Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ - ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ΨΗΦΙΔΩΤΟΥ


Ο πολύ καλός φίλος του ιστολογίου Ίων  ο οποίος με τα λίγα μεν (δυστυχώς) αλλά πολύ σημαντικά σχόλια του συμβάλλει καθοριστικά στην προαγωγή της μελέτης για τον Τάφο της Αμφίπολης, διατύπωσε την παρακάτω εξαιρετική μελέτη για το ποιός μπορεί να είναι ο καλλιτέχνης που κατασκεύασε το άρτι αποκαλυφθέν  ψηφιδωτό στην Αμφίπολη.

===========

"Κρατώ στα χέρια μου το 35ο Βιβλίο της Φυσικής Ιστορίας (Περί της Αρχαίας Ελληνικής Ζωγραφικής)(ανατύπωση Απριλίου 2009), του περίφημου Γάιου Πλίνιου Σεκούνδου,  Ρωμαίου στρατιωτικού, ιστοριογράφου (και συναδέλφου μου για κάποιο διάστημα...), του επονομαζόμενου και Πρεσβύτερου, σε μετάφραση και σχόλια του ζωγράφου Αλέκου Λεβίδη και του Τάσου Ρούσσου, το οποίο πρωτοκυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Άγρα» το 1986 και βραβεύθηκε από την Ακαδημία Αθηνών εννέα χρόνια αργότερα.
 
Διαβάζω αρχικά από τη σελίδα 97:
«Πρέπει σε αυτόν τον κατάλογο να προσθέσουμε και το Νικόμαχο, γιο και μαθητή του Αριστείδη. Ζωγράφισε την Αρπαγή της Περσεφόνης, πίνακα που βρισκόταν στο Καπιτώλιο, στο ναό της Αθηνάς, πάνω από το ναϊσκο της Νεότητας.... Ταχύτερος του σε αυτήν την τέχνη δεν υπήρξε άλλος.... Μαθητές είχε τον αδερφό του Αρίστωνα, τον γιο του Αριστείδη και τον Φιλόξενο από την Ερέτρια...»

Σταματώ, προς το παρόν, την ανάγνωση της συγκεκριμένης σελίδας εδώ και διαβάζω από το ίδιο, πάντα, βιβλίο, τα σχόλια κάτω από τη δισέλιδη έγχρωμη απεικόνιση της Αρπαγής της Περσεφόνης, ήτοι την πασίγνωστη «τοιχογραφία απο τον ομώνυμο τάφο στη Βεργίνα που έφερε στο φως ο Μ. Ανδρόνικος. Ο Ανδρόνικος αποδίδει την τοιχογραφία στον Νικόμαχο» (και όχι μόνο ο Ανδρόνικος, συμπληρώνω, μέσα από την επίσημη σελίδα του Υπουργείου ... http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=10781 )

Ξεφυλλίζω μερικές ακόμη σελίδες του βιβλίου των εκδόσεων «Άγρα» και στέκομαι στην απεικόνιση του παγκοσμίως γνωστού ψηφιδωτού από την Πομπηία, που αναπαριστά τη μάχη του Αλέξανδρου με τον Δαρείο. Στα σχόλια σημειώνεται ότι θεωρείται αντίγραφο του πίνακα με το ίδιο θέμα του Φιλόξενου από την Ερέτρια, τέλος του 4ου π.Χ. αι. Φωτοσκίαση και συνιζήσεις χαρακτηριστικά της ελληνιστικής ζωγραφικής στο απόγειό τους...»

Επανέρχομαι, πλέον, στο προηγούμενο χωρίο από την αφήγηση του Γάιου Πλίνιου (σελ.97): « Μαθητές είχε (ο Νικόμαχος) τον αδερφό του Αρίστωνα, τον γιο του Αριστείδη και τον Φιλόξενο από την Ερέτρια, που ο αξέπεραστος πίνακάς του, ζωγραφισμένος για τον βασιλιά Κάσσανδρο, παρίστανε τη μάχη του Αλέξανδρου με τον Δαρείο

Τί έχουμε, λοιπόν, μέχρι τώρα;

1. Διαθέτουμε την πληροφορία ότι η διάσημη, ιδίως τα τελευταία 24ώρα, τοιχογραφία από τον κιβωτιόσχημο «Τάφο της Περσεφόνης» αποδίδεται από τον ίδιο τον μεγάλο δάσκαλο Μανώλη Ανδρόνικο, στον σπουδαίο ζωγράφο Νικόμαχο.

2. Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος μάς δίδει την κρίσιμη πληροφορία ότι μαθητής του Νικόμαχου είναι ο Φιλόξενος από την Ερέτρια.

3. Πριν μόλις μερικά 24ώρα, το Υπουργείο δίδει στη δημοσιότητα το συγκλονιστικό ψηφιδωτό του δαπέδου από το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, το θέμα του οποίου, σε κάθε περίπτωση και λαμβάνοντας ασφαλώς υπόψη τη χρονική αλληλουχία των γεγονότων, συνιστά παραλλαγή/σπουδή του πρώτου και πάντως, βασικό στοιχείο εμπνεύσεως, ενδεχομένως λίγα μόνο χρόνια αργότερα από την δημιουργία της ως άνω τοιχογραφίας.

Ποιά, όμως, η σχέση του ζωγράφου Φιλόξενου από την Ερέτρια με τη μακεδονική γη αλλά και την ακμάζουσα ακόμη μακεδονική δυναστεία;

Στο παρακάτω link http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=5988 και πάλι από την επίσημη σελίδα του Υπουργείου, αυτήν την φορά για την Αρχαία Ερέτρια, διαβάζουμε:
«Το 338 π.Χ. μετά την μάχη της Χαιρώνειας η Ερέτρια βρέθηκε υπό την κυριαρχία των Μακεδόνων και στην πόλη ξεκίνησε μια νέα περίοδος άνθησης, οικονομικής και πολιτιστικής. Τα τείχη επισκευάσθηκαν και διευρύνθηκαν, κτίσθηκαν πολλά ιδιωτικά και δημόσια κτήρια, αναπτύχθηκαν εργαστήρια κοροπλαστικής και το θέατρο απέκτησε την τελική του μορφή…

Στην Ερέτρια έζησαν ο ζωγράφος Φιλόξενος, που φιλοτέχνησε τον ζωγραφικό πίνακα με τη μάχη της Ισσού, ο τραγικός ποιητής Αχαιός, ο φιλόσοφος Μενέδημος, ιδρυτής της Ερετριακής Σχολής, ενώ εδώ διέμειναν για ένα διάστημα και οι Μακεδόνες βασιλείς Κάσσανδρος, Δημήτριος Πολιορκητής και Αντίγονος Γονατάς.”

Έχω την αίσθηση, πια, φίλες & φίλοι, ότι οι ανωτέρω επίσημες θέσεις του αρμόδιου Υπουργείου, συσχετιζόμενες άμεσα με την πληροφορία του Γάιου Πλίνιου σχετικά με τον άνθρωπο για λογαριασμό του οποίου φιλοτέχνησε ο μαθητής του Νικόμαχου τον πίνακα με την αναπαράσταση της θρυλικής μάχης του Αλέξανδρου κατά του Δαρείου, παρέχει σε όλους μας όχι μόνο τη διερευνώμενη τις τελευταίες ώρες -μόνο σε τούτο το εξαίρετο blog- σχέση της Ερέτριας με την μακεδονική Αμφίπολη, αλλά, κυρίως, μάς φέρει στην «καρδιά» της μοναδικής αυτής αρχαιολογικής ανάκαλυψης που έχει δικαίως προσελκύσει το παγκόσμιο, κυριολεκτικά, ενδιαφέρον".

219 σχόλια:

«Παλαιότερο   ‹Παλαιότερο   201 – 219 από 219
Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Unknown είπε...

Σχετικά με τον μαιανδρο με τα τετραγωνα, επειδη το ψαχνω απο την Κυριακη που τον ειδα στα ψηφιδωτα της Αμφιπολης και της Ερετριας, κατεληξα στο συμπερασμα ότι το τετράγωνο έχει μέσα του τον ροδακα http://prntscr.com/4wq1wb
Μου εγινε κατανοητο σημερα που βρηκα την παραπανω φωτογραφια. Ειναι δηλαδη ισως η μακεδονικη εκδοχη του μαιανδρου ή της βασιλικης οικογενειας.

