Σήμερα 3/12/2014 το ΥΠΠΟ με μια ανακοίνωση του μας παρουσίασε το πρώτο από τα επτά τμήματα των επιστυλίων που όπως είχε ανακοινωθεί έφεραν ζωγραφιστές παραστάσεις.
Συγκεκριμένα η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ μας λέει :
"Καθώς προχωρούν οι εργασίες συντήρησης στα επτά μαρμάρινα τμήματα των “επιστυλίων” -ανήκουν στον τρίτο και πιο περίτεχνο χώρο του ταφικού μνημείου, στο λόφο Καστά- αποκαλύπτονται, σταδιακά, παραστάσεις. Διευκρινίζεται ότι η θέση των μαρμάρινων μελών, τα οποία αποτελούν τμήμα θριγκού, φέρουν γραπτό διάκοσμο. Ήσαν τοποθετημένα πάνω από τους ορθοστάτες των τοίχων και κάτω από τις μαρμάρινες δοκούς της οροφής, οι οποίες, όπως έχει ανακοινωθεί, φέρουν, επίσης, γραπτό διάκοσμο, ήτοι μίμηση φατνωμάτων, με εγγεγραμμένους ρόδακες.
Στο ένα από τα τμήματα των “επιστυλίων”, κατά την πρώτη φάση των εργασιών συντήρησης, η οποία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, διακρίνονται στο κέντρο ζώο, πιθανόν ταύρος και εκατέρωθεν δύο μορφές, εν κινήσει, γυναικεία και ανδρική. Δεξιά της γυναικείας και αριστερά της ανδρικής διακρίνονται υδρίες και φτερωτές μορφές. Η δεξιά φτερωτή μορφή κατευθύνεται προς ένα τριποδικό λέβητα. Σε πολλά σημεία της παράστασης, όπως στο ένδυμα και στην κεφαλή της γυναικείας μορφής, στο ένδυμα της ανδρικής και της φτερωτής μορφής και στον τρίποδα, είναι εμφανή ίχνη από χρώματα κόκκινο, μπλε και ώχρα.
Το άνω μέρος του επιστυλίου φέρει διακόσμηση ιωνικού κυματίου."
Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να εκφέρουμε συγκεκιρμένη άποψη για το τι απεικονίζεται στο τμήμα αυτό του επιστυλίου, τόσο διότι οι παραστάσεις δεν είναι εμφανείς, όπως επίσης και από το γεγονός ότι έχουμε ένα πολύ μικρό μέρος της όλης παράστασης μιας και υπολείπονται έξι ακόμα τμήματα.
Παρόλα αυτά θα διακινδυνέψουμε μια πρώτη υπόθεση για το τι πιθανόν να σημαίνει αυτή η παράσταση, με δεδομένο και το σημείο του ταφικού μνημείου στο οποίο βρέθηκε, δηλαδή πίσω ακριβώς από τις Καρυάτιδες.
Θα βασιστούμε στην ερμηνεία που παραθέτει το υπουργείο, δηλαδή ότι απεικονίζεται ένας ταύρος, μια ανδρική και μια γυναικεία μορφή, υδρίες και φτερωτές μορφές.και ένας τριποδικός λέβητας.
Κατά πρώτον ας προσεγγίσουμε τον ταύρο ως σύμβολο.
Γνωρίζουμε ότι ο ταύρος ήταν μια απεικόνιση του Διονύσου. Πέραν όμως αυτού ο ταύρος είναι σύμβολο της γέννησης για αυτό και η σελήνη φέρεται να ιππεύει ταύρους και μάλιστα πτερωτούς όπως μας λέει ο Ερμείας :
"Οἰκείως δὲ καὶ τὸν μὲν ἥλιον ἐπὶ ἵππων ποιοῦσι τὸ κινητικὸν αὐτοῦ πάσης τῆς ὑποβεβλημένης φύσεως σημαίνοντες, τὴν δὲ σελήνην ἐπὶ ταύρων διὰ τὸ προστάτιν εἶναι τῆς γενέσεως καὶ προσεχῶς ἐξ αὐτῆς ἐξῆφθαι τὴν γένεσιν (γενέσεως γὰρ σύμβολον ὁ ταῦρος), οὓς δὲ πτερωτοὺς, ὡς ῎Ερωτα, Νίκην, ῾Ερμῆν, τὴν ἀναγωγὸν αὐτῶν δύναμιν σημαίνοντες".
Αξιοσημείωτο είναι ότι στην Αργοναυτική εκστρατεία που είναι η αλληγορική προσπάθεια της ψυχής να μεταβεί στο νοητό, ο Ιάσων παλεύει στην Κολχίδα με ταύρο, ώστε νικώντας τον να κατορθώσει να ξεφύγει από τον κόσμο της γέννησης, να αποκτήσει το χρυσόμαλλο δέρας, δηλαδή να καθαρίσει το αυγοειδές όχημα του και να παραμείνει στην Κολχίδα που συμβολίζει το νοητό.
Ο τριποδικός λέβητας ίσως να παραπέμπει σε συμβολισμό του χρόνου μιας και η Πυθία στους Δελφούς καθόταν πάνω σε τρίποδα και όπως μας λέει ο Πρόκλος, ο τρίποδας είχε τρία πόδια που συμβόλιζαν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, από όπου η Πυθία εμπνεόταν για να χρησμοδοτήσει.
Οι φτερωτές φιγούρες μπορεί να είναι κάποιες θεότητες που είναι υπεύθυνες για την αναγωγή της ψυχής. Αναφορά σε αυτές μας κάνει ο Ερμείας ο οποίος αναφέρεται στην Νίκη, τον Ερωτα και τον Ερμή. Ισως όμως να είναι και απλές ψυχές οι οποίες έχουν αναπτύξει τα φτερά τους, δηλαδή έχουν αποκτήσει τις αναγωγικές δυνάμεις οι οποίες τις επιτρέπουν να ανέλθουν στο νοητό.
Οι υδρίες είναι σκεύη για σπονδές νερού ( αξίζει να θυμηθούμε ότι το νερό είναι σύμβολο του κόσμου της γέννησης) και εχρησιμοποιούντο για καθαρμούς.
Είναι πολύ πιθανόν λοιπόν η όλη παράσταση, της οποίας μέρος βλέπουμε μόνο, να αποτελεί παράσταση όπου ο νεκρός απεικονίζεται να ετοιμάζεται να φύγει από τον κόσμο της γέννησης και να ανέλθει στο νοητό.
Ετσι η ανδρική και η γυναικεία μορφή ίσως να αποτελούν αγαπημένα πρόσωπα του νεκρού (πατέρας και μητέρα ίσως) ή κάποια από αυτές τις μορφές να είναι απεικόνιση του νεκρού ενώ η άλλη να είναι οικεία μορφή σε αυτόν που τον αποχαιρετά από τον κόσμο της γέννησης.
Το ότι ανέρχεται στο νοητό υπονοείται από τις φτερωτές μορφές, οι οποίες είτε είναι αναγωγικές θεότητες (όπως αυτές που αναφέρει ο Ερμείας) είτε είναι όπως είπαμε αναχθείσες ψυχές (αποθεωθείσες) υποδηλώνοντας έτσι ότι ο νεκρός, αποθεούμενος θα συναντήσει και τις υπόλοιπες αποθεωθείσες ψυχές.
Πριν ανέλθει δε στο νοητό, πρέπει να καθαρθεί δι ύδατος ώστε να αποχωριστεί από τις βρωμιές της ύλης, μιας και δεν επιτρέπεται το καθαρό (νοητό) να έρχεται σε επαφή με το ακάθαρτο (ύλη), στο σημείο δε αυτό στο οποίο κατευθύνεται ο νεκρός παύει να υπάρχει η έννοια του χρόνου, το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον συνυπάρχουν (τριποδικός λέβητας), δηλαδή ο νεκρός μεταβαίνει στην αιωνιότητα! Αναμενόμενο μιας και είναι αποθεωμένος νεκρός.
Το σημείο όπου υπήρχε το επιστύλιο βρίσκεται ακριβώς στο σημείο όπου τελειώνει ο κόσμος της γένεσης και αρχίζει ο κόσμος των ψυχών, όπως έχουμε δείξει στην ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥ.
