Στις 7/9/2014
το ΥΠΠΟ ανακοινώνοντας τα νέα ευρήματα των ανασκαφών στην Αμφίπολη ανέφερε τα
εξής (http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=58312):
«Οι καρυάτιδες έχουν πλούσιους βοστρύχους, που καλύπτουν
τους ώμους τους, φέρουν ενώτια, και φορούν χειριδωτό χιτώνα. Το δεξί χέρι της μιας και το αριστερό της άλλης ήταν προτεταμμένα, ώστε με την κίνηση τους
να αποτρέπουν συμβολικά εκείνους οι
οποίοι θα επιχειρούσαν την είσοδο στον τάφο και ήταν ένθετα. Ακολουθείται,
δηλαδή, η ίδια τεχνική, όπως στις κεφαλές και στα φτερά των Σφιγγών» Στην
αρχή επικρατούσε η άποψη στα ΜΜΕ και
μάλιστα από σχόλια αρχαιολόγων ότι
δεν πρέπει να έκαναν αποτρεπτική κίνηση
οι Καρυάτιδες αλλά μάλλον με τα
χέρια τους συγκρατούσαν το επιστύλιο, όπως έχει παρατηρηθεί σε
πολλές περιπτώσεις.
Σύμφωνα με την ψηφιακή αναπαράσταση του μνημείου που δημοσίευσε το ΥΠΠΟ στις 9/9/2014 (http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=58355)
οι Καρυάτιδες φαίνεται ότι προτάσσουν τα χέρια τους ΠΛΑΓΙΩΣ κόβοντας έτσι την είσοδο στους
εισβολείς του τάφου, ουσιαστικά αποτρέπουν
με την έννοια του εμποδίζουν/κόβουν τον δρόμο και όχι με την έννοια της συμβολικής κίνησης της αποτροπής που γίνεται με προτεταμένο το χέρι προς τα εμπρός.
Η παρακάτω φωτογραφία είναι μεγέθυνση στο σημείο που βρίσκονται οι Καρυάτιδες :
Η παρουσία όμως τον Καρυάτιδων – πέρα από την
μεταφυσική συμβολική τους σημασία που είδαμε στην ανάρτηση : http://www.empedotimos.blogspot.gr/2014/09/blog-post_8.html
– πιθανόν να αναδύουν και ένα αντι-Περσικό άρωμα με την έννοια ότι παραπέμπουν
με κάποιο τρόπο στην Περσία.
Όπως γνωρίζουμε οι Καρυάτιδες ήταν κόρες από
τις Καρυές της Λακωνίας οι οποίες χόρευαν τον χορό
του καλαθίσκου σε τελετές της Αρτέμιδος, φέροντας πάνω στο κεφάλι
τους τον λεγόμενο κάλαθο.
Το περίεργο είναι ότι οι Καρυάτιδες χρησιμοποιήθηκαν αντί για κίονες σε πολλά οικοδομήματα, το
γνωστότερο από όλα είναι το Ερέχθειο
στην Ακρόπολη με τις γνωστές σε
όλους μας Καρυάτιδες. Γιατί όμως συμβαίνει
αυτό ;
Την απάντηση μας δίδει ο Βιτρούβιος στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου του «Περί Αρχιτεκτονικής». Στην παράγραφο 5 εξηγεί ότι οι Καρυές κατά τους Περσικούς πολέμους εμήδισαν
και τάχθηκαν με τους Πέρσες. Μετά την νίκη των Ελλήνων επί των Περσών, οι
Έλληνες ισοπέδωσαν τις Καρυές, σκότωσαν τους άνδρες και οδήγησαν τις γυναίκες στην δουλεία «μην επιτρέποντας να βγάλουν τις μακριές εσθήτες και τα κοσμήματα που έφεραν ως μητέρες» και για να «διαπομπεύσουν
αιώνια σε πραγματική δουλεία,τιμωρημένες με βαριά ατίμωση για την πολιτεία
τους», οι αρχιτέκτονες της εποχής «έφτιαξαν
για τα δημόσια κτήρια είδωλα των γυναικών εκείνων, που σηκώνουν φορτία, ώστε να
μείνει στις επόμενες γενιές η μνήμη της τιμωρίας της πολιτείας των Καρυών».
