Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ-Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ;

Σε κάποιο παλαιότερο άρθρο ο κ.Λεφαντζής είχε αναφερθεί στον Τύμβο Καστά ότι είναι μια μικρογραφία της Αλεξάνδρειας. (βλέπε : ΜΙΚΡΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Ο ΤΥΜΒΟΣ ΚΑΣΤΑ )

Ας δούμε πως περιγράφει ο Πλούταρχος στους Βίους Παράλληλους Αλέξανδρος-Καίσαρ 26 την οριοθέτηση της Αλεξάνδρειας από τον Αλέξανδρο :

"Αργότερα στον ύπνο του είδε ένα παράξενο όνειρο. Ένας άνδρας με άσπρα μαλλιά και σεβάσμιο πρόσωπο του φάνηκε πως παρουσιάστηκε μπροστά του λέγοντας τα εξη; :
'Υπάρχει έπειτα κάποιο νησί στην πολυτρικυμισμένη θάλασσα μπροστά από την Αίγυπτο. Το ονομάζουν Φάρο'.
Σηκώθηκε λοιπόν αμέσως και προχώρησε προς την Φάρο η οποία ήταν ακόμα νησί, λίγο πιο πάνω από το Κανωβικό στόμιο, αλλά τώρα με επιχωμάτωση ενώθηκε με την στεριά.
Μόλις λοιπόν είδε μια περιοχή τόσο ταιριαστή (γιατί είναι λωρίδα που με ισθμό με το ίδιο σχεδόν πλάτος σε όλα τα σημεία, χώριζε αρκετά την μεγάλη λίμνη και την  θάλασσα που καταλήγει σε μεγάλο λιμάνι), είπε ότι ο 'Ομηρος ήταν και ως προς τα άλλα θαυμάσιος και συνετός αρχιτέκτονας, και έδωσε εντολή να σχεδιάσουν το περίγραμμα της πόλης σε συνδυασμό με την περιοχή. Και καθώς δεν υπήρχε άσπρο χώμα, πήραν αλεύρι και έκαναν στην  σκούρα γη κύκλο, που μέσα στην περιφέρεια του υπήρχαν  ευθείες γραμμές, όπως ακριβώς θα ξεκινούσαν από κράσπεδο και δίνοντας  σχήμα χλαμύδας  με το ίδιο μέγεθος συναντούσαν η μία την άλλη".

Ας δούμε πως ήταν τα τείχη της Αλεξάνδρειας:





Παρατηρούμε ότι ακολουθούν το ίδιο μοτίβο με τον περίβολο του Τύμβου Καστά!

Ας θυμηθούμε τώρα ότι η γεωφυσιολογία της περιοχής στα αρχαία χρόνια δεν ήταν αυτή όπως την ξέρουμε σήμερα. Στην περιοχή της  Μεσολακκιάς και μπροστά από τον Τύμβο υπήρχε η λίμνη Κερκινίτις,όπου ήταν ο ναύσταθμός του Μακεδονικού στόλου η οποία συνεδέετο με τον Στρυμονικό κόλπο μέσω ενός ισθμού .

Έτσι :

"Μόλις λοιπόν είδε μια περιοχή τόσο ταιριαστή (γιατί είναι λωρίδα που με ισθμό με το ίδιο σχεδόν πλάτος σε όλα τα σημεία, χώριζε αρκετά την μεγάλη λίμνη και την  θάλασσα που καταλήγει σε μεγάλο λιμάνι)"


Εκεί λοιπόν  :
"Και καθώς δεν υπήρχε άσπρο χώμα, πήραν αλεύρι και έκαναν στην  σκούρα γη κύκλο"

του οποίου η περιφέρεια  υποδηλώνει τα τείχη της πόλης :


 "και μέσα στην περιφέρεια του υπήρχαν  ευθείες γραμμές, όπως ακριβώς θα ξεκινούσαν από κράσπεδο και δίνοντας  σχήμα χλαμύδας  με το ίδιο μέγεθος συναντούσαν η μία την άλλη".




 Μήπως λοιπόν ο Δεινοκράτης  ο οποίος ανέλαβε να τειχίσει την Αλεξάνδρεια, "μόλις λοιπόν είδε μια περιοχή τόσο ταιριαστή", κατ'εντολήν Πτολεμαίου, να οριοθέτησε το σημείο ταφής για τον Αλέξανδρο έτσι ώστε να θυμίζει την ίδρυση της Αλεξάνδρειας ;

Ίσως να μην το μάθουμε ποτέ......

283 σχόλια:

«Παλαιότερο   ‹Παλαιότερο   201 – 283 από 283
SF είπε...

Το διακοσμητικό πλαίσιο είναι καρμπόν από το αντίστοιχο του δαπέδου στο ανάκτορο του Φιλίππου στις Αιγές.

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22784&subid=2&pubid=64051260

Το συγκεκριμένο δάπεδο και τις ομοιότητες του με το μνημείο έχει σχολιάσει ήδη ο Εμπεδότιμος

http://empedotimos.blogspot.gr/2014/09/892014.html

Phil είπε...


@Βικυ
Οντως η μπορντουρα της ασπιδας του Φιλιππου ειναι ιδια με του ψηφιδωτου.

http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/c6/60/39/c66039a902e5b52f57891f8ceaaa5a06.jpg

Ελπιζω η Παλαγγια να αναθεωρησει την αποψη της για το αν ο ταφος ειναι Μακεδονικος η οχι.

Effie είπε...

ΟΚ Βίκυ ναι ο διάκοσμος είναι ίδιος, αλλά συχνά έχουμε διάκοσμο με μαιάνδρους και σπείρες, όπως μου έμαθε ο Oneironaut ότι λέγεται αυτό το είδος διάκοσμου. Μια διαφορά, διπλός μαίανδρος στο ψηφιδωτό, σωστά; Δε νομίζω ότι αυτό προδικάζει ότι είναι ο Φίλιππος. Πάλι θα δούμε.
Ευχαριστώ που μου το επεσήμανες!

Nemot είπε...