Στην ανάρτηση μας αυτή υποστηρίξαμε ότι το σημείο του ταφικού μνημείου όπου βρίσκονται οι Καρυάτιδες αλληγορεί την μυστηριακή Σελήνη, που είναι το ανώτατο όριο του κόσμου της γέννησης. Βλέπουμε ότι ίσως η παράσταση του ταύρου σε αυτό το σημείο, που είναι σύμβολο του κόσμου της γέννησης και πάνω στον οποίο σε πολλές παραστάσεις συμβολικά ιππεύει η Σελήνη δεν είναι καθόλου τυχαία, αλλά εντάσσεται μέσα στην ευρύτερη συμβολική του μνημείου.
Αναμένουμε την αποκάλυψη και των παραστάσεων των υπολοίπων τμημάτων του επιστυλίου, σίγουρα η υπόθεση μας είναι διακινδυνευμένη και πιθανόν να αντραπεί ή να διαφοροποιηθεί όταν αποκτήσουμε μια ευρύτερη εικόνα της παράστασης.
Ενα άλλο σημαντικό δεδομένο που προκύπτει από την σημερινή ανακοίνωση ήταν η αποκάλυψη ότι υπήρχαν και άλλες μαρμάρινες πλάκες όπως αυτή που είχε δημοσιευθεί και που ένωνε τα δύο ανοίγματα στους διαφραγματικούς τοίχους τα οποία χρησίμευαν για την επιχωμάτωση του μνημείου.
Δεν αναφέρει πλήθος, αλλά νομίζω ότι πρέπει να θεωρήσουμε ότι θα ευρέθη άλλη μια τέτοια μαρμάρινη πλάκα (οι συνολικές δηλαδή μαρμάρινες πλάκες είναι δύο) η οποία θα ευρίσκετο στην απέναντι πλευρά από αυτήν που είχε δημοσιευθεί, και συνεπώς λύνεται το "παράδοξο" του ότι είχε σχηματισθεί η εντύπωση ότι το μνημείο στο σημείο αυτό είχε κατασκευασθεί ασύμμετρο.
253 σχόλια:
«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο 201 – 253 από 253Περί τρίποδος του Απόλλωνος, θυσίας Ταύρου κλπ.
http://books.google.gr/books?id=0C9CAAAAcAAJ&pg=PA535&dq=%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CF%82+%CE%B3%CE%B9%CE%B1+%CF%84%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%B1+%CE%91%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%BB%CF%89%CE%BD%CE%BF%CF%82&hl=el&sa=X&ei=lWyCVL-KJoyvUbaNhNgH&ved=0CCUQ6AEwAQ#v=onepage&q=%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20%CF%84%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%B1%20%CE%91%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%BB%CF%89%CE%BD%CE%BF%CF%82&f=false
Παρατηρήστε, πόσο μοιάζουν οι ``κρίκοι``/ δακτύλιοι του τρίποδος του Απόλλωνος με τον ζωγραφιστό, που ευρέθη.
https://www.google.gr/search?q=%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%BB%CF%89%CE%BD+%CE%BC%CE%B5+%CF%84%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%B1&client=ubuntu&hs=5vm&channel=fs&biw=1301&bih=673&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=EXOCVL3QE4ShPYOzgMAF&ved=0CDAQsAQ
@ vagkalf07
Πρέπει να πω, πως ο διαχωρισμός με το χρώμα επάνω στην όλη εικόνα, που είδαμε ως τώρα, είναι πολύ κοντά στο σωστό σχέδιο.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205470300858050&set=pb.1266644071.-2207520000.1417767579.&type=3&theater
Θεωρώ, πως δείχνει μια μεγαλοπρεπή τελετή, σχετική με τα ταφικά έθιμα της εποχής & της περιοχής.
Παρουσία Νίκης βλέπουμε & στα ταφικά μνημεία των Αιγών, καθώς & την συνύπαρξη ανδρικής & γυναικείας μορφής.
Ο Ταύρος & ο υπερμεγέθης Τρίπους, μπορεί να οδηγεί σε ``αφηρωισμένο`` γενναίο ή & μυημένο, μάλλον άνδρα νεκρό.
Δεν έχουμε, παρά, να περιμένουμε την συνέχεια, που πιθανόν να προσφέρει & άλλα στοιχεία, αν δεν είναι απλώς επαναλαμβανόμενα μοτίβα (δεν το νομίζω).
Ναι vagkalf το υποστήριξα κι εγώ αλλά για τίποτα δεν είμαστε σίγουροι ακόμη..
Σχετικά με το όνομα η προσωπική μου άποψη είναι ότι ο λόφος το πήρε την χρονική περίοδο όπου είχε πια ξεχαστεί ο τύμβος και προέρχεται μάλλον από το λατινικό "costa" που σημαίνει "άκρη","ακτή","κλίση"
Μην ξεχνάμε ότι πριν την αποξήρανση της λίμνης οι ακτές ήταν σχεδόν δίπλα και στους 2 λόφους όπως φαίνεται και στην φωτό.
http://i1307.photobucket.com/albums/s585/Permaloop/Amphipoli/timvos_zpsb2c5457a.jpg
δλδ υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο λόφος Καστά να σημαίνει ο λόφος στην ακτή
@art ant
Παραβλέπεις το γεγονός ότι ο τρίποδας απεικονίζεται χρυσός.
στις ταφικές τελετές χρησιμοποιούσαν εσχάρα και όχι τρίποδα
@ vagkalf07
ωχ σωστά
Αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης 15.40 - 16.30 .
http://www.ssaette.gr/system/files/%20%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%AF%CE%B4%CE%B1%CF%82%206.12.14.pdf
Καλημέρα
Μπορεί να απαγορεύτηκε επίσης στους κατοίκους να αναφέρουν το όνομα του τύμβου και αυτοί για να προσδιορίσουν την τοποθεσία έλεγαν όπως ανέφερα παραπάνω ο λόφος στην ακτή.
@ art ant
καλημερα!!πολυ ενδιαφερον !!
Καλημέρα σε όλους!
Ανεβάζω την επεξεργασμένη εικόνα της παράστασης με τον ταύρο.
Δεν περιέχει καμία προσωπική παρέμβαση και έχει φτιαχτεί όλο στα πατήματα
των "αχνοφαινόντων" γραμμών.
Μετά από παρότρυνση της Βιργινίας και το απίστευτο μάτι του Ζήνωνα που είδε
την ασπίδα να ξεπετάγεται στην πρώτη μου προσέγγιση χθες, αποφάσισα να το ψάξω περισσότερο.
Είναι απίστευτο τι εμφανίστηκε.
http://postimg.org/image/7nta88xwl/
http://postimg.org/image/ou5eyds8f/
Χωρίς υδατογραφήματα τα έχω στείλει
ήδη στον Εμπεδότιμο.
Βαλτε ενα περιγραμμα να καταλαβαινουμε που πρεπει να εστιαζει το ματι μας,γιατι ουτε μεγενθυνση δινει το site που τα ανεβαζεται,ουτε διακρινουμε κατι ετσι γενικα
Mπορείτε να το δείτε και εδώ
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1537878503122454&set=pcb.870352803030730&type=1&theater
@ Planet
Πιθανό να έχεις δίκαιο. Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιος χάρτης της τότε εποχής. Δεν προσπαθώ να αποτυπώσω κάποια θεωρία, αλλά αναρτώ τις σκέψεις μου, μήπως και αυτές βοηθήσουν στη μελέτη.
Όμως, η γνώση απλών μαθηματικών και αστρονομίας, και γενικά των ουράνιων σωμάτων, μέχρι και σήμερα μπορεί να βοηθήσει ναυτικούς να πάνε από τη μια πλευρά της γης στην άλλη, μόνο με την παρατήρηση του ουρανού, άρα και πεζούς. Επειδή ασχολούμαι με ιστιοπλοία, γνωρίζω ότι τα προηγούμενα είναι από τις πρώτες γνώσεις που μαθαίνει κάποιος σε περίπτωση που 'χαλάσουν' τα όργανα του σκάφους.
Επίσης η αποτύπωση του ουρανού αλλάζει ανάλογα την γεωγραφική θέση που βρισκόμαστε, και αυτό υπολογίζεται με μαθηματικά, και συμφωνεί με τις γεωγραφικές αποστάσεις που έχουν καλυφθεί.
Συνεπώς, η μόνη παράμετρος για να έχουν καταφέρει να έχουν κάνει έναν τέτοιο προσανατολισμό, είναι να έχουν παρατηρήσει τον ουρανό εκτός από την Αμφίπολη, και στις άλλες περιοχές, κάτι που έχει γίνει, καθότι και τις επισκέφθηκαν και τις κατέκτησαν.
