Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015

Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ-ΘΑ ΖΗΣΟΥΜΕ ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ;



Συγκρίνοντας την συνέντευξη του Αντόνιο Κόρσο που δώθηκε στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα στις 3/3/2015 φαίνεται ότι αυτά που αναφέρει έρχονται κατέυθείαν από την ανασκαφική ομάδα και συνεπώς πρέπει να είναι αληθινα.

Παραθέτω από την συνέντευξη του αυτά που υπάρχουν αυτούσια σε αυτά που αναφέρονται στην συνέντευξη των Περιστέρη-Λεφαντζή στα Παραπολιτικά και του κ.Λεφαντζή στο Βήμα και σας προτείνω να κάνετε την σύγκριση :

Τύμβος ανεγέρθηκε «σκεπάζοντας» ένα προϋπάρχον ιερό, αφιερωμένο στην τοπική θεότητα Φυλλίδα.

(Από την συνέντευξη Λεφαντζή-Περιστέρη στα Παραπολιτικά στις 7/3/2015 :
Ισως θέλει να μας πει την ιστορία ενός υψηλού νεκρού, που ήρθε για να συνυπάρξει με προγενέστερες σημαντικές ταφές, εγκαθιδρύοντας μια νέα λατρεία πάνω σε παλαιότερες λατρείες και αυξάνοντας την ιερότητα του τύμβου».")

-Οι Καρυάτιδες, με τα χέρια τους που εκτείνονται προς το εσωτερικό της πύλης, θα πρέπει να κρατούσαν στεφάνι, προοπτικά πάνω από το κεφάλι ενός αγάλματος, πιθανότατα σε καθιστή στάση, το οποίο βρισκόταν στο κέντρο του πρώτου θαλάμου.  Αυτός θα πρέπει να ήταν ο νεκρός, προς τιμήν του οποίου δημιουργήθηκε ο Τύμβος, υπερκαλύπτοντας και περικυκλώνοντας με τον περίβολο έναν γήλοφο ο οποίος προηγουμένως, όπως αναφέρει ένα επίγραμμα του Αντιπάτρου του Θεσσαλονικέως, ήταν ήδη τόπος λατρείας, αφιερωμένος στην τοπική θεότητα Φυλλίδα.

(Από την συνέντευξη Λεφαντζή-Περιστέρη στα Παραπολιτικά στις 7/3/2015 :
"Την ίδια ώρα, στον χώρο μπροστά από τις Καρυάτιδες, στο βοτσαλωτό δάπεδο, υπάρχουν ίχνη τετραγώνου που κάνουν πολλούς να υποθέσουν πως εκεί υπήρχε κάποιο βάθρο αγάλματος, το οποίο στεφάνωναν οι Καρυάτιδες που ήταν ακριβώς από πίσω και ίσως αφορούσε τη λατρεία του νεκρού για τον οποίο προοριζόταν ολόκληρος ο τύμβος και όχι μόνο ο συγκεκριμένος τάφος. Ακόμα και στον τελευταίο, ιδιαίτερα επιβαρυμένο χώρο βρέθηκαν θραύσματα από γλυπτό, τα οποία συντηρούνται και μελετώνται αυτή την περίοδο στο Μουσείο της Αμφίπολης, ενώ είναι βέβαιο πως θα οδηγήσουν ένα βήμα πιο κοντά στη λύση του γρίφου.")

- Διότι ο Τύμβος είναι ένα λαμπρό μνημείο, αφιερωμένο στην ασιατική εκστρατεία των Μακεδόνων -και ο φοίνικας αυτό το δείχνει ξεκάθαρα-, κάτι που είναι μακράν πιο σημαντικό από την ταυτότητα των νεκρών. Τουλάχιστον αυτό πιστεύω εγώ, ως ιστορικός της αρχαίας τέχνης.


(Από την συνέντευξη Λεφαντζή-Περιστέρη στα Παραπολιτικά στις 7/3/2015 :
"Σε μια τέτοια περίπτωση μνημείου, οι τυπολογικοί προσδιορισμοί και τα συγκριτικά παραδείγματα μας παρουσιάζουν μια αρχιτεκτονική σύνθεση στην οποία αποτυπώνεται η γνώση ενός πολιτισμού που έχει πάει στην Ανατολή και έχει πλέον επιστρέψει με μια οικουμενική οπτική», λέει ο κύριος Λεφαντζής.")

- Οι Σφίγγες, για παράδειγμα, δεν ήταν αντικρυστές όπως πολύ νομίζουν. Η μία είχε το κεφάλι της στραμμένο προς τα μέσα και η άλλη προς τα έξω. Και σε αυτό υπήρχε, βέβαια, συμβολισμός: Η μία κοίταζε προς τον έξω κόσμο, των ζωντανών και η άλλη προς τα ενδότερα, στον κόσμο των νεκρών. Οι Σφίγγες στέκονται στο όριο, ανάμεσα στο βασίλειο των ζωντανών και σε εκείνο του νεκρών.

(Από την συνέντευξη του κ.Λεφαντζή στο Βήμα στις 8/3/2015 :
"Ο Μιχάλης Λεφαντζής για πρώτη φορά ανακοινώνει ότι τα κεφάλια των σφιγγών είχαν αντίθετη κατεύθυνση. «Η μια κοίταζε προς τα μέσα και η άλλη προς τα έξω. Το κεφάλι της σφίγγας που κοιτάζει προς τα έξω το βρήκαμε .Αυτό που κοιτάζει προς τα μέσα δεν βρήκαμε, σώζεται όμως η διαμορφωμένη βάθυνση για την ένθεση του όπως ακριβώς και τα σημεία ένθεσης των φτερών».")