Οι 4 τελειες του δηλαδη ειναι τα φυλλα και στο κεντρο η τελεια ειναι το κεντρο του ροδακα.

Σχετικα με τη στρογγυλη φθορα στο κεντρο, μου επιβεβαιωνει αυτο που εψαχνα απο την αρχη. Στα ψηφιδωτα που ηταν σε ιερα υπαρχει σχεδον παντα τετοια κυκλικη φθορα ενω σε αυτα που βρεθηκαν σε οικιες δεν υπαρχει κυκλικη φθορα. Αρα εχει να κανει με καποιο τελετουργικο. Στα σχολια στην προηγουμενη αναρτηση ειχα βαλει και φωτογραφιες απο διαφορα ψηφιδωτα με την ιδια κυκλικη φθορα.

apostolo είπε...

Σημαντικές πληροφορίες παίρνουμε και από τις ερωτοαπαντησεις με τους δημοσιογράφους. Δυστυχως για μενα αν και η περιστερη με την απαντηση της δεν παραδεχεται τυμβωρυχια (αλλα λεει και οτι δεν ειναι φυσικη φθορα) υπάρχει συλληση τουλαχιστον μέχρι το σημείο που βρισκομαστε και στην ερώτηση αν επιμένουν οτι η επιχωμάτωση έγινε με την κατασκευή η απάντηση ηταν ασαφεστατη. Η δικιά μου άποψη πλεον είναι οτι ίσως να υπήρχε κάτι στο κεντρο του ψηφιδωτου που το πήρανε και οτι η συλληση έγινε πριν επιχωματωθει ο τάφος. Εχει δρόμο ακόμα πάντως!

Unknown είπε...

Καλησπέρα σε όλους.
Παρακολουθώ εδώ και λίγο καιρό το blog όπως πολλοί από εσάς και θέλω να σας ευχαριστήσω για το συναρπαστικό αυτό ταξίδι.
Δεν έχω κάποια ειδικότητα σχετική με το θέμα, όμως έπεσα πάνω στις παρακάτω φωτογραφίες και δεν θυμάμαι να έχουν αναφερθεί από κάποιον εδώ. Έτσι λοιπόν αποφάσισα να τις αφήσω εδώ για εσάς σαν απλή παρατήρηση, χωρίς να σχολιάσω κάτι.
Και πάλι ευχαριστώ όλους και τον Εμπεδότιμο για τη φιλοξενία!

http://www.pi-schools.gr/lessons/aesthetics/eikastika/afises/index.php?id=10&v=1

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/el/5/51/Hephaistion.jpg

GreenGatos είπε...

Είναι προφανής η χρήση εργαλείων (πιθανότατα λοστών) για την αποκόλληση/απόσπαση κυκλικού σώματος διαμέτρου 79 εκατοστών.

http://s11.postimg.org/5zur5b8r7/losti.png

Ευάγγελος Θεοδώρου, Evangelos Theodorou είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
333 είπε...

Ερώτηση: Η φθορά στο κέντρο του ψηφιδωτού από τι προήλθε; Από φθορά; Από τυμβωρυχία;

Απάντηση: Όχι δεν υπάρχει λογική. Φαίνεται όμως ότι δεν είναι φυσική φθορά.

http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=58853

Effie είπε...

Το ψηφιδωτό στην ολότητα του όπως έχει αποκαλυφθεί είναι άφθαστης τέχνης, περισσότερο εντυπωσιάζει η τρισδιάστατη απόδοση και η εκφραστικότητα των μορφών που είναι δύσκολο να αποτυπωθεί με την τεχνική της ψηφίδας.
Διάβασα τις διάφορες "συμβολικές" ερμηνείες του στο ιστολόγιο, δεν ξέρω ειλικρινά αν, και τι συμβολισμός υπάρχει. Εντύπωση μου έκαναν τα έντονα βαμμένα μάτια της Περσεφόνης, με αιγυπτιακό τρόπο όπως επεσήμανε η Dionysia Kalkandi, και η πολυτέλεια που υποδηλώνεται με την ένδυση και κοσμήματα σε λαιμό και χέρια. Επίσης πολύ εντύπωση μου προξένησε από την αρχή το ασυνήθιστα νεαρό της ηλικίας του «προπομπού» Ερμή: είναι παιδί, οπότε θα τολμήσω και εγώ ένα συμβολισμό: Περσεφόνη= Ρωξάνη (;), Ερμής =Αλέξανδρος Δ’ (;), με κάθε επιφύλαξη, αλλά και λαμβάνοντας υπ’ όψην ότι οι ενδείξεις του ψηφιδωτού συνδέουν τον τάφο με τους βασιλικούς τάφους στις Αιγές (τάφος Ευρυδίκης, κιβωτιόσχημος «τάφος Περσεφόνης» ).

