Με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση παραθέτω μια εργασία μιας ομάδας από φίλους του ιστολογίου σχετικά με τα "Τελετουργικά ταφικά έθιμα στην αρχαιότητα" από την οποία προκύπτει ένα πολύ ενδιαφέρον συμπέρασμα που πιθανόν ερμηνεύει κάποια ευρήματα από την ανασκαφή του Τάφου της Αμφίπολης και που εν πρώτοις έχουν αποδοθεί σε έργα αρχαιοκαπήλων.
======
Τελετουργικά ταφικά έθιμα στην αρχαιότητα
Α: Δευτερογενείς τελετουργικές ταφές
======
Τελετουργικά ταφικά έθιμα στην αρχαιότητα
Α: Δευτερογενείς τελετουργικές ταφές
Η έννοια της τελετουργικής χρήσης χθόνιων τόπων στρέφει το ενδιαφέρον σε φυσικές τοποθεσίες με κεντρικό σημείο αναφοράς σπήλαια, βραχοσκεπές και γενικά κοιλότητες στο βράχο σε συνάφεια με αρχαιολογικά κατάλοιπα που προδίδουν την πραγμάτωση κοινωνικών γεγονότων με τελετουργικές συμπεριφορές και κινήσεις.
Στην περίπτωση της Νεολιθικής
Κρήτης είναι πιθανόν οι τελετουργικές
συμπεριφορές να σχετίζονται με νεκρούς και ταφικά
έθιμα. Άφθονο σκελετικό υλικό από την Κνωσό προέρχεται από δευτερογενή μεταχείριση εξάρθρωσης οστών
και είναι οστά ενηλίκων ανακατεμένα μέσα σε αποθέσεις με σταθερότυπους
διασποράς γνωστούς και από τη Βόρεια Ελλάδα.
Στο Κουμαρόσπηλιο το
οποίο είναι ένα ασβεστολιθικό σπήλαιο με ευρεία κύρια αίθουσα και πλευρικό
δωμάτιο συνδεόμενα μεταξύ τους με κατωφερικό στενό διάδρομο, στη δεκαετία του
40 βρέθηκαν τέσσερα ακέραια ανθρώπινα κρανία διαχωρισμένα από άλλα σκελετικά
κατάλοιπα.
Υποδηλώνεται έτσι τελετουργική πρακτική του διαχωρισμού του κρανίου που ίσως να εφαρμόστηκε μετά την μεταφορά του σκελετικού υλικού για δευτερογενή ταφή (δεύτερη ταφή μετά από εκταφή).
Υποδηλώνεται έτσι τελετουργική πρακτική του διαχωρισμού του κρανίου που ίσως να εφαρμόστηκε μετά την μεταφορά του σκελετικού υλικού για δευτερογενή ταφή (δεύτερη ταφή μετά από εκταφή).
Στην Βραχοσκεπή του
Αγ. Νικολάου, στις αρχές του περασμένου αιώνα, βρέθηκε δευτερογενής συσσώρευση αρκετού αριθμού ανθρώπινων κρανίων και
παρακείμενος σωρός σκελετικών καταλοίπων. Όπως και στο Κουμαροσπηλιό, τα κρανία
φαίνεται να έχουν διαχωριστεί και
σημανθεί με προβεβλημένο τρόπο. Τα
κρανία και στα δύο σπήλαια φαίνεται να είναι το μόνο τμήμα του σκελετού το
οποίο έχει δεχθεί αρχαιολογικά και ανασκαφικά διατηρήσιμη μεταχείριση δηλ.
προβεβλημένη και διακριτή θέση. Επιπλέον στο Κουμαροσπηλιό τα αγγεία
σερβιρίσματος μαρτυρούν σύνολο ανθρώπων που συμμετείχαν σε τελετουργικές νεκρικές τελετές. Λόγω των ευρημάτων εύλογα συμπεραίνουμε
πως μόνο ένας μικρός αριθμός νεκρών
επιλεγόταν γι' αυτήν την ειδική μορφή δευτερογενούς
ταφής σε σπήλαια, καθώς ομάδες ανθρώπων από διάφορα μέρη και κοινότητες
ξεκινούσαν μεταφέροντάς τους εκεί. Η
δευτερογενής διαφοροποιητική ταφική μεταχείριση εμπεριέχει τελετουργικότητα η
οποία εντεινόταν εντός των φυσικών κοιλοτήτων των σπηλαίων.