Επίσης, στην εκστρατεία του μεγάλου Αλεξάνδρου, σαφώς και ήταν μαζί και γνώστες αστρονομίας και μαθηματικών (και πολλοί άλλοι), άρα, αυτά θα τα ήξεραν για να μπορέσουν να προσανατολιστούν. Αν δεν τα γνώριζαν, πως κατάφερναν να γυρίσουν πίσω στη Μακεδονία ή να πάνε από τη μια μακρινή πόλη στην άλλη? Στην τύχη? Μόνο με αστρολογικό προσανατολισμό μπορούσαν να το καταφέρουν!
Επίσης μη μπερδευόμαστε με την τότε απεικόνιση του ουρανού και την σημερινή, γιατί αυτές δεν αλλάζουν την πραγματική γεωγραφία, αλλά μόνο τον τρόπο προσανατολισμού.
Επίσης να πω ότι, στο τελευταίο σχήμα που ανέβασα, φαίνεται ότι ο λέων και η έλλειψη που χαρακτηρίζουν την κορυφή του τύμβου, δεν είναι τυχαίες, καθότι οι ακριανές προεκτάσεις, 'περικλείουν΄ την γεωγραφική περιοχή των κατακτήσεων του Μ Αλεξάνδρου.
Τέλος, να πω ότι οι υπολογισμοί μου μπορεί να έχουν και λάθος, αν και θα είναι μικρό, και καλό θα είναι αν κάποιος μπορεί να τους κοιτάξει και να τους διορθώσει, για να μπορέσουμε να έχουμε μια πιο σωστή άποψη πάνω σε αυτό.
Η γωνία του βέλους είναι τελικά 22,5 ως προς το βορά, είναι το κέντρο των δύο κορυφών του τύμβου, και γι αυτό το παίρνουν ως το σημαντικό κέντρο του τύμβου και βάζουν το βέλος εκεί. Σε σχέση με αυτόν τον άξονα πιθανόν και ο Λεφατζής αναφέρει τον σημαντικό προσανατολισμό του τάφου.
@ Σουλτάνα Κιριβατάκη
Πολύ ωραία η προσπάθειά σου & η αναλυτική παράθεση εκείνων που διακρίνεις, όμως, φοβάμαι, πως & πάλι βιαζόμαστε & παρασυρόμαστε από τα παιχνίδια του μυαλού (παρειδωλία, το διευκρίνισε συνομιλητής) & διακινδυνεύουμε τα πιθανά συμπεράσματα.
https://www.google.gr/search?q=%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CF%89%CE%BB%CE%AF%CE%B1&client=ubuntu&hs=tlx&channel=fs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=xBWDVN7AJ4TUOaWbgLgH&ved=0CDcQsAQ
Το φαινόμενο αυτό μπορεί κινηθεί τόσο αχαλίνωτα & ανεξέλεγκτα, ώστε να γίνει αντικείμενο μόνον του ψυχαναλυτή.
Επί παραδείγματι, να καταθέσω, πως παίζοντας & το ασυνείδητο & τις οπτικές απάτες, θα σου έλεγα, πως εκεί που διακρίνεις ...αγγείο, εγώ ``βλέπω``
το πρόσωπο από την ``Κραυγή`` του Μουνκ
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%88%CE%BD%CF%84%CE%B2%CE%B1%CF%81%CF%84_%CE%9C%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%BA
Πίσω από το αριστερό χέρι του άνδρα (δεξιά, όπως κοιτάμε) βλέπω νεαρό γυμνό άνδρα εφαπτόμενο του άλλου & με το χέρι να μοιάζει & δικό του. Μάλιστα, φαίνεται να φέρει & μικρά κερατάκια, ως Σιληνός.
Τριγύρω από τον Ταύρο ξεπετάγονται από το φόντο, ακατάστατα, διάφορα κεφαλάκια, σε διαφορετικές κλίμακες & διάφορα ζωγραφικά στυλ.
Πχ, αριστερά της κεφαλής του Ταύρου, ένα προσωπάκι τύπου Renoir. Αριστερά της γυναικείας κεφαλής, 2-3 πρόσωπα από πίνακες του Τουλούζ Λωτρέκ & το κοντινότερο σ` αυτήν & μεγαλύτερο (μπροστά από τα άλλα) μου θυμίζει τον ίδιο τον ``aristide BRUANT``, μόνο λίγο πιο σκυθρωπό από τον αυθεντικό.
http://www.glikiazoi.gr/2014/03/15/%CF%80%CF%8E%CF%82-%CE%B8%CE%B1-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CF%84%CE%B5-%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%82-%CE%B6%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%86/
https://www.google.gr/search?q=%CF%80%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CF%82+%CE%A4%CE%9F%CE%A5.+%CE%9B%CF%89%CF%84%CF%81%CE%AD%CE%BA&client=ubuntu&hs=QDy&channel=fs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bxyDVMa5HYmiygPLqYLYDw&ved=0CCoQsAQ&biw=1301&bih=673
Φίλη Σουλτάνα, συγχώρεσέ μου το χιούμορ, αλλά & τον αυτοσαρκασμό, αφού & εγώ πασχίζω συχνά, να ΜΗΝ ``δω`` αυτά που δεν υπάρχουν στ` αλήθεια.
Σε μια έκθεση ζωγραφικής είμαστε ελεύθεροι να ``βλέπουμε`` & με τα μάτια της Ψυχής & ο ζωγράφος θα το χαρεί, αν μας έκανε να ``ταξιδέψουμε``
Αυτός είναι ο σκοπός του, να μας ελευθερώσει.
Σε ένα ζωγραφικό, όμως, κομμάτι εκείνης της εποχής, τα πράγματα ήταν πιο ξεκάθαρα & πιο ΕΥΚΡΙΝΗ, κυρίως στην αποτύπωση των θεμάτων / αντικειμένων.
Καθαρές εικόνες & σχήματα, σε αρμονικά μεγέθη & χρώματα.
Γι` αυτό, άλλωστε, η Τέχνη των προγόνων μας ονομάστηκε ΚΛΑΣΣΙΚΗ & εξ αυτής ορμώμενοι οι μεταγενέστεροι εμπνεύστηκαν την Αναγέννηση, πρωτίστως στην Ιταλία & την εξέλιξή της ανά τον Κόσμον, έως & σήμερα.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω, πως η σκέψη για ...ζώνη με Ιερό κόμβο, μου φαίνεται πιθανή & λογική.
Alexander & Islam
(ασχετο με τα τρεχοντα) ...αν το θεμα εχει ηδη αναφερθει ...συμπαθατε με
BBC @ 41.30 http://youtu.be/4RRf9fGfHJE
reddit ask historians
http://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/t63vz/who_really_built_the_kaaba_in_mecca/
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_the_Great_in_the_Quran
http://www.islamawareness.net/FAQ/zulqarnain.html
http://www.jewishhistory.org/alexander-the-great/
Ena sxetiko me thn periptwsh mas video:
https://www.youtube.com/watch?v=D89JMOHWQ0g
Cheers
Two centaurs standing, holding urn full with apples; vase between them.νομισμα αμφιπολης εποχης καρακαλα.δεν βρηκα φωτο..
πως ειπαμε πως λεγεται ο τυπος του 'καπελου' που φοραει ο Ερμης (του ψηφιδωτου)? ..καποιος κος/κα το ειχε αναφερει ...νομιζω ..καυσια;
(αναρτηση 15/10)..ελπιζω να μην επαναλαμβανω ενα θεμα που συζητηθηκε...
http://www.hellinon.net/YAUNA%20TAKABARA.htm
http://www.pella-museum.gr/sites/default/files/styles/carousel_history_and_explore/public/145_160_Page_10_Image_0001.png?itok=516jJGA9
http://www.pella-
museum.gr/sites/default/files/styles/carousel_history_and_explore/public/129_144_Page_14_Image_0001.png?itok=Z3tzrgeb
http://www.pi-schools.gr/lessons/aesthetics/eikastika/afises/index.php?id=10&v=1
http://www.hellinon.net/ANEOMENA/ExoplismosEllinon.htm
http://www.xronometro.com/amfipolis-epistylio/
επεξεργασία φωτογραφίας
Καλησπέρα και από μένα
σε όλους σας
Βγήκα επιτέλους απο το λαγούμι μου......
Για όποιον ενδιαφέρεται, νέα βελτιωμένη έκδοση με ...full extra (χαχαχα)
https://docs.google.com/document/d/1cjX-G1etgIMqbNMx1QmTABu1qSu2zuG9Wo4Ns55ZIDs/edit
Να δω πότε θα έρθουν να με μαζέψουν αυτοί με τις άσπρες ρόμπες.......