Αν λοιπόν η υπόθεση μας είναι σωστή και η πληροφόρηση του Κόρσο προέρχεται από την ανασκαφική ομάδα, τότε η σιγουριά που αποπνέει όσον αφορά παράσταση που βρίσκεται στα επιστύλια είναι γνωστή στην ανασκαφική ομάδα και δίνει την μεγάλη πινελιά που έλειπε στα μέχρι τώρα δεδομένα της ανασκαφής :


- Οι μορφές στα ζωγραφισμένα επιστύλια παραπέμπουν στη νίκη του Μεγάλου Αλεξάνδρου επί των Περσών, αλλά και στους Δελφούς. (!!!)

Σε συνδυασμό όλων αυτών με την αναφορά του κ.Λεφαντζή στην συνέντευξη των Παραπολιτικών ότι : "Ισως θέλει να μας πει την ιστορία ενός υψηλού νεκρού, που ήρθε για να συνυπάρξει με προγενέστερες σημαντικές ταφές, εγκαθιδρύοντας μια νέα λατρεία πάνω σε παλαιότερες λατρείες και αυξάνοντας την ιερότητα του τύμβου. Σε μια τέτοια περίπτωση μνημείου, οι τυπολογικοί προσδιορισμοί και τα συγκριτικά παραδείγματα μας παρουσιάζουν μια αρχιτεκτονική σύνθεση στην οποία αποτυπώνεται η γνώση ενός πολιτισμού που έχει πάει στην Ανατολή και έχει πλέον επιστρέψει με μια οικουμενική οπτική», λέει ο κύριος Λεφαντζής" αποκαλύπτει το μυστικό του τύμβου.

τότε είναι προφανές ποιά πρέπει να είναι η ταυτότητα του νεκρού που αναζητούμε και για την οποία φαίνεται ότι υπάρχουν και σχετικά ευρήματα!!!

Σε όλα αυτά  συνηγορεί τόσο ο αποσυμβολισμός που έχουμε ήδη κάνει από την αρχή της ανασκαφής (βλέπε ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥ  ) όσο  και οι συμβολισμοί του δευτέρου θαλάμου που θεωρούμε ότι "φωνάζει" την ταυτότητα του νεκρού (βλέπε Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΘΑΛΑΜΟΣ ΦΩΝΑΖΕΙ "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ'  ).

Σημειωτέον ότι στον δεύτερο θάλαμο υπάρχουν τα επιστύλια που παραπέμπουν στην νίκη του Μεγάλου Αλεξάνδρου επί των Περσών ο οποίος "φωνάζει" την ταυτότητα του νεκρού.

Αν δε σημειώσουμε την αποκάλυψη που κάνουν οι Περιστέρη-Λεφαντζής στην συνέντευξη τους ότι έχουν βρεθεί γλυπτά τόσο στους προθαλάμους (που πολύ πιθανόν να αποτελούν θραύσματα του αγάλματος του νεκρού μπροστά στις Καρυάτιδες)  όπως και θράυσματα από γλυπτό που βρέθηκαν μέσα στον νεκρικό θάλαμο που πολύ πιθανόν και αυτά να συνδέονται με τον "υψηλό νεκρό") τότε φαίνεται ότι θα ζήσουμε μεγάλες στιγμές πολύ σύντομα!!!

Εν αναμονή λοιπόν νέων στοιχείων.....

Πηγές :

1) Περιστέρη - Λεφαντζής: "Ο τύμβος Καστά της Αμφίπολης κρύβει πολλά ακόμη" 
(Συνέντευξη Περιστέρη-Λεφαντζή)

2) Λεφαντζής : Λέοντας και νέο ανάγλυφο δίνουν ταυτότητα στην Αμφίπολη 
    (Συνέντευξη Λεφαντζή)


3) Αμφίπολη: Ο Τύμβος, οι Δελφοί και η δυναστεία των Τημενιδών
(Συνέντευξη Αντόνιο Κόρσο)

(Ευχαριστώ τον χρήστη του ιστολογίου oryktosploutos για ένα σχόλιο του που μου έδωσε έναυσμα για αυτήν την ανάρτηση)


[Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναδημοσίευση της ανάρτησης αυτής χωρίς αναφορά στην πηγή.  Σε αντίθετη περίπτωση το ιστολόγιο επιφυλάσσεται για χρήση κάθε νομίμου δικαιώματος του]  

36 σχόλια:

Unknown είπε...

ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΣΑΦΕΣ
Ειμαι ,Απόλυτα σύμφωνος με τον Εμπεδοτιμο ,και,υπό την νέα σωρεία αποκαλύψεων και ευρημάτων,οπως αλλωςτε είχαμε προαναγγείλει εκείνο τον καιρό,απο αυτο το πεισματάρικο ιστολόγιο ,ειναι πλεον σαφές για ποιον μιλάμε και ποιον αναζητούμε.
Κι αν το 2014 ηταν το μεγαλύτερο επιστημονικό μυστήριο του κοσμου ο τύμβος της Αμφιπολεως,
Φαινεται οτι παμε ολοταχώς για την ανακάλυψη των ανακαλύψεων και για επανεγγραφή της ιστορίας .προβλεπω μάλιστα νωρίτερα απο τον Μαρτιο του 2016 οπως προγραμματίζει η Περιστερη.
Οι μαρμάρινες ανάγλυφες παραστάσεις του Μακεδονικού στρατού της βάσης του Λέοντα,
Οι παραστάσεις των επιςτυλιων με την νικη κατα των Περσων και τον στρατηλάτη που βγάζει το βελος απο πανω του,το άγαλμα του αφηρωιςμενου νεκρού που στεφανώνεται απο τις ιέρειες του ταφου, ο συμβολισμός μεςα -έξω των σφίγγων και ημετεπειτα τοποθέτηση του λέοντα σε προϋπάρχον Διονυσιακό ιερό με σύσταση ΙΔΙΑ θασιτικου μαρμάρου με σφίγγες και κόρες καθώς και ποταμός νέων δεδομένων που αναμένονται ,οπως καταλαβαίνετε ,μας οδηγεί σε νέο θρίαμβο του ΜΕΓΑ ΣΤΡΑΤΗΛΑΤΗ ,αυτου του μάγκα Κοντούλη....

hylap-vn είπε...