Πηγή: Κάτια Μαντέλη: Τελετουργική χρήση «χθόνιων» τόπων στη νεολιθική Κρήτη https://www.academia.edu/2762240/%CE%9C%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%95%CE%9B%CE%97_2011_%CE%A4%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B7_%CF%87%CE%B8%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CF%89%CE%BD_%CF%84%CF%8C%CF%80%CF%89%CE%BD_%CF%83%CF%84%CE%B7_%CE%9D%CE%B5%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%9A%CF%81%CE%AE%CF%84%CE%B7_
Πηγή: Κάτια Μαντέλη: Τελετουργική χρήση «χθόνιων» τόπων στη νεολιθική Κρήτη https://www.academia.edu/2762240/%CE%9C%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%95%CE%9B%CE%97_2011_%CE%A4%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B7_%CF%87%CE%B8%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CF%89%CE%BD_%CF%84%CF%8C%CF%80%CF%89%CE%BD_%CF%83%CF%84%CE%B7_%CE%9D%CE%B5%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%9A%CF%81%CE%AE%CF%84%CE%B7_
Στην προανακτορική Κρήτη οι πρωτογενείς ταφές είναι ελάχιστες. Έχουμε θραυσμένα οστά και απουσία αρθρωμένων οστών ή ανέπαφων σκελετών.
Πηγή: Γιάννης Παπαδάτος: Προανακτορική Κρήτη. Η ανάδυση
του Μινωικού Πολιτισμού
Στην Νεοανακτορική Κρήτη και στο ανάκτορο της Κνωσού
τους περισσότερους νεκρούς τους αποθέτουν στον τάφο πάνω σε ξύλινο φέρετρο ή σε
ξύλινη σαρκοφάγο όπου διακρίνεται επίχρισμα
με γαλάζιο χρώμα. Αυτό έχει κάποια σημασία γιατί με το ίδιο σκέπαζαν τις
πλευρές και οροφές των θαλάμων, τα τελετουργικά αγγεία και σκεύη.
Μετά την απόφραξη της εισόδου του τάφου οι
δρόμοι επιχώνονταν για να αποφεύγεται η διατάραξη των νεκρών αλλά και η κλοπή
των κτερισμάτων.
Το σπήλαιο Φράγχθι
στην Αργολίδα οι ταφές της Μεσολιθικής περιόδου βρέθηκαν συγκεντρωμένες κοντά
στην είσοδο του σπηλαίου και ανήκαν σε επτά ενήλικες και δύο βρέφη. Τα οστά
τους βρέθηκαν διασκορπισμένα, είτε
γιατί ακολουθήθηκε το έθιμο της δευτερογενούς
ταφής, είτε για πρακτικούς λόγους, όπως ο καθαρισμός του σπηλαίου, είτε
λόγω φυσικών αιτιών.
Στο σπήλαιο των Λιμνών
Αχαΐας βρέθηκε ένας ενταφιασμός άνδρα σε λακκοειδή ταφή που ορίζεται από πέτρες
και αρκετά διάσπαρτα τμήματα κρανίων.
Στο σπήλαιο Θαρρουνιών στην Εύβοια αναγνωρίσθηκαν οκτώ ταφές ενηλίκων και
παιδιών. Τα οστά βρέθηκαν διασκορπισμένα
και ανήκουν είτε σε ενταφιασμούς είτε σε δευτερογενείς
ταφές εντός του σπηλαίου. Πιο ξεκάθαρη είναι η περίπτωση των ταφών στο
σπήλαιο Καλυθιών της Ρόδου. Τα οστά που ανακαλύφθηκαν είναι μόνο μικρά σε
μέγεθος και ανήκουν τουλάχιστον σε 22 ενήλικες και παιδιά. Ο χαρακτήρας των
οστών πιστοποιεί ότι μετά τον ενταφιασμό υπήρξε δευτερογενής ταφή, με άλλα λόγια έγινε περισυλλογή του κρανίου και των μεγάλων οστών, ώστε να επαναταφούν
σε άλλη τοποθεσία. Στην Ελάτεια της Φθιώτιδας βρέθηκε ενταφιασμός παιδιού
σε λάκκο κάτω από το δάπεδο οικίας.