Προς όσους ασχολούνται με φωτογραφίες:
Σας παρακαλώ μη γελάσετε με τις "γραμμούλες" μου....δε μπορούσα καλύτερα.
Ρίξτε μια ματιά στο παρακάτω. Τόσο πολύ με γελούν τα μάτια μου?
https://docs.google.com/document/d/1PAG1xuQz-Gq80JSeYGOC2y5UlLDaOSPrTtnn8IrrvoM/edit
Poly Katri:
"Αν δεν τα γνώριζαν, πως κατάφερναν να γυρίσουν πίσω στη Μακεδονία ή να πάνε από τη μια μακρινή πόλη στην άλλη? Στην τύχη? Μόνο με αστρολογικό προσανατολισμό μπορούσαν να το καταφέρουν!"
Ο αστρονομικος προσαναντολισμος διαφέρει απο την χαρτογραφία. Το πως πηγαιναν απο περιοχή σε περιοχή: ακολουθούσαν γνωστά ή εμφανή μονοπάτια, χρησιμοπιούσαν/πλήρωναν κατοίκους της κάθε περιοχής για οδηγούς, είχαν πληροφορίες απο προηγούμενους ταξιδιώτες (πχ. βλέπε πχ. Ανάβαση του Κύρου απο Ξενοφώντα).
Σχετικά με την περιεργή(;) θέση του βέλους (που πρεπει να δείχνει το βορρά), δεν πάει κάπου το μυαλό μου, αλλά ίσως απλώς να ειναι ένα λάθος. Αν δεν ειναι κάτι προφανές, πρεπει να εξηγείται. Αυτο ειναι και μια (απο τις πολλές) αστοχίες των δελτιών τύπου, στις οποιες τουλάχιστον τα εμφανή και ξεκάθαρα στοιχεία των δημοσιευμένων φωτο πρεπει να εξηγούνται ξεκάθαρα.
@ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ 1
συγχαρητήρια για την αναλυτική περιγραφή της αρμάμαξας. Πολύ ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες σας. Έκρινα σημαντικό σ' αυτό το σημείο να σας ενημερώσω πως "η χρυσή τροπαιοφόρος Νίκη" έχει βρεθεί (και ΔΕΝ εννοώ στα επιστύλια)!!! Αυτά γνωρίζω από έγκυρες πληροφορίες εκ των έσω. Εξάλλου πολλά είναι τα ευρήματα που μας έχουν αποκρύψει.
@art ant
για το σχόλιό σου 5:36
απουσίαζα γι' αυτό δεν σου απάντησα νωρίτερα.
Τα γνωρίζω όσα λες όμως στην περίπτωση αυτή δεν είναι έτσι. Ασχολούμαι με εικόνες και την επεξεργασία τους τα τελευταία 6 χρόνια σε καθημερινή βάση και μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι αυτά δεν είναι παιχνίδια του μυαλού. Δεν είναι ότι έπιασα τώρα το photoshop και παίζω.
Έχε υπομονή.
(Το καλό χιούμορ δεν με ενοχλεί)
@ΚώσταςΜιχαηλίδης
Σας ευχαριστώ πολύ
Σχετικά με τις χρυσές (μαρμάρινες) Νίκες και εγώ αρχικά περίμενα ότι θα βρεθούν.Αφού όμως δεν ανακοίνωσαν κάτι θεώρησα ότι κάνω λάθος και ξαναγύρισα στην αρχική εκδοχή (Νίκες-Καρυάτιδες)
Μακάρι οι πληροφορίες σας να είναι έγκυρες.
@ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ 1
βρίσκω την προσέγγισή σου υπερβολική και κρατώ επιφυλάξεις. Όμως, έχει λογική, έχει επιχειρήματα, έχει δομή. Συγχαρητήρια...
Μία παρατήρηση λοιπόν, πάνω στις σκέψεις σου.
Εφόσον θεωρείς ότι το μέρος που φυλάσσεται στην άμαξα το σώμα του ΜΑ, αποδίδεται κωδικωποιημένα από τον Σικελιώτη, με τον τρίτο νεκρικό θάλαμο, τότε θα πρέπει αυτό που λέει ότι
"παρ᾽ ἣν ἔθεσαν τὰ τοῦ μετηλλαχότος ὅπλα, βουλόμενοι συνοικειοῦν τὴν ὅλην φαντασίαν ταῖς προκατειργασμέναις πράξεσι"
να αφορά τις παραστάσεις των επιστηλίων του 3ου νερκικού θαλάμου. Δηλ. αν στα επιστύλια υπάρχουν παραστάσεις από τη ζωή του και τα κατορθώματά του, τότε λίγη υπομονή και ... ΜΠΙΝΓΚΟ!
@ Σουλτάνα Κιριβατάκη
Προς θεού, δεν σκόπευα, να αμφισβητήσω, ούτε την ειδικότητά σου, ούτε την καλή πρόθεση & κρίση σου.
Θα ήθελα, όμως, να εκφράσω την απορία, κατά πόσον το photo-shop είναι ενδεδειγμένο στην συγκεκριμένη περίπτωση.
Δηλ, παρ` ότι βλέπω, να το έχουν χρησιμοποιήσει & άλλοι απ` την παρέα μας εδώ, είχα την εντύπωση, πως η χρήση του προσφέρεται, μάλλον για να ανακατασκευάσουμε μιαν εικόνα, παρά για να αποκαλύψουμε την πραγματικότητά της. Αυτή η άποψίς μου είναι λανθασμένη?
Σε παρακαλώ, θα εκτιμούσα την διευκρίνιση, μιας & έχεις την εμπειρία.
@telbos
Πολύ ωραία σκέψη!!!
Μπορεί να έχεις δίκιο....και απλώς εγώ να έχω παρασυρθεί από την εκδοχή για ύπαρξη και τέταρτου θαλάμου.
Σε ευχαριστώ πολύ
@telbos
Τα επιστύλια νομίζω ότι βρέθηκαν στο θάλαμο του ψηφιδωτού και όχι στο νεκρικό θάλαμο...
Κάνω λάθος???
ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ
κι εγώ έτσι νόμιζα, όμως γίνεται λόγος για τον τρίτο χώρο.. ΑΝ το τρίτος χώρος είναι ο νεκρικός θαλαμος, τοτε οκ.. αν βρεθηκαν με τις Καρυάτιδες και το ψηφιδωτο, τότε άκυρα όσα έγραψα πιο πάνω
@ Kmykonos k
Πολύ ωραία η ιδέα σου, να καταθέσεις τόσα στοιχεία από την έρευνά σου.
Αυτό είναι, που λέω, ότι το διάστημα μεταξύ της ενημέρωσής μας από το υπουργείο & την ανασκαφική ομάδα προσφέρεται για προσωπική έρευνα & κυριολεκτική διεύρυνση των γνώσεών μας.
Αυτό, μάλιστα, θεωρώ, πως είναι & το ουσιαστικό όφελος του Ωραίου ``Ταξιδιού``, που μας προσφέρει η όλη ιστορία της ανασκαφής.
Τί πειράζει δε, αν κάποια στοιχεία τα έχουμε ξαναδεί; Πάντα υπάρχει κάποιος καινούργιος στην παρέα, που έχασε την παλαιότερη ευκαιρία, αλλά ξέρουμε, ότι & η επανάληψις είναι ...μήτηρ μαθήσεως.
@Poly Katri 1:02μμ
@Planet
Poly Katri ο Planet έχει δίκιο, η χρήση σύγχρονων χαρτών δεν είναι σωστή για να βρεις κατευθύνσεις. Είναι πολύ πιο σωστό να χρησιμοποιηθούν αρχαίοι χάρτες, και υπάρχουν διαθέσιμοι χάρτες της εποχής Ερατοσθένη και Πτολεμαίου στο http://www.ellinikoarxeio.com/2010/09/10-ancient-hellenic-maps.html#ixzz2BBfKnsq5.
Οπότε, επειδή αυτοί είναι εντελώς σκαριφηματικοί, μάλλον πρέπει να ξαναγυρίσουμε στον προσανατολισμό με τα αστέρια. Η κόκκινη γραμμή που είχες τραβήξει είναι γενική κατεύθυνση Αμφίπολη-Όλυμπος-Δελφοί-Ολυμπία. Όλα σε ένα!
@ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ
http://www.iefimerida.gr/news/179617/amfipoli-vrethikan-anthropines-parastaseis-sta-epistylia
@ telbos & ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ
Μιλώντας για ...τρίτο χώρο, θεωρώ, πως εννοούν, πράγματι, τον χώρο του Ψηφιδωτού, άλλωστε αυτό το έχουν διευκρινίσει.
