(συνέχεια από : ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟ )
Ο Evan Kass συνεχίζει την σκέψη του
από το προηγούμενο σχόλιο.
Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης
Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης φαίνεται να είναι σχεδόν σύγχρονο αυτών της Πέλλας.
Άλλωστε, αν μελετήσουμε την παραγωγή ψηφιδωτών της περιόδου και της περιοχής,
θα δούμε ότι έχουμε μεγάλη άνθηση της ψηφιδοτεχνίας αρχικά στην Όλυνθο, όπου
φαίνεται ότι δημιουργήθηκε σχολή ψηφιδωτών και ευδοκίμησαν σχετικά εργαστήρια.
Μετά την καταστροφή της Ολύνθου από το Φίλιππο, τα εργαστήρια αυτά είναι λογικό
να μεταφέρθηκαν στην αυλή των Μακεδόνων, τη μόνη που μπορούσε να παραγγείλει
και να χρηματοδοτήσει τόσο δαπανηρές πολυτελείς διακοσμήσεις. Πράγματι, τα
ευρήματα συνηγορούν στη μετακίνηση των εργαστηρίων στις ακμάζουσες πρωτεύουσες,
Αιγές και Πέλλα. Η Αμφίπολη βρίσκεται στον ίδιο γεωγραφικό χώρο και υπό
μακεδονική ηγεμονία. Έχουμε και εδώ ψηφιδωτά δάπεδα στο Γυμνάσιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, στις αρχές του 3ου αιώνα, όταν η Μακεδονία αρχίζει
να χάνει τα πλούτη και την αίγλη της, άνθηση της τέχνης του ψηφιδωτού
εντοπίζεται, πού αλλού; Στην Αλεξάνδρεια και το βασίλειο του Πτολεμαίου.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι τα ψηφιδωτά του αιγυπτιακού χώρου που εμφανίζονται τον
3ο αιώνα, είναι έργα των ίδιων εργαστηρίων που εγκατέλειψαν την παραπαίουσα
Μακεδονία και αναζήτησαν εύπορους πελάτες στον πλούτο της Αλεξάνδρειας.
Μάλιστα, ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα εργαστήρια αυτά προσκλήθηκαν
από τους ίδιους τους Πτολεμαίους, προκειμένου να κοσμήσουν με την τέχνη τους τη
νέα τους πρωτεύουσα.
Κατά την περίοδο που εξετάζουμε, τα ψηφιδωτά δάπεδα σχεδιάζονταν με πρότυπο
κάποιο υφιστάμενο σχέδιο ή ζωγραφικό έργο. Η επιτυχής απόδοση μέσα από την
βοτσαλοψηφίδα ήταν σαφώς απόρροια του ταλέντου και της ικανότητας του ψηφοθέτη
αλλά, σε κάθε περίπτωση, η εικαστική ποιότητα του ψηφιδωτού ήταν απολύτως
ανάλογη της καλλιτεχνικής αξίας του ζωγραφικού προτύπου.
Είναι γεγονός πως αν αρκεστούμε στην προβληματική φωτογραφία του
υπουργείου, η σχεδιαστική ποιότητα του ψηφιδωτού της Αμφίπολης είναι σαφώς
υποδεέστερη από την αντίστοιχη ποιότητα κάποιων άλλων σύγχρονών του ψηφιδωτών,
με κορυφαίο το έργο με το κυνήγι του ελαφιού, στην Οικία της Αρπαγής της Ελένης
στην Πέλλα. Το συγκεκριμένο μωσαϊκό, όπως είναι γνωστό, είναι και από τα πρώτα
που φέρουν την υπογραφή του δημιουργού του, καθώς επιγράφεται «ΓΝΩΣΙΣ ΕΠΟΗΣΕΝ».
Βέβαια, έχει διατυπωθεί και η απόψη ότι στη συγκεκριμένη φράση δηλώνεται
αόριστα η δημιουργική αξία της γνώσης και δεν κατονομάζεται συγκεκριμένο φυσικό
πρόσωπο.
Τουλάχιστον ως προς την τεχνική απόδοση της πλαστικότητας των όγκων και της
τρίτης διάστασης μέσω σκιάσεων, το ψηφιδωτό της Πέλλας παραμένει αξεπέραστο.
Επίσης, η περιμετρική κορνίζα με το φυτικό μοτίβο στην Πέλλα απαιτεί πολύ
μεγαλύτερη δεξιοτεχνία από το ανεικονικό γεωμετρικό μοτίβο του μαιάνδρου. Ναι,
ο διπλός (ως μοτίβο αγκυλωτού σταυρού) ή τριπλός (ως πλέγμα γραμμώσεων)
μαίανδρος της Αμφίπολης, φαντάζει ως περίπλοκη σύνθεση, αλλά στην
πραγματικότητα απαιτεί απλώς καλό μέτρημα, πειθαρχία και υπομονή. Αντίθετα, το
φυτικό εικονικό διάκοσμο της Πέλλας (το οποίο σημειωτέον διαθέτει αριστοτεχνικό
βάθος πεδίου που επιτυγχάνεται με έξοχες χρωματικές σκιάσεις) προϋποθέτει ελεύθερη
καλλιτεχνική σχεδίαση, διατήρηση της αρμονίας και της ισορροπίας και συνολική
επιμέλεια εφάμιλλη με το κεντρικό θέμα του κυνηγιού.
Πώς μπορεί να ερμηνευτεί αυτή η καλλιτεχνική υστέρηση του ψηφιδωτού της
Αμφίπολης; Παραπέμπει σε ήσσονος σημασίας μνημείο ή οικονομικότερη παραγγελία; Η
απάντηση μπορεί αβίαστα να είναι αρνητική. Αρκεί να συνυπολογίσουμε τον δεσμευτικό
και απαγορευτικό παράγοντα του χρόνου. Τα ψηφιδωτά της Πέλλας βρίσκονται σε
οικίες και, προφανώς, υπήρχε η χρονική άνεση να ετοιμαστούν και να κατασκευαστούν
με ηρεμία και επιμέλεια.