Από τις παραπάνω δευτερογενείς ταφές αναγνωρίστηκαν δύο
οστεοφυλάκια που περιείχαν κρανία και μακρά οστά από 19 ενήλικα άτομα και των
δύο φύλων. Η τοποθέτηση των κρανίων σε
όρθια θέση χωρίς την κάτω γνάθο, που σε κάποιες περιπτώσεις είναι
περιστοιχισμένα από μικρούς λίθους, μαρτυρεί
ιδιαίτερη προσοχή και έμφαση. Φαίνεται πως σε αυτά προσδίδεται μια ιδιαίτερη συμβολική σημασία, αφού συγκεντρώνονται ξεχωριστά και τοποθετούνται
όρθια. Ενδεχομένως, είναι μια μορφή προγονολατρίας
που απορρέει μέσα από τη διαδικασία της δευτερογενούς
ταφής.
Το άτομο που ενταφιάζεται χάνει την ταυτότητά του στη συλλογική
συνείδηση όταν το κρανίο του τοποθετείται μαζί με άλλα από την ίδια ομάδα και
μετατρέπεται από επώνυμο νεκρό σε ανώνυμο πρόγονο. Με αυτό τον τρόπο γίνεται
κοινό κτήμα της ομάδας, μάλλον με αποτροπαϊκές δυνάμεις υπέρ όλων πια των
απογόνων του.
Στο Σπήλαιο της
Αλεπότρυπας, σε επιμήκη κόγχη βρέθηκε οστεοφυλάκιο
με δεκατέσσερα κρανία
χωρίς τις κάτω γνάθους τους, τοποθετημένα σχεδόν όλα όρθια, επάνω σε στρώμα από μικρές πέτρες.
Πηγή: Archaeology & arts: Η μεσολιθική και νεολιθική ταφική παράδοση στη νότια Ελλάδα – Ευρήματα και πρακτικές
http://www.archaiologia.gr/blog/2012/09/17/%CE%B7-%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BD%CE%B5%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%80%CE%B1%CF%81/
Πηγή: Σπήλαιο Αλεπότρυπας: Ο Νεολιθικός Πολιτισμός στον Μεσσηνιακό κόλπο
Η Σεβαστή (Σέβη)
Τριανταφύλλου, λέκτορας Προϊστορικής Αρχαιολογίας και Οστεοαρχαιολογίας στο ΑΠΘ, μια
από τις δύο ειδικούς που μελετούν το οστεολογικό υλικό του ταφικού μνημείου του
Λόφου Καστά, αναφέρει σε μελέτες της ότι η πρώτη καύση, η ταφή, λέγεται πρωτογενής πρακτική. Όταν
μετά από αυτήν, τα οστά μεταφέρονται αλλού
σε άλλο μέρος, πράγμα σύνηθες, τότε στο δεύτερο σημείο που θάβεται για δεύτερη
φορά, λέγεται δευτερογενής πρακτική.
Σε αυτήν την περίπτωση βλέπουμε και διαχωρισμό
του κρανίου κ κάτω γνάθου και διασκορπισμένα οστά.
Η συχνή παρουσία
των διάσπαρτων ανθρώπινων οστών στα οικιστικά στρώματα χωρίς κάποια ιδιαίτερη
προτίμηση σε ανατομικό μέρος τείνει στην ιδέα ότι πρόκειται μάλλον για
ενδείξεις σκόπιμης μεταχείρισης των
νεκρών παρά για τυχαία ευρήματα!