Βιάστηκα να απογοητευτώ και να υποθέσω Νέαρχο. Συμφωνώ για τη σπείρα, όπως και για την ερμηνεία του ψηφιδωτού ως αρπαγή της Περσεφόνης. Μάλλον έχουμε ένα κλασσικό μοτίβο - παράσταση για τα Μακεδονικά δεδομένα της εποχής που μπορεί να σχετίζεται με την επικρατούσα θεώρηση για τον θάνατο ή να παραπέμπει στα μυστήρια της Σαμοθράκης.

Οι ιδέες και οι προσπάθειες ερμηνείας, όλων των συμμετεχόντων σε αυτό το Blog είναι καταπληκτικές και πολύ υψηλού επιπέδου.

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
giannis_ είπε...

sf,
από 24/9 σου είχα απαντήσει τα παρακάτω:

giannis_ είπε...

SF,
Επειδή αναφέρεσαι σε δικά μου σχόλια,σου απαντώ, ότι το μνμείο δίνει την εντύπωση αναπαραστασης τελετης μύησης στους Μεγάλους Θεούς.
έχω τηνεντύπωση ότι προσπεράσαμε τη Δήμητρα και την Περσεφόνη, μάλλον μας προσπέρασαν,οδηγόντας στην έξοδο τον Κασμιλο (τον οποίο παριστανει ο μυημένος Αλεξανδρος)
24 Σεπτεμβρίου 2014 - 3:57 μ.μ.

Zibi είπε...

Από την ανακοίνωση του Υπουργείου:

"Η σύνθεση είναι σύγχρονη του ταφικού συγκροτήματος και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ."!

Άντε, να τελειώνουμε και με το θέμα αυτό, μια και καλή!

Effie είπε...

@ nemot
ιδέες υψηλού επιπέδου ή... υψηλού επιπέδου αρτηριακής πίεσης λόγω αγωνίας;;; τώρα πραγματικά παίρνω time out για λίγο, πολλά σχόλια αλλά καταλήγω σε βασιλικό τάφο.

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
giannis_ είπε...

Απόλυτη θεατρικότητα στο μνημείο, αν και ο οικοδεσποτης έχει αρνηθει σχέση του μνημείου με τα Καβειρια, αυτό ωστόσο αναπαριστά τη μύηση του εντφιασμένου

panos είπε...

Καλησπέρα στην παρέα. Ένα πρώτο συμπέρασμα και από μένα είναι ότι πρόκειται για την αρπαγή της Περσεφόνης. Το θέμα απ'ότι φαίνεται ήταν συνηθισμένο εκείνα τα χρόνια καθώς είχε σχέση με την αντίληψή τους περί τον θάνατο και τη μεταθανάτια ζωή και δεν μας λέει κάτι για την ταυτότητα του νεκρού. Άρα μιλάμε για άρμα και όχι αναβάτες αλόγων (άλλωστε διακρίνεται και ο ένας τροχός της άμαξας) ενώ, σε σχέση με την περίφημη τοιχογραφία των Αιγών του μεγάλου ζωγράφου της αρχαιότητας Νικόμαχου, εδώ έχουμε 2 άλογα και όχι 4.
Και ένα σχόλιο για την κυκλική φθορά στο κέντρο του ψηφιδωτού. Μάλλον εκεί υπήρχε κάποια στήλη που στήριζε την οροφή και η οποία καταστράφηκε μαζί με τις υπόλοιπες πλάκες της οροφής. Θεωρώ ότι θα βρεθεί μαζί με τις πλάκες (αν δεν έχουν ήδη βρεθεί).
Δίνω λιγότερες πιθανότητες εκεί να υπήρχε κάποιος βωμός καθώς όπως έχω ξαναγράψει θεωρώ ότι το μνημείο ήταν ΜΗ επισκέψιμό από την κατασκευή του γιατί πρόκειται περί τάφου. Έτσι οι σφραγιστικοί τοίχοι κατασκευάστηκαν αμέσως μετά την ταφή. Αυτό βέβαια δεν σχετίζεται με την επιχωμάτωση που πρέπει να έγινε κάποια χρόνια αργότερα.

Βίκυ είπε...

Εffie,
Θεωρω ως δεδομενο οτι ο ταφος του φιλιππου ειναι στις Αιγες.
Το εδειξα για να επιτεινω αυτο που εξεφρασε ο Εμπεδοτιμος οτι πλεον περαν πασης αμφιβολιας εχουμε εναν ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΤΑΦΟ.


Effie είπε...

Έλα Βίκυ ακόμα εδώ ταλανίζομαι, ναι ΟΚ νομίζω όλοι συφωνούμε στο ότι πρόκειται για βασιλικό τάφο, και ότι ο Φίλιππος είναι στις Αιγές. Τώρα μένει να δούμε ένοικο ή ενοίκους. Υπομονή λοιπόν!

SF είπε...

Giannis

interior designer Ολυμπιάδα, πάει και τελείωσε :)

Πιστεύω ότι στηρίζεις πολύ καλά τη σύνδεση με τα Καβείρια, απλά στην αρχή δεν ήταν τόσο έκδηλη, τώρα όσο πάει ξεκαθαρίζει το τοπίο.

Unknown είπε...

Μην ξεχνάμε ότι ο επόμενος θάλαμος είναι πιο χαμηλά, και μάλλον έχει σκάλοπάτια, έχουμε την κάθοδο του νεκρού στον κάτω κόσμο. Στο άρμα είναι ο Πλούτωνας, το θέμα είναι ποιον ή ποια έχει μαζί του

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

@Axis Mundi
Στείλε μου τι πληροφορίες έχεις γιατί λέω να γραψω δυο λόγια

Unknown είπε...