Περιστέρη - Λεφαντζής: "Ο τύμβος Καστά της Αμφίπολης κρύβει πολλά ακόμη"

Μετάφραση:

"Δώστε χρηματοδότηση να συνεχίσουμε".

Δεν αναρωτιέστε γιατί ξαφνικά τις τελευταίες δέκα περίπου μέρες έχουμε αυτό το μπαράζ συνεντεύξεων? Νομίζω το είπε η Περιστέρη στην πρόσφατη τηλεοπτική της συνέντευξη ξεκάθαρα. Παίρνει τον νέο υπουργό και δεν της βγαίνει στο τηλέφωνο! Προφανώς έχουν παγώσει όλα τα δημόσια έξοδα και πήρε η μπάλα και την ανασκαφή του λόφου Καστά.

Είναι κρίμα πάντως που έχει φτάσει 9-Μαρτίου και δεν είναι σίγουρη η χρηματοδότηση και δεν υπάρχει κινητικότητα. Και οι διασκοπίσεις του Τσόκα αν διάβασα καλά σταμάτησαν για τον ίδιο λόγο.
Οπότε μας πετάνε λίγα κοκκαλάκια (νέα στοιχεία για σφίγγες αγάλματα επιστύλια) ώστε μέσω της κοινής γνώμης να υπάρξει ίσως πίεση να βρεθεί χρηματοδότηση.
Και καλά κάνουν. Μακάρι να ξεκολλήσει σύντομα η ανασκαφή.

gtroza είπε...

Ευχαριστούμε ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΕ!

Καλημέρα σε όλους

Unknown είπε...

Είναι ένα άρθρο που το βρήκε ο oryktosploutos και μας το έκανε post εδώ αλλά τώρα μάλλον δεν ανοίγει.

http://www.protothema.gr/culture/article/456261/amfipoli-o-tumvos-oi-delfoi-kai-i-dunasteia-ton-timenidon

Unknown είπε...

Όλα κατανοητά, το φοινικόδενδρο όμως που το είδαμε ή που το βλέπει ο κος Κόρσο;
Ξέρει κάποιος κάτι;

Unknown είπε...

https://www.facebook.com/antonio.corso.39

Δείτε το profile του κου Corso.
Επιστημονικές σχέσεις και άλλα ευχάριστα.

Unknown είπε...

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11024625_10206355423027477_7547007249324582021_n.jpg?oh=39dcefcad6a0ab9d9802e167c6732093&oe=557A9272&__gda__=1434996493_8b38243b430ced63960415aa0f9c46e0

Την δημοσίευσε η κα Παπαφωτίου στο profile της.

Unknown είπε...

Η περιγραφή που κάνει ο κος Corso ως προς το τι βλέπει στα επιστύλια.
Πιθανώς να είναι διαρροή από την επιστημονική ομάδα.


the painted frieze on the epistylion of the tumulus of Amphipolis

In this frieze I see: 1. a Satyr in the style of Praxiteles' Pouring Satyr; 2. a bull, of course the bull of the Corcyreans which locates the episode at Delphi; 3. a Thyiad, the identification is clear because the female figure is very close to the Thyiads of the western pediment of the late classical temple of Apollo at Delphi, also her style is very close to the dancing style of the girls of the Acanthus column at Delphi; please note the hair look, which is typically Praxitelean: with the hair brought behind and collected in a chignon; 4. a hydria, which strengthens the symposiacal subject; 5. Pothos, very close to Skopas' Pothos please look at the crossed legs, with the difference that he just landed, so his wings are still in the air; 6. the tripod, which confirms the location of the episode at Delphi.


I attempt an interpretation: the symposium celebrating the epiphany of Dionysus at Delphi, where he takes the place of Apollo who just left for the Hyperboreans.

The sinuous and slim shapes of the figure e their close connections with the styles of Praxiteles, Skopas and Androsthenes (the sculptor of the western pediment of the late classical temple of Apollo at Delphi) date the frieze around 320.

The location at Delphi of the episode is in keeping with the Karyatids, also inspired by the Karyatids of the treasure of the Siphnians at Delphi, as well as with the Sphinxes, also related to Apollo.

Unknown είπε...





Antonio Corso

10 Δεκεμβρίου 2014 ·
.

The tree of the painted epistylion of Amphipolis

The winged being - usually thought to be Nike - rests on a tree which looks to me a palm tree. Since it is next to the tripod, I suggest it is the palm tree dedicated at Delphi out of the spoils of the Cymonian victory at the Eurmedon.

Since the palm tree was symbol of a Greek victory upon the Persians in Asia Minor, this symbol would have been again topical in the aftermath of the new victory obtained by Alexander the Great.

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...

Επειδή την ανάρτηση την έγραψα βιαστικά και πολύ αργά (μεταξύ ξύπνιου και ύπνου), δεν απέδωσα τα εύσημα στον oryktosploutos για ένα σχόλιο του που ουσιαστικά μου έδωσε το έναυσμα για την ανάρτηση.

Ενημέρωσα σχετικά την ανάρτηση.

@Apostolos Gouzis

Που μπορώ να βρω την συνέντευξη του Κόρσο στα Αγγλικά ;

Unknown είπε...

Καλημέρα στην παρέα Ζ.Μ.Σ. λέμε Εμπεδότιμος!

giannis_ είπε...

Καλημερα
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=683548

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ είπε...


 

Η Συνέντευξη του Λεφαντζή "ξεκλείδωσε" στο Βήμα και υπάρχει πλέον ολόκληρη online (http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=683548 )


Δύο πολύ σημαντικά σημεία :

1) Για παράσταση στο βάθρο του Λέοντα :

Να υποθέσω λόγω του αναγλύφου τους;
«Βεβαιότατα. Τα κομμάτια αυτά μπορούν να χρονολογήσουν με σαφήνεια το σύνολο και να αποδώσουν τον χαρακτήρα τουλάχιστον του βάθρου, ίσως και του συνόλου, σε επίπεδο παράστασης».

