρι το κέντρο του λόφου? Αν είναι με την πρώτη μέθοδο τότε μιλάμε για ένα κολοσσιαίο εγχείρημα επιχωμάτωσης με δυνατότητες όμως παραβίασης από πάνω, αν όμως μιλάμε για σήραγγα τότε η παραβίαση του κεντρικού τάφου από την κορυφή είναι σχεδόν αδύνατη.
Δημήτρης
καλησπέρα σε όλους.
θα ήθελα να καταθέσω τα εξής στην πολύ ενδιαφέρουσα ανταλλαγή απόψεων :
1. Ο λόφος Καστά έχει περίμετρο περίπου 500 μέτρα, όλα καλυμένα από θασίτικο μάρμαρο. Συνεπώς ο λόφος ως σύνολο αποτελεί το ταφικό μνημείο. Αρα το πιθανότερο είναι ο τάφος να βρίσκεται στο κέντρο του, οπότε απέχει περίπου 80 μέτρα από την είσοδο του μνημείου
2. δεν είναι απίθανο να έχουμε μια ακολουθία επιχωματωμένων χώρων μέχρι το κέντρο του λόφου. Σε αυτό συνηγορεί το ότι και ο τρίτος θάλαμος είναι επιχωματωμένος σύμφωνα με το υπουργείο
3. Αν το μήκος κάθε θαλάμου είναι 6 μέτρα σημαίνει ότι και οι τρεις καλύπτουν 18 μέτρα.
4. Αν ο τάφος βρίσκεται στο κέντρο του τύμβου, σημαίνει ότι έχουμε να διανύσουμε περίπου 50 μέτρα ακόμα μέχρι την ανεύρεση του νεκρού.
5. Πιστεύω ότι όσο προχωράμε προς το κέντρο ο κατασκευαστής θα κάνει όλο και δυσκολότερη τη πρόσβαση των τυμβωρύχων.
6. Είναι φανερό ότι ο σχεδιαστής του μνημείου δεν θέλει με κανένα τρόπο τη σύλησή του. Αυτό σημαίνει τεράστιο σεβασμό προς τον θανόντα αλλά και πολύ μεγάλη χρηματική δαπάνη που δείχνει ότι ο χρηματοδότης δεν μπορεί να είναι ιδιώτης αλλά η ίδια η πολιτεία.
7. Γιατί να μπούν σε τόσα έξοδα για να θάψουν την Ολυμπιάδα ή τη Ρωξάνη και το γυιό της;
8. Για το βασιλιά Κάσσανδρο μια τέτοια δαπάνη κρίνεται υπερβολική αν πρόκειται να θάψει κάποιον από τους παραπάνω ή κάποιους άλλους ξεψωριστούς νεκρούς της περιόδου. Νομίζω ότι ο τάφος έγινε πριν τον Κάσσανδρο και ήταν προιόν συμφωνίας (μυστικής) μεταξύ όλων των στρατηγών του Αλεξάνδρου για την κατασκευή του.
9. Με σεβασμό στο νεκρό αρχηγό οι συμπολεμιστές φρόντισαν για τη τελευταία του κατοικία, που δεν θα μπορούσε να αφεθεί έρμαιο τυχοδιωκτών. Δεν είναι τυχαίο ότι στη κοινή σύσκεψη στη Συρία (τριπαράδεισος) δεν υπάρχει αναφορά στη σωρό του Αλεξάνδρου. Παρά τα ατομικά τους συμφέροντα δεν μπορούσαν παρά να τρέφουν ένα απέραντο σεβασμό προς τον βασιλέα τους.
10. Οι βασιλικοί τάφοι της Βεργίνας δεν ήταν δυνατόν να επιλεγούν καθώς συνιστούσαν εύκολο στόχο (αποδείχθηκε από τις καταστροφές που προκάλεσαν οι Γαλάτες του Πύρρου).
ΠΝΑ
@Dimitris Pacos
< διότι το κάπου εκεί σε χώρο γεμάτο χώμα δεν υπάρχει>>
Συμφωνώ, όμως στην δεδομένη περίπτωση ο τυμβωρύχος μας θα έπρεπε να πάρει τις πέτρες και να κάνει μια κοπιώδη διαδρομή 6 μέτρων περίπου από το Α1 για να βγει έξω από εκεί που ήλθε (και το ερώτημα είναι απο που ήλθε) και να τις πετάξει, πράγμα μάλλον απίθανο. Νομίζω ότι απλώς θα τις παραμέριζε.
<>
Τα μικρά κομμάτια όντως φαίνονται ότι είναι από πέτρες της οροφής. Το μεγάλο όμως δεν φαίνεται να λείπει από επάνω. Αλλά ακόμα και αν είναι πέτρα της οροφής τότε φαίνεται ότι λείπει και το σφράγισμα του Α2.
