Η πολύ καλή φίλη του ιστολογίου Σουλτάνα Κιριβιτάκη έκανε μια πολύ καλή προσπάθεια ανάλυσης του κεντρικού θέματος του επιστυλίου που ανακοινώθηκε πρόσφατα.
Τα συμπεράσματα είναι πολύ σημαντικά.
Ας δούμε τι μας λέει η φίλη Σουλτάνα :
H εικόνα που βλέπετε έχει δουλευτεί στο Photoshop, δεν περιέχει
καμία προσωπική παρέμβαση και έχει φτιαχτεί αποκλειστικά στα πατήματα των
"αχνοφαινουσών" γραμμών. Οι γραμμές τονίστηκαν με κοκκίδωση ώστε να
μείνω όσο πιο κοντά γίνεται στην αρχική αποτύπωση.
Μετά από παρότρυνση της Βιργινίας και το απίστευτο μάτι του
Ζήνωνα που είδε την ασπίδα στην αρχική μου απόπειρα, αποφάσισα να το ψάξω λίγο
ακόμα. Ο Εμπεδότιμος μου ζήτησε να προσθέσω χρώματα, ώστε να γίνουν πιο
κατανοητά και ξεκάθαρα όσα παρουσιάζονται, το οποίο και ευτυχώς έκανα.
Τι αποκαλύπτεται:
Ο
άνδρας,
που είναι σε βηματισμό ρίψης, φαίνεται να ακουμπά ασπίδα με το αριστερό του
χέρι, ενώ μπροστά του είναι στοιβαγμένη πολεμική εξάρτυση ίσως φαρέτρα ή
θώρακας και αγγεία. Στην δεξιά πλευρά του περίτεχνου ενδύματός του είναι
προσδεδεμένη θήκη με ξίφος που πατά πάνω σε μικρό σακίδιο. Στα πόδια φορά
περίτεχνα σανδάλια.
Ο άνδρας φαίνεται να φορά μάσκα ή κράνος. Ή μήπως είναι λεοντοκεφαλή ;
(το χέρι κρατάει ασπίδα)
(ο άνδρας φέρει μικρό ξιφίδιο)
Η
γυναίκα,
έχει μεγάλο ενδιαφέρον με το τελετουργικό ντύσιμο και τη χορευτική στάση της.
Φοράει ζώνη με ιερό κόμβο και είναι ζωσμένη με εντυπωσιακό ξιφίδιο με πολύτιμο
λίθο στο κέντρο. Στο πλάι διακρίνεται θηκάριο από το οποίο κρέμεται αντικείμενο
που καταλήγει σε φουντωτή απόληξη. Πάνω από τον δεξί της ώμο ξεχωρίζει σείστρο.
Φαίνεται ότι φοράει περιδέραιο και στα μαλλιά της έχει δέσιμο με κόμπο μπροστά.
Το δεξί της χέρι μάλλον συγκρατεί ύφασμα και φορά επιγονατίδα.
Ο
ταύρος
που αποτελεί και το κέντρο της παράστασης είναι στεφανωμένος. Στο μπροστινό
τμήμα του αποκαλύπτονται κομβικά δεσίματα οριζόντια και κάθετα με κρίκους και
κορδόνια, σαν πλέγμα από λωρίδες. Στο λαιμό του εμφανίζονται μεγάλα στρόγγυλα
κοσμήματα.
Γενικά όλο είναι ένα εντυπωσιακό κέντημα λεπτομερειών.
Έχω την εντύπωση ότι πρόκειται για έργο πολύ μεγάλου καλλιτέχνη.
Σουλτάνα Κιριβατάκη
========
Μια παρατήρηση που μπορεί να γίνει είναι ότι επειδή η γυναικεία μορφή είναι ημίγυμνη πολύ πιθανόν να αναπαριστάνει θεά, μιας και μόνο οι θεότητες απεδίδοντο ημίγυμνες ή γυμνές σε παραστάσεις και αγάλματα.