Σκεφτόμουν αυτό που είπε ο Απόστολος για το ψηφιδωτό που δεν έχει αλλοιώσεις άρα είναι απάτητο κτλ. Νομίζω ότι τα ψηφιδωτά επειδή είναι από πέτρα έχουν τεράστια ανθεκτικότητα. Έβλεπα το καλοκαίρι τα ψηφιδωτά στο κάστρο της Ρόδου που τα πατούσαν οι ιππότες και παρόλα αυτά έμειναν απείραχτα για χρόνια. Ομοίως και τα ψηφιδωτά στην Κρήτη που είναι πανάρχαια, αν και τα πατούσαν δεν έχουν αλλοιώσεις κι αυτό γιατί οι χρωματισμοί δεν είναι από βαφή αλλά από χρωματιστές πέτρες.
Μετά σκέφτηκα ότι για να υπάρχει αυτή η τρύπα σε κυκλικό σχηματισμό των 80 εκατοστών με κάποιο τρόπο πρέπει να ασκήθηκε πίεση στο σημείο και συμφωνώ με το σκεπτικό του Πάνου ότι σε εκείνο το σημείο ίσως υπήρχε κάτι σαν στήλη.
Επίσης Πάνο εσύ που ξέρεις καλά τις διαστάσεις μπορείς μήπως να σκεφτείς πόσο ακόμα είναι καλυμμένο από το ψηφιδωτό; Δεδομένου του ότι η κυκλική φθορά του είναι 80 εκατοστά φαίνεται με το μάτι σα να έχουν αποκαλυφθεί 2 μέτρα του ψηφιδωτού.

Apostolis είπε...


Καλησπέρα!
Επιτρέψτε μου να στρέψω την προσοχή σας, με επιφύλαξη βέβαια και σε κάτι άλλο. Η ανακοίνωση του Υπουργείου, αναφέρει ότι το άρμα έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς δυτικά. Αυτό είναι απλά χωροταξικό?, ή και λίγο "πονηρό"?, υποδηλώνοντας τη μεταφορά του νεκρού, από την Ανατολή που πέθανε, στη Δύση, για να ταφεί?

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

Αποστόλη, διαβάζεις την σκέψη μου!

SF είπε...

Chris Ts
Εδώ λέει ότι δεν αναφέρεται στα άλογα του μωσαϊκού αλλά σε άλλα ευρήματα σχετικά με τα άλογα του Αλέξανδρου που δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη. Λέτε;;;;;;;
Πάντως απ'ότι κατάλαβα οι ανασκαφείς περιμένουν να καθαρίσουν κάπως τα ευρήματα πριν να τα παρουσιάσουν, άρα λογικά ακολουθεί βδομάδα αποκαλύψεων!

Unknown είπε...

αυτά έγραψε η Dorothy King, μιλάει στο τέλος καθαρά για ευρήματα που δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα, και για άρνηση του υπουργείου για δημοσιευσή τους

Amphipolis: Alexander's Horses
I will blog about the mosaics that the Ministry of Culture just issued a press release about later today.

Before Olga Palagia announces that mosaics are Roman, let me make it clear that there is very good evidence of fine mosaics from a town destroyed by Philip II in 348 BC.

I am aware of how much hope and excitement the excavation at Amphipolis has generated during this difficult time in Greece. I am also aware that people are frustrated that they are not being told everything that has been found, and some of this is due to the slow nature of archaeology - for example tests need to be done on the soil, to confirm the date.

Having said that, I have gone out of my way not to mention conclusive evidence from the excavation. Doing so would have been a betrayal of archaeological protocol and of friendship.

But by refusing to share this information with the people of Greece, the Ministry of Culture has broken their bond of friendship with the people of Greece, whom they serve, and whose taxes fund their work.

I think that it is time that the Greek Ministry of Culture told the Greek people about Alexander's Horses and other finds from the excavation. Please do so.

Unknown είπε...

Συνονόματε και Εμπεδότιμε,

Εχετε δίκιο.
Το θέμα όπου το βλέπουμε συνήθως έχει αντίθετη φορά.

Unknown είπε...

Επίσης να ξεχάσουμε την άποψη βάση ψηφιδωτου ότι αυτός ο διάδρομος είναι έξοδος.

George Tsiagalakis είπε...

Chris Ts πολύ ενδιαφέρον αυτό που λέει η Dorothy King στο http://phdiva.blogspot.gr/2014/10/amphipolis-alexanders-horses.html . Από τα λεγόμενα της φαίνεται ότι έχει πληροφορίες εκ των έσω εδώ και κάποιο καιρό και μέσω της δημοσίευσης της πιέζει το ΥΠΠΟ να κοινοποιήσει τα ευρήματα που έχουν βρεθεί και δεν ανακοινώθηκαν ακόμα.

Για τα άλογα του Αλεξάνδρου, δεν έχω ιδέα σε τι παραπέμπει(μια και Το άλογο του Αλεξάνδρου ήταν ο Βουκεφάλας). Με μια γρήγορη ματιά το μόνο κάπως σχετικό που βρήκα είναι στο http://en.wikipedia.org/wiki/Bucephalus#Alexander_and_Bucephalus όπου αναφέρεται πως ο Αλέξανδρος είχε ως παράδειγμα τον Αχιλλέα ο οποίος ισχυριζόταν(βάσει των γραφομένων της Ιλιάδας) πως τα άλογα του ήταν υπέρτερα όλων των άλλων μια και ήταν αθάνατα.

SF είπε...

Άλλωστε το διευκρινίζει και στα σχόλια ότι αναφέρεται σε διαφορετικά ευρήματα:

This post is not related to the mosaics - two different finds.

Τώρα το κατά πόσο είναι έγκυρα ενημερωμένη θα το δείξει η ιστορία

Apostolis είπε...