Στην Αμφίπολη μάλλον τα πράγματα έγιναν πιο γρήγορα (!), με αποτέλεσμα να
θυσιαστεί ένα μέρος της ποιότητας. Ας μην ξεχνάμε ότι το ψηφιδωτό πρέπει να
συντεθεί επιτόπου, μέσα στο μνημείο και μάλιστα σε δάπεδο προθαλάμου, ο οποίος,
προφανώς, βρισκόταν σε διαρκή χρήση από τους επιβλέποντες αρχιτέκτονες, τα υπόλοιπα
τεχνικά συνεργεία και τους εντολείς του έργου. Τα γλυπτά, αντιθέτως, μπορούν να
έρθουν από τα εργαστήρια έτοιμα και να τοποθετηθούν στις βάσεις τους σε
ελάχιστο χρόνο.
Η επιλογή του διεκπεραιωτικού μαιανδρικού μοτίβου στο περιμετρικό πλαίσιο,
ίσως αποτελεί μια ακόμη ένδειξη για τη χρονική πίεση και τα ανελαστικά
χρονοδιαγράμματα του εργοταξίου. Ο καλλιτέχνης ψηφοθέτης ίσως επιδίωξε να
απεμπλακεί από την πρόσθετη εξειδικευμένη εργασία που θα απαιτούσε ένα ελεύθερο
φυτικό θέμα και επέλεξε ως γρήγορη και ασφαλή λύση την γεωμετρική ανάπτυξη του
μαιάνδρου, η οποία θα μπορούσε να υλοποιηθεί από τους μαθητές του υπό την
επίβλεψή του. Η δε κεντρική σύνθεση με την οποία θα ασχολήθηκε ο ίδιος
προσωπικά, συνιστά έργο μεγάλης τέχνης ως προς τη σύνθεση, το ρυθμό και την
ενάργεια στην απεικόνιση της σκηνής. Έναντι του κυνηγιού της Πέλλας, υστερεί
όντως στις λεπτομέρειες που αναδεικνύουν την πλαστικότητα των μορφών, αλλά η
αδυναμία αυτή υπερκαλύπτεται από την εκπληκτική αίσθηση κίνησης και ζωντάνιας που
αποπνέει η σκηνή – χαρακτηριστικό οξύμωρο για ταφική διακόσμηση (!)
Μερικές σχετικές παρατηρήσεις
Σε κάθε απόπειρα ερμηνείας ή αποσυμβολισμού, είναι ωφέλιμο να αποβάλλουμε
τις γνώσεις και τις εμπειρίες που συνδέονται με το σημερινό σύγχρονο πλαίσιο
αναφοράς και να προσπαθούμε να εντάξουμε τη σκέψη μας στο πλαίσιο της εποχής
που μελετούμε.
Έτσι, πρέπει να αναλογιστούμε ότι εκείνα τα χρόνια δεν υπήρχαν ούτε
φωτογραφίες, ούτε διαδίκτυο, ούτε καν ρεαλιστικά ζωγραφικά πορτραίτα. Επομένως,
οι καλλιτέχνες και οι ψηφοθέτες της Αμφίπολης, ήταν εντελώς απίθανο να είχαν
άμεση εικόνα και προσωπική εμπειρία από το πρόσωπο του Αλεξάνδρου που απουσίαζε
στην Ασία. Η μόνη αξιόπιστη πηγή πρέπει να ήταν τα έργα του Λυσίππου, τα οποία
αναγνωρίζονταν ήδη στην εποχή τους ως απολύτως πιστές και επιτυχημένες
αποδόσεις της μορφής και της έκφρασης του στρατηλάτη.
Επίσης, είναι χρήσιμο να θυμόμαστε ότι η αξιοπιστία των γραπτών πηγών για
τον Αλέξανδρο είναι, κατά γενική ομολογία, απολύτως προβληματική. Το γεγονός
της μυθοποίησης και θεοποίησής του, ήδη ενόσω ζούσε, επιτείνει στο έπακρο την
αμφιβολία για την αντικειμενικότητα και την ιστορική επάρκεια των πηγών. Τα
πράγματα γίνονται ακόμη πιο επισφαλή από τον ανταγωνισμό των διαδόχων. Κάποιες από
αυτές τις ιστορίες, που σήμερα ανασύρονται στην επιφάνεια ως αξιόπιστες
μαρτυρίες, δεν έχουν άλλη αξία πέραν εκείνης ενός λαϊκού αναγνώσματος για
μυθικούς ήρωες. Άλλωστε, γράφτηκαν τρεις αιώνες μετά τον Αλέξανδρο. Οι γραπτές
πηγές, στο βαθμό που δεν επιβεβαιώνονται από αντίστοιχα τεκμήρια, παραμένουν επισφαλείς
για την επιστημονική έρευνα.
Τέλος, ας αναλογιστούμε την εξαιρετικά δύσκολη θέση των εργατών και των
τεχνιτών της Αμφίπολης, οι οποίοι έπρεπε να εργάζονται και να δημιουργούν υπό
εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Προφανώς, όφειλαν να περιοριστούν στις τεχνικές
και οικονομικές προδιαγραφές του έργου, να ανταπεξέλθουν στις πολιτικές και
κοινωνικές πιέσεις και σκοπιμότητες και, ταυτόχρονα, να διαχειριστούν με νηφαλιότητα
το δικό τους εσωτερικό ψυχολογικό και συναισθηματικό φορτίο.