(Βιτρούβιος – Περί Αρχιτεκτονικής I 1.5)
Με άλλα λόγια οι Καρυάτιδες δεν αποτελούν στοιχεία διακόσμησης (όπως θεωρούμε εμείς την σημερινή εποχή) αλλά μέσον διαπόμπευσης, παρά το κάλλος που τις περιβάλλει.
Την ίδια τακτική ακολούθησαν και οι Λακεδαιμόνιοι με τους Πέρσες
όταν μετά την νίκη τους στις Πλαταιές
κατασκεύασαν την Περσική Στοά
ως μνημείο νίκης όπου τοποθέτησαν αγάλματα
των αιχμαλώτων τους ντυμένων με βαρβαρικές φορεσιές να υποστηρίζουν την οροφή ως μέσο διαπόμπευσης.
(Βιτρούβιος – Περί Αρχιτεκτονικής I 1.6)
[Πηγή
:Βιτρούβιος – Περί Αρχιτεκτονικής,
εκδόσεις Πλέθρον]
Την Περσική Στοά, η οποία δεν έχει βρεθεί, την
αναφέρει και ο Παυσανίας στο ΙΙΙ 11.3.
Για τον ίδιο λόγο είναι και η παρουσία των
Καρυάτιδων στον Θησαυρό των Σιφνίων στους Δελφούς, όπου παρεμπιπτόντως συνυπάρχουν με Σφίγγες, η ζωφόρος του οποίου είναι συνεχής κατά το πρότυπο αυτής της Περσέπολης και η εικονογραφία της
ταιριάζει στον εορτασμό των Ελληνικών
νικών κατά των Περσών.
Στην παρακάτω φωτογραφία απεικονίζεται
μια γύψινη αναπαράσταση του Θησαυρού
των Σιφνίων.
[Πηγή :
«ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΕΛΦΩΝ – Ίδρυμα Λάτση, σελ.21]
Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στο Ερέχθειο το οποίο φτιάχθηκε (421-406)
την εποχή που οι Αθηναίοι ήταν σε πόλεμο με τους Σπαρτιάτες, στην διάρκεια
της οποίας συνήφθη και η πρώτη ειρηνευτική συμφωνία των Σπαρτιατών και των Περσών το καλοκαίρι του 412,
και μάλιστα ανηγέρθη στον χώρο όπου
υπήρχε ο αρχαϊκός ναός της Αθηνάς, ο
οποίος κατεστράφη από τους Πέρσες, όταν αυτοί έκαψαν όλα τα ιερά της Ακρόπολης. Το γεγονός αυτό το γνώριζε
καλά ο Αλέξανδρος μιας και έκαψε την Περσέπολη
ως εκδίκηση για την καταστροφή της Ακρόπολης από τον Ξέρξη (Αρριανός ΙΙΙ 18.1.12)
Παρόλα αυτά οι Καρυάτιδες συγκλονίζουν με το κάλλος
τους και έχουν γίνει πρότυπο Ελληνικού Αρχιτεκτονικού Κάλλους στις
μέρες μας, ενώ ουσιαστικά αποτελούν διαπόμπευση
όσων επρόδωσαν τους Έλληνες. Ακόμα όμως και η διαπόμπευση εξεφράζετο μέσω του κάλλους!
Ένα σημείο που πρέπει να προσέξουμε είναι η κόμμωση των Καρυάτιδων, οι οποίες έχουν τα μαλλιά τους σε βοστρύχους που κρέμονται στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους.
Αυτή η
κόμμωση δεν είναι Αθηναϊκή καθώς οι Αθηναϊκές κόρες είχαν τα μαλλιά τους σε βοστρύχους που έπεφταν στους
ώμους τους και μπορούμε να τα δούμε στα αγάλματα των κανηφόρων
και των αρρηφόρων, αλλά και στις Καρυάτιδες που βρέθηκαν στην Αμφίπολη.
Έτσι λοιπόν οι κόρες που ευρέθησαν στην Αμφίπολη,
είναι Καρυάτιδες μεν (δηλαδή Σπαρτιατικές κόρες
μιας και φέρουν τον κάλαθο στο κεφάλι τους και στηρίζουν το επιστήλιο και όχι Αθηναϊκές κόρες μιας και αυτές ποτέ δεν εχρησιμοποιούντο ως κίονες ούτε έφεραν τέτοιον κάλαθο στο κεφάλι τους) όμως
φέρουν Αθηναϊκή κόμμωση μιας
και φέρουν «πλούσιους βοστρύχους, που
καλύπτουν τους ώμους τους».