Πηγές:
Σέβη Τριανταφύλλου. «Ταφικές
Πρακτικές από τη νεολιθική ως την πρώιμη εποχή του Σιδήρου στην Περιοχή της
Κεντρικής Μακεδονίας»
Σέβη Τριανταφύλλου. Φυσική
Ανθρωπολογία και Αρχαιολογία
Β: Τελετουργικές μαρμάρινες και πήλινες κεφαλές σε τάφους
Στο Σπήλαιο Πανός
και Νυμφών της αρχαίας Φωκίδας ευρέθησαν δεκατρείς κεφαλές γυναικείων μορφών με
πόλο, μία προτομή γυναικείας μορφής με πόλο και ανάγλυφους βοστρύχους καθώς και
ειδώλιο ακέφαλου καθιστού σατύρου. Τα ευρήματα αυτά χρονολογούνται στον 5ο
αιώνα π.Χ.
Πηγή: Στέλλα Κατσαρού «Λατρεία
Πανός και Νυμφών σε σπήλαιο της αρχαίας Φωκίδας στον Παρνασσό»
Η αρχαιολόγος
Αγγελική Κοτταρίδη στο "Το Αρχαιολογικό Έργο στην Μακεδονία και
Θράκη" (3,1989) αναφέρει ότι στις Αιγές, εντός λακοειδούς τάφου που
χρονολογείται τον 5ο αι. π.Χ. βρέθηκαν εκτός από μια ξύλινη σαρκοφάγο, έναν
χάλκινο τρίποδα κι έναν χάλκινο λέβητα, είκοσι
έξι πήλινες κεφαλές εντός επίχωσης άμμου και κόκκινου χώματος, οι οποίες
πιθανότατα τοποθετήθηκαν εκεί ΜΑΖΙ με την επίχωση. Οι περισσότερες εξ αυτών
είναι γυναικείες και πιθανότατα απεικονίζουν την Περσεφόνη ενώ κάποιες άλλες
ενδεχομένως απεικονίζουν τη Δήμητρα. Όλες έχουν ανοιχτό στο κάτω μέρος τους τον
λαιμό ώστε προσαρμοσμένες σε ξύλινο κορμό να δίνουν την εντύπωση αρχαϊκού
θεϊκού ξόανου.
Από την ίδια
ανασκαφή είναι και η κεφαλή του Μακεδόνα σε βακχεία για την οποία ο κ.
Χρυσοστόμου επισημαίνει ότι ο νεκρός ήταν μυημένος στα διονυσιακά μυστήρια και
είχε πάρει το διαβατήριο προς μία αιώνια ζωή. Το γεγονός ότι ο νεκρός
ενταφιάζεται βάσει αυστηρού τελετουργικού
πιστοποιεί τον ηγετικό και τον ηρωικό χαρακτήρα του ενταφιαζόμενου.
Πηγή: ΠΑΕ 1976
Και τέλος στην
πρόσοψη του τάφου του Θράκα ιερέα βασιλιά Σεύθη του Γ΄ ανακαλύφθηκε ένα χάλκινο
κεφάλι γενειοφόρου άνδρα (4ος αι. π.Χ.). Ο αρχαιολόγος δρ Κίτοφ συγκεκριμένα
αναφέρει στην έρευνά του: «Υπήρχε και το μαρμάρινο
κεφάλι του νεκρού, χαραγμένο στο λαιμό, όπως συνήθιζαν να πράττουν τελετουργικά οι αρχαίοι Θράκες που
χάραζαν το σώμα του ήρωα σε επτά κομμάτια». Κατ' εκτίμηση του Βουλγάρου
αρχαιολόγου, το γλυπτό πρέπει να είναι έργο του γλύπτη Λυσίππου. Σημειώνουμε
πως ο Σεύθης ο Γ΄ ήταν βασιλιάς των
Οδρυσών Θρακών (342 π.Χ.- περ. 313 π.Χ.) και φίλος του Μεγάλου
Αλεξάνδρου ο οποίος τον διόρισε στην εκστρατεία του ως στρατηγό των ακοντιστών
του μακεδονικού στρατού.