Κι ένας προβληματισμός
Και επιθυμώ να ολοκληρώσω εδώ τις σκέψεις μου με έναν ιδιαίτερο
προβληματισμό που με απασχολεί έντονα τελευταία. Πολλοί από σας θα τον βρείτε
ενοχλητικό. Δεν είναι στις προθέσεις μου να σκανδαλίσω, αλλά να προβληματίσω:
Όταν ο Αλέξανδρος ξεκίνησε από τη Μακεδονία για την Περσική Εκστρατεία,
ήταν ένας δεκαοχτάχρονος νέος, γεμάτος τόλμη, ορμή και πάθος για ζωή και δόξα. Μοίρασε
μάλιστα στους εταίρους, για να τους καλοπιάσει, την προσωπική του περιουσία, ενώ
ταυτόχρονα δήλωσε ότι για τον εαυτό του θα κρατούσε «τις ελπίδες», υπονοώντας
προφανώς τις νέες ασιατικές κατακτήσεις. Δηλαδή, αποποιήθηκε κάθε μακεδονικής
προσόδου. Όταν επικράτησε συντριπτικά επί των Περσών και του Δαρείου και
ολοκλήρωσε τις συμβατικές του υποχρεώσεις απέναντι στο Κοινό των Ελλήνων, αντί
να λήξει την εκστρατεία, όπως άλλωστε επιθυμούσε το μακεδονικό στράτευμα,
εκείνος επέλεξε να συνεχίσει. Προτίμησε να προχωρήσει στην άγρια ενδοχώρα, να
αποδεχτεί την πρόκληση του αγνώστου. Επιπλέον, προς απογοήτευση των παλαιών
Μακεδόνων, τόλμησε να αγνοήσει και τα ιερά στεγανά των Ελλήνων και να μετέχει
των «βαρβαρικών» παραδόσεων της Ασίας.
Η περαιτέρω διείσδυση στην Ανατολή δεν ήταν απλά η ικανοποίηση μιας
επεκτατικής φιλοδοξίας. Ήταν το πάθος του Αλέξανδρου να κατακτήσει την άκρη του
κόσμου και τα όρια του πολιτισμού. Ήταν μια φυγή στο Επέκεινα.
Πιστεύετε ότι αυτός ο άνθρωπος, ο Βασιλεύς των Βασιλέων, που ήδη αντιλαμβανόταν
τον εαυτό του ως Θεό και απόλυτο κυρίαρχο της Οικουμένης, ο ίδιος προσωπικά, θα
επιθυμούσε κάποτε να επιστρέψει στη γη της Μακεδονίας, και δη νεκρός, Αυτός, ο
Αθάνατος, για να ταφεί εκεί; Δεν ήταν πλέον πολύ μικρή η Μακεδονία και η κάθε
γη όπου γης, για να τον χωρέσει;
Evan Kass
21 Οκτωβρίου 2014
----------------
Σημείωση: Στοιχεία και βιβλιογραφία για τα ψηφιδωτά της Μακεδονίας,
υπάρχουν συνοπτικά στην εξαιρετική εργασία του Νεκτάριου Μ. Πουλακάκη «Ψηφιδωτά
Δάπεδα στη Μακεδονία κατά την Κλασσική και Ελληνιστική Εποχή», έκδοση της
Εταιρείας Μελετών Ιστορίας και Πολιτισμού Ν. Ημαθίας, Βέροια 2010. Το σύγγραμμα διατίθεται και στη διαδικτυακή βιβλιοθήκη academia.edu
=====
Σημειώσεις Εμπεδότιμου :
1) Η μόνη σημείωση που θέλω
να κάνω όσον αφορά το εξαίρετο σχόλιο
του αγαπητού Evan Kass είναι να τονίσω το σημείο όπου αναφέρει : «Αξίζει
να σημειωθεί ότι, στις αρχές του 3ου αιώνα, όταν η Μακεδονία αρχίζει να χάνει
τα πλούτη και την αίγλη της, άνθηση της τέχνης του ψηφιδωτού εντοπίζεται, πού
αλλού; Στην Αλεξάνδρεια και το βασίλειο
του Πτολεμαίου. Υπάρχουν ενδείξεις ότι τα ψηφιδωτά του αιγυπτιακού χώρου
που εμφανίζονται τον 3ο αιώνα, είναι έργα των ίδιων εργαστηρίων που
εγκατέλειψαν την παραπαίουσα Μακεδονία και αναζήτησαν εύπορους πελάτες στον
πλούτο της Αλεξάνδρειας. Μάλιστα, ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα εργαστήρια αυτά προσκλήθηκαν από τους
ίδιους τους Πτολεμαίους, προκειμένου να κοσμήσουν με την τέχνη τους τη νέα
τους πρωτεύουσα.»
Υποψιαζόμαστε δηλαδή ότι πολύ πιθανόν να υπήρχε και στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης εμπλοκή/επιρροή του Πτολεμαίου ο οποίος όπως έχουμε υποθέσει πρέπει να έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην κατασκευή του Τάφου της Αμφίπολης και στο ποιος νεκρός έχει ταφεί εκεί.
(βλέπε : ΚΑΤ' ΕΝΤΟΛΗΝ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΚΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΔΕΙΝΟΚΡΑΤΗ )
2) Θέλω να τονίσω/διευκρινίσω επίσης ότι η προσέγγιση μου
στο ψηφιδωτό δεν έχει να κάνει με αυτόν καθ’αυτόν τον μυστηριακό συμβολισμό που εμπεριέχει. Η Ορφική σκηνή της αρπαγής
της Περσεφόνης έχει την θεολογική
και μυστηριακή σημασία της και για αυτόν τον σκοπό έχει
τοποθετηθεί στον τάφο. Ο κατασκευαστής
όμως του ψηφιδωτού, πέραν των όποιων μυστηριακών συμβολισμών που απέδωσε στο ψηφιδωτό,
κατά την άποψη μου θέλησε εμμέσως να
προδιαγράψει τον νεκρό μέσω κάποιων χαρακτηριστικών που απέδωσε στις οντότητες που απεικονίζονται στο ψηφιδωτό.