Συνεπώς η παρουσία
των Καρυάτιδων στον τάφο
συμβολίζει επίσης αυτούς που μήδισαν
κατά τους Περσικούς πολέμους, που όμως μεταμελήθησαν
για την πράξη τους, Αυτή η μεταμέλεια υποδηλώνεται από την χρήση αθηναϊκής κόμμωσης στις Καρυάτιδες.
Αντι-Περσικό
άρωμα αναδύει όμως και ο Λέων της Αμφίπολης, ο οποίος πέραν από το ότι είναι βασιλικό σύμβολο, στην περίπτωση των Περσικών Πολέμων συμβολίζει και τον Ελληνα στρατιώτη που πολέμησε τους Πέρσες και πέθανε, καθώς Λέων ονομάζετο ο
πρώτος νέος από τους Έλληνες που
έσφαξαν οι Πέρσες λόγω του ότι ήταν ο ωραιότερος!
«τὴν μὲν δὴ Τροιζηνίην, τῆς ἦρχε Πρηξῖνος, αὐτίκα αἱρέουσι ἐπισπόμενοι οἱ βάρβαροι, καὶ ἔπειτα τῶν ἐπιβατέων αὐτῆς τὸν
καλλιστεύοντα ἀγαγόντες ἐπὶ τῆς πρῴρης τῆς νεὸς ἔσφαξαν, διαδέξιον ποιεύμενοι τὸν εἷλον τῶν Ἑλλήνων πρῶτον καὶ κάλλιστον. τῷ δὲ
σφαγιασθέντι τούτῳ οὔνομα ἦν Λέων· τάχα δ᾽ ἄν τι καὶ τοῦ οὐνόματος ἐπαύροιτο» -
Ηρόδοτος VII 180.
Έτσι λοιπόν θεωρώ ότι η παρουσία του εκεί αποτελεί και φόρο
τιμής σε αυτούς που σκοτώθηκαν
κατά τους Περσικούς πολέμους!
Η συνύπαρξη
λοιπόν των (μεταμελημένων) Καρυάτιδων και του Λέοντα είναι ένα ισχυρό
σύμβολο της αντι-Περσικής
προσέγγισης του ταφικού μνημείου και του νεκρού.
Αν
ισχύουν αυτές οι υποθέσεις είναι εκπληκτικό το πως
σε αυτό το ταφικό μνημείο
συνδυάζονται Μακεδονικά, Αιγυπτιακά και Αντι-Περσικά στοιχεία, πράγμα
που αρχίζει να περιορίζει τις επιλογές μας για την ταυτότητα του νεκρού.
[Η ανάρτηση αυτή αποτελεί μέρος της μελέτης περί του
Τάφου της Αμφίπολης : Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ]
27 σχόλια:
" Ακόμα όμως και η διαπόμπευση εξεφράζετο μέσω του κάλλους!"
Πιστεύω οτι η φραση σου αυτη αποτελει σχημα οξύμωρο. Ποτέ στην ιστορία το καλλος, και δη το αρχαιοελληνικο δεν συνδυάζεται με αρνητικου περιεχομένου σημασίες. Σε κάθε περίπτωση ομως η σχέση του/των νεκρου/νεκρου (εφόσον τελικα προκεται για ταφικο μνημειο) με στοιχεια ελληνικα (μακεδονικα και αθηναϊκά) και αιγυπτιακά ειναι προφανής
Καλησπέρα
έχω διαβάσει όλες τις αναρτήσεις σας μέχρι στιγμής κ μιλάμε έχω εντυπωσιαστεί.Ολα είναι τεκμηριωμένα κ λογικά.Έχετε σχέση με αρχαιολογια ή φιλολογία,ιστορία;Δείχνετε ατομο που γνωριζει πολύ καλά κάποια πράγματα..