Σύμφωνα με τις
ανωτέρω αρχαιολογικές μελέτες και ευρήματα, συμπερασματικά μπορούμε να
συνάγουμε πως α) η κομμένη μαρμάρινη
κεφαλή της Σφίγγας β) το κρανίο και
η κάτω γνάθος εκτός του ορύγματος και γ)
τα διασκορπισμένα οστά στην επίχωση και στο δάπεδο του ταφικού θαλάμου του
τάφου της Αμφίπολης, περισσότερο παραπέμπουν σε διονυσιακή τελετουργία και δευτερογενή
τελετουργική ταφή παρά σε πράξη βεβήλωσης τυμβωρύχων.
Ομάδα Συντακτών: Axis Mundi, Ελαφηβόλου Ε, Ελενα Β, Zibi, Ioαννα, kiki, Kostas Daskalos, Κώστας
Θριξ, Planet, Tolis Zerv
[Απαγορεύεται η αναδημοσίευση της εργασίας αυτής χωρίς αναφορά στην πηγή και χωρίς την πλήρη αναγραφή όλων των συντακτών όπως ακριβώς παρατίθενται στην εργασία. Σε αντίθετη περίπτωση το ιστολόγιο επιφυλάσσεται για χρήση κάθε νομίμου δικαιώματος του]
18 σχόλια:
ΩΡΑΙΟΣ
Συγχαρητήρια σε όλη την ομάδα των συντακτών, πολύ ενδιαφέρων!
Εξαιρετικό άρθρο!!! Αξίζουν πολλα εύσημα στον Εμπεδότιμο και στην ομάδα που έκανε αυτήν την σπουδαια έρευνα.
Καλό είναι να αρχίζουμε να κοιτάμε προς κάθε κατεύθυνση. Και όχι προς αυτήν που μας "καθοδηγούν" κάποιοι "καλοπράιρετοι".
Ο λόφος Καστά νομίζω, με τη σωστή και και "μη κατευθυνόμενη" μελέτη, με έρευνα στις πηγές της πλούσιας αρχαίας ελληνικής παράδοσης, κάποια στιγμή αργά ή γρήγορα θα αποκαλύψει τη αληθεια σε όλο της το μεγαλείο!!!
https://drive.google.com/file/d/0BxfAWy6wujqyRDB5c2EzWVY1UWM/view
Άψογη και πληρέστατη πραγματεία που παράγει γνώση και συμπεράσματα χρήσιμα για την επιστημονική κοινότητα.Τρανο πΑραδειγμα πως ο ερασιτεχνισμός οταν συνδυάζεται με μεράκι και ανιδιοτέλεια βάζει τα γυαλιά στους απανταχού επαγγελματίες...
Εκ βαθέων συγχαρητήρια σε ολους και πολλα μπράβο!!!!!!
Εξαιρετικό ! Μπράβο σε όλη την ομάδα !!!
Μπράβο σε όλους.
https://www.youtube.com/watch?v=jeh2oR5RzB0
Στο βιντεο αυτο φαίνονται οι πηλινες κεφαλες των θεοτητων που βρεθηκαν στον λοφο Καστα στην ανασκαφη του ο Λαζαριδη
Εύγε, θαυμάσια μελέτη.
«Απευθύνομαι σε όσους αντιλαμβάνονται, οι αμύητοι να βάλουν πόρτες στ’ αυτιά τους»
Η αλληγορική γέννηση του Σύμπαντος - Πάπυρος Δερβενιου
Πρόκειται για νεκρικό κείμενο, του οποίου το πρώτο μέρος ασχολείται με νεκρικές τελετές και αναφορές σε «εσχατολογικές» πεποιθήσεις (δηλαδή για τη μετά το θάνατο «ζωή»), ενώ το κυριότερο μέρος του κειμένου ασχολείται με την αλληγορική και φιλοσοφική ερμηνεία ενός άγνωστου θεγονικού ποιήματος που αποδίδονταν στον Ορφέα. Το ποίημα είναι γραμμένο σε δακτυλικούς εξάμετρους στίχους (όπως και τα Ομηρικά ποιήματα)...
http://www.hellinon.net/ArxaioteroBiblio.htm
ωραιο αρθρο, ευγε σε ολους !