Μία προσεκτική ματιά στη φωτό 6 της ανακοίνωσης παρατηρεί τα εξής:
Αριστερά η ανασκαφή φρόντισε ώστε η παράσταση και πιο συγκεκριμένα ο Ερμής που δεσπόζει εκεί, να αποκαλυφθεί πλήρως (προφανώς λείπει μόνο το μοτίβο).
Δεξιά όμως, η ανασκαφή φρόντισε να σταματήσει ακριβώς μετά τον γενειοφόρο, σαν μία κομμένη με το ψαλίδι φωτογραφία.
Αυτό, κατά τη γνώμη μου, δεν δικαιολογείται ούτε για λόγους τεχνικούς, γιατί αν προσέξουμε την αποχωμάτωση, αριστερά του θυρώματος αφήνει να αποκαλυφθεί ένα ικανό τμήμα του τοίχου, ενώ δεξιά του θυρώματος, δεν ακολουθείται η αναμενόμενη συμμετρία και έχουμε σχεδόν μηδενική αποκάλυψη του τοίχου. Το "τυχαίο" αυτό γεγονός, "όλως τυχαίως", κόβει την παράσταση στο πιό κρίσιμο σημείο της!
Νομίζω ότι η λογική λέει, ότι, η αποχωμάτωση αριστερά και δεξιά της θύρας, θα έπρεπε να προχωρά και να σταματά, κατά το δυνατόν, συμμετρικά.

Unknown είπε...

Καλησπέρα στην αγαπητή ομάδα,
βλέπω και ξαναβλέπω το ψηφιδωτό δάπεδο και από την πρώτη στιγμή έβλεπα τρία κορμιά, ένα του Ερμή, ένα του γενειαφόρου και άλλο ένα δεξιά και κάτω από τον γενειαφόρο.Φαίνεται δε μόνο ο κορμος και τα πόδια του..

George Tsiagalakis είπε...

Σε περίπτωση πάντως που όντως ισχύουν οι ισχυρισμοί της King για ευρήματα που παραπέμπουν απευθείας σε Αλέξανδρο, νομίζω η επιφυλακτικότητα του υπουργείου είναι κατανοητή αν μη τι άλλο, για κάτι τόσο μεγάλο θα θέλουν να είναι όσο το δυνατό πιο βέβαιοι(μετά από αναλύσεις επί των ευρημάτων κτλ) για να κάνουν ανακοινώσεις.

Unknown είπε...

το ψηφιδωτο είναι ακρίβως ίδιο με την τοιχογραφία στον Τάφο του Φιλιππου . Η Αρπαγη της Περσεφώνης!!! Το μέρος που λείπει στην μέση φανερώνει ότι κάτι πολύτιμο έχει βρεθει εκεί και το αφαίρεσαν οι ανασκαφείς !!! Δεν τολμούν ακόμη να μας πουν για τα στοιχεια που έχουν βρεθεί ότι ο τάφος αφορά τον Μ.Αλέξανδρο!!! Ελπίζω μόνο να μην μας το κρύψουν.

Stratos Voulamandis είπε...

Δεν μπορούσε να έρθει μαζί με το νεκρό μας η άμαξα . Έπρεπε. Να παει αλλού για να δημιουργήσει τον απαιτούμενο αντιπερισπασμό. Ζωγραφίστηκε όμως ;

Unknown είπε...

ένα link με φώτο απο την τοιχογραφία
http://koinotopia.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=750:q-q-manolis-andronikos&catid=8:2009-10-18-20-48-00&Itemid=9
επίσης
https://www.youtube.com/watch?v=nka62V7PRs4

14΄55"

SF είπε...

Πάντως και στη Βεργίνα, η αρπαγή της Περσεφόνης την ίδια φορά έχει, από ανατολή προς Δύση.

Unknown είπε...

Παρααείναι συμμετρική η απώλεια του ψηφιδωτού στο κέντρο.... σαν κάτι να έχει απομακρυνθεί. Οψόμεθα

Nafsimaxos είπε...

@Dimitrios Kardogeros
Θεωρώ πως το ψηφιδωτό είναι πολύ σημαντικό εύρημα για να αφαιρέσουν τμήμα του σκόπιμα οι ανασκαφείς.

Unknown είπε...

ψηφιδωτό με παρόμοιο μαιανδρο, ίδιο μοτίβο, σφίγγα και τον ήλιο της Βεργίνας στη μέση από οικία του 4ου π.Χ.
http://prntscr.com/4vg2lh

ψηφιδωτό με το μοτίβο που μοιάζει με κύματα και με διπλό ρόδακα http://prntscr.com/4vfzv7

ψηφιδωτό με παρόμοια στρογγυλή βλάβη στο ονειρομαντείο Ταινάρου http://static.panoramio.com/photos/original/23039116.jpg

ψηφιδωτά με παρόμοιο θέμα από Πέλλα στις εικόνες του λινκ πάνω δεξιά http://www.komvos.edu.gr/mythology/ent2/2_arpages.html

ψηφιδωτό στη Ρώμη http://camphalfblood.wikia.com/wiki/File:Mosaic.jpg

κι άλλο ψηφιδωτό με παρόμοια στογγυλή βλάβη (κάποιος λόγος πρέπει να υπήρχε) http://prntscr.com/4vg3jv

Stratos Voulamandis είπε...

@nafsimaxos

Μα ίσως να μην λείπει αλλα να εχει καλυφθεί εκ νέου

Phil είπε...

To κατεστραμένο κομμάτι φαίνεται να είναι καλυμμένο με επιπλέον χώμα. Δε φαίνεται το στρώμα πάνω στο οποίο μπαίνει ψηφιδωτό (κονίαμα;).

moira είπε...