Τώρα πραγματικά έχω μπερδευτεί! Ο Μεγας Αλέξανδρος παρότι κατέκτησε την Περσία (= Μήδους) εκτός άλλων, ακολούθησε τακτική "ενσωμάτωσης" και όχι απλής "κατάκτησης". Με όσα λέτε Εμπεδότιμε σε αυτή την ανάρτηση και σχετικά με το Λέοντα Αμφίπολης (ο οποίος δεν έχει γλώσσα και πολύ δύσκολα μπορώ να φανταστώ ότι ο γλύπτης από....παραδρομή την ξέχασε), τις απόψεις σας για το συμβολισμό των Καρυάτιδων εν γένει (δύσκολα μπορώ να φανταστώ ότι η διαπόμπευση εκφραζόταν με εξαιρετικής τέχνης γυναικείες μορφές, δώστε πειστικές ιστορικές αναφορές από ιστοριογράφους εποχής αν μπορείτε), το νεότερο από εσάς "αντιπερσικό" άρωμα, κλπ, αναιρούν την υπόθεση σας περί του τάφου Αλέξανδρου; πάτε την υπόθεση προς κάποιο στρατηγό (Κάσσανδρο, Νέαρχο); Δύσκολο τώρα να παρακολουθήσω την εξέλιξη της θεωρίας σας....
Δεν έχω καμία σχέση με τα θέματα που αναφέρατε. Απλώς έχω κάποιες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις πάνω σε αυτά και με βάση αυτές ερευνώ αν χρειαστεί.
Το βασικό μου χόμπυ είναι η Φιλοσοφία.
@Effie
Για το θέμα της ΕΣΚΕΜΜΕΝΗΣ μη ύπαρξης γλώσσας στον Λέοντα της Αμφίπολης έχω μιλήσει ηδη :
http://empedotimos.blogspot.gr/2014/08/2682014.html
Όσον αφορά ιστορικές αναφορές έχω ήδη αναφέρει στην αναρτηση αυτή τα αποσπάσματα του Βιτρουβίου, τα οποία αναφέρουν ξεκάθαρα ότι είναι θέμα διαπόμπευσης, πιο καθαρή και πιο πειστική δεν γίνεται.
Γενικά για το θέμα προτείνω το άρθρο : Michael Vickers - "Persepolis, Vitruvius and the Erechteum Caryatids : The Iconography of Medism and Servitude" - Rev, Arch. 1/1985
Τώρα όσον αφορά την προκληση για το αν μπορώ να παραθέσω αναφορές από ιστοριογράφους της εποχής, θέλω να δηλώσω ότι δεν κάνω διαγωνισμό γνώσεων, οπότε θα αρκεστείτε στην αναφορά του Βιτρουβίου που σίγουρα αυτός είχε πηγές προγενέστερες του, Οπότε take it or leave it.
Πάντως, ίσως να μην το ξέρετε, ότι όλες οι πηγές που έχουμε για τον Αλέξανδρο (Διόδωρος, Αρριανός, Στράβων κλπ) είναι κατά πολύ μεταγενέστερες του και μάλιστα κατά κάποιες εκατοντάδες χρόνια, άρα θα μπορούσα πολύ εύκολα να αντιστρέψω την προκληση.
Αντίθετα με αυτά που λέτε ο Αλέξανδρος δεν εξεστράτευσε κατά των Περσών για να τους ενώσει αλλά για να τους ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙ και μάλιστα για να ΕΚΔΙΚΗΘΕΙ για την εισβολή τους στην Ελλάδα.
Η πυρπόληση της Περσέπολης για απράδειγμα ως εκδίκηση τωων καταστροφων των ιερών της Ακρόπολης από τους Πέρσες δεν νομίζω ότι αποτελεί πράξη "συνένωσης"
Ο προσανατολισμός του ήταν καθαρά ΑΝΤΙ-ΠΕΡΣΙΚΟΣ (αν είναι δόκιμος ο όρος αυτός).
Αφού λοιπόν τους υπέταξε, ακολούθησε όντως πολιτική συνένωσης γιατί έτσι ήξερε ότι μπορούσε να διατηρήσει την αχανή αυτοκρατορία του.
Συνεπώς ο μόνος που εκφράζει αυθεντικά αυτόν τον όρο και ο οποίος είχε βάλει ως σκοπό της ζωής του για να το πετύχει είναι μόνο ο Αλέξανδρος.