Παραπέμπει σε μακεδονική εικονογραφία;
«Μάλιστα».

Και μπορεί να συνδέεται με τους Τημενίδες;
«Δεν προβαίνω σε καμία τέτοια σύνδεση. Είναι της ύστερης κλασικής ή της πρώιμης ελληνιστικής περιόδου».

Εχουμε ξαναδεί αυτή τη σύνθεση της παράστασής τους;
«Οχι. Μένει να παρουσιαστούν και να αξιολογηθούν τα χαρακτηριστικά τους».

Παραπέμπουν σε στρατιωτική εικονογραφία;
«Ναι, και μπορούν να βοηθήσουν πάρα πολύ στις χρονολογήσεις. Ομως θα πρότεινα να μη βιαζόμαστε και να περιμένουμε τη διερεύνηση του μνημειακού συνόλου. Παρατηρούμε ένα συγκρότημα τάφων που ξεκινά από την Εποχή του Χαλκού και φτάνει ως και τους ελληνιστικούς χρόνους. Η διάταξη μας υποδηλώνει και τη χρήση, επίσης μπορεί να μας προσφέρει κάποιες ερμηνείες για το πώς λειτούργησε ο περίβολος».

Αυτό σημαίνει ότι πολύ πιθανόν η εικονογραφία στο βάθρο να έχει σημαντικά χαρακτηριστικά τα οποία δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί και τα οποία να δίνουν  πολύ σημαντικές πληροφορίες.

2) Για την επιχωμάτωση :

Θεωρείτε ότι η επιχωμάτωση του τάφου έγινε από ανθρώπινο χέρι;
«Μάλιστα. Η επιχωμάτωση έχει γίνει σε στρώσεις και ήταν ένα αρκετά επίπονο οικοδομικό έργο για το οποίο έχουμε δεδομένα. Σίγουρα δεν προήλθε από τσουνάμι...».

Και είχατε πει ότι χρησιμοποιήθηκε και η στήλη επάνω, της οροφής.
«Η στήλη της οροφής τούς ήταν χρήσιμη κατά την κατάχωση διότι λειτουργούσε ως ράμπα για την πρόσβαση ανάμεσα στα δύο ανοίγματα, στα τύμπανα. Στο τύμπανο του διαφράγματος με τις Κόρες και επάνω από την πόρτα του ταφικού θαλάμου, ακριβώς στην ίδια πλευρά, έχουμε τα δύο μικρά ανοίγματα. Αυτά "γεφυρώνονται" με το σωζόμενο τμήμα της οροφής».


Χαίρομαι γιατί ήδη από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο είχα κάνει αυτήν την υπόθεση, ακριβώς όπως την περιγράφει ο Λεφαντζής τόσο για την  εσκεμμένη επιχωμάτωση όσο και για τον ρόλο της μαρμάρινης πλάκας στην οροφή του Θ2!!!

Να προσθέσω επίσης ότι η καθυστέρηση και μη ανακοίνωση για την ανασκαφή στην Αρχαιολογική Συνάντηση πριν από δύο μέρες πολύ πιθανόν οφείλεται γιατί η ανασκαφική ομάδα περιμένει την ολκλήρωση της ανασύστασης του αγάλματος που υπήρχε μπροστά τις Καρυάτιδες και ίσως και του γλυπτού που βρέθηκε στον Θ3 από όπου μάλλον περιμένουν την ταυτοποίηση του νεκρού του τάφου!

Δεν θυμάμαι να υπάρχει προηγούμενο να έχει βρεθεί γλυπτό σε νεκρικό θάλαμο σε Μακεδονικό τάφο. ΙΣως όμως το γλυτπό να μην ήταν αρχικά στον Θ3 αλλά να μετεφέρθη εκεί όπως και το κεφάλι της Σφίγγας.

hylap-vn είπε...

Από την συνέντευξη του Λεφαντζή στο Βήμα. Και το έχει ξαναπεί αυτό στην συνέντευξη στο υπουργείο τον Νοέμβριο.

"Ομως θα πρότεινα να μη βιαζόμαστε και να περιμένουμε τη διερεύνηση του μνημειακού συνόλου. Παρατηρούμε ένα συγκρότημα τάφων που ξεκινά από την Εποχή του Χαλκού και φτάνει ως και τους ελληνιστικούς χρόνους. Η διάταξη μας υποδηλώνει και τη χρήση, επίσης μπορεί να μας προσφέρει κάποιες ερμηνείες για το πώς λειτούργησε ο περίβολος».

Η ΔΙΑΤΑΞΗ ΜΑΣ ΥΠΟΔΗΛΩΝΕΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ.

Τι θέλει να πει ο ποιητής?? Φαίνεται πολύ καλός γνώστης/χρήστης της ελληνικής αλλά εδώ πάει σε επίπεδο χρησμού πλέον.
Δηλαδή ποιά διάταξη θα εξηγούσε την χρήση?

Ioυλιανος Μεγιστος είπε...

Ωραια η συνεντευξη Λεφαντζη και για πρωτη φορα αρκετα διαφωτιστικη.

Προσωπικα εχω γραψει καταθέτοντας την αποψη μου , ότι ο κυβωτιοσχημος αποτελει ειτε προγενεστερη ταφη που πανω της εχτισαν το μνημειο για να μην την βεβηλωσουν ειτε δευτερευουσα ταφη που σχετιζεται με τον μεγαλο αφηρωισμενο νεκρο.

Δεν πιστευω λοιπον ότι εκει βρισκεται ο κυριως νεκρος.