καλησπέρα σε όλους!
πραγματικά εντυπωσιακές οι εικόνες που παρακολουθουμε αφωνοι..
τα πρώτα δικά μου συμπεράσματα.
όπως τόνισε ο Εμπεδότιμος, από το πρώτο του άρθρο, έχουμε ένα μνημείο γεμάτο συμβολισμούς..
ο χώρος πίσω από τις καρυάτιδες, συμβολικά είναι ο θάνατος.
Έτσι έχουμε ένα ψηφιδωτό με θεότητες που παραπέμπουν στο θάνατο:ο Ερμής που με το ραβδί του εκλεινε αν δε κάνω λάθος ταμάτια των ανθρώπων, ψυχοπομπός ονομάζεται στον Όμηρο, αυτός δηλαδή που πέμπει τις ψυχές στο κάτω κόσμο.
Επιπλέον, ο αρματοδρόμος είναι μάλλον ο Πλούτωνας.Φορά στέμμα, αφού είναι ο βασιλιάς του κάτω κόσμου.Δίπλα του πιστεύω πως θα βρίσκεται η Περσεφόνη και όχι ο νεκρός..
ο νεκρός δε θα απεικονίζεται σ αυτό το χώρο γιατί δεν έχουμε μπει ακόμη στο τάφο.
Είμαι από αυτούς που υποστηρίζουν τη σύνδεση του ταφικού μνημείου με τα Καβείρια μυστήρια αλλά και τις διονυσιακές τελετές.
Η σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης επαναλαμβάνεται στους μακεδονικούς βασιλικούς τάφους γιατί η βασιλική οικογένεια μετέχει των Καβειριων μυστηρίων.
Ο άξονας ανατολής Δύσης του ψηφιδωτού μας λέει πολλα:
καταρχήν προκειται για τη πορεία που ακολουθεί το άρμα του ήλιου, ο ήλιος είναι σύμβολο της βασιλικής οικογένειας των Αργείων.
Επιπλέον, ίσως δείχνει τη πορεία που ακολούθεί ο νεκρός.Σ αυτή τη περίπτωση, θα πρέπει να αποκλείσουμε την Ολυμπιάδα..
Αυτα σαν πρώτες σκέψεις...

Ζουλ-Καρνέιν είπε...

Μία υπόθεση: αν το ψηφιδωτό παριστάνει την αρπαγή της Περσεφόνης τότε ίσως να υποδηλώνεται γυναικείος τάφος (Ολυμπιάδα, Ρωξάνη), όπως και στον "Τάφο της Περσεφόνης" στις Αιγές. Ίσως σε κάποιο ανδρικό τάφο να εικονίζοταν η κάθοδος κάποιου ήρωα (Ηρακλή, Αχιλλέα) μολονότι δεν γνωρίζω να υπάρχει σχετική εικονογραφία. Ασφαλώς, η ελπίδα για το σε ποιον ανήκει ο τάφος είναι ΜΙΑ και αυτή δηλώνεται και απο το ψευδώνυμο μου...

Unknown είπε...

Νιόβη,
Εκείνα τα βοτσαλωτά της Ρόδου είναι από άσπρες και μαύρες μόνον πέτρες.
Εδώ έχουμε κίτρινο, μπλε και κόκκινο χρώμα. Νομίζω ότι είναι επιχρωματισμένα.
Επίσης είναι "πλαναρισμένα" τα στοιχεία και υπάρχει υλικό αρμολόγησης ανά μεταξύ τους.
Πιστεύω πως θα είχαν κάπως ξηλωθεί αν ήταν επισκέψιμος ο χώρος.
Νομίζω επίσης ότι έχει αποκαλυφθεί ελαχίστως παραπάνω από το μισό.
Φαίνεται ότι φτάνει ως το μέσον του θυρώματος. Δηλαδή έχουμε άλλο τόσο δεξιότερα.
Για το κυκλικό κομμάτι που είναι φθαρμένο νομίζω ότι δεν θα κατέστρεφε ο αρχιτέκτονας αυτό το θεικό δάπεδο για να τοποθετήσει κολώνα στήριξης.
Αν το έκανε θα έβαζε μία στο κέντρο ακριβώς του χώρου.
Αν έβαζε 2 τότε να περιμένουμε την ίδια ζημιά δεξιότερα και συμμετρικά.
Πάλι όμως θα έπρεπε να βρίσκονται οι κολώνες στο μέσον της απόστασης των 3 μέτρων του μήκους του χώρου.
Οι δε κολώνες γιατί να είναι τόσο "παχιές" ; (80 εκ.).
Και στο κάτω κάτω που να είναι και οι κολώνες και οι υπόλοιπες 3 πλάκες;

Unknown είπε...

Επειδή γνωρίζω την νοοτροπία μας ( αν δεν το δούμε με τα μάτια μας κλπ) υπάρχει εδώ μια κάπως άγαρμπη προσπάθεια από μέρους μου να σας δείξω τι εννοούσα με την τρίτη φιγούρα/κορμί- το σχόλιο δηλ. που ανάρτησα προηγουμένως. Δείτε το εδώ http://prntscr.com/4vg9pg
Με κόκκινη περίγραμμα η Διονυσιακή φιγούρα που βλέπω και παράλληλα ψάχνω σε πίνακες ή τέτοιου τύπου αποτυπώσεις να το επιβεβαιώσω.

Κρίτων είπε...

Τι ? μπορει να συνεβει με τον κατεστραμενο "κυκλο" στο ψηφιδωτό

Unknown είπε...

@ Apostolos

έχεις δίκιο για το μέγεθος, 80 εκατοστά είναι πολύ για κολώνα και για το που να βρισκονται κτλ. καλά τα λες τώρα που το σκέφτομαι.

Απλά προσπαθώ να σκεφτώ τι μπορεί μέσα στο χώμα να προκάλεσε στρογγυλή φθορά και γιατί τα περισσότερα ψηφιδωτά σε ιερούς χώρους παρουσιάζουν βλάβες με κυκλικό σχήμα, αν θες δες τις φωτογραφίες στο προηγ. σχόλιο.
Ανέφερα τα ψηφιδωτά της Ρόδου, όχι τα βοτσαλωτά, αλλά αυτά που βρίσκονται στο αρχαιολογικό μουσείο (4ος αι. π.Χ.) και κάποια στο παλάτι γιατί δεν έχουν υποστεί φθορές αν και ήταν έκθετα για χρόνια για να πω ότι είναι δύσκολο τα ψηφιδωτά να υποστούν φθορές κτλ..

Unknown είπε...

Ερώτημα:
Γιατι (σύμφωνα με το υππο) να βρίσκονται βότσαλα του ψηφιδωτού μέσα στα χώματα;Τι εγινε και τα βρήκαν ανασηκωμένα και ανακατωμένα μέσα στα χώματα;
Παράξενο μου φαίνεται...

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

Διονυσία,
Σαν να μου φαίνεται ότι έχεις δίκιο. Λέω να το βάλω στην ανάρτηση μου, με την άδεια σου.
Να σε αναφέρω ονομαστικά;

Κρίτων είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Axis Mundi είπε...