Οπότε εγώ τώρα δεν μπορώ να παρακολουθήσω το σκεπτικό σας. Δηλαδή το πως κάποιοι στρατηγοί που αναφέρατε θα μπορούσαν να έχουν αντι-περσικό προσανατολισμό αλλά ο βασιλιάς τους το αντίθετο.
Ας μην ξεχνάμε ότι ο στρατός του ανάγκασε τον Αλέξανδρο να σταματήσει την προέλαση του προς την Ινδία και όχι με δική του απόφαση. Προέλαση που σιγουρα ήταν κατακτητική.
Προσωπικά ένα τέτοιο εκπληκτικό μνημείο δεν υπάρχει περίπτωση να είναι κάποιου στρατηγού ή ναυάρχου ή αξιωματούχου, αν προσπαθούμε βέβαια να δούμε τα πράγματα ρεαλιστικά.
Κάτι που νομίζω πως τραβάει τον κόσμο προς την ιστορία του Αλέξανδρου (και ό,τι ακολούθησε ή προηγήθηκε αυτής) είναι ότι έχει πολλα στοιχεία που φαινομενικά μοιάζουν μη ρεαλιστικά, πολλές εξελίξεις που κανείς δε θα μπορούσε να προβλέψει σκεπτομενος λογικα. Το τι ειναι λογικο και ρεαλιστικο σηκώνει μεγάλη κουβέντα. Όταν ο Αλέξανδρος πέθανε άφησε πίσω του διαδοχους με αμύθητη περιουσια και διάθεση για κυριαρχία. Ναι μεν ο Αλέξανδρος και ο Φιλλιπος σκιάζουν το ρόλο όσων συμμετείχαν στην εκστρατεια, αλλα όσο δευτερευον θερωρουν κάποιοι το ρόλο του Πτολεμαιου, του Νεαρχου κλπ, δεν παύει το γεγονος πως και αυτοι κατέκτησαν τον κοσμο. Άρα το "μόνο για τον Αλέξανδρο θα μπορουσε να ειναι ένα τέτοιο μνημειο" δεν ξέρω αν ειναι η μονη λογικη εξήγηση. Το "λεφτα έχω, ότι θέλω κάνω" αφήνει περιθώριο για πολλές λύσεις, ειδικα αν λάβουμε υπόψη τη μεγαλομανια κάποιων διαδοχων ή των γιων τους...
Ωραία...το θέμα τώρα είναι ποιος ή ποιοι βρισκονται στον τάφο...
411Αγαπητέ Εμπεδότιμε καλημέρα,
Καταρχήν δεν ήθελα να προκαλέσω τις γνώσεις σας περί συμβολισμού των Καρυάτιδων αγαλμάτων (σαφώς παρότι φιλόσοφος, η γνώση σας ιστορικών γεγονότων είναι εξαιρετικά εντυπωσιακή και θα έλεγα επιμορφωτική), όμως με ξένισε η συγκεκριμένη επιλογή σας, της εκδοχής ότι έχουν αποκλειστικά αντι-περσικό συμβολισμό. Πράγματι ο Μ. Αλέξανδρος οργάνωσε τις εκστρατείες του για να κατακτήσει, πράγματι έκαψε την Περσέπολη ως εκδίκηση, είχε όμως θεωρώ ένα πνεύμα "κοσμοπολίτη" για να κρατήσει τους κατεκτημένους σε πειθαρχία, οπωσδήποτε όχι από ιδεολογία, αλλά από έξυπνη αντιμετώπιση. Απλά παρερμήνευσα την τελευταία σας ανάρτηση ότι προσανατολίζεστε σε άλλο στρατηγό επειδή δεν θεωρώ ότι ένα ταφικό μνημείο για τον Μ. Αλέξανδρο θα είχε ως πρώτιστη επιλογή την εμμονή στην "τιμωρία" των Μήδων τόσο ώστε να την συμβολίσει. Ίσως περισσότερο ο δημιουργός θα ήθελε να συμβολίσει το "οικουμενικό" της προσωπικότητας και δράσης του, εξ ου οι Σφίγγες (αιγυπτιακή-και όχι μόνον- επιρροή, με ερωτηματικά για τα φτερά-οι οπές για τα οποία φαίνονται-, στήθος, κεφαλές –που δεν θεωρώ ότι χωρούσαν στον χώρο που περίσσευε, ενώ δεν μπόρεσα να διακρίνω οπές για το ένθετο τους-, θεωρώ ότι οι κεφαλές δεν κατασκευάστηκαν εξαρχής εφόσον δεν βρέθηκαν ίχνη τους πιθανώς λόγω των όσων επεξηγείτε στη σειρά κειμένων σας-), και οι πράγματι εξαιρετικά περίτεχνες καρυάτιδες (επιρροή από την Αθήνα: « Ο Αλέξανδρος, λόγω και της μαθητείας του δίπλα στον Αριστοτέλη, υπήρξε ανέκαθεν θαυμαστής του αθηναϊκού πολιτισμού»… ..ενώ…. «οι Καρυάτιδες παρέμειναν ανά τους αιώνες ταυτισμένες με το αθηναϊκό κλέος στην απόλυτη ακμή του»: (http://www.gazzetta.gr/plus/article/649202/ti-symvolizoyn-oi-karyatides-tis-amfipolis).