Εσεις όμως που θα τον τοποθετούσατε αν εισασταν οι κατασκευαστες ,ώστε να τον προστατεύσετε από τυμβωρύχους;;

Εγω που είμαι γνωστος για το διεστραμμενο μυαλο μου, θα τον εθαβα καπου κοντα στην κορυφη του λοφου και θα εχτιζα από πανω του μια τεραστια βαση με ένα τεραστιο λιονταρι που να μην μετακινειται με τιποτα.

Λετε να το σκεφτηκε και ο Δεινοκράτης;

giannis_ είπε...

Η Περιστέρη στη realnews έδειξε να μην ενδιαφέρεται για το νεκρό, αλλά για τη λατρεία του κ για τα αναθήματα τα οποία θα ψάξει εκεί τριγύρω κ συγκεκριμένα στο πλάι.
Ηρώο έχουν βρει κ το ομολογούν, το οποίο χρησιμοποιήθηκε κ ως τάφος κάποια στιγμή.
Αρά κενοτάφιο ή ηρώο με τον τάφο σε άλλο σημείο;

Unknown είπε...

Επειδή η οικονομική κατάσταση βαίνει διαρκώς επιδεινούμενη και η οικονομική ασφυξία δεν επιτρέπει 'πολυτέλειες' τύπου Αμφίπολης, καλούνται μεγάλοι Εθνικοί ευεργέτες να συνεχίσουν την ιστορική ανασκαφή.
Αν πάντως είχα πολλά χρήματα, δε θα ήταν τίποτα να δώσω 1-2 εκ. ευρώ, αρκεί να έχω πρόσβαση σε όλο το υλικό. Έτσι μία φορά, για μία βόλτα.
Και προφανώς σε κάτι τέτοιο αποσκοπούν οι συνεχείς συνεντεύξεις τον τελευταίο καιρό. Τώρα που πέρασε και ο χειμώνας είναι καιρός να ξεκινήσουν.
Συμβουλή προς Περιστέρη/Λεφαντζή:

Για να βρεθούν ιδιώτες χορηγοί δείξτε κάτι εντυπωσιακό από αυτά που πλέον όλοι ξέρουμε ότι έχετε. Έτσι, θα εμφανιστεί πάλι το θέμα στην επικαιρότητα δυνατά.

oryktosploutos είπε...

@Apostolos Gouzis 05:43πμ

Ευχαριστώ για την αναφορά, αλλά τα του Καίσαρος τω Καίσαρι: το σύνδεσμο για τη συνέντευξη Κόρσο στο Πρώτο Θέμα τον έφερε ο σχολιαστής "A. Ts.".

@ ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ

Ευχαριστώ για την αναφορά στην ανάρτηση και για τη δυνατότητα να συμμετέχω στο ωραίο ταξίδι της Αμφίπολης, που ξεκίνησε η ΟΡΦΙΚΗ & ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ.

art ant είπε...

ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΕ,
Ευχαριστούμε & πάλι.
Σωστοί ακούγονται όλοι οι συνειρμοί & δείχνουν, να έχουμε αρκετούς λόγους προσδοκίας...
Τον Φοίνικα & εγώ δεν τον διέκρινα.

``δεῖ δὲ χρημάτων, καὶ ἄνευ τούτων οὐδὲν ἔστι γενέσθαι τῶν δεόντων.``
Αυτά έλεγε ο Δημοσθένης στον Ὀλυνθιακὸ α΄ (1) (16-20), όπου -τί ειρωνεία!- αναφέρεται & η Αμφίπολις...
Το μόνιμο πρόβλημα φαντάζει για ακόμη μία φορά αξεπέραστο.

Επειδή, όμως, κατά τον Πρωταγόρα ``μέτρον πάντων χρημάτων ἄνθρωπος, τῶν μὲν ὄντων ὡς ἔστιν...``

Μεταφέρω & εδώ το σχόλιό μου από την προηγούμενη ανάρτηση...

@ oryktosploutos.
ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ
& όλους
η δική σας επαγρύπνηση & μερικών ολίγων ακόμη, φέρνει στο φως ό,τι ``τρέχει`` σχετικά με τον τύμβο, που μας ενδιαφέρει τόσο καιρό τώρα.

Το τελευταίο περί των οικονομικών προβλημάτων, που αναφέρει ο Τσόκας είναι σημαντικό & δυστυχώς αναμενόμενο.
Αυτό είναι, που είχα αναφέρει παλαιότερα, ότι δηλ, όποιος μπορεί να κινηθεί προς την διερεύνηση χρηματοδότησης, γιατί είναι ζωτικής σημασίας.
Φαίνεται πως η ώρα αυτής της ανάγκης έφτασε για τα καλά. Η διασκοπική έρευνα αδυνατεί να ολοκληρωθεί & η συνέχιση της ανασκαφής εξαρτάται απ` αυτήν άμεσα.

Άραγε, υπάρχουν σήμερα Έλληνες, όπου γης, που θα μπορούσαν να αναλάβουν τον ιερό & καθ` όλα σεβαστό ρόλο του Χορηγού;
Στους αρχαίους χρόνους, οι χορηγοί ανελάμβαναν τα μεγάλα έργα προς Δημόσιο όφελος & έμειναν στην Ιστορία για αυτή την υπηρεσία τους προς το έθνος & την Πατρίδα. Η Πολιτεία, βεβαίως, τους ετίμησε αναλόγως.

Μήπως, είναι τώρα ακριβώς, που η Πολιτεία θα εκτιμούσε την Χορηγία σε τέτοιας σημασίας έργα, ακόμη & από εκείνους, που χρωστάνε προς το κράτος με κάποιον τρόπο;

Μήπως είναι τώρα, που η Πατρίδα χρειάζεται την Ευεργεσία των εντός αλλά & εκτός του εδάφους της ευπόρων Ελλήνων, εκείνων που θα χαρακτηριστούν, ως οι αληθείς Ευπατρίδες του αιώνα μας.
Αλήθεια, ποιόν περιμένουν να τους καλέσει;
Η Πατρίδα φωνάζει από μόνη της. Η Ιστορία φωνάζει. Τα μνημεία φωνάζουν & εμείς όλοι φωνάζουμε...