παραθετω και ενα λινκ το οποιο μπορει να βοηθησει και αλλο την ερευνα σας..
http://www.didaktorika.gr/eadd/simple-search?query=%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%B1+%CE%B5%CE%B8%CE%B9%CE%BC%CE%B1&sort_by=0&order=DESC&rpp=10&etal=0&start=0
@ Η αποκαλυψη για τους περισσοτερους απο μας τετοιων ταφικων συνηθειων ειναι η μεγαλη συνεισφορα αυτης της δουλειας σας..μονο μπραβο !!
Σιωπή από τους αρχαιολόγους, σιωπή και απ' το Υπουργείο.
Μπορεί και ποτέ να μην επανέλθουν στο θέμα αλλά και να μη δώσουν στοιχεία από τα επιστύλια.
Είναι δυνατόν τόσους μήνες να μην τα έχουν επεξεργαστεί;
Πως είναι δυνατόν να μην έχουν "διαρρεύσει" πληροφορίες από το προσωπικό που ασχολείται με τη συντήρησή τους;
Δεν έχουν οικογένειες, συγγενείς, φίλους, γείτονες οι συντηρητές;
Υπάλληλοι της ΕΥΠ είναι όλοι αυτοί που ορκίστηκαν να διαφυλάττουν τα μυστικά της χώρας;
Πανω στο θέμα της ελεγχόμενης αποστασιοποίησης απο το θέμα αμφιπολη εχω τοποθετηθεί πολλες φορές απο τις αρχές Σεπτεμβρίου οπου μαζι με τα επιστηλια βρεθηκαν και πλακες με επιγραφες!!!καληνυχτα ξανα
http://www.capital.gr/News.asp?id=2235246
Και λέγαμε ότι η παλιά κυβέρνηση εκμεταλλεύεται πολιτικά το θέμα. Η νέα Κυβέρνηση διατυμπανίζει ότι θα το θάψει.
Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να εμπλέκονται παντού οι πολιτικοί, αφού όπου ανακατεύονται τα πράγματα χειροτερεύουν ...
http://www.xronometro.com/melitos-ksidakis/#comments
https://www.youtube.com/watch?v=uCwZEpkvVME#t=12
Από τον τάφο του Σεύθη
ΣΕΥΘΗΣ Ο ΙΕΡΕΑΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΠΟΥ ΤΑΦΗΚΕ ΜΕ ΤΑ ΟΡΦΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Σεύθης ΙΙΙ ηταν ιερέας βασιλιάς.
Μια άλλη κουλτούρα ξεθάφτηκε μόλις πρόσφατα το 2004,
που μας δείχνει το μεγαλείο των Θρακών
και ενός βασιλιά που θάφτηκε με τα έθιμα των ΟΡΦΙΚΩΝ τελετών .
Τι γνωρίζουμε από αυτές τις μυστικές τελετές ;
Nομίζω ότι ο χρόνος θα μας οδηγήσει και σε άλλες αποκαλύψεις.
Η βασιλεία του Σεύθη ΙΙΙ ήταν και το τέλος της δύναμης των Θρακών :
τώρα είχαν να αντιμετωπίσουν
τους ισχυρούς διαδόχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου.Οπως και άλλοι Θρακικοί τάφοι,
αποτελούνταν από τρεις αίθουσες .
Στην πρόσοψη του τύμβου ανακαλύφθηκε ένα μαρμάρινο κεφάλι
γενειοφόρου άνδρα .
Στο πρώτο διαμέρισμα βρέθηκε ο σκελετός του αλόγου με τα στολίδια του ,
όπως φάνταζε σε ένα βασιλικό άλογο που συνόδευε πάντα το βασιλιά.
Το δεύτερο μακρόστενο διαμέρισμα ήταν άδειο στους τοίχους,
προφανώς θα είχε ζωγραφιές από τη ζωή του βασιλιά,
όμως κάηκε μετά από μια μεγάλη πυρκαγιά
και δεν έμειναν οι παραστάσεις.