724...συνέχεια
Επίσης από το site: http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/286533: “Η εμφάνιση των Καρυάτιδων σε έναν τάφο, όπως αυτός της Αμφίπολης, μαρτυρά ξεκάθαρα την επιρροή που είχαν τα αισθητικά πρότυπα της κλασικής περιόδου στους Μακεδόνες. Ο αρχιτέκτων που επιμελήθηκε το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, όπως αποδεικνύεται καθημερινά με όσα έρχονται στο φως, επέλεξε να ενσωματώσει στο έργο τα απολύτως καλύτερα δείγματα της γλυπτικής παράδοσης”. Θεωρώ λοιπόν ότι περισσότερο ο δημιουργός του μνημείου (πάντοτε πιθανολογώντας ότι ίσως πρόκειται για τον άγνωστο τάφο του στρατηλάτη) ήθελε να αναδείξει και το παν-ελληνικό και ενωτικό για τους Έλληνες στοιχείο του, εκτός του θαυμασμού της αθηναϊκής γλυπτικής τέχνης. Εξάλλου, αν αληθεύει ότι οι Καρυάτιδες Αμφίπολης είχαν από ένα χέρι προτεταμένο (και από ότι φαίνεται από το «επιχείριο» τους το άλλο χέρι δεν ήταν υψωμένο προς τα άνω για στήριξη), η γλυπτική επιλογή μάλλον δεν μαρτυρά άλλο από προσπάθεια φύλαξης του τάφου συμβολικά με ένα εξαιρετικά χαριτωμένο και περίτεχνο τρόπο. Δηλαδή και να συμβολίζουν πράγματι οι Καρυάτιδες Ερεχθείου και αλλού το όνειδος τον Καρυών που τάχτηκαν με τους Μήδους (πιθανόν), φέρουν αιώνιο «άχθος» στηρίζοντας την οροφή μέσω καλάθων, ενώ στην προκείμενη περίπτωση έχουν μια εξαιρετικά χαριτωμένη, πρωτότυπη, και συμβολική στάση. Γνώμη μου είναι ότι αποτελούν απλά μια εξαιρετικά πετυχημένη έμπνευση του γλύπτη. ‘Ελπίζω να σας έπεισα ότι δεν ήθελα να προκαλέσω τα ιστορικά σας στοιχεία…..
Τώρα για το Λέοντα Αμφίπολης και βέβαια είχα διαβάσει την ερμηνεία σας ως πιθανή, θεωρώ πράγματι ότι η μόνη ερμηνεία της απουσίας γλώσσας είναι ότι τοποθετήθηκε εκεί συμβολίζοντας τη γενναιότητα του στρατηλάτη και των υπ’ αυτού στρατευμάτων του (λέων) αλλά επίσης φυλάσσοντας ένα επτασφράγιστο μυστικό, αυτό του τι βρίσκεται στον τάφο (πιθανολογούμε όλοι εδώ αλλά συμφωνώ με τη ροή των επιχειρημάτων σας).