Ακούει κανείς;

ΔΕΛΦΙΚΗ είπε...

Τι ωραία που τα συνέθεσες Εμπεδότιμε και ξεκαθάρισαν στο μυαλό μας.Ο Ξυδάκης που είπε ''αφήστε τα παραμύθια με γοργόνες και Μεγαλέξανδρο'' ,τι να λέει άραγε.Απορώ πως δεν πήγε ακόμα από κοντά.

Μαρία είπε...

Εγω γιατί νομίζω πως μόνο δεν ονομάτισαν τις τελευταίες μέρες το πιο πιθανό ένοικο; Ποιόν θα μπορούσαν να λατρεύουν σαν Θεό εκείνη την εποχή ; Ποιος άλλος θα μπορούσε να δημιουργήσει νέα θρησκεία εκείνη την εποχή καθώς λένε ότι υπάρχει και αυτήν η πιθανότητα ;Ποιός πήγε στην Αίγυπτο και έφερε στοιχεία και έγινε γνωστός σε οικουμενικό επίπεδο;Ποιος θα μπορούσε να έχει όχιαπλά στεφάνι αλλά και πιθανότατα άγαλμα (του;) ;Βρίσκει κανείς κανέναν άλλον με αυτά τα χαρακτηριστικά;Ένα μπράβο και ευχαριστώ στον Εμπεδότιμο και όλη την ομάδα του blog που μας διαφωτίζει και μας προιδεάζει για τις εξελίξεις

Unknown είπε...

Μαρία είμαι απόλυτα σίγουρος ότι ο Μέγας Αλέξανδρος είχε καθιερώσει Θρησκεία και αυτό αποδεικνύεται και από την αναφορά του Δίωνα Κάσσιου σχετικά με το κλείσιμο του μνημείου του Αλέξανδρου από τον Σεπτίμιο Σεβήρο που λέει:

“ καὶ ἐπολυπραγμόνησε πάντα καὶ τὰ πάνυ κεκρυμμένα; ἦν γὰρ οἷος μηδὲν μήτε ἀνθρώπινον μήτε θεῖον ἀδιερεύνητον καταλιπεῖν: κἀκ τούτου τά τε βιβλία πάντα τὰ ἀπόρρητόν τι ἔχοντα, ὅσα γε καὶ εὑρεῖν ἠδυνήθη, ἐκ πάντων ὡς εἰπεῖν τῶν ἀδύτων ἀνεῖλε καὶ τὸ τοῦ Ἀλεξάνδρου μνημεῖον συνέκλεισεν, ἵνα μηδεὶς ἔτι μήτε τὸ τούτου σῶμα ἴδῃ μήτε τὰ ἐν ἐκείνοις γεγραμμένα ἀναλέξηται.”

ο Σεβήρος λοιπόν, εκτός από το σώμα του Αλέξανδρου προσπάθησε να αφανίσει και την Θρησκεία του, γιατί όπως αναφέρει το κείμενο, αφαίρεσε όσα απόρρητα βιβλία μπόρεσε να βρει από τα άδυτα, προφανώς των ναών, όπου μόνο οι αρχιερείς είχαν πρόσβαση, και τα έκλεισε μέσα στο μνημείο του Αλέξανδρου.

Στα άδυτα των ναών υπήρχαν, όπως και τώρα φυσικά, τα κείμενα των ιεροτελεστιών της εκάστοτε Θρησκείας, στην προκειμένη περίπτωση της Θρησκείας του Μέγα Αλέξανδρου.

Unknown είπε...

Το μνημείο φωνάζει Μέγας Αλεξανδρος. Το ερώτημα για μένα παραμένει το αν τάφηκε εκεί η σωρός του ή αν κατασκευάστηκε για να το φιλοξενήσει χωρίς ωστόσο αυτο να γίνει ποτέ. Χωρίς τη σωρό (κάπου) εκεί, γιατί άραγε να έγινε αυτή η τιτάνια προσπάθεια επιχωσης;Μήπως υπήρχαν απλά Κ μόνο κάποια κτερίσματα.Από την άλλη ο Λεφαντζης λέει χωρίς υπεκφυγές οτι Ο αφηρωισμενος νεκρός είναι μέσα: «Βεβαιότατα. Από τα αρχαιολογικά και τα αρχιτεκτονικά δεδομένα του τάφου γίνεται σαφές ότι ένας τουλάχιστον νεκρός ήταν αφηρωισμένος».

oryktosploutos είπε...

Αμφίπολη: Ο πολιτικός μηχανικός και ο αρχιτέκτων διαψεύδουν τον αντιρρησία γεωλόγο
http://www.protothema.gr/culture/article/457685/amfipoli-o-politikos-mihanikos-kai-o-arhitekton-diapseudoun-ton-adirrisia-geologo/

Όπως τα είπαμε απ' την πρώτη στιγμή, όσα λέει ο Καμπούρογλου για το βάθρο του λέοντα δεν ευσταθούν.

Unknown είπε...

Θα το ξαναπώ για τελευταια φορα και ελπιζω να το λάβετε υπόψιν σας.το κεφάλι σφιγγας που μας έδειξαν δεν ειναι κεφάλι σφιγγας αλλα προτομή θεάς κατα πάσα πιθανότητα της Αρτεμης.δε βλέπω ομως διάλογο αν και σας ξετύλιξα τις γνώσεις μου πανω στο θέμα της αμφιπολεως και η νύξη που έκανα σε προηγούμενη ανάρτηση του εμπεδοτιμου να πάρουμε απ την αρχη την ιστορια και αν κάποιος γνωρίζει παρασκήνιο να το αντιπαραβάλλει με μένα.δεν είδα τιποτα.τελος πάντων ο χρονος θα μιλήσει!!!απ την αλλη η περιστερη ξερει τι κανει και τι αφήνει να αιωρείται μπας και πάρει κανά φράγκο απο την νεα κυβέρνηση και συνεχίσει την ανασκαφή.εχει στοιχεία στα χερια της το ενα απο αυτα η επιγραφή η μαλλον οι πλακες με τις επιγραφες οι οποίες βρίσκονται σε ιδιοκτήτη κατοικία υψηλού προσώπου.μηβ απογοητευτείτε αν συνεχιστούν οι ανασκαφες και τα νεα δεδομένα δεν ειναι αντάξια των προσδοκιών.εξαλλου βρίσκονται στην αρχη ακόμη. Οτι ειναι να βρεθεί θα βρεθεί στα υπογεια.