Εμπεδοτιμος, σου έστειλα mail

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

@magica
Στο σημείο που εστιάζει η Διονυσία η μορφή με τα δύο πόδια είναι μπροστά από το άλογο, καλύπτει τα καπούλια του αλόγου.

panos είπε...

Νιόβη, θεωρώ ότι μένουν άλλα 40 εκατοστά να αποκαλυφθούν από την κεντρική παράσταση στα δεξιά του Πλούτωνα, όσο είναι δηλαδή και το ασπρόμαυρο πηχάκι που βάζουν για να φαίνεται η κλίμακα. Από την πλευρά του Ερμή αποκαλύφθηκε όλη η αναπαράσταση και αν προσέξετε την πρώτη φωτογραφία θα δείτε ότι αχνοφαίνεται το όριο του διακοσμητικού πλαισίου. Σίγουρα τα 40 εκατοστά δεν είναι πολλά για να υπάρχει και τρίτη φιγούρα και αν υπάρχει θα είναι πολύ στριμωγμένη. Εκτός και αν ο αναβάτης της άμαξας δεν είναι ο Πλούτωνας αλλά ο ίδιος ο νεκρός.

George Tsiagalakis είπε...

Το γεωμετρικό σχήμα του κύκλου πιθανώς να παραπέμπει σε κάποιο μικρό κτίσμα που βρέθηκε(σε κομμάτια ή αθικτο) και δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα, δε νομίζω κολώνα μια και θα ήταν πολύ μικρή όπως αναφέρουν και άλλοι χρήστες του ιστολογίου. Κάτι που θα ταίριαζε ίσως θα ήταν μια εστία φωτιάς(δε γνωρίζω την σχετική λέξη για να περιγράψω σωστά, δοχείο; αναθυμιαστήριο;) η οποία θα φωταγωγούσε τον χώρο και το μωσαϊκό.

Hera είπε...

Εγω θα ηθελα να ρωτησω τον αγαπητο Εμποδοτημο το εξης. Ενω απο την μια εχει κανει μια οραιοτατη αναλυση σχετικα με τον ενοικο του ταφου, και τον αποδιδει κατα ποσοστο μεγαλο στον Αλεξανδρο, απο τη αλλη πως παραλειπει το γεγονος οτι οι μεχρι τωρα ανασκαφες εχουν δειξει οτι, Δωρικος ρυμθος ταφου = αντρας, Ιωνικος = γυναικα. Και εδω εχουμε Ιωνικο ρυθμο!!!

Θα ηλθελα την αποψη του πανω σε αυτο.

Ακομα, επειδη δεν γνωριζω, εχουμε ξαναδει την αρπαγη της Περσεφονης ως θεματολογια σε αντρικο ταφο ή μονο σε γυναικειο την βρισκουμε ;
Ευχαριστω

Unknown είπε...

Να ξαναδώσω λίγο τα λινκ, συγνώμη για την επανάληψη:

ψηφιδωτό με παρόμοιο μαιανδρο,λέοντα, ίδιο μοτίβο, σφίγγα και τον ήλιο της Βεργίνας στη μέση από οικία του 4ου π.Χ.
http://prntscr.com/4vg2lh
Δεν είναι πάρα πολλές οι ομοιότητες;

ψηφιδωτό με το μοτίβο που μοιάζει με κύματα και με διπλό ρόδακα http://prntscr.com/4vfzv7

ψηφιδωτό με παρόμοια στρογγυλή βλάβη στο ονειρομαντείο Ταινάρου http://static.panoramio.com/photos/original/23039116.jpg

κι άλλο ψηφιδωτό με παρόμοια στογγυλή βλάβη (κάποιος λόγος πρέπει να υπήρχε) http://prntscr.com/4vg3jv
Για την ακρίβεια στα περισσότερα ψηφιδωτά που βρήκα από λατρευτικούς χώρους είχαν το στρογγυλό αυτό. Τα ψυφιδωτά που δεν το είχαν ήταν από οικίες.

Βασίλης είπε...

το κυκλικό κατεστραμμένο μέρος με χώμα είναι άμμος ή είναι χώμα που βρίσκετε κάτω από το ψηφιδωτό ; εγώ βλέπω άμμο...
μήπως είναι είσοδος που είναι καλυμμένη ? Μόνο ως τέτοια μπορώ να φανταστώ τον κύκλο, τούνελ.

giannis_ είπε...

τα γκέμια τα κραταει ο Πλούτων με το αριστερό χερι (διακρίνεται η πλάτη του) άρα με το δεξί κρατά το σκήπτρο.

garasari.blogspot είπε...

Είναι η αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα.
Βλέπουμε ήδη τον Ερμή να προπορεύεται και τον Πλούτωνα να οδηγεί το άρμα.
Λογικά θα κρατά με το αριστερό του χέρι την Περσεφόνη και πίσω από το άρμα θα εμφανίζεται και η Δήμητρα κλαίουσα.
Υπάρχουν σαφείς ομοιότητες με τους βασιλικούς τάφους των Αιγών.
Το θέμα του ψηφιδωτού είναι ίδιο με την τοιχογραφία στον «Τάφο της Περσεφόνης».
Το διακοσμητικό μοτίβο (σπείρες, διπλός μαίανδρος και τετράγωνα με ήλιο στο κέντρο, που έχει τέσσερις βασικές ακτίνες) είναι εντυπωσιακά όμοιο με το μοτίβο της ασπίδας που βρέθηκε στον «Τάφο του Φιλίππου».
Τα άλογα και η κίνησή τους είναι ακριβώς ίδια με την τοιχογραφία που βρέθηκε στον «Τάφο του Πρίγκιπα».
Ακόμα και τα ηνία, καθώς και οι ρόδες με τις τέσσερις ακτίνες τους, είναι απόλυτα όμοια με τις ταφικές τοιχογραφίες των Αιγών.
Εάν προσθέσουμε και το μωσαϊκό που ανακαλύφθηκε πρώτο, το μοτίβο στους κίονες, την έλλειψη προοπτικής, τα χρώματα κλπ, είναι πλέον απολύτως βέβαιο ότι πρόκειται για βασιλικό τάφο και μάλιστα της συγκεκριμένης χρονικής περιόδου.
Είτε υπάρχει νεκρός είτε έμεινε ως κενοτάφιο, μας οδηγεί στο Φίλιππο Β΄ ή στο Μέγα Αλέξανδρο.