Κοιτάζοντας πολύ προσεκτικά το κεφάλι της ανδρικής μορφής δεν μπορούμε παρά να παρατηρήσουμε ότι μοιάζει πάρα πολύ με το κεφάλι της Περσεφόνης στο ψηφιδωτό.
Όπως δε έχουμε υποστηρίξει σε παλαιότερη ανάρτηση (βλέπε ΤΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΙ ΤΟΝ ΝΕΚΡΟ ) ο κατασκευαστής του ψηφιδωτού απέδωσε στην Περσεφόνη τα χαρακτηριστικά του νεκρού, που κατά την άποψη μας είναι ο Αλέξανδρος.
Η ίδια αποτύπωση υπάρχει και στην κεφαλή της Σφίγγας όπου και εκεί φαίνεται ότι αποτυπώνεται ο Αλέξαδρος. Δηλαδή το ψηφιδωτό και η Σφίγγα φωνάζουν "Αλέξανδρος".
Αν δε συνυπολογίσουμε σε αυτά τα χαρακτηριστικά την υπόλοιπη σημειολογία του ψηφιδωτού αλλά και τον ευρύτερο συμβολισμό του δεύτερου θαλάμου (βλέπε : Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΘΑΛΑΜΟΣ ΦΩΝΑΖΕΙ "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ" ), όπως επίσης ότι τα επιστύλια ευρέθησαν στον δεύτερο θάλαμο όπου εκεί φαίνεται ότι προδιαφράφεται ο νεκρός, τότε ίσως η παρατήρηση της Σουλτάνας ότι η ανδρική μορφή φέρει λεοντοκεφαλή πάνω στο κεφάλι της (η οποία και μου "ψιθύρισε" ότι η ανδρική μορφή είναι ο Αλέξανδρος) να μην απέχει από την πραγματικότητα, μιας και είναι γνωστή η παράσταση του Αλεξάνδρου φέροντα λεοντοκεφαλή.
Οταν τελικά δημοσιευθεί η συνολική παράσταση που υπάρχει και στα επτά τμήματα του επιστυλίου, τότε θα μπορέσουμε να τοποθετηθούμε με περισσότερη σαφήνεια.
201 σχόλια:
«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο 201 – 201 από 201Σουλτάνα δεν ξέρω αν σε βοηθήσει κάπου αυτό.
Στο βιβλίο του Σωτήρη.Ι.Δάκαρη ΔΩΔΩΝΗ στην σελ81 στην 2η παράγραφο λέει: το γεγονός ότι η φηγός της Δωδώνης είχε μαντική δύναμη, εξηγείται από την παλαιά σχέση της με την λατρεία της Γης. Η σχέση της βαλανιδιάς με χθόνιες θεότητες, όπως ο Ποσειδών, η Δήμητρα, οι Ερινύες, διαπιστώνεται και σε μικρά αρχαιότατα μνημεία της ΑΣρκαδίας της Βοιωτίας κ.α.
Το γεγονός ότι οι επιτύμβιες στύλες στη ΒΔ. Ελλάδα συχνά στολίζονται μ'ένα ανάγλυφο κλαδί βαλανιδιάς και ότι στους τάφους, όχι σπάνια, κατέθεταν στέφανα βαλανιδιάς από χρυσό. ή χαλκό, μαρτυρεί το χθόνιο χαρακτήρα της Δωδωναίας βαλανιδιάς.
Επίσης σε μια φωτό, του βιβλίου, βλέπω παράσταση τρίποδα σε σδενδόνη ασημένιου δαχτυλιδιού. Ο τρίποδας αυτός είναι ίδιος με τον τρίποδα του επιστυλίου. Πιστεύω αύριο να μπορέσω να αναρτήσω φωτό, γιατί σήμερα είμαι εκτός έδρας.
Δημοσίευση σχολίου