Αυτά από μια εντελώς μη ειδική στην ιστορία ή στην φιλοσοφία. Πραγματικά έχω εμμονή πλέον με τα ερωτηματικά που εγείρει το μοναδικό ταφικό μνημείο. Για δεύτερο επίπεδο μιλούν και άλλοι (Καργάκος), αλλά ίδωμεν. Αν πράγματι ο τρίτος τοίχος δεν είναι διαφραγματικός, τότε έχετε δίκιο, πάμε προς τα κάτω….. Περιμένουμε τις εξελίξεις από τις ανασκαφές και οπωσδήποτε τις εξαιρετικές αναρτήσεις σας με τα μοναδικά σχόλια που βασίζονται σε ιστορικά και φιλοσοφικά στοιχεία, αλλά και ανατρέπουν διεθνώς αποδεκτά ιστορικά δεδομένα, τα οποία προβάλουν γνωστοί Έλληνες και διεθνείς ιστορικοί και αρχαιολόγοι.
συγγνώμη για την τριπλη ανάρτηση από λάθος!
Συγχαρητήρια για τις ομολογουμένως πρωτότυπες και δημιουργικές παρατηρήσεις σας. Σας διαβάζω από αρχές Αυγούστου και ομολογώ κάθε ανάρτηση μου φαίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και απο την προηγούμενη.
Ενώ η πίστη μου έγκειται στο γεγονός πως πρόκειται πράγματι για το "άγιο δισκοπότηρο" των αρχαιολογικών ανακαλύψεων, διάβασα εχθές πως έχουν όντως βρεθεί επιγραφές που αναφέρουν τα ονόματα του Ηφαιστίωνα και του Δεινοκράτη, καθώς και το κόστος της κατασκευής.
Μπορεί κατά τη γνώμη σας κάτι τέτοιο να ισχύει; Υπάρχει περίπτωση, όπως υποστηρίζουν μερικοί (και εφόσον η επιγραφή όντως υπάρχει) να "βρούμε" τον Αλέξανδρο όχι με τη Ρωξάνη αλλά με τον εγκάρδιο φίλο του.; Ή τον Ηφαιστίωνα μόνον;
Συγχαρητηρια ,θεωρω και εγω σχεδον βεβαιο, ηδη απο την αποκαλυψη του περιβολου,οτι ο ταφος ανηκει στον Μεγιστο των Ελληνων.Τα επιχειρηματα σας αλλα και η συλλογιστικη του Καργακου οτι η Ολυμπιαδα ,με την παθολογικη αγαπη προς τον Αλεξανδρο,θα τον εφερνε κοντα της μυστικα (γι αυτο και δεν υπαρχουν πηγες)ειναι ορθολογικοτατα.
(Αν ο ταφος εγινε κατ εντολιν της Ολυμπιαδος,ισως οι καρυατιδες,ως συμβολα προδοσιας,να υποδηλωναν την δολοφονια του Αλεξανδρου απο τον Αντιπατρο μεσω υιου-οινοχοου Ιολα)
συγνωμη,εκ παραδρομης ,οινοχοου ιολαου
η την προδοσια των ιερεων κατα Μιχαλη Καλοπουλο.
Απο που το μάθατε για τις επιγραφές;
Maro markellou,
Απο που αντλήσεις την πληροφόρηση σου για τις επιγραφές;
Γιατι αυτό που αναφέρεις ειναι πολύ καυτό νέο,,,,
Στο phorum.gr στη σχετική ανάρτηση περί τάφου εμφανίζονται μερικοί κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής οι οποίοι ισχυρίζονται πως γνωρίζουν κάποια γεγονότα. Αντιφάσκουν όμως ανάλογα το χωριό ή τις πηγές τους κι αυτοί..:p
Ο καθένας ο τι θέλει λέει..τι να πω αλλο δεν ξέρω...
Δεν βρέθηκαν επιγραφές λίγη σοβαρότητα δεν βλάπτει μην πιστεύετε τον κάθε δημοσιογράφο η τους ανυπόμονους κατοίκους της περιοχής το διέψευσε και το υπουργείο πολιτισμού... Μετέφεραν ένα τμήμα επιστυλιου στο μουσείο της αμφιπολης για καθαρισμό και όχι επιγραφές!!!!!
Ίδωμεν ;)
Παντως να μην υποτιμουμε την περιρεουσα πληροφορηση...