Unknown είπε...

Αιγές vs Kαστα
Ομοιότητες
1)Η Περσεφόνη στις Αιγές φορεί κοσμήματα και ο τάφος στον οποίο βρέθηκε η τοιχογραφία,'Τάφος της Περσεφόνης', φέρεται να ανήκει σε κάποια από τις γυναίκες του Φιλίππου σύμφωνα με τα συμπεράσματα των ειδικών έως τώρα.
Στο ψηφιδωτό, η Περσεφόνη φορεί κοσμήματα και στηριζόμενη στην ως άνω αναφορά των ειδικών, πιθανόν και αυτός ο τάφος να ανήκει (και) σε βασίλισσα αν και έχουν γίνει ήδη αναφορές απο τον Εμπεδότιμο στα ιστορικα στοιχεία και δεν γνωρίζουμε αν τελικά η Ολυμπιάδα ετάφει κατόπιν του λιθοβολισμού από τον Κάσσανδρο.
2)Οσον αφορά στην απόδοση των χρωμάτων των μαλλιών, και στις 2 παραστάσεις οι χρωματισμοί των μαλλιών είναι στις αποχρώσεις της παλέτας του πορτοκαλί-χάλκινου αλλά στο σύνολό του το έργο δεν αποτυπώνει τόσο έντονα τα χρώματα της φωτιάς (πορτοκαλί-κίτρινο-χάλκινο).
Διαφορές
1)Υπάρχουν 3 μορφές αντί για 4-Λείπει η Δήμητρα
2)Λείπουν τα 2 άλογα (4 στις Αιγές)
3)Η μία παράσταση είναι σε τοιχογραφία ενώ η άλλη ψηφιδωτό που σαν τεχνική από ότι έμαθα απο το παρόν Blog έπεται της τοιχογραφίας.
4)Ο πλούτος του τάφου Καστά (εντός και εκτός του τάφου ευρήματα) εν συγκρίσει με τον τάφο στις Αιγές που έχει αποκαλυφθεί πλήρως (θέλω να πιστεύω), είναι σαφώς μεγαλύτερος συγκρίνοντας τα μέχρι τώρα δημοσιευμένα στοιχεία του.

Με δεδομένο την προηγούμενή μου παρατήρηση/ανάρτηση/post αναφορικά με α) τις αποχρώσεις του ψηφιδωτού (Καβείρια), β)την κόκκινη κορδέλα που φορεί στο υψος της κοιλιάς η Περσεφόνη (Καβείρια), γ)το μακιγιάζ των ματιών (Αίγυπτος/Μ.Α.), δ) το ίσως γαλάζιο μάτι ε) αυτό που τελικά λείπει από το ψηφιδωτό που συμφωνώ με τις αναρτήσεις των φίλων ότι αφορούσε σε κάτι τεχνητό που έχει αποκολληθεί ( αν δείτε την προηγούμενη ανάρτηση του ΥΠΠΟ , το σκάμμα ήταν ημισφαιρικό και αυλακωτό στην περίμετρό του ενώ τώρα παρουσιάζεται επίπεδο. Αναφέρομαι στην φωτό που εμφανίζεται ολόκληρο το ψηφιδωτό.) Εδώ οφείλω να συμφωνήσω με τον Giannis για την αναφορά του στο θέμα της επίκλησης του Αδη όπου γονυπετής οι ιερείς και οι ιέρειες χτυπούσαν τα χέρια στο έδαφος προκειμένου να ακούσει ο Αδης και να αφήσει τον νεκρό να ανέβει στη γη, να εμφανιστεί.
Συμπερασματικά και για να μην κουράζω άλλο, όλα τα ως άνω είτε είναι ομοιότητες είτε διαφορές συμφωνούν ή τείνουν να συμφωνήσουν –αποσυμβολιζόμενα- με τα της γνωστής βασιλικής μακεδονικής οικογένεια των Τημενιδών.