Το τρίτο διαμέρισμα περιείχε το νεκρικό κρεβάτι
(60 τόννων περίπου)
και εβδομήντα αντικείμενα που συνόδευαν το βασιλιά Σεύθη ΙΙΙ.Νεότερες ανασκαφικές τομές που πραγματοποιήθηκαν στο βουλγαρικό κομμάτι της αρχαίας Θράκης έδωσαν νέα στοιχεία για τον πολιτισμό και την καθημερινότητα του πανάρχαιου λαού των Θρακών.Ο Κίτοφ εργάζεται με μια ομάδα από οκτώ ειδικούς του αρχαιολογικού ινστιτούτου της Βουλγαρικής Ακαδημίας Επιστημών.
Λέει με περηφάνια«Μια μεγάλη ανακάλυψη της ομάδας μας, είναι ένας υπόγειος τάφος τριών αιθουσών που ενώνονται σε μορφή κυψελών όπως ακριβώς συναντούμε στην προϊστορική Ελλάδα, με τοπική αρχιτεκτονική και με έναν μοναδικό τρόπο.
» Η εσωτερική αίθουσα– είναι αρκετά υψηλή, ώστε τρεις άνθρωποι μπορούν να σταθούν κατακόρυφα– είναι τμήμα γρανιτένιου βράχου και ζυγίζει περίπου 60 τόνους, ‘σαν μία γιγάντια σαρκοφάγος’. Ο βράχος αυτός αποκόπηκε και μεταφέρθηκε στο σημείο αυτό από ένα αρχαίο λατομείο που απέχει 10 χιλιόμετρα.»
Οι ανασκαφείς όταν άνοιξαν την είσοδο του τύμβου έμειναν με το στόμα ανοικτό. Βρισκόντουσαν στον τάφο του Σεύθου του Γ΄ , του γνωστού και θρυλικού Θράκα βασιλιά.
Τα ευρήματα ήταν:
Δύο χρυσά ποτήρια και τρεις αμφορείς καθώς και ο πολεμικός εξοπλισμός του Σεύθου:Δέκα σπαθιά, μια χάλκινη περικεφαλαία που ήταν διακοσμημένη με χρυσές και ασημένιες παραστάσεις, μια στρογγυλή ασπίδα και μεταλλικές περικνημίδες. Υπήρχε και το μαρμάρινο κεφάλι του νεκρού, χαραγμένο στο λαιμό, όπως συνήθιζαν να πράττουν τελετουργικά οι αρχαίοι Θράκες, που χάραζαν το σώμα του ήρωα σε επτά κομμάτια. Κατ’ εκτίμηση του Βούλγαρου αρχαιολόγου, το γλυπτό πρέπει να είναι έργο του γνωστού γλύπτη της αρχαιότητας, Λύσσιπου.
Σημειώνουμε πως ο Σεύθης ο Γ΄, ήταν βασιλιάς των Οδρυσών Θρακών (342 - μετά 313), ήταν φίλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου που τον διόρισε στην εκστρατεία του ως στρατηγό των ακοντιστών του μακεδονικού στρατού.
Ο Σεύθης ο Γ΄ ήταν γιός του Κερσοβλέπτου. Ο Σεύθης ο Α΄ ήταν ανεψιός του Σιτάλκη και παντρεύτηκε τη κόρη του Μακεδόνα Περδίκκα, Στρατονίκη.
Ο Σεύθης ο Γ΄ ίδρυσε την πόλη Σευθόπολη περί το 323 π.Χ., όπου έγινε γρήγορα οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο του θρακικού βασιλείου.
Νόμισμα του Σεύθου. Γράφει: ΣΕΥΘΟΥ, αλλά όχι 'βασιλέως', ήταν, ήδη, μακεδονική επαρχία.
http://www.xronometro.com/amf/#comments
http://youtu.be/-WnpH0WLk1w
Το βιντεο ειναι επιμελεια της Κοταριδη κ περιεχει υπεροχα ευρηματα των Ταφων των Αιγων καθως και τις πηλινες κεφαλες στο ταφο της Βασιλισσας
Δημοσίευση σχολίου