Αυτά τα χαρακτηριστικά θέλησα να αναδείξω στην ανάρτηση ΤΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΙ ΤΟΝ ΝΕΚΡΟ-ΕΙΝΑΙ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ;, ο όποιος μυστηριακός αποσυμβολισμός θα γίνει όταν θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα του τάφου και των περιεχομένων του
239 σχόλια:
«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο 201 – 239 από 239@Θεανώ.
"συνεπώς η επιχωμάτωση προηγήθηκε της μεταφοράς της κεφαλής".
Ακριβώς.
Στην Αμφίπολη έγινε ό,τι έγινε και στην Βεργίνα.
Τις κατεστραμμένες σπασμένες επιτύμβιες στήλες τις έριξαν μέσα στην νέα επιχωμάτωση πάνω από τον παλαιό τύμβο.Αυτές βρήκε σκάβοντας από επάνω προς τα κάτω ο Ανδρόνικος,το συνδύασε με το σχετικό απόσπασμα του Πλουτάρχου γιά
τον βίο του Πύρρου και κατάλαβε ότι βρίσκεται στις Αιγές,και κατά συνέπεια,
σε τύμβο που καλύπτει κάποιον βασιλικό τάφο.
Οπως έγραψε προηγουμένως ένας Φίλος,ήταν ασέβεια να πετάξουν τα σπασμένα.
Γι΄αυτό νομίζω ότι κατά την διάρκεια του πακτώματος οι εργάτες,περνώντας από
την μικρή τρύπα στα πλάγια,άφησαν όλα τα σπασμένα μέλη μέσα στο χώμα.
Το κεφαλι που βρεθηκε ειναι δυσαναλογα μεγαλυτερο απο το σωμα των σφιγγων. Κατι δεν ταιριαζει.
Εγω παλι καταληγω στη θεωρια πως τα κεφαλια με τα φτερα προεξηχαν του θολου.
Ως εκ τουτου αφαιρεθηκαν ηθελημενα , μιας κ ηταν ενθετα, απο αυτους που σφραγισαν τον ταφο προκειμενου να ανεγερθει ο πρωτος τοιχος σφραγισης της εισοδου .
μονο εττσι θα ηταν κολλητα στον θολο κ δε θα αφηνε κενα.
μου μοιαζει ως η πιθανοτερη εξηγηση.
αναμενω σχολια
Δεν είναι απίθανο σε μία επιδρομή όπως αυτή των Γαλατών οι οποίοι πέρασαν και λεηλάτησαν την Μακεδονία το 279 π.χ, μόλις μερικά χρόνια μετά την κατασκευή του μνημείου, με σκοπό τα πλούτη και τον χρυσό των μνημείων του Ελλαδικού χώρου (στόχος της επιδρομής τους ήταν αυτός ακριβώς με πιο ποθητό το μαντείο των Δελφών) να συνέβη κατά την πορεία τους προς το νότο και η βεβήλωση του τάφου της Αμφίπολης.
Όταν αποχώρησαν οι Γαλάτες και αν πιθανόν δεν κατάφεραν να φθάσουν στον κυρίως ταφικό θάλαμο (ή ανεξάρτητα από αυτό), να έγινε η επιχωμάτωση από τους Μακεδόνες για να περισώσουν ό,τι απέμεινε να σωθεί.
Σίγουρα επιδρομές έγιναν πολλές στα 2500 χρόνια αλλά καθότι η φύση της πρώτης κελτικής εκστρατείας το 279 π.Χ. ήταν κυρίως αναζήτηση λαφύρων παρά οργανωμένη προσπάθεια αποικισμού, καθιστά αυτή τη χρονική περίοδο την πιθανότερη να συνέβη η καταστροφή του μνημείου…
http://chilonas.wordpress.com/2012/11/07/%CE%AE-%CF%8E-%CE%AC-279-c/
@Zibi
Νομίζω πως είπα ότι προξενεί εντύπωση το αποκελιστικά γυναικείο, επειδή δεν γνωρίζω από συμβολισμούς. Τίποτε παραπάνω. Φαντάζομαι ο δημιουργός του ιστολόγιου θα δώσει τις απαραίτητες εξηγήσεις που τόσο περιμένεις.
Το τι πιστεύει ο καθένας είναι πάντοτε υποκειμενικό, το αντικειμενικό θα δείξει η ανασκαφή. Απλά μια επαγωγική συζήτηση γίνεται προς το παρόν και ο καθένας βγάζει τα συμπεράσματα του μέχρι να τα επιβεβαιώσει (ή μη) η αρχαιολογική σκαπάνη-αυτό είναι όλο.
Αυτή είναι η καλύτερη φώτο που βρήκα της βάσης στήριξης του κεφαλιού στον κορμό της (νοτιο...)ανατολικής σφίγγας.
http://s9.postimg.org/qsndk898f/sphynx_neck_base.png
Το κεφάλι που βρέθηκε έχει βάση λίγο ασύμμετρη, με την έννοια πως το δεξί τμήμα του λαιμού είναι ένθετο ακριβώς στην περίμετρο του λαιμού,
http://www.yppo.gr/images/l_15248.jpg
ενώ στην αριστερή πλευρά ο λαιμός περιλαμβάνει και ένα τμήμα του ώμου.
http://www.yppo.gr/images/l_15247.jpg
Διακρίνεται και ένα σπάσιμο της βάσης που υποδέχεται το κεφάλι πάνω στο σώμα της σφίγγας (λείπει περίπου το 1/4 της βάσης, πάνω από τον αριστερό της ώμο), το οποίο έχει αφαιρεθεί με καλέμι.
Από μακρυά το μάρμαρο του κεφαλιού μοιάζει πιό "μαλακό" και πιό διαυγές σε σχέση με το μάρμαρο του σώματος, σαν να έχει διαφορετική υφή.