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

Και αν είναι έτσι τότε ο κύκλος των χαμένων βοτσάλων στο κέντρο αρχίζει και φαίνεται περίεργος.

Unknown είπε...

@magica
Σε ευχαριστώ για την παρατήρηση.
Το αυτό θεώρησα και εγώ όμως
α)ανάμεσα στον Ερμή και στους ίππους, εγώ δεν ξεχωρίζω τα 2 ζευγάρια πόδια (τα μπροστινά)των δύο ίππων

β)ακόμη και αν περίμενα να δω 2 ζευγάρια πόδια (τα πίσω πόδια) σε εκείνο το σημείο, η στάση που έχουν οι δύο ίπποι δεν συνάδει με τη θέση που έχουν τα δύο πόδια που έχω περιγραμμισμένα

γ)αν θεωρήσω ότι έχω πάθει πόλωση επιβεβαίωσης και δεν βλέπω ότι είναι τα "πόδια του αλόγου" τότε πως γίνεται να είναι και σαφώς διαφοροποιημένα από το άλλο ζευγάρι πόδια που υπάρχει ακριβώς κάτω και πίσω από το σώμα που έχω με κόκκινο περίγραμμα στην εικόνα ? http://prntscr.com/4vg9pg

Unknown είπε...

@ Εμπεδότιμος

αγαπητέ μου μπορείτε να προχωρήσετε.

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

@drdabadee Pip

Δεν νομίζω ότι το είδος των κιόνων έχει να κάνει με το φύλο του νεκρού.
Υπάρχει κάποιο σκεπτικό για το τι συμβολίζει κάθε είδος κιόνων και πως χρησιμοποιείται αλλά δεν είναι της παρούσης.

Unknown είπε...

Νιόβη,
Εχεις δίκιο. Σχεδόν όλα.
Ενα από αυτά το είχα ποστάρει και εγώ πριν λίγη ώρα.
Κουφό! Ολα στο ίδιο σημείο και περίπου το ίδιο σχήμα
Το μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι βγήκε ένα-δύο στοιχεία και μετά ήταν εύκολο να αρχίσουν να ξηλώνονται και παρακείμενα.
Αυτό όμως δείχνει ότι υπήρχε κίνηση, επισκεψιμότητα.
Επομένως άκυρον αυτό που είπα ότι ο τάφος τελείωσε κατασκευαστικά και έκλεισε αμέσως.

ora είπε...

Παιδια συγχαρητηρια για την δουλεια που εχετε κανει και κανετε,οι σχολιαστες αλλα και το σιτε!

Phil είπε...

@Dionysia Kalkandi

Στο περιγραμμα που εχεις ανεβασει εγω βλεπω τα πισω ποδια του αλογου που καλπαζει και τα γεννητικα του οργανα.

http://prntscr.com/4vg9pg

garasari.blogspot είπε...

Δεν υπάρχει κάτι άλλο εκτός από τα άλογα. Η κίνησή τους είναι ίδια με την τοιχογραφία στον Τάφο του Πρίγκιπα. Καλπασμός με τελείως ανοιχτά τα πόδια. Ακόμη και η λεπτομέρεια με τα γεννητικά όργανα του αλόγου που βρίσκεται μπροστά, είναι ακριβώς η ίδια. Προφανώς πρόκειται για τον ίδιο καλλιτέχνη.

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

Διονυσία,

Μήπως είναι οι άξονες που συγκρατούν το άρμα και το "δένουν" με τα άλογα ;

Kukuruku είπε...

Εγώ πάντος βλέπω μια φιγούρα μέσα στον ασπρο κύκλο που έχω σημειώσει ... εδώ http://prntscr.com/4vgrz1

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Unknown είπε...

Απόστολε είμαι κι εγώ υπέρ της άποψης ότι η επιχωμάτωση έγινε αμέσως μετά την κατασκευή, απλά σκέφτομαι μήπως υπήρχε κάτι που προκάλεσε την κυκλική φθορά, δεν μπορώ να σκεφτώ τι. Κάτι που μπορεί να βρήκαν στο χώμα.
Ή μήπως πριν τη σφράγιση υπήρχε κάποιο τελετουργικό που περιλάμβανε κάποιο είδους στρογγυλού βωμού(?) που μπορεί να ήταν κοινό τελετουργικό και σε άλλες περιοχές γι΄αυτό και υπάρχουν στρογγυλές φθορές και σε ψηφιδωτά άλλων ιερών χώρων. Βέβαια όλα αυτά μπορεί να είναι υποθέσεις κι απλά να είναι μια στρογγυλή βλάβη κτλ..

panos είπε...

Αγαπητοί φίλοι, επειδή η κυκλική φθορά έχει διάμετρο 80 εκατοστά δεν σημαίνει ότι και η κολώνα είχε αντίστοιχη διάμετρο. Μια κολώνα με διάμετρο 30-40 εκατοστά θα είχε μια βάση μεγαλύτερη, ας πούμε 50-60 εκατοστά, βάλε και το γύρω γύρω που σκάψανε για να την ξεθεμελιώσουν, έχουμε 80 εκατοστά. Και όπως προκύπτει και από τις φωτό η κυκλική φθορά είναι ακριβώς στο κέντρο του δαπέδου, δεν χρειάζεται δεύτερη κολώνα.

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Βασίλης είπε...

Προσωπικά μου προκαλεί περισσότερο ενδιαφέρον η "τρύπα" στο ψηφιδωτό παρά το ίδιο το ψηφιδωτό.