Total είπε...

αναζητωντας στο διαδικτυο σελιδες για το θεμα που ασχολειται το μπλογκ επεσα πανω στην σελιδα σας, σχεδον στο ξεκινημα της αναλυσης σας για την Αμφιπολη.Σας ευχαριστω για το ταξιδι τοσο εσας οσο και των σχολιαστων για τον ομορφο διαλογο.
Αυτο που θελω να σχολιασω κι ας μου επιτραπει ειναι η γυμνια της Ελληνικης Αρχαιολογικης και ιστορικης κοινοτητας της χωρας.Ειναι απιστευτο οτι διαβαζω καλυτερες αναλυσεις και υποθεσεις καλυτερα τεκμηριωμενες απο ερασιτεχνες οπως ολοι μας. Δεος αισθανομαι για την αναλυση των συμβολισμων. Μακαρι καποια στιγμη να μπορεσει αυτο το αθλιο κρατος να αξιοποιησει ανθρωπους που αγαπουν την πολιτιστικοθρησκευτικη κληρονομια της Αρχαιας Ελλαδας και οχι ανθρωπους που απλα πληρωνονται.
Συγχαρητηρια και στην κυρια Περιστερη και ολη την ομαδα.

333 είπε...

Ακόμη δεν μπορώ να εξηγήσω τι μπορεί να συμβολίζει το "σχέδιο" ακριβώς κάτω απο το στήθος της Περσεφόνης, αυτό που μοιάζει με κάποιον ανθρωπο, ενταγμένο σε ενα πλαίσιο, που τόσο εμφαντικά θέλει ο καλλιτέχνης να προσέξουμε ....

Δημήτρης είπε...

Τα καλά νέα είναι επίσης ότι:
1. Εφόσον είχανε τόσο όμορφο ψηφιφωτό, σίγουρα θα θέλανε να φαίνεται, άρα δεν θα τοποθετούσανε κινητά αντικείμενα να το καλύψουνε, άρα ας μην ανησυχούμε ότι υπήρχανε και τα πείρανε οι τυμβωρύχοι.
2. Επίσης το ψηφιδωτό είναι, κατά τη γνώμη μου, σε πολύ καλή κατάσταση. Τα λευκά μέρη είναι πολύ έντονα λευκά, και τα μπλέ πολύ φωτεινά μπλέ. Αυτό ενισχύει την πιθανότητα ο τάφος να επιχωματώθηκε αμέσως μετά την κατασκευή.
3. Αν πράγματι Ο Πλούτωνας και η Περσεφόνη αντιστοιχούν στον Φίλιππο και την Ολυμπιάδα κατά το έτος γέννησης του Αλεξάνδου, τότε ίσως ο τάφος να έχει πολλά δωμάτια, ώστε να παρουσιαστούν πολλά ορόσημα της ζωής του.

Unknown είπε...

Να προσθέσω και άλλη μια σημαντική διαφορά το τονίζω σημαντική διαφορά που και αυτή αποσυμβολιζόμενη τείνει αρκετά θα έλεγα προς τα εκεί που θέλουμε να πάμε (ΜΑ).

Ο Ερμής στις Αιγές κρατεί το κηρύκειο με το δεξί του χέρι :
http://www.aigai.gr/el/multimedia/great/artifacts/theos/ermis/toixografia/aiges/vergina

ενώ στον Καστά το κρατεί με το αριστερό. Μαντέψτε ποιος ήταν αριστερόχειρας.. από την βασιλική Οικογένεια...

Οψόμεθα!

virgi είπε...

Συγνώμη για την παρέμβαση αλλά θα είναι και η τελευταία από μένα εδώ.

Λυπάμαι που δημιουργηθηκε η εντύπωση ότι αγνοώ βασικά μαθηματικά και την εφαρμογή τους που πάρα πολλοί επισημάνατε.Προφανώς πρόκειται για δική μου αδυναμία να μεταδώσω την σκέψη μου.

Άλλο να μελετάς κάτι και άλλο να κρίνεις εξ αποστάσεως όμως.