Πάντως η ταυτοποίηση είναι ΣΙΓΟΥΡΗ όπως δήλωσαν οι ανασκαφείς. Άλλωστε οι τρύπες για τους πίρους ασφάλισης στη βάση στήριξης της κεφαλής είναι εύκολα ταυτοποιήσιμες. Οπότε δεν μπορεί να αμφισβητηθεί το πόρισμα τους.
(Πάντως έχει "αστέρι" η Περιστέρη, καθότι κάνα μήνα πριν, είχε πει: "Βρήκαμε τα φτερά, κάπου εδώ θα βρούμε και τα κεφάλια τους"!!!)
Τώρα το γιατί αυτές οι σφίγγες έχουν στα κεφάλια καλάθια, τα οποία έχουν μόνο όσες χρησιμοποιούντο ΚΑΙ ως δομικά στοιχεία -κάτι που εδώ δεν ισχύει- είναι άλλο ένα αίνιγμα...
Θεωρώ αδιανόητο, άβολο, ατελέσφορο και επικίνδυνο να χρησιμοποιήθηκε ένα μαρμάρινο κεφάλι για να σπάσουν μια μαρμάρινη πόρτα. Είναι σαν να προσπαθείς να κόψεις ένα δέντρο με... ένα κλαρί...
Άλλωστε η πόρτα δεν έχει τέτοια σημάδια. Αν το ήθελαν θα κουβαλούσαν έναν κορμό και να την έσπαγαν.
Και επειδή όλοι έχουν μια θεωρία ας εκφράσω και εγώ τη δική μου:
Η γενική κατάσταση μέσα στην 4η αίθουσα είναι... πόρτες, κεφάλια και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα...
Ογκόλιθοι είναι ριγμένοι σαν μπάζα. Μοιάζει να έχει επίτηδες μπαζωθεί ο χώρος με ότι βρήκαν μπροστά τους ή γύρω τους. ακόμα και με κεφάλια σφιγγών! Ποιος ξέρει τι άλλο θα βρεθεί εκεί μέσα...
Άποψή μου είναι πως όλα αυτά είναι μπάζα/εμπόδια (ακόμα και η σπασμένη πόρτα!) για να εμποδιστεί ή να δυσκολευτεί η είσοδος ενός κάποιου ξαφνικού εισβολέα, σε επόμενους σημαντικότερους χώρους, .
Φαίνεται να έχει ρόδακα ο πόλος της κεφαλής στο κέντρο μπροστά.
@Effie
ναι μου φαίνεται απόλυτα λογικό, για λόγους καλύτερης προστασίας της κεφαλής... Αν και όπως είπες όλα όσα λέμε είναι ΜΟΝΟ υποθέσεις! Και κυρίως από την στιγμή που δεν ξέρουμε σε ποιό πραγματικό βάθος βρέθηκε η κεφαλή!
για αυτό και ρώτησα προηγουμένως το εάν μπορεί να υπολογίσει κανείς σε ποιό σημείο έχει φτάσει η αποχωμάτωση στον θάλαμο.
Το χει πει απο τις 24 Αυγουστου η ιδια η ανασκαφεας οτι τα κεφαλια θα βρεθουν πιο πισω. Αρα το περιμενε, αρα ειναι κομματι τελετουργικου.
Για μενα αυτο ειναι ενδειξη - οχι αποδειξη - οτι ο ταφος δεν εχει συλληθει.
http://www.news.gr/ellada/nea-ths-perifereias/article-wide/170328/amfipolh-poy-vriskontai-ta-kefalia-ton-sfiggon.html
@ΚΓΨ
..."Γι΄αυτό νομίζω ότι κατά την διάρκεια του πακτώματος οι εργάτες,περνώντας από
την μικρή τρύπα στα πλάγια,άφησαν όλα τα σπασμένα μέλη μέσα στο χώμα"...
Άλλα σπασμένα μέλη σπασμένων φτερών στο Θ1 και άλλα στον Θ3; ήταν και αυτό μέρος του σχεδίου;
και όσον αφορά στα τμήματα της χαίτης του λέοντα; άλλα μέσα στον τάφο και άλλα έξω; Απλά ρωτώ χωρίς καμία διάθεση αναίρεσης, επεξηγηματικά, επειδή δεν καταλαβαίνω.
Δεν ξέρω αν έχει αναφερθεί ήδη, αλλά εγώ διακρίνω καθαρά στο κέντρο του πόλου (καλαθιού) της κεφαλής της σφίγγας, έναν ΡΟΔΑΚΑ (μάλλον τετράφυλλο)
Η βίαια πτώση ενος στρογγυλου όγκου (κεφάλι σφίγγας)
Θα μπορούσε να προκαλέσει την στρογγυλεμενη ζημιά στο ψηφιδωτό?
@Costas4
σε ευχαριστώ για τη δημοσίευση, επειδή ήμουν έτοιμος να την κάνω εγώ, αλλά με πρόλαβες. Και ήθελα να την κάνω για ένα και μόνο λόγο: Η ανασκαφική σκαπάνη είναι μπροστά σε σχέση με την ενημέρωση που μας δίνει το υπουργείο τουλάχιστον 15 ημέρες!!
@stelios bourazanis
Αν μεγεθύνεις τη φωτο, είναι δύσκολο να καταλάβεις αν πρόκειται για ρόδακα, ίσως, αλλά φαίνονται 2-3 παρόμοια σχήματα άνω και δεξιόθεν. Θέλει λίγη προσοχή πριν βεβαιωθεί κανείς ότι πρόκειται για ρόδακα
@zibi
Νομίζω στη θεανώ ήθελες να απαντήσεις, εγώ δεν είπα τίποτε για το που βρέθηκε η κεφαλή στο χώμα!