Τον ονομάζουν τρίτο, υπολογίζοντας ως πρώτο τον χώρο πριν από τις Σφίγγες, όπου ευρίσκονται οι σκάλες. Είναι ουσιαστικά ο πρώτος χώρος του μνημείου που ανεσκάφη.
@ Kmykonos
Είναι Μακεδονική καυσία .
Ο Μέγας Αλέξανδρος φορούσε συχνά μια
πορφυρένια καυσία με ένα διάδημα. Το κόκκινο χρώμα και το διάδημα ήταν σημάδια του βασιλικού
του αξιώματος, η καυσία όμως ήταν χαρακτηριστικό κάλυμμα του κεφαλιού που το φορούσανε οι Μακεδόνες.
@art ant & telbos
art ant έχεις δίκιο για την "αρίθμιση" των χώρων ...μας έχουν καταμπερδέψει...Στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟ γράφει ότι τα επιστύλια βρέθηκαν κάτω από τις μαρμάρινες πλάκες, στον πιο περίτεχνο χώρο του μνημείου...άρα σρο χώρο του ψηφιδωτού.
@ telbos
Τώρα είναι που δεν το ξεχνάω....Το κείμενο γράφει δίπλα..όχι στο νεκρικό θάλαμο.
Καλό βράδυ
Χμμμμ....αν υποθεσουμε οτι η παρασταση απεικονιζει μια σκηνη γλεντιου(οπως εχει ηδη ειπωθει απο καποιους αξιολογους σχολιαστες)..κι αν υποθεσουμε οτι στο σκηνικο υπαρχουν και μορφες κενταυρων...τοτε μηπως...λεω μηπως ο αρχαιος καλλιτεχνης εχει ζωγραφησει τους γαμους του Πηλεως με την Θετιδα που εγιναν στο Πηλιο??!!!Χμμμ...Πηλιο αρα κενταυροι..(λεγεται μαλιστα οτι ο Χειρων ηταν αυτος που βοηθησε τον Πηλεα να παντρευτει την Θετιδα)...Πηλεας κ Θετις=ΑΧΙΛΛΕΑΣ,απαρχη του Τρωικου πολεμου....κτλ,κτλ,κτλ..αντιλαμβανεστε νομιζω που θελω να καταληξω!!!!Το ΥΠΠΟ μας εχει πει οτι το ζωο που απεικονιζεται ειναι ταυρος,και μαλλον ετσι μπορει να ειναι,εμενα ομως μου μοιαζει με αλογο(συγγνωμη αλλα η δικη μου η φαντασια ετσι το ειδε κ ετσι συνεχιζει να το βλεπει,παρ"ολο που κατεβαλα φιλοτιμες προσπαθειες να μου αλλαξω γνωμη..χαχα).Συμφωνα με την μυθολογια στους γαμους του Πηλεως με την Θετιδα παρευρεθησαν οι θεοι του ολυμπου και καποια απο τα δωρα που εδωσαν στο ζευγαρι ηταν τα εξης...δυο αθανατα αλογα(Ποσειδωνας)..κ οπλα.Τα δωρα αυτα αργοτερα δοθηκαν στον Αχιλλεα.Καποιος φιλος(Ζηνων? νομιζω)παρατηρησε οτι υπαρχει κ μια ασπιδα στην παρασταση.Χμμμμμμμ......
Χαιρε Φιλοι, Υγεια και καλη δυναμη σε ολους τους συνταξιδιωτες.Παρακολουθω
απο την αρχη, αυτην την ατραπο,την υπεροχη,που μας προσφερε ισως λογω των Μουσων, ο Εμπεδοτιμος και οι φιλοι μας. Επιτρεψτε και σε και μενα
τον απλο ιχθυοπωλη, επειδη τα επιστυλια ν01 ν02 κτλ θα αρχισουν να ανακοινωθουν για ν αναφλεγουν περαιτερω οι νοοες ολωνων, τα εξης:
https://www.youtube.com/watch?v=wZEGBjCB98I
Το πρωτοειδα στο γαλλικο καναλι ΑΡΤ και και μετα στο γερμανικο καναλι ZDF.
Η συνοψη του βιντεο ειναι, οι ελληνες και η εκτιναξη του κινεζικου πολτισμου, ο πρωτος αυτοκρατωρ και οι μακεδονες κτλ...
Εμπεδοτιμε και Φιλοι συνταξιδιωτες
απ τα βαθη καρδιας, ενα ειλικρινη
Ευχαριστω για τα πιο ταχυρυθμα μαθηματα ιστοριας...
Ελαφρες μεταγλωττισεις απο τα γερμανικα, στα ελληνικα εξ ακοωης,
μετα... απο τις αφιξεις των καικιων...με το συμπαθειο για τα ορθογραφικα
@ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ1
ναι, από λάθος, βγήκε κάτι ενδιαφέρον.. αν οι παραστάσεις που θα αποκαλυφθούν με τα υπόλοιπα 6 επιστήλια αφορούν τα κατορθώματά του.. παίρνεις άριστα!
@ art ant ...!!!
...'θα σου έλεγα, πως εκεί που διακρίνεις ...αγγείο, εγώ ``βλέπω``
το πρόσωπο από την ``Κραυγή`` του Μουνκ '...
κι'εγω ! κατω δεξια(οπως κοιταμε)στα ποδια(οπλες ;) της ανδρικης φιγουρας
...;;;
..παμε ομως καλυτερα πισω ...στα "σιγουρα" ...
στις ιστορικες πηγες...
http://www.livius.org/aj-al/alexander/alexander_z1.html
τελος ,αμελησα το αυτονοητο.
Με τη σειρα μου ..Συγχαρητηρια στην Κα Περιστερη ,στον Κο Λεφαντζη και σ'ολη την ανασκαφικη ομαδα.
@ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ
Οι Άγγλοι λένε, last but not least & θα σε καλωσορίσω από το ...λαγούμι σου, απ` όπου μας κουβαλάς ...λαγούς με πετραχήλια (με πέτρες χίλιες) πλουμιστά!
Για άλλη μια φορά, θα σιγοντάρω στον σχεδόν παιδικό (με την καλή έννοια) ενθουσιασμό σου.
Όπως έχω ξαναπεί, βρίσκω πολύ γοητευτικό το Παραμύθι σου, που γοητεύτηκε από την Παραμυθένια περιγραφή του Σικελιώτη.
Ορισμένα στοιχεία τα βρίσκω πολύ εμπνευσμένα & άλλα μου φαίνονται σχετικώς ατυχή. Είναι τόσα πολλά αυτά που γράφει ο Σικελιώτης & τόσο ``τερατώδη``, που δεν είναι εύκολο να βγάλει κανείς άκρη.
Η πρόκληση, που διάλεξες να καταπιαστείς φαντάζει ΜΕΓΑ-λη & μακάρι να επιβεβαιωθεί στην κεντρική της ιδέα.
Νομίζω, τότε θα λύνονταν & οι επί μέρους απορίες σου / μας.
Για τις γραμμούλες σου, κανένα γέλιο. Μια χαρά είναι.
Για εκείνους με τις ...λευκές ρόμπες, όμως δεν μπορώ να εγγυηθώ τίποτα.
Βρε, παιδί, δεν μας έφτανε ένας αξιοπρεπέστατος Ταύρος στο ...υαλοπωλείο, παρά πήγες & ξετρύπωσες & δυο ...ελεφαντάκια (σαν τον Ντάμπο) από δίπλα του, για ...μπούγιο;
Δεν είναι που σε παρεξηγώ, γιατί, κακά τα ψέματα, ειδικά τον αριστερό είμαι ικανή να τον δω & εγώ (μαζί για ...δέσιμο;), αλλά ΟΥΤΕ αυτός υπάρχει.
Λυπάμαι, που ακούγομαι σαν η κακιά της παρέας, αλλά, πώς να το κάνουμε, στην ζωγραφική έχω κι` εγώ την πείρα μου.
Πάντως, μην πτοείσαι & μην σταματάς, εξ άλλου, το ταξίδι, είπαμε, συνεχίζεται.
Νά `ναι καλά οι ανασκαφείς, οι συντηρητές, αλλά & εσύ & ο Σικελιώτης να μας ταξιδεύετε παρέα...
Συγνωμη, οι μεταγλωττισεις εξ ακοωης,
μετα απ το ξεφορτωμα,, ελεγχο,,και απ τον υπνο... με το συμπαθειο...