Εγώ μελέτησα ,σχεδίασα και μετά παρατήρησα και έκανα και συγκρίσεις. Δεν δημιούργησα όμως σε καμιά περίπτωση αυτόν τον τάφο, και φυσικά ούτε και κάποιον κανόνα.

Παρατηρησεις:

1)Απαντάται μια πολύ συχνή αναλογία 1/3, ως προς τις διαστάσεις των χώρων αλλά και ως προς τις διαστάσεις των γλυπτών,που παρατήρησε επίσης πολύ σωστά και ο κύριος Γερολυμάτος ζωγράφος το επάγγελμα , που και αυτός όπως και εγώ σχεδίασε και μελέτησε το το υπάρχων εύρημα.

2)Συναντάτε ο αριθμός 1584 ως μήκος, αυτοτελής ,κλιμακωμένος και πολλαπλασιαζομενος του 3 συνεχώς.

3)Επίσης συναντάτε και ο αριθμός 23 ως μήκος αλλά και ως παράμετρος.


4)Ολο τον σχεδιασμό διέπει ιερή γεωμετρία.

Συγκρίσεις :(συμπτωσεις?)

ο π+φ/3=15.84 που ανέφερα είναι ένα γεγονός.

Αυτός ο αριθμός συναντάτε σε μέτρα,ίσως κατά άλλους να είναι σύμπτωση.Επειδή όμως είναι πάρα πολλές οι συμπτώσεις ίσως και να υπάρχει κάποια εξήγηση.Για αυτό και ανέφερα επίσης ότι έτσι μάλλον πρέπει να προκύπτει.
Σημαντικό ρόλο πιστεύω παίζει η παράμετρος 23.
Την χρησιμοποίησα στην παραπάνω εξίσωση και μου έδωσε ως πολλαπλάσιο 3 σπιθαμών (1 σπιθαμή = 12 δάκτυλοι = 23,16 εκατοστά) αποτέλεσμα σε σπιθαμές 0.6839... ίσο με 1,584 εκατοστά δηλαδή.
Πιθανόν να υπάρχουν και άλλοι τρόποι.
Δεν μπορώ να μείνω στην σύμπτωση.
Ας τους ψάξουμε.

Αν κάποιος από σας θέλει το σχέδιο να το μελετήσει με μεγάλη χαρά να του το στείλω.

Για να κλείσω.Αν ασχολήθηκα με αυτό είναι επειδή μου άρεσε και το έκανα για μένα.Δεν κάνω καριέρα σε σχέδια αρχαίων τάφων.:)Κάποιοι ενδιαφέρθηκαν ,ο Εμπεδότιμος ,το Zougkla.gr ...και το είδε και ο υπόλοιπος κόσμος.

Σε κάθε περίπτωση το θέμα δεν είμαι εγώ αλλά το υπέροχο μνημείο.


@makariou.
:)Δεν ξέρω για σένα αλλά για μένα ο χρόνος είναι φίλος.πάντα αποδεικνύει του λόγου το αληθές αλλά και φέρνει δικαιοσύνη.
Σήμερα λοιπόν αφού άδειασε εντελώς ο Θ2 από χώμα, έδειξε ότι στο πλάτος είναι 4.5 ακριβώς όπως όπως και ο Θ3 .Αρα εσύ με βάση τους σχεδιαστές σου έκανες λάθος που υποστήριζες με σθένος ότι είναι κατά πολύ μεγαλύτερος. Λοιπόν ξανασκεψου την πρόταση μου για απόλυση.
Οσο για την προσωπική επίθεση στο πρόσωπο μου προτιμώ να μην σου απαντήσω,μιας και δεν το παίρνω προσωπικά ,αφού αυτό κάνεις κατ επανάληψη σε πολλούς.Να σου ευχηθώ από καρδιάς καλή φώτιση.

Είστε καταπληκτικοί με ζηλευτές γνώσεις στη ιστορία ,την τέχνη ,την φιλοσοφία ...και μεράκι.
Θα συνεχίσω να σας απολαμβάνω.

Εμπεδότιμε αφού έτυχε να σε γνωρίσω από κοντά είμαι πολύ τυχερή.

Ευχαριστώ και πάλι.

g.a.blogger είπε...