Συγνώμη Stelio τώρα είδα ότι το έχεις αναφέρει κι εσύ
Αν αυτό που διακρίνεται είναι τετράφυλλος ρόδακας τότε ίσως να έχουμε να κάνουμε με τους τάφους ολόκληρης της βασιλικής οικογένειας της Μακεδονίας,δηλαδή της Ρωξάνης,του Αλέξανδρου Δ΄ και του Μεγάλου Στρατηλάτη.
Η υπόθεση του ΚΓΨ μου φαίνεται πολύ πειστική, φαντάζομαι ότι τα κομμάτια των φτερών που βρέθηκαν κοντά στις σφίγγες στον πρώτο θάλαμο αποκολλήθηκαν μεταγενέστερα από φυσική φθορά ή νέες προσπάθειες τυμβωρυχίας, κατά την επιχωμάτωση δηλαδή θάφτηκαν μόνο τα κομμάτια που ήδη είχαν σπάσει.
@Apostolis
φυσικά και διακρίνεται εμφανέστατα ο 4φυλλος ρόδακας! Άλλη μια απόδειξη ότι πρόκειται για τάφο της Βασιλικής Οικογένειας και ακόμη περισσότερο ότι υπάρχει "συμβολισμός" στην κεφαλή της Σφίγγας! Φυσικά και εάν ήταν 8φυλλος, τότε, θα ούρλιαζε ότι πρόκειται για τον Μέγα!
@Zibi,
το ειπε δυο μηνες πιο νωρις, δεν μπορει να ηταν τοσο μπροστα η ανασκαφη τοτε.
Εκτιμηση εκανε βαση καποιας λογικης και επεσε μεσα.
Προσωπικα δεν θεωρω οτι ειναι ιδιαιτερα μπροστα η ανασκαφη, μου φαινεται οτι ανακοινωνουν σχετικα αμεσα αυτα που βρισκουν.
Αυτο που μπορει να συμβαινει ειναι να εχουν μια εικονα απο το σκαν του τυμβου με μηχανημα που προηγηθηκε της ανασκαφης. Θα ηταν αδυνατο βεβαια να σου δειξει κεφαλι σφιγγας αλλα θα μπορουσε να χει δειξει πχ συγκεντρωμενα αντικειμενα σε καποιο χωρο - και εξαυτου να κανει την εκτιμηση η Περιστερη οτι δεν εχει συλληθει ο ταφος.
Πολλές κοκκινομάλλες δεν μαζεύονται εδώ μέσα;
Πάνω από την πρώτη είσοδο (σφίγγες), έχουμε τετράφυλλο ρόδακα (πόλος της κεφαλής της σφίγγας).
Πάνω από τη δεύτερη είσοδο (καρυάτιδες), έχουμε οκτάφυλλο ρόδακα στο μαρμάρινο γείσο.
Κάτι πρέπει να σημαίνουν όλα αυτά!
αηεαδΔεν ειναι και τοσο δυσκολο μερικοι γεροδεμενοι να κουβαλησουν 150-200 κιλα για 20 μετρα.Δεν ειναι τοσο δυσκολο να μπαζωθει το μνημειο αν οντως τοτε ο στρυμωνας με την ποταμισια αμμο του ηταν τοσο κοντα(το δειγμα εφυγε για τα εργαστηρια "και" για το λογο να μελετηθει η συνθεση του και ισως για οργανικες υλες που ισως ειχε).Ενα απο τα κρισιμα ειναι οι πετρες που λειπουν απο τις οπες.ΑΝ ΔΕΝ ΒΡΕΘΟΥΝ ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΑΝΟΙΧΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΝΟΙΑΖΟΝΤΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΤΑΦΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΒΕΒΗΛΩΣΗ..απομακρυνθηκαν απο αυτους αγαπουσαν τον ταφο και σιγουρα με βιασυνη γιατι δεν τοποθετηθηκαν ξανα στην θεση τους.Το οτι βρεθηκε το κεφαλι της σφιγγας(λετε οι αρχαιολογοι να μην δοκιμασαν οτι ταιριαζει στον λαιμο της?)δειχνει ΑΓΑΠΗ για τον ταφο.Και συμφωνω οτι λογικα πρεπει να υπαρχει καπου και το δευτερο κεφαλι.ΑΝ ομως δεν υπαρχει...ολα τα παραπανω δεν ισχυουν...και ισχυει κατι αλλο...
Πάντως το ύψος του τρίτου θαλάμου δεν είναι μεγαλύτερο, τουλάχιστον στο σημείο που βρίσκεται τώρα η ανασκαφή δηλαδή στο πρώτο μισό του θαλάμου. Το ύψος των προηγούμενων θαλάμων έφτανε τα έξι μέτρα. Στον τρίτο θάλαμο σε απόσταση 5,20 μέτρα από τη θόλο έκαναν τομή μέσα στα χώματα 0,45 εκατοστά και βρήκαν δάπεδο με λευκό κονίαμα, άρα στα 5,65 εκατοστά είναι το ύψος του τρίτου θαλάμου στο μπροστινό του τμήμα, (μπαίνοντας δηλαδή).
Zibi μου είναι μια πολύ extreme αυτή η θεωρία.. πολύ πιο extreme από της μεταφοράς της κεφαλής για τυμβωρυχία..Δηλαδή από την μια λέμε ότι χρησιμοποιήθηκε το 3,14 σε μια τέλεια περίμετρο, και σε μια αρχιτεκτονική εντέλεια του Δεινοκράτη σε όλο τον τύμβο και απο την άλλη λέμε ότι τα κεφάλια των Σφιγγών δεν χωρούσαν στην θολωτή είσοδο…αρα πρόκειται για κατασκευαστικό λάθος του Δεινοκράτη…Και δεν θα μπορούσαν πολύ απλά να ξαναχτίσουν την θολωτή οροφή με ένα μεγαλύτερο ύψος…; Και πως γνωρίζουμε εμείς από τις φωτογραφίες τις ακριβείς διαστάσεις της σφίγγας σε σχέση με την είσοδο; Όλες οι φωτογραφίες είναι παραπλανητικές. Είναι αδύνατον να καταλάβουμε το ύψος και το βάθος από τις απεικονίσεις. Φαντάζομαι ότι το επιστημονικό προσωπικό της ανασκαφής που αποτελείται από αρχαιολόγους , αρχιτέκτονες και γεωλόγους έχει κάνει τις απαραίτητες μετρήσεις. Σίγουρα θα είχαν αναφέρει κάτι στις ανακοινώσεις.