η καταστροφή του δεν μπορεί να έγινε επειδή κάποιοι κάποτε μπορεί να περπάτησαν πάνω του. Ούτε να υπήρχε κάτι πάνω στο ψηφιδωτό, δεν είναι λογικό (αν και δεν αποκλείεται)

μία άλλη περίπτωση είναι να έπεσε κάτι από πάνω στο ψηφιδωτό, προφανώς πριν την επίχωση με άμμο (κάποια πλάκα;)

μία άλλη περίπτωση είναι κατάρρευση του πατώματος και γέμισμα του κενού με άμμο....άλλωστε άμμο βλέπω και όχι χώμα και είναι στο κέντρο της αίθουσας δηλαδή στο αδύναμο σημείο αν από κάτω υπάρχει κενό. Όποιος και αν οφείλετε για την κατάρρευση αυτό που δείχνει είναι ότι υπάρχει και άλλο επίπεδο υπόγεια...

Από μόνο του πάντως δεν υπάρχει περίπτωση να έγινε ούτε μία στο εκατομμύριο....

Γιατί έχουμε καταστροφή σε κυκλικό περίγραμμα ?

Phil είπε...


Υγρασια μπορει ανετα να προκαλεσει αποκολληση των ψηφιδων. Αν η επιχωματωση εγινε αργοτερα ισως να εσταζε ο θολος και το νερο να μαζευοταν στο κεντρο.

Παντως το οτι βρηκαν τις αποκολλημενες ψηφιδες στην αμμο δειχνει με ποση προσοχη γινεται η αποχωματωση και συνιστα υπομονη σε ολους τους ανυπομονους.

Effie είπε...

Διονυσία & magica
Νομίζω αυτό που βλέπει η Διονυσία είναι ανθρώπινα πόδια, πιθανόν της Περσεφόνης που θα δούμε όταν καθαρίσει το υπόλοιπο, και αναμένεται να φανεί και η Δήμητρα πιο πίσω.
Δεν καταλαβαίνω το γιατί υπάρχει η κυκλική βλάβη του μωσαϊκού, δεν νομίζω ότι είναι ηθελημένη ή κάτι θέλουν να καλύψουν, και στους τάφους στις Αιγές υπάρχει ο ίδιος προσανατολισμός, ίσως η πορεία προς τον Άδη;
Ωραία η προσπάθεια να ζωγραφιστεί τι υπήρχε στο κυκλικό κομμάτι που λείπει. Μας είπαν ότι τμήματα του είναι στο χώμα και θα γίνει προσπάθεια αποκατάστασης.
Περιμένουμε. Και υποθέτουμε.

ΝΙΚΟΣ είπε...

Πάντως αν δεν υπάρχει συνεπιβατης(ις) στο αρμα ας μην ξεχναμε οτι ο Φιλιππος υπηρξε ολυμπιονικης(348 π.χ 108η Ολυμμπιαδα) στην αρματοδρομια με 2 αλογα (συνωριδα).

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

Ας συνεχίσουμε την συζήτηση στην νέα ανάρτηση.

Unknown είπε...

Ήθελα να γράψω ακριβώς αυτό, Η αρχαιολογική ομάδα είναι μπροστά από τις εξελίξεις, δίνει λίγα στοιχεία... μέχρι πριν 2 μέρες δεν υπήρχε κάτι νεότερο, τώρα δίνουν φωτο από μια μεγάλη ανακάλυψη που όμως καρά ένα περίεργο τρόπο έχει γίνει κατά το ήμισυ και το κυριότερο κρύβει εσκεμμένα με χώμα κάτι σημαντικο

nikos είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Κωστής Κ. είπε...

Αιγές, ο "τάφος της Περσεφόνης" ολόκληρη η τοιχογραφία με τον Ερμή

http://4.bp.blogspot.com/_hdgmnPXrcbM/TTNUrFnmmPI/AAAAAAAAFXI/1O1hqPlBh7k/s1600/Persephone+and+Plouton.jpg

KRINI LIVE! είπε...

Εμπεδότιμε, υπάρχει περίπτωση ο γενειοφόρος άνδρας που ακολουθεί το θεό Ερμή να ειναι ο Φίλιππος;
Κι αν ναι, τι σημαίνει αυτό;

Unknown είπε...

Νιόβη,
Απλώς μια γνώμη...
Αυτά http://prntscr.com/4vg2lh δεν είναι Σφίγγες. Είναι Γρύπες.

Unknown είπε...

Μετά από ενδελεχή έρευνα που έκανα,
Αυτά δεν είναι μαύρα μηδέ λευκά...
Είναι πράσσειν άλογα...
Με bordeaux μάτια!
Η δε κυκλική ζημιά στις ψηφίδες είναι ο πλανήτης Πλούτωνας όπως τον βλέπαν τότε με τα ειδικά τηλεσκόπια...

giannis_ είπε...

θα μου επιτρέψεις να θεωρώ άστοχη τη τελευταία παράγραφο της ανάρτησής σου.
Το σχόλιο ανήρτησε η Διονυσία (που αναφέρεται σε διονυσιακή οντότητα)και εσύ αναπαρήγαγες στη παρούσα ανάρτηση, αν και ήταν προφανές περί τινος πρόκειται και μάλιστα στην προηγούμενη ανάρτηση μετά απο συζήτηση κατέλειξες και σε συμπέρασμα, συνομοσιολογίας:

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

Και αν είναι έτσι τότε ο κύκλος των χαμένων βοτσάλων στο κέντρο αρχίζει και φαίνεται περίεργος.
12 Οκτωβρίου 2014 - 6:11 μ.μ.

όσο για το ιπτάμενος νεκρος, που αναγνωρίζω ότι λανθασμένα σου καταλόγησα, είναι αυτο που φύτρωσε στη θέση του σπόρου.


PAOK 365 team είπε...

empedotimos ελπίζω να βοηθησει ο πλουτωνας του μπερνινι φοραει στεφανι..μπραβο αδερφε για το ταξιδι που μας προσφερεις http://www.ramnousia.com/2012/12/ploytonas-ellhnikh-mythologia.html#.VDxoHfmsV1Y

«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο   201 – 283 από 283   Νεότερο› Νεότερο»