Επιμενω πως ο κρίσιμος συμβολισμός είναι της εγκυμονούσας γυναικείας φιγουρας.Και για ποιο λογο άραγε να εικονίζεται η Περσεφονη-Ολυμπιαδα έγκυος αν δεν γίνεται αναφορά στο Αθάνατο τέκνο της μέσα σε ενα ταφικό μνημείο τέτοιου μεγέθους και πλούτου? Μέχρι ποτε θα φοβόμαστε να μιλάμε (βλ.ΥΠΠΟ) για τον Μεγαλο Νεκρό.
Αλλοι κατασκευάζουν Ιστορία απο το τίποτε .Για μένα τεράστια σημασία εχει,οποία και αν είναι η συνέχεια ,η ανάδειξη της ύπαρξης στο ψηφιδωτό της εικόνας του δαφνοστεφανωμένου Φιλίππου,και η αναφορά οτι αυτό παραπέμπει στις συμμετοχές του Μακεδόνα βασιλιά στους Ολυμπιακούς αγώνες που σημειωτέον δεν έπαιρναν μέρος μη Έλληνες .Και μη μου πει κανείς οτι η Ελληνικότητα των Μακεδόνων δεν αμφισβειτειται παρα μονο απο τους προδότες του γειτονικού μορφώματος!

maria είπε...

Αγαπητή Βιργινία, η συμμετοχή σου στο blog προσωπικά με έκανε να κοιτάω τα σχόλια σε κάθε ανάρτηση καθημερινά. Θεωρώ ότι η παρεξήγηση αυτή δεν πρέπει να σε ωθήσει σε αποχώρηση! Το ότι έκανες ένα 'λογικό αλμα' επιχειρώντας να δώσεις μορφή στο μέτρο του Δεινοκράτη δεν ακυρώνει ούτε την προσπάθεια, ούτε τα σχέδια σου!Λένε μερικοί...αρκεί μια στιγμή αδυναμίας για να αμφισβητηθεί μια μεγαλοφυία?.... Μην το κάνεις πράξη...
Με εκτίμηση,
Μαρία

Kratylos είπε...

Να μη φύγεις και να συνεχίσεις να συμμετέχεις ενεργά στο blog. Και για να δεις ότι ήμουν κάποτε, εκτός από αυστηρός και καλός δάσκαλος, σου λέω ότι υπάρχει μια σατανική περίπτωση η τύχη να δικαιώσει όχι τις φτωχές μαθηματικές σου γνώσεις αλλά τη διαίσθησή σου. Διότι όπως θα έλεγε και ο Πλάτωνας είσαι αγεωμέτρητη, (τουλάχιστον ακόμη) και δεν καταλαβαίνω πώς μιλάς για ιερή γεωμετρία!

Συνέχισε να το ψάχνεις όχι όμως με τη λογική στην οποία επιμένεις. Για να δούμε, θα το βρεις εσύ ή θα σε προλάβουν κάποιοι άλλοι εδώ μέσα που έδειξαν ότι διαθέτουν νου και φρόνηση;

Kratylos είπε...

Και για να μην πεις ότι σε προσβάλω και πάλι, εγώ νόμιζα ότι ήξερα καλά Ευκλείδεια γεωμετρία επειδή διάβασα μέχρι και τους 4 τόμους αυτής των Ιησουϊτών, αλλά δεν είχα υπόψη μου όλο το 13ο κεφάλαιο των Στοιχείων του Ευκλείδη.

Παρά ταύτα ο Πλάτωνας μου απέδειξε με τον Τίμαιό του ότι είμαι αγεωμέτρητος, διότι δεν μπορούσα να λύσω το περίφημο πρόβλημά του "μερισμού της ψυχής".
Μου πήρε χρόνια για να μάθω να "συζητάω" του και αυτό έγινε όταν το έλυσα.
Αν δεν φτάσεις εκεί, δεν έχεις δικαίωμα μιλάς για "ιερή γεωμετρία".

Βλέπεις τι μπορεί να μάθει κανείς και όταν ακόμη νομίζει ότι τα ξέρει;

GreenGatos είπε...

Δεν υπάρχουν φίδια. Η ουρά του αλόγου είναι.
(Την είχα ξεχάσει...)

http://s27.postimg.org/5oehsp8r7/psif1_sketch_f.png

«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο   201 – 219 από 219   Νεότερο› Νεότερο»