How could they (the ministry and the archeological team) be so sure that the head of the sphinx fits exactly the left sphinx, since they can't put it on the sphinx, because it's too big to fit under the arch?
Και κάτι ακόμη, πάρα πολύ σημαντικό και ουσιαστικό: Σύμφωνα την ανακοίνωση του ΥΠΟ η θύρα «Φέρει κυρτές βαθύνσεις, για την ένθεση των μεταλλικών τροχιών που διευκολύνουν την κίνηση των μαρμάρινων θυροφύλλων».
Άρα ένα κάποιος θα ήθελε να την ανοίξει θα μπορούσε πολύ εύκολα να το κάνει! Δεν θα χρειαζόταν να την σπάσει, ούτε να την «πολιορκήσει»!
Συνεπώς, ότι η κεφαλή βρέθηκε εκεί προκειμένου να σπάσουν την πόρτα δεν ευσταθεί με τίποτα!
Όπως και δεν ευσταθεί η λογική ότι οι τυμβωρύχοι ή όποιοι άλλοι την έσπασαν για τον οποιοδήποτε λόγο!
zibi,
η ανάρτηση που περίμενες έγινε!
@Costas4 Συμφωνώ απόλυτα και όπως είπα και εγώ πριν, το κεφάλι της σφίγγας σε καμία περίπτωση δεν οφείλεται σε τυμβωρύχους ούτε σε βανδαλισμό.
Προς όλους.
Επειδή τμήματα από τα σχόλια όλων σας βρήκα να ταιριάζουν με τις δικές μου παρατηρήσεις.
α)Στην φωτογραφία με την σπασμένη πόρτα φαίνονται νερά κάτω που σημαίνει κατά την άποψη μου ότι νερό εισχωρεί από κάτω.
Β)Η πόρτα δείχνει ότι είχε ρωγμή ίσως κατά την μεταφορά της ,οπότε με την πρώτη καταπόνηση έσπασε.
Σε καμία περίπτωση δεν δείχνει επίθεση με οτιδήποτε.
γ)Ο πωρόλιθος στο πάτωμα κατά την άποψή μου δείχνει σκάλα.
δ) Το μήκος του χώρου Θ3 είναι 6μ που συμπίπτει με την σχεδιαστική μου εκτίμηση άρα ικανός να φιλοξενήσει μία σκάλα 13 σκαλοπατιών ,κεφαλόσκαλο και πλατύσκαλο πριν την επόμενη είσοδο.
ε)Να σπάσεις μάρμαρο με μάρμαρο ????
Να μην το σχολιάσουμε.
ζ)Το κεφάλι της σφίγγας ειναι άλλη τεχνική από το σώμα. ? δεν εξηγείται.
Η) Κεφάλι σφίγγας και κομμάτι πόρτας είναι ανάμεσα στα χώματα.Δείχνει πιθανόν προοδευτική επιχωμάτωση.Δηλαδή επιχωματώνω το βάθος μέχρι το δάπεδο των άλλων θαλάμων ,εναποθέτω τα κομμάτια των αγαλμάτων και συνεχίζω την επιχωμάτωση.
Προσωπικά δεν βλέπω σύληση ούτε τυμβωρυχία.Η επιτομή του ηλίθιου τυμβωρύχου θα ήταν.Χωρίς κανένα νόημα.
@Evan kass.
Σε ευχαριστώ για την απάντηση .
Ξεκαθάρισε τον τρόπο σκέψης σου.
Συμφωνώ με τον @george
ότι δεν μπορούμε να μπούμε στο μυαλό και την καρδιά κανενός.
Αλλά Στρατηγός χωρίς στρατηγική δεν γίνεται.Ακόμη και να μην τον ενδιέφερε πού θα ταφεί το σημείο ταφής δήλωνε πολλά .Η πατρίδα ως τέτοιο σημείο δεν έθιγε κανένα λαό από τους κατακτημένους σε αντίθεση με την οποιαδήποτε άλλη επιλογή.Και επειδή σε πόλεμο πήγε, προετοιμασμένος να πεθάνει ανά πάσα στιγμή φαντάζομαι ότι το είχε ξεκαθαρίσει πολύ νωρίς το θέμα.
Άσχετα αν έφυγε από πυρετό στο τέλος.
Τέλος το σχόλιο μου για την δύση ήταν με τα σημερινά δυτικά πρότυπα.Την εποχή του Αλέξανδρου ήταν η Ελλάδα το κέντρο και δυτικά και αριστερά βάρβαροι. Άρα δύση και ανατολή μόνο ως σημεία του ορίζοντα θα τα ανέφερα.
Υ.Γ. x-files-Tomb :)
Θα συμφωνησω με τον timos Pl Προσπαθω ωρες τωρα να δω συμπληρωμενη την εικονα παρατηρωντας πολλες φωτογραφιες αλλα κατι δεν συμπληρωνει το παζλ. Το εξωτερικο σημειο της σφιγγας οπως κοιταζει στην βαση του εχει ενα σημειο σαν να εχει αποκολληθει απο καπου σε αντιθεση με την βαση της σφιγγας εξωτερικα οπου ειναι κυκλικη ομοιομορφα. Δεν ξερω ισως και να κανω λαθος.
@Zibi
Από το ΥΠΠΟ : Σε βάθος 5,20 από την θόλο.