@art ant
Κανένα πρόβλημα δεν υπάρχει παρεξήγηση καμία! Σ' ευχαριστώ κιόλας για όσα ενδιαφέροντα είπες. Το πιο ενδεδειγμένο μέσο λοιπόν για τη δουλειά αυτή κακά τα ψέμματα είναι το λέιζερ αλα Καϊρης και ένας ειδικευμένος συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης.
Τo photoshop είναι απλά το δικό μου εργαλείο.
Η εμπειρία που λες βοηθά κάποιον να επιλέξει να χρησιμοποιήσει τη μία ή την άλλη τεχνική προκειμένου να τονίσει στοιχεία που βλέπει.
Πρώτα απ' όλα όμως χρειάζεται μία εικόνα σε υψηλή ανάλυση (αυτή που έχουμε δεν είναι και πολύ μεγάλη είναι η μεγαλύτερη που βρήκα). (Αναρωτιέμαι αν έχουμε το δικαίωμα ως πολίτες να ζητήσουμε από το υπουργείο την εικόνα στη μεγαλύτερη δυνατή ανάλυση). θα το ψάξω.
Επίσης η εμπειρία πάνω στην εικόνα βοηθά κάποιον να ξέρει πού να κοιτάξει και αν αυτό που βλέπει είναι "θόρυβος".
Είμαι στη διάθεσή σου για κάθε ερώτηση.
Η πρωτη διαρροη στον τυπο των αποτελεσματων της τομογραφιας και μαλιστα στους περιξ χωρους και σε αποσταση εως 4,5 μετρων απο τους ηδη αποκαλυφθεντες χωρους χαρακτηριζεται ως θετικη δηλ.εχουμε πλεον ουσιαστικα νεους θαλαμους προς αποκαλυψη.
Η εξελιξη αυτη,αναμενομενη βεβαια δεδομενου οτι την εχουμε προαναγγειλει απο δεκαπενθημερου,ενισχυει επισης και τους αχνοακουοντες ψιθυρους λεφαντζη ,τασουλα και περιστερη σε πεισμα βεβαια των μαιναδων της επικοινωνιας της Αμφιπολεως,προσφατως δαφνοστεφανωμενων εκ του εξαιρετου παπα Αλεξανδρειας ,κατοχου των αρχαιων χαρτων ολων των κατακομβων της...
@ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ
Υ.Γ.
Αλήθεια, οι φτερωτές μορφές των θριγκών δεν σου κάνουν για ...Νίκες;
To ΥΠΠΟ λέει...
``...Δεξιά της γυναικείας και αριστερά της ανδρικής διακρίνονται υδρίες και φτερωτές μορφές. Η δεξιά φτερωτή μορφή κατευθύνεται προς ένα τριποδικό λέβητα...``
@ ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ,
@ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ &
@ Όλους
Κρεμαστά κουδούνια & σε ...τάφους;!!
Μία θαυμάσια μελέτη
Uploaded by
Haralampos Harissis, καθηγητή χειρουργικής
Η ίυγξ, ο λέβης και η μουσική των θεών
``...Κρεμασμένα tintinnabula (κουδούνια)
υπήρχαν επίσης στον ναό του Δία στην Ρώμη (Suetonius Aug . 91.4).
Ο Varro (ap. Pliny NH 36.19) μάλιστα παραλληλίζει τον ήχο που κάνανε τα κινούμενα από τον αέρα κρεμαστά κουδούνια στον ...τάφο του Ετρούσκου βασιλιά Porsena με τον ήχο που ακουγόταν στην Δωδώνη (12)...``
``... Οι περισσότερες όμως μαρτυρίες αφορούν στους Δελφούς και στην Δωδώνη Οι Πυθαγόρειοι θεωρούσαν ότι ο ήχος του τρίποδα στους Δελφούς ήταν ο μόνος αντάξιος του Απόλλωνα
(Ευστάθιος Commentarii ad Homeri Iliadem 3.875)...``
``... Ο Νόννος (Dion. 4) μιλάει για τον «ἀσιγήτοιο ἄξονα» και τον «κύκλον τον αυτοβόητον» (25) και των «τριπόδων θυιάδα φωνήν» των Δελφών...``
Και το καλύτερο...
``... Ο Ψευδο-Καλλισθένης (Historia Alexandri Magni, recensio a 1.45.3) λέει ότι ο θεός τραγουδούσε διαμέσου του τριποδικού λέβητα («φοιβηλάλον τρίποδα»)...``
αλλά και...ΚΩΔΩΝΕΣ / ΚΛΩΔΩΝΕΣ / ΚΗΛΗΔΟΝΕΣ;!!
``...O Πίνδαρος (Paean 8 = fr.52i) αναφέρει τις ίυγγες-Κηληδόνες (από το ρήμα κηλέω που σημαίνει μαγεύω, γοητεύω δια της μουσικής (51)...``
Όλα αυτά & πάρα πολλά ακόμη, τα βρήκα στο...
https://www.academia.edu/2469561/%CE%88%CE%BD%CE%B1%CF%82_%CF%87%CE%AC%CE%BB%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%82_%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%AF%CF%83%CE%BA%CE%BF%CF%82_%CE%B1%CF%80%CF%8C_%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%94%CF%89%CE%B4%CF%8E%CE%BD%CE%B7._%CE%97_%CE%AF%CF%85%CE%B3%CE%BE_%CE%BF_%CE%BB%CE%AD%CE%B2%CE%B7%CF%82_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%B7_%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%B8%CE%B5%CF%8E%CE%BD._A_bronze_wheel_from_Dodona._The_iynx_the_cauldron_and_the_music_of_gods._in_Greek_with_English_abstract_._2012
Μία ένσταση θα είχα, από την βιβλιογραφία, για κάποιες απόψεις, που εκφράζει ο ...Defradas J. 1972.
Les thèmes de la propagande Delphique
. Les Belles Lettres. Paris
ΚΑΛΗ ΚΥΡΙΑΚΗ / SUN-day & ΗΛΙΟ-λουστη
Γιατί η κ. Παναγιωταρέα με την κ. Μενδώνη στην Αλεξάνδρεια;
Πριν από μερικές ημέρες, και πριν ακόμη γίνει η επίσημη παρουσίαση των εργασιών του τύμβου Καστά από την υπεύθυνη αρχαιολόγο κ. Περιστέρη, η Γ. Γ του ΥΠΠΟ κ. Μενδώνη μαζί με την κ. Παναγιωταρέα βρέθηκαν στις 25 Νοεμβρίου, (εορτή της Αγίας Αικατερίνης) στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου καθώς ο Πατριάρχης Θεόδωρος Β απένειμε το Πατριαρχικό Οφίκιο της Αρχοντίσσης Θησαυροφύλακος στην κα Μενδώνη προς αναγνώριση της διαχρονικής της προσφοράς στην ανάδειξη των τιμαλφών του ελληνικού πολιτισμού όπου γης ενώ περιεκόσμησε την κα Παναγιωταρέα διά του Χρυσού Λέοντος του Τάγματος του Λέοντος Αλεξανδρείας για την έμπρακτη συναντίληψή της προς το έργο του Θρόνου του Αγίου Μάρκου. (πληρ. http://www.naftemporiki.gr/story/884864/o-patriarxis-aleksandreias-timise-tis-l-mendoni-kai-a-panagiotarea )
Σας καταθέτω λοιπόν μερικές από τις πληροφορίες και το αφήνω στην κρίση σας για κάθε δυνατό συνειρμό που θα προκύψει.
Ξεκινάμε με το ποιος είναι ο Πατριάρχης.