Unknown είπε...

Τώρα ο Konstantinos Kairis μας λέει ότι αφαιρεί το βέλος από πάνω του...

hylap-vn είπε...

Αυτή η νέα φωτογραφία που βγήκε με την παρουσίαση Καμπούρογλου είναι το πρώτο νέο στοιχείο ύστερα από αρκετό καιρό.

Νομίζω ότι πρόκειται για τον Βορεινό τοίχο και την περίφημη τρύπα του.
Ακριβώς όπως την αποτύπωσε ο Λεφαντζής στα σχέδιά του.
Έχουμε γράψει αμέτρητα σχόλια για αυτήν την τρύπα! Κάποιοι από εμάς έβλεπαν και δωμάτιο από πίσω!

Ευχαριστούμε Apostolos Gouzis για την υπόδειξη!

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11024625_10206355423027477_7547007249324582021_n.jpg?oh=39dcefcad6a0ab9d9802e167c6732093&oe=557A9272&__gda__=1434996493_8b38243b430ced63960415aa0f9c46e0

Peribol είπε...

@ hylap-vn

Μιας κι άνοιξες τη συζήτηση να τη συνεχίσω.

1) Στην ανάρτηση του Εμπεδότιμου της 8/3/2015 και στην ομιλία Καμπούρογλου, όπως την αποδίδει ο κ. Γιώργος Παπαδόπουλος (να τον ευχαριστήσουμε κιόλας!), διαβάζουμε ότι «στο βόρειο άκρο του ταφικού θαλάμου, όπου ο τοίχος με τα μάρμαρα, η επαφή της επιφανειακής επίχωσης με τον τοίχο, ήταν 2 μέτρα χαμηλότερα από το γείσο.»
Δηλαδή η επίχωση στον Θ3 είχε κλίση από την είσοδο προς τον βορεινό τοίχο.
Το άνοιγμα Καμπούρογλου βρίσκεται στον βορεινό τοίχο και ξεκινάει ακριβώς πάνω από το γείσο. Αν είχαμε είσοδο άμμου από αυτό το άνοιγμα στον Θ3 όπως ισχυρίζεται, τότε η κλίση της επίχωσης θα ήταν αντίθετη (απ’ το βορεινό τοίχο και το άνοιγμα προς την είσοδο).
Δηλαδή η κλίση της επίχωσης στον Θ3 μας λέει ότι όχι μόνο δεν είχαμε είσοδο άμμου από το άνοιγμα του ορθοστάτη αλλά αντιθέτως απομάκρυνσή της από αυτό και από τον κιβωτιόσχημο τάφο (αφού η στάθμη της επίχωσης ήταν χαμηλότερη από το γείσο στο βορεινό τοίχο).

2) Από την ίδια ανάρτηση μαθαίνουμε επίσης ότι «πάνω από το γείσο εμφανίζονται 6 σειρές πωρολιθων μέχρι την κορυφή του θόλου.»
Το άνοιγμα Καμπούρογλου, όπως φαίνεται στη φωτογραφία του, περιλαμβάνει τις δύο πρώτες σειρές πάνω απ’ το γείσο.
Στη φωτογραφία του Θ3 με τους εργάτες και τις σκαλωσιές βλέπουμε ότι το άνοιγμα περιλαμβάνει εκτός απ’ το άνοιγμα του ορθοστάτη και μια διεύρυνση προς τα πάνω και πλάγια περιλαμβάνοντας τουλάχιστον ακόμη δύο σειρές πωρολίθων και σχηματίζοντας κάτι σαν ανάποδο αχλάδι. Δε νομίζω οι ανασκαφείς να έκαναν αυτή τη διεύρυνση χωρίς λόγο.

3) Και για να καταλάβετε τι δούλεμα μας κάνουν, κοιτάξτε που έκανε τη γεώτρηση ο Καμπούρογλου:

http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14986

και υποτίθεται ότι εντόπισε το περιβόητο θύρωμα:

http://www.yppo.gr/2/g2001.jsp?mult_id=14987

Πείτε μου τώρα, τη σχέση έχει αυτό το μαρμάρινο θύρωμα με τη τρύπα του ορθοστάτη πάνω από το γείσο!!!!!!

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11024625_10206355423027477_7547007249324582021_n.jpg?oh=39dcefcad6a0ab9d9802e167c6732093&oe=557A9272&__gda__=1434996493_8b38243b430ced63960415aa0f9c46e0

4) Ένα πράγμα δε μπορώ να καταλάβω. Την αυτοθυσία του Καμπούρογλου!!!!!

Εκτός κι αν όλα αυτά που έχουμε δει τις τελευταίες μέρες, είναι όλα “στημένα”;

Με τη χρηματοδότηση τι γίνεται;

Μαρία είπε...

Dimitris Makos ευχαριστώ πάρα πολυ για τις πληροφορίες που δεν ήξερα αυτό που ήξερα ήταν ότι είχε φέρει αλλαγές σε όλα τα πολιτισμικά στοιχεία όπως και στην θρηκεία και ότι ήταν ο μόνος εκείνη την εποχή που έκανε ριζικές αλλαγές άλλα δεν είχα βρεί αυτα τα συγκεκριμένα στοιχεία !Μπράβο φαίνεσαι αρκετά ενημερωμένος είσαι ιστορικός ή απλώς ενδιαφέρεσαι και ψάχνεις τέτοια ιστορικα στοιχεία αν επιτρέπεται;

Μαρία είπε...