@effie
Γιά τον χώρο του Θ1,τις τελευταίες ημέρες που προσπαθώ και εγώ (μή ειδήμων) να ανιχνεύσω την αλήθεια,πίστευα ότι τα σπασμένα φτερά τα είχαν βάλει εκεί δίπλα στις Σφίγγες επειδή εκεί ανήκαν.Τώρα μπορούμε άραγε να σκεφθούμε κάτι πιό απλό,ότι τα είχαν ξεχάσει και δεν μπορούσαν πιά να τα βάλουν στο Θ3;Δενξέρω.
Γιά τα τμήματα του Λέοντα ήμουν λίγο πιό βέβαιος(;) εκτός αν κάποιος επιστήμονας μας πεί άν μπορούσαν να χαρακτηρισθούν κτερίσματα.Πρίν πολλές ημέρες ένας Φίλος είχε σχολιάσει ότι του έκανε εντύπωση ότι τα κομμάτια του Λέοντα (στις παλιές φωτογραφίες) του φαίνονταν συγκεντρωμένα.Αυτό δεν δείχνει διάθεση καταστροφής,που τα πετάς,τα διασκορπίζεις.Ταυτόχρονα αυτός που θέλει να καταστρέψει συνήθως θρυμματίζει και,σαν μικρό κακομαθημένο παιδί,θα σπάσει ό,τι προεξέχει και του τραβά την προσοχή.Τά δόντια.Τα μάτια.Το πρόσωπο.Εδώ δεν βλέπουμε τέτοιες ζημιές.Ολα δείχνουν,νομίζω,αποσυναρμολόγηση,μεταφορά στα 1500 μέτρα και τακτοποίηση γιά μελλοντική ανακατασκευή.Πιστεύω ότι θα ερευνηθεί αν ο τόπος που τα άφησαν κατακλύσθηκε από τα νερά του Στρυμόνα,όταν με το σεισμό του 597 μΧ άλλαξε την κοίτη του.Νομίζω ότι όλα δείχνουν έγνοια,φροντίδα γιά την προστασία του Τάφου με ένέργειες που να μπορούν να είναι αντιστρέψιμες.(Και μετά από 2.300 χρόνια αποδεικνύεται ότι είναι..).
@ΚΓΨ
Ευχαριστώ για την απάντηση, υποθέσεις κάνουμε πολλές, τις αποδείξεις περιμένουμε. Δύσκολο να φανταστώ ότι ξέχασαν κάποια τμήματα των σπασμένων φτερών ως τελετουργικών στο Θ1, αλλά όλα είναι πιθανά. Για τα τμήματα του λέοντα δεν έχω γνώμη, πέραν του ότι πιθανόν υποδεικνύουν είτε και δεύτερη είτε επιγενέστερη επιχωμάτωση, νομίζω κάπου διάβασα ότι το σκέφεται και το ΥΠΠΟ αλλά δεν έχει κάνει ανακοίνωση σχετικά. Ίδωμεν λοιπόν!
@empedotimos
Μετά τη σημερινή ανάρτηση, να υποθέσουμε ότι η φωτογραφία στο http://4.bp.blogspot.com/--NSk9F-fZ9E/VEavvyRR5zI/AAAAAAAAF3A/7IlI-3VWcyQ/s1600/10578158_10205028195854575_201286828_n.jpg, με τις σφίγγες να έχουν και οι δυο κεφάλια στη είσοδο του τάφου, δείχνει κάτι που στην πραγματικότητα δεν υπήρξε ποτέ; Επειδή οι σφίγγες τοποθετήθηκαν εξαρχής συμβολικά ακέφαλες κι επίσης συμβολικά το ένα κεφάλι αφέθηκε εκεί που βρέθηκε;
η περιστερη εκανε τοτε την ανακοινωση που εκανε γιατι βρηκε τον διαφραγματικο τοιχο της εισοδου ΑΘΙΚΤΟ!!!τον ανοιξαν στην μερια της ανατολικης σφιγγας(βορρειοανατολικης)για να γινει και η επισκεψη του πρωθυπουργου...γι'αυτο δηλωνε τοτε οτι....http://www.news.gr/ellada/nea-ths-perifereias/article-wide/170328/amfipolh-poy-vriskontai-ta-kefalia-ton-sfiggon.html
The marble door had to be busted from chamber #2, because it was already sealed, the hypothesis of a raided tomb goes.
But I understand, as I have noted a number of times, n persons can look at the same photo and see x number of different things (where x could be less or greater than n). It's fine, "superposition" of views.
If some one believes in God or UFOs, there is no way to prove to that person that God or UFOs don't exist.
Παρουσιάζω μια φώτο αποκατάστασης των κεφαλών στις σφίγγες, η οποία -κατά τη γνώμη- ανταποκρίνεται καλύτερα από τις μέχρι τώρα ανάλογες που έχουν δημοσιευτεί
1) Όσον αφορά το μέγεθος και
2) όσον αφορά την κατεύθυνση που κοιτούν.
Πολύ βοηθητικό ήταν το υποδεκάμετρο που έχει τοποθετήσει ο φωτογράφος.
Για το ερώτημα αν χωρούν ή όχι τα κεφάλια με τα καπέλα τους κάτω από την καμάρα, έχω βάλει την πράσινη καμπύλη που "τρέχει" στο μέσο αυτής, ώστε να μπορέσει όποιος το θέλει να κρίνει από μόνος του.
Σχετικά με το πού κοιτούν οι σφίγγες θα έλεγα, αν όχι έτσι ακριβώς όπως τις έχω βάλει, λίγο περισσότερο να κοιτά η μία την άλλη (ακόμα πιο προς το εσωτερικό δηλαδή). Αυτό συμπεραίνεται από το κομμάτι του ώμου που υπάρχει στον λαιμό και την ευθυγράμμισή του με το ακρώμιο της σφίγγας.
http://s29.postimg.org/juu6u8d13/sphynx_heads.png
Δημοσίευση σχολίου