Ο Θεόδωρος Β λοιπόν, έχει σημαντικό έργο στην Αφρική, ενώ πλην των εκκλησιαστικών και θεολογικών σπουδών του, σπούδασε στην Οδησσό της Ρωσίας Ιστορία Τέχνης, Λογοτεχνία και Φιλοσοφία. Μάλιστα το έτη 1985 - 1990 υπηρέτησε ως Πατριαρχικός Έξαρχος στη Ρωσία με έδρα την Οδησσό επί Πατριαρχών Νικολάου ΣΤ΄ και Παρθενίου Γ΄, όπου συνέστησε το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού και το Μουσείο Φιλικής Εταιρείας. (αυτό κρατήστε το στη μνήμη σας, θα το δούμε παρακάτω)
Και για να πάμε πιο κάτω, μεταφέρω αυτούσιο απόσπασμα από την ομιλία του Χάρη Τζάλα στο κέντρο Ιωνικών Μελετών Αθηνών την 1η Μαρτίου 1995 με θέμα
“Ο τάφος του Μ. Αλεξάνδρου- Ο θρύλος και τα ιστορικά δεδομένα”. Να σημειώσουμε ο Χάρης Τζάλας, αλεξανδρινός, ιστορικός ερευνητής μελέτησε πάνω από 30 χρόνια τα ιστορικά δεδομένα που δίνουν πληροφορίες για τον τάφο του Αλεξάνδρου. Ανέφερε λοιπόν στην ομιλία του:
“Φαίνεται πως ο Καρακάλλας ήταν ο τελευταίος Ρωμαίος αυτοκράτορας που το 215 μ Χ επισκέφτηκε το Σώμα. Αναφέρεται από τον Ηρωδιανό ως επισκέπτης του λαμπρού τάφου. Με πολλές λεπτομέρειες ο Ηρωδιανός περιγράφει τον ευσεβή τρόπο με τον οποίο ο σκληρός αυτός Ρωμαίος προσκύνησε το Σώμα: “όταν μπήκε στο Μαυσωλείο αφαίρεσε το ιμάτιό του και το τοποθέτησε πάνω στο μνήμα μαζί με το δαχτυλίδι του, τη ζώνη του και άλλα πολύτιμα αντικείμενα”. Την ίδια περιγραφή μεταφέρει αργότερα ένας ιστορικός των χριστιανικών χρόνων, ο Ιωάννης ο Αντιοχεύς στην ιστορία του “από κτίσεως κόσμου μέχρι το 518 μΧ” Από όσα προείπα φαίνεται ότι έχουμε αρκετές αξιόπιστες αρχαίες πηγές που αναφέρονται στο Μαυσωλείο του Αλεξάνδρου και όλες το τοποθετούν στην Αλεξάνδρεια. Υπάρχουν και άλλες πηγές που επαναλαμβάνουν τις μαρτυρίες αλλά είναι εμφανές ότι αντιγράφουν τον Διόδωρο, το Δίωνα Κάσσιο ή εμπνέονται από τον Ψευδο- Καλισθένη. Άλλη αρχαία πηγή που να μας λέει ότι ο ΜΑ ετάφη σε άλλο σημείο εκτός της Αλεξάνδρειας εγώ δεν γνωρίζω αν και οι έρευνές μου υπήρξαν πολυετείς και επίμονες.
Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι για τα πρώτα 700 χρόνια μετά το θάνατό του και για όλη την περίοδο τη αποκαλούμενη Ελληνορωμαϊκή, ο θρύλος όπως μεταφέρεται από τη “Φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου” και οι ιστορικές πηγές μιλούν για ένα μεγαλοπρεπή τάφο που βρισκόταν στην Αλεξάνδρεια.
Αλλά ας προχωρήσουμε για ακόμη δυόμισι αιώνες για να δούμε τί γίνεται κατά τη λεγόμενη χριστιανική περίοδο της Αλεξάνδρειας, δηλαδή μέχρι το 641 που η πόλη κατακτήθηκε από τους Άραβες.
Με το Θεοδόσιο (379-395) ο χριστιανισμός γίνεται η επίσημη θρησκεία του κράτους. Αντίθετα με τις πολυθεϊστικές θρησκείες των προηγούμενων καθεστώτων που έδειχναν ανοχή σε άλλες θρησκείες, οι χριστιανοί της Αλεξάνδρειας επέδειξαν μια ξεχωριστή σκληρότητα, όταν στα τέλη του 4ου αι. προσπάθησαν με τρόπο βίαιο να εξαλείψουν κάθε ίχνος από τους αρχαίους τόπους λατρείας, όπως ήταν το Σεραπείο και άλλοι πολλοί ναοί, τη βιβλιοθήκη ή ότι έμεινε από αυτήν μετά τις καταστροφές που προέκυψαν από τις πολεμικές επιχειρήσεις του Ιουλίου Καίσαρα και βεβαίως το Μουσείο και τη Νεοπλατωνική Φιλοσοφική Σχολή.
Κανένα από τα κτήρια αυτά δεν γλίτωσε από τους οπαδούς της νέας θρησκείας. Οι πιστοί, καθοδηγούμενοι από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόφιλο (385 – 412) κατάφεραν να καταστρέψουν εκ θεμελίων ότι θύμιζε τη λατρεία των ειδώλων.
Μέχρι την κατάκτηση των Αράβων έχουμε μόνο δύο έμμεσες αναφορές στον τάφο του Μ. Αλεξάνδρου αλλά καμία μαρτυρία κάποιου που να είχε δει αυτό το μνημείο. Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, επίσκοπος Κων/πόλως (347-407) σε επιστολή του προς τους Κορίνθιους στις αρχές του 5ου αι. θέτει το ερώτημα: “Πού γαρ, ειπέ μοι, το σήμα του Αλέξανδρου, δειξον μοι”.
Ο Ιωάννης ο Χρ/μος προφανώς θέλει να τονίσει τη ματαιότητα του φθαρτού κόσμου και ρωτώντας για τον τάφο του Αλέξανδρου, για ένα διάσημο μνημείο που όλοι γνώριζαν ότι είχε υπάρξει, προβληματίζει τους πιστούς, που δεν είναι σε θέση πια να απαντήσουν ότι γνωρίζουν πού βρίσκεται αυτός ο λαμπρός τάφος, που ήδη στα χρόνια εκείνα ήταν κατεστραμμένος και χαμένος.
Σε αυτή τη διάθεση της πρώτης χριστιανικής εκκλησίας να προβληματίσει τους πιστούς για τη ματαιότητα του κόσμου, πρέπει να τοποθετήσουμε και τις ρίζες του θρύλου του Οσίου Σισώη, ενός Αιγύπτιου μοναχού, που ζώντας στην έρημο βρήκε τη σαρκοφάγο του Αλεξάνδρου, στην οποία υπήρχε ο σκελετός του στρατηλάτη.
Η απεικόνιση αυτής της ιστορίας σε πολλές εικόνες και τοιχογραφίες μέχρι και τον 17ο αι. φανερώνει με έναν τρόπο απτό, πόσο διαδεδομένος ήταν ο θρύλος του τάφου αυτού, ακόμη και στα χριστιανικά χρόνια. Ξέρουμε ακόμη ότι πάμπολλα ήταν τα Πτολεμαικα νομίσματα που παρίσταναν στη μια τους όψη τον Αλέξανδρο με τα κέρατα του κριαριού του Άμμωνα. Για τη λατρεία του ειδικά στην Αλεξάνδρεια, μαθαίνουμε από τον Προκόπιο (562 μ Χ) ότι μέχρι τα χρόνια του Ιουστινιανού και παρά την επικράτηση του χριστιανισμού συνέχιζαν κρυφά να λατρεύουν τον Αλέξανδρο και να προσφέρουν θυσίες στον Άμμωνα και στον Αλέξανδρο το Μακεδόνα.
Στο συναξάρι της Αλεξάνδρειας σώζεται ο θρύλος ότι στα χρόνια του Θεόφιλου, δηλ στις αρχές του 5ου αι. βρέθηκε κατά το κτίσιμο θεμελίων εκκλησίας ένας μεγάλος θησαυρός της εποχής του Αλεξάνδρου κάτω από μαρμάρινη πλάκα που είχε χαραγμένα τρία Θ. Λέγεται πως ο τόπος και η εκκλησία ονομάστηκαν Δήμος ή Δέμος και δεν αποκλείεται ο ναός αυτός να ταυτίζεται με την πρωτοχριστιανική εκκλησία του Αλέξανδρου, που αναφέρεται σε μεταγενέστερα κείμενα. (Οι ιστορικοί του 20ου αι. θα ταυτίσουν αυτή τη θέση με τους πρόποδες του λόφου Κομ ελ Ντεμά.)
Κατά μία παράδοση που διεσώθη από τους μοναχούς του Μοναστηρίου του Οσίου Μακαρίου στην Όαση του Νατρούν, ανάμεσα σε οστά μαρτύρων που μεταφέρθηκαν από την Αλεξάνδρεια μετά την καταστροφή των εκκλησιών, υπάρχουν εκείνα του Ιωάννη του Βαπτιστή και λείψανα του Αλέξανδρου.
Το έτος 641 ο Αμρ Εμπν ελ Ας κατακτά την Αίγυπτο, μπαίνει στην Αλεξάνδρεια και αρχίζει η Μεσαιωνική περίοδος με βαθμιαία σταθερή παρακμή. Ο Θ.Δ. Μοσχονάς, βιβλιοθηκάριος της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης Αλεξάνδρειας, αναφέρει, χωρίς να δώσει την πηγή του, ότι μόλις μπήκε ο Αμρ στην Αλεξάνδρεια ζήτησε να δει τον τάφο του Αλέξανδρου και ότι τον πήγαν στην εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, που αργότερα μετέτρεψε σε τζαμί.