@Maro Markellou
Μην πιστεύετε αυτά που διαδίδονται. Τα περισσότερα είναι ανεύθυνα, καμία επιγραφή δεν έχει βρεθεί. Κατά την γνώμη μου στους προθαλάμους δεν θα βρεθεί καμία επιγραφή, αλλά αναμένω να βρεθούν στον κυρίως τάφο. Το θεωρώ πολύ πιθανόν διότι αν ο νεκρός είναι ο Αλέξανδρος σίγουρα θα υπάρχουν επιγραφές που θα υμνούν την ζωή του.
Επιγραφή με κόστος κατασκευής αποκλείεται να βρεθεί (είναι ποτέ δυνατόν σε τάφο να γραφεί και πόσο κόστισε ;) ούτε φυσικά τον Ηφαιστίωνα ο οποίο κάηκε και τάφηκε στην Βαβυλώνα.
@Green Gatos
Ο Κάσσανδρος άρχισε να τους καταδιώκει πολύ μετά, όταν ανέλαβε την Μακεδονία.
Όμως αυτό που λέτε ισχυροποιεί την θέση μου ότι δηλαδή, ίσως ο Πτολεμαίος να συναίνεσε στην μεταφορά της σορού του Αλεξάνδρου μαζί με τον υιό του Αλέξανδρο Δ’ ώστε να ισχυροποιηθεί η θέση του Αλεξάνδρου Δ’ καθώς αν έμενε στην Αίγυπτο, έξω από την καρδιά των αποφάσεων, τρόπον τινά, τελικά να έχανε την βασιλεία.
@Βίκυ
Δεν νομίζω ότι παίζει αυτό το σενάριο διότι αν η μεταφορά της σορού έγινε με τον Αντίπατρο, όπως ισχυρίζομαι, ο Αντίπατρος τότε είχε ορισθεί αντιβασιλέας και είχε πλήρη κυριαρχία στην Μακεδονία. Δεν νομίζω ότι η Ολυμπιάδα είχε τέτοια δύναμη. Βέβαια κανείς δεν ξέρει.
@Effie,
Κατ’αρχήν αποποιούμαι τον χαρακτηρισμό φιλόσοφος που μου αποδώσατε, η φιλοσοφία είναι απλώς το χόμπυ μου.
Ξεκίνησα να γράφω μια απάντηση, αλλά συνειδητοποίησα ότι καλό θα ήταν να μπει ως ανάρτηση (λόγω και των σημερινών ανακοινώσεων), οπότε μπορείτε να την διαβάσετε εκεί.
Το 'Κοσμοπολίτης' της κας Μανδώνη μπερδεύει λίγο την κατάσταση, παραπέμπει [με τα σημερινά δεδομένα] σε κοσμογυρισμένο πλούσιο άνθρωπο, όχι κατ' ανάγκη στρατηγό-πολέμαρχο-βασιλιά.Ας είναι.
Σειρά θαρρώ πως έχει τώρα να βρεθούν κίονες !
Στις σημερινές φωτογραφίες πάντως όπου αποκαλύφθηκε όλο το σώμα των δύο Καρυάτιδων, το λίγο που φαίνεται σε μία φωτογραφία ο 3ος θόλος, υπάρχει οργασμός εργασιών.
Εν αναμονή!
Κατ'αρχάς συγχαρητήρια κι ευχαριστίες για την μέχρι τώρα ανάλυση.
Έχω μια απορία όμως: Γιατί λέμε ότι οι σφίγγες είναι αιγυπτιακές? Όσες αιγυπτιακές σφίγγες έχω δει είναι χωρίς φτερά, και κυρίως είναι "γονατισμένες", σχεδόν ξαπλωμένες, δηλαδή τα μπροστινά τους πόδια εφάπτονται στο έδαφος μέχρι το ύψος του "αγκώνα". Αντίθετα οι ελληνικές έχουν τα μπροστινά τους πόδια τεταμένα, όπως και της Αμφίπολης. Και φυσικά έχουν φτερά.
Μια απλή παρατήρηση, χωρίς να είμαι ειδικός..
Οι σφίγγες είναι Ελληνικές, αλλά η τοπθέτηση τους στην είσοδο του τάφου παραπέμπει και στην Αιγυπτιακή συνήθεια.
Δημοσίευση σχολίου