Και κάτι ακόμα εφόσον υπάρχουν καιιστορικές πηγές που το αναφέρουν τότε επιβεβαιώνεται ότι μόνο δεν ονομάτισαν τον νεκρό καθώς η ίδια ανασκαφική ομάδα είπε ότι υπάρχει πιθανότητα ο νεκρός της αμφίπολης να καθιέρωσε νέα θρησκέια και πολέμησε τους ναους της παλιάς θρησκείας εκτός από ότι του έκαναν λατρυτικές τιμές !

Unknown είπε...

Είχα πει από την πρώτη στιγμή που δημοσιεύτηκαν οι φωτογραφίες των παραστάσεων, ότι είναι σκηνή γλεντιού για τις νίκες και τις κατακτήσεις του Αλέξανδρου στην Ασία, ίσως κάποιοι εδώ να το θυμούνται.

Θα διαφοροποιηθώ λίγο από την σκέψη του Κόρσο

νομίζω ότι το μνημείο και ο νεκρός είναι αφιερωμένα στην Άρτεμη Ταυροπόλο.
Αγαπημένη θεά των Μακεδόνων βασιλιάδων και του Μακεδονικού στρατού. Οι πρακτικές λατρείας της θρησκείας ήταν Διονυσιακές.
Πολύ πιθανό το μνημείο να είχε και τη χρήση ιερού της θεάς Άρτεμης γιατί αν και δεν έχει βρεθεί ναός στην Αμφίπολη ο Titus Livius αναφέρει ότι υπήρχε

…The news of the battle had already been carried to Amphipolis, and the matrons flocked to the temple of Diana the Tauropolon to invoke her aid…

Τitus Livius - History of Rome: Pydna and the fall of Macedonia

Τα ιερά της Άρτεμις Ταυροπόλου ήταν χτισμένα παράκτια δίπλα σε ποτάμια,λίμνες κλπ ( βλέπε Βραυρώνα, Λούτσα ), το πιο πιθανό λοιπόν στην Αμφίπολη το ιερό να ήταν έξω από την πόλη και αν υποθέσουμε ότι η λίμνη Κερκινίτις έγλυφε τότε τον λόφο Καστά, ίσως να ήταν εκεί.

Wandering Images: From Taurian Parthenos to Tauropolos and Persike
http://www.pontos.dk/publications/books/bss-1-files/BSS1_14_Bilde.pdf

Η γυναικεία φιγούρα στην παράσταση χορεύει Πυρρίχιο, και αυτοί που ισχυρίζονται ότι οι γυναίκες απαγορευόταν να χορέψουν τον χορό αυτό κάνουν λάθος.
Χορός συνδεδεμένος με την λατρεία της Άρτεμις, χορευόταν σε γιορτές, γλέντια μετά από μεγάλες νίκες, αγώνες, τελετές ενηλικίωσης ανδρών και γυναικών.

Αν όντος υπάρχει φοίνικας στην παράσταση, τότε είναι συνδεδεμένος με την Άρτεμη Ταυροπόλο και συγκεκριμένα με την μητέρα της Λητώ.Η Λητώ σύμφωνα με τον μύθο είχε γεννήσει τον Απόλλωνα και την Άρτεμη κάτω από έναν φοίνικα κρατώντας τον κορμό του.
Τώρα, η Άρτεμις ο Πυρρίχιος και ο φοίνικας συνδέονται με το κόκκινο χρώμα, οι χορευτές/χορεύτριες φορούσαν κάποιο κόκκινο ένδυμα. Το λάδι που παράγεται από τον φοίνικα έχει φυσικό κόκκινο χρώμα και το χρησιμοποιούσαν σε βαφές.

Πολύ καλή μελέτη για όλα αυτά εδώ: http://bit.ly/18NKkZO

Ο ταύρος δεν νομίζω ότι είναι ο Διόνυσος, μάλλον ο Δίας είναι.Ο καλλιτέχνης για να μην τον βάλει μέσα στην σύνθεση με την μορφή ανθρώπου και χάσει το μεγαλείο η αντρική φιγούρα αριστερά :) που είναι και το σημαίνον πρόσωπο στην παράσταση, τον απεικόνισε με την μεγαλειώδη μορφή ταύρου στο κέντρο της σύνθεσης.
Δεν νομίζω ότι ο Δίας και "πατέρας" του Αλέξανδρου θα μπορούσε να λείπει από την γιορτή του γιου του.

Ανοίξτε τα links, θα διαβάσετε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα.

Unknown είπε...

Μαρία δεν είμαι ιστορικός,αρχαιολόγος ή κάτι παρόμοιο, απλά μου αρέσει και ψάχνω διάφορα :)

Unknown είπε...

Ξέχασα να αναφέρω ότι το κόκκινο χρώμα που χρησιμοποιήθηκε στον νεκρικό θάλαμο ισχυροποιεί την θεωρία της 'Αρτεμις.

Η ανασκαφική ομάδα το λέει "το κόκκινο δωμάτιο"

art ant είπε...

Υπάρχει νέα ανάρτηση, ας μετακομίσουμε εκεί όλοι

nikosv είπε...

@Peribol

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11024625_10206355423027477_7547007249324582021_n.jpg?oh=39dcefcad6a0ab9d9802e167c6732093&oe=557A9272&__gda__=1434996493_8b38243b430ced63960415aa0f9c46e0

κατω απο το χερι του περιπου ειναι η ασπρη "πατουρα" του σπασμενου μαρμαρου και στα ποδια του ειναι το μαρμαρινο θυρωμα που φαινεται στις φωτο

http://www.yppo.gr/images/l_14986.jpg

http://www.yppo.gr/images/l_14987.jpg

Peribol είπε...

@ nikosv

Διάβασε το σχόλιό μου στην επόμενη ανάρτηση.