Παρά τους πολέμους, τους ξεσηκωμούς, τους τρομερούς σεισμούς και τα παλιρροϊκά κύματα, τις συνεχείς προσχώσεις το Νείλου που εξαφάνισαν το Επταστάδιο ένωσαν τη νήσο Φάρου με τη στεριά και δημιούργησαν νέες συνοικίες έξω από την πόλη, ότι απέμεινε σε κτίρια από την Ελληνορωμαϊκή εποχή ήταν τόσο εντυπωσιακά που με θαυμασμό, παρά τη συνήθη υπερβολή των ανθρώπων της ερήμου, ο Αμρ μιλά στην αναφορά του στο Χαλίφη για 4.000 παλάτια, 4.000 λουτρά, 400 αρένες και θέατρα και 1.200 κήπους.
Όμως, καμία έρευνα και μελέτη δεν παρουσιάζει κτίριο που να μπορούμε με βεβαιότητα να το ταυτίσουμε με το Σώμα, το Μαυσωλείο του Αλεξάνδρου.
Στα βυζαντινά και αραβικά χρόνια ελάχιστοι ενδιαφέρονται να ρωτήσουν για το μνήμα και σε όσους ρωτούν, δείχνουν ένα μικρό κτίσμα μέσα στον περίβολο ενός τζαμιού που βρίσκεται μια Φαραωνική σαρκοφάγος. Το τζαμί αυτό είναι η πρωτοχριστιανική εκκλησία του Αγ. Αθανασίου που μετατράπηκε σε τζαμί και αποκαλείτο αρχικά τζαμί του Αγίου Αθανασίου και μετέπειτα τζαμί Ατταρίν.
Από το 1459 μέχρι το 1790 υπάρχουν περίπου 100 αφηγήσεις για την Αλεξάνδρεια όμως μόλις το 10% περίπου αναφέρεται στον τάφο, ενώ από τα σχέδια και τους χάρτες μόνο ένας σημειώνει το Σώμα.
Το 1803 ο αρχιμανδρίτης Κωνστάντιος από το Κίεβο αναφέρεται σε ένα κτίσμα, πιθανότατα το τζαμί Ατταρίν, αλλά αρνείται να δεχτεί ότι σε αυτό το ταπεινό τέμενος θα φυλασσόταν το σώμα του Αλεξάνδρου. Αυτό το μνημείο περιγράφουν και σχεδιάζουν ως Σώμα του Αλεξάνδρου οι “σοφοί” της Γαλλικής επιστημονικής αποστολής του Βοναπάρτη, ενώ ο Edward Daniel Clarke μεταφέρει τη σαρκοφάγο στο Βρετανικό Μουσείο πεπεισμένος ότι πρόκειται για τη σαρκοφάγο του Αλεξάνδρου.
Λίγα χρόνια μετά, όταν χάρη στον Champollion αποκρυπτογραφούνται τα ιερογλυφικά, όλοι απογοητεύονται μαθαίνοντας ότι οι μακροσκελείς επιγραφές που καλύπτουν την σαρκοφάγο, αφορούν την ταφή του τελευταίου Φαραώ του Νεκτανεβώ Β.
Η παρουσία της σαρκοφάγου μέχρι τις αρχές; του 19ου αι. στην Αλεξάνδρεια θέτει πολλά ερωτήματα.
1)Πώς βρέθηκε εκεί η βαριά και ογκώδης σαρκοφάγος του τελευταίου Φαραώ που κατά το θρύλο εξαφανίστηκε μετά την τελευταία μάχη που έδωσε και έχασε με τους Πέρσες;
2)Πότε και από πού μεταφέρθηκε και γιατί βρέθηκε ειδικά στην εκκλησία του Αγίου Αθανασίου ή στο ομώνυμο τζαμί;
3)Γιατί απεδόθη στον Μ. Αλέξανδρο;
4) Σε όλες τις παραλλαγές του Ψευδο – Καλλισθένη, ο Νεκτανεβώ Β αναφέρεται ως Αιγύπτιος μάγος ή ιερέας που έφτασε στην αυλή του Φιλίππου Β και συνέβαλε στην εγκυμοσύνη της Ολυμπιάδας.
Σε όσους ψάχνουν μυστήρια σε απλές συμπτώσεις, τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα.
Το εντυπωσιακότερο γεγονός στη μυθοπλασία που σχετίζεται με τον τάφο του Αλεξάνδρου, συμβαίνει το 1850. Ο Max de Zogheb στο βιβλίο του “Etudes sur l' Ancienne Alexandrie”, Paris 1909, σημειώνει ότι το 1850 ο Αμβρόσιος Σκυλίτσης, διερμηνέας του Προξενείου της Ρωσίας στην Αλεξάνδρεια, αφού κατέβηκε από μία κρύπτη στο υπόγειο του τζαμιού Νάμπι Ντανιάλ και εκεί περιφερόμενος σε ένα δαιδαλώδες συγκρότημα υπόγειων διαδρόμων, βρέθηκε μπροστά σε μια πόρτα σαρακοφαγωμένη. Από τις σχισμές του ξύλου μπόρεσε να δει, μέσα σε ένα είδος γυάλινου φερέτρου, ένα ανθρώπινο σώμα που έφερε διάδημα στο κεφάλι και φαινόταν καθισμένο σε κάποιο θρόνο.
Πολλά βιβλία και πάπυροι ήταν σκορπισμένα γύρω του. Δεν πρόφτασε όμως να εξετάσει με περισσότερη προσοχή αυτό που του κινούσε τόσο πολύ την περιέργεια, γιατί την ίδια ώρα τον τράβηξε βίαια προς τα πίσω ο οδηγός του, ένας από τους πιστούς του τεμένους, για να μην δει το θέαμα. Ενημέρωσε όμως γραπτώς το προξενείο για την επίσκεψη αυτή με μια λεπτομερή αναφορά του, αντίγραφο της οποίας έστειλε και στο γενικό πρόξενο της Ρωσίας και στον Έλληνα ορθόδοξο πατριάρχη, τον πνευματικό του ηγέτη. Παρά τα διαβήματα όμως στα οποία προέβη στη συνέχεια, δεν του δόθηκε η άδεια να πλησιάσει το μυστηριώδες υπόγειο και η σιωπή κάλυψε το περιστατικό.
Ο παραμυθάς Σκυλίτσης προφανώς είχε διαβάσει την περιγραφή του Δίωνα Κάσσιου και είναι ο πρώτος μίας σειράς γραφικών ημιμαθών που εμπλουτίζουν το θρύλο του χαμένου τάφου.
Στη συνέχεια και μέχρι τις ημέρες μας φυσικά πρόσωπα και πολλές αρχαιολογικές αποστολές διαφόρων κρατών επιχειρούν να τον βρουν, όμως μάταια. Από τις πιο ξεχωριστές για την εφευρετικότητα και την φαντασίωση των εμπνευστών περιπτώσεις είναι ο επί 40 χρόνια Στέλιος Κουμούτσος, σερβιτόρος στο επάγγελμα που ισχυριζόταν ότι κατείχε ένα μυστικό χάρτη που έδειχνε την τοποθεσία του θρυλικού τάφου. Ανάλωσε χρόνο και χρήμα από το υστέρημά του, με μόνο αντάλλαγμα την κατά καιρούς αναφορά από τον τύπο της ιστορίας του. Αν και κατόρθωσε τέσσερις φορές να εξασφαλίσει άδεια για έρευνες από τις αρχές, και αγνοώντας τη ύπαρξη ενός εκτεταμένου και δαιδαλώδους συστήματος υπόγειων δεξαμενών και αποχετεύσεως των ελληνορωμαϊκών χρόνων, κάθε φορά που βρισκόταν σε κάποιο υπόγειο διάδρομο, τον ταύτιζε με το μαυσωλείο του Αλεξάνδρου, μέχρι που λίγα μέτρα πιο πέρα ένα υδραγωγείο ερχόταν να τον διαψεύσει.
(Η συνέχεια θα αφορά το Ρήγα Φερραίο, τον Μ. Αλέξανδρο, την Αμφίπολη και την πιθανή σχέση όλων αυτών με τα παραπάνω)
Εμπεδότιμε ζητώ συγνώμη για το μακροσκελές κείμενο.
Δημοσίευση σχολίου