<>
Είναι σε ύψος 4,5 μέτρα σύμφωνα με την ανακοίνωση. Όμως η αρχική κατάταση ήταν το χώμα να είναι κάποια εκατοστά υψηλότερα αφού κάλυπτε την μαρμαρένια πλάκα. (http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14782)
<>
Νομίζω ότι όταν το ΥΠΠΟ λέει ότι οι τρεις χώροι είναι γεμάτοι με χώμα μέχρι την θόλο, μάλλον εννοεί ότι είναι μέχρι περίπου 1-1,5 από την θόλο. Δηλαδή στον Θ3 αν είναι γεμάτος με χώμα θα είναι περίπου όπως φαίνεται στον Θ2 στην φωτό http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14782. Εκτός και αν οι χώροι ήταν πολύ πιο γεμάτοι με χώμα (όντως μέχρι την οροφή) οπότε το κενό χώματος που βλεπουμε έχει αφαιρεθει από τους ανασκαφείς, αλλά σε αυτήν την περίπτωση παύει το επιχείρημα της «περίεργης» οπής Α1 και Α2 αφού δεν θα υπήρχε χώρος για να υπάρχει κάποιος ακόμα και ξαπλωμένος. Δηλαδή, πρώτα θα έπρεπε να αφαιρέσει το χώμα (το ερώτημα είναι πως ;) και μετά να ανοίξει την οπή Α1 ή Α2
Όσον αφορά το επιχείρημα που λέτε για την τρύπα που πιθανόν θα έκλεινε πίσω του ο τυμβωρύχος, είναι μια πιθανή περίπτωση, όμως τα ερωτήματα που τίθενται είναι από πιο σημείο να κάνει κατακόρυφη από το έδαφος αφού δεν υπάρχει (δεν έχει ανακοινωθεί) διάτρηση της καμάρας της θόλου του Θ1.
Επίσης αν έσκαπτε τον τοίχο πίσω από τις σφίγγες θα έπρεπε να σκάβει για περίπου 6 μέτρα μέχρι να φτάσει στον Τ1 και να πετύχει στα τυφλά να φτάσει στο αδύνατο σημείο Α1 και να κάνει την διάτρηση. Και φυσικά να κάνει το ίδιο μέχρι το Α2 κ.ο.κ.
Εκτός αν έχει φακό και άλλον σύγχρονο εξοπλισμό το βλέπω πάρα πολύ δύσκολο να κάνει μια τέτοια επιχείρηση στα τυφλά μέσα στο μνημείο για να φτάσει τελικά που ;
Η οποιαδήποτε πλημμύρα από λάσπη διατάσσει την λάσπη σε στρώματα, δεν την κτίζει όπως φαίνεται ο τοίχος.
<>
Αυτό θα ίσχυε αν δεν είχαν δείξει την Α1 χωρίς το κάλυμμα. Άλλωστε πουθενά το ΥΠΠΟ δεν υπεστήριξε ότι κάπου υπάρχει το κάλυμμα, μάλιστα χαρακτήρισε το σημείο ελλειπές.
Συμφωνώ ότι το ΥΠΠΟ δεν μας δίνει όλα τα στοιχεία, σίγουρα έχει και κάποια άλλα που δεν κρίνει επί της παρούσης να τα αποκαλύψει.
Πάλι οι παραπομπές χάθηκαν και αφέθηκαν τα <>. Υποθέτω ότι είναι κατανοητό τι λείπει.
@Apostolos Gouzis
Σύντομα θα κάνω update της ανάρτησης με τις Σφίγγες και θα βάλω και φωτό με Σφίγγες με στήθος.
Θα ειδοποιήσω εδώ με σχόλιο όταν το τελειώσω
ΔΥΟ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ Α) Ο ΛΟΦΟΣ ΚΑΣΤΑ ΕΧΕΙ ΣΧΕΔΟΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΔΙΑΜΕΤΡΟ ΜΕ ΤΟ ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΟΥ ΑΜΜΩΝΟΣ ΣΤΗΝ ΣΙΟΥΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΟΨΗΣ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΣΤΟ GOOGLE EARTH
Β) Ο ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΣ 25 32312 ΠΟΥ ΠΕΡΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΟΥ ΑΜΜΩΝΟΣ ΠΡΟΣ ΒΟΡΡΑ ΔΙΑΠΕΡΝΑ ΣΧΕΔΟΝ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΘΕΩΝ ΣΤΗΝ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΕΚΤΙΝΟΜΕΝΟΣ ΠΑΛΙ ΠΡΟΣ ΒΟΡΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΩΡΟ ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΟΥ ΟΡΦΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΣΤΟ ΤΑΤΟΥΛ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΑΠ ΟΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΠΕΡΙΚΟΝ ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΤΟΥ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΤΡΙΒΑΛΛΩΝ ΣΤΗΝ ΟΡΟΣΕΙΡΑ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ.... ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΟΙ ΧΩΡΟΙ ΕΙΧΑΝ ΑΜΕΣΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ
ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ... ΤΙ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ Η ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ ΣΤΙΣ ΝΕΟΤΕΡΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ? ΞΕΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ?
@Δημήτρης
Δυστυχώς δεν έχω γνώσεις κατασκευαστικές και δεν μπορώ να απαντήσω.
Ο τάφος μάλλον αφορά ιστορικό πρόσωπο.
@Δημήτρης
Δυστυχώς δεν έχω γνώσεις κατασκευαστικές και δεν μπορώ να απαντήσω.
Ο τάφος μάλλον αφορά ιστορικό πρόσωπο.
@ΑΠΟΛΛΩΝ 12 και @ΠΝΑ
Πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις. Ευχαριστώ
ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΕ ΝΑ ΣΑΙ ΚΑΛΑ! ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΟΙ ΘΕΟΙ ΔΕΝ ΚΟΙΜΟΥΝΤΑΙ ΣΤΟ ΝΙΡΒΑΝΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ ΓΥΡΩ ΚΙ ΟΠΟΥ ΝΑ ΝΑΙ ΘΑ ΒΡΕΘΟΥΜΕ ΞΑΝΑ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΗ ΕΛΛΑΔΑ!
Δημοσίευση σχολίου