tag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post5538708661169107303..comments2023-10-12T16:18:14.419+03:00Comments on ΟΡΦΙΚΗ ΚΑΙ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ: ΗΜΑΤΙ ΤΩιΔΕ ΠΛΑΤΩΝΑ ΘΕΟΙ ΔΟΣΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙΣΙΝUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-22845734699501363282009-05-28T20:10:27.305+03:002009-05-28T20:10:27.305+03:00Το θέμα με τα ημερολόγια είναι πολύ ενδιαφέρον και...Το θέμα με τα ημερολόγια είναι πολύ ενδιαφέρον και φυσικά δεν μπορεί να καταλήξει με μια τέτοια συζήτηση επέτρεψε μου όμως έναν σχολιασμό.<br /><br />Κατ' αρχήν το ότι το Αττικό ημερολόγιο ήταν σεληνιακό/ηλιακό την κλασσική εποχή είναι δεδομένο.<br /><br />12 μήνες που ξεκινούν από την εμφάνιση της νέας σελήνης στην Αττική γή και νέο έτος στην πρώτη σελήνη μετά το θερινό ηλιοστάσιο ( όχι στο θερινό ηλιοστάσιο ). Επειδή όμως παρατηρούσαν και τις εποχές σύμφωνα με τα άστρα ( γεωργικό ημερολόγιο κτλ ) κάθε περίπου τρία χρόνια έμπαινε ο εμβόλιμος μήνας ( Ποσειδεών Β' ) ώστε να ισοφαριστούν οι χαμένες ημέρες σε σχέση με τις τροπές του ηλίου.<br />Οπότε είναι αδύνατον μια εορτή που βασιζόταν στον σεληνιακό κύκλο των 12 μηνών ( μην απο το μήνη=σελήνη ) να έπεφτε την ίδια ημέρα βάσει ενός ηλιακού ημερολογίου 2 φορές συνεχόμενες.<br />Επίσης η 7η κάθε μήνα είναι η γενέθλιος του Απόλλωνα όπως η 6η της Αρτέμιδος η 3η της Αθηνάς κτλ και όχι μόνο η 7η Θαργηλιώνος που συμπίπτει με τα Θαργήλια.<br /><br />Τέλος ο Διονύσιος γράφει αν δεν κάνω λάθος επί εποχής Αυγούστου, ενώ ήδη ο Ιούλιος έχει αλλάξει το ημερολόγιο στο γνωστό μας Ιουλιανό πράγμα που περιπλέκει ακόμα περισσότερο τα πράγματα.<br /><br /><br /><br />Αυτό που αναφέρει ο Βρεττός και άλλοι συγγραφείς για το +-15 ημέρες από το σύγχρονο ημερολόγιο, είναι απλά μια ευκολία για έναν τύποις υπολογισμό αλλά δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα.<br /><br />Πολύ θα μου άρεσε κάποια στιγμή να γίνει μια ανοιχτή συζήτηση ( ένα συνέδριο ) για συμπεράσματα πάνω στο ημερολόγιο/εορτολόγιο και τι θα ήταν πιο λογικό να ακολουθούμε.Πανδιωνhttps://www.blogger.com/profile/07232921372519494187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-47925412216271058142009-05-23T11:54:13.543+03:002009-05-23T11:54:13.543+03:00Κατά μεγάλη σύμπτωση, "ξεσκονίζοντας" τις σημειώσε...Κατά μεγάλη σύμπτωση, "ξεσκονίζοντας" τις σημειώσεις μου για την ομιλία της Ατλαντίδας, έπεσα στο παρακάτω σημείο στον Διούσιο τoν Αλικαρνασέα :<br /><br />"Ιλιος μεν γαρ εάλω τελευτώντος ήδη του θέρους, επτακαιδέκα πρότερον ημέραις της θερινής τροπής, Ογδόη φθίνοντος μηνός Θαργηλιώνος, ως Αθηναίοι τους χρόνους άγουσι".<br /><br />Διονυσίου Αλικαρνασέως Ρωμαικής Αρχαιολογίας Λόγος Πρώτος 1.63<br /><br />Ο Διονύσιος λέει ότι η 8η φθίνοντος Θαργηλιώνος, δηλαδή η 23η του μήνα, ήταν 17 ημέρες πριν το θερινό ηλιοστάσιο. Αν κάνουμε τον υπολογισμό πέφτουμε στην 21η Μαίου του σύγχρονου ημερολογίου, πράγμα που επιβεβαιώνει αυτά που έγραψα στο προηγούμeνο σχόλιο.<br /><br />Αλλωστε, το πιο λογικό είναι εορτή του Απόλλωνα να έχει περισσότερη σχέση με τον ήλιο, παρά με την σελήνη.ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣhttps://www.blogger.com/profile/07602955837206825644noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-34541477980273039452009-05-22T17:04:38.519+03:002009-05-22T17:04:38.519+03:00Το θέμα των ημερολογίων είναι όντως λίγο μπερδεμέν...Το θέμα των ημερολογίων είναι όντως λίγο μπερδεμένο, καθώς άλλες πόλεις ακολουθούσαν τον σεληνιακό κύκλο και άλλες τον ηλιακό, όπως επίσης και σε πολλές πόλεις υπήρχαν εν χρήσει παράλληλα περισσότερα του ενός ημερολόγια, ανάλογα με το τι ανάγκες εξυπηρετούσαν. <br /><br />Στην Αθήνα, το ημερολόγιο για λαική χρήση ήταν το σεληνιακό, όμως από ότι φαίνεται από τα κείμενα του Πλάτωνα, η Πλατωνική Ακαδημία είχε μεγάλη σχέση με το ηλιακό ημερολόγιο. Επίσης η έναρξη του έτους στην Αθήνα ήταν το θερινό ηλιοστάσιο, πράγμα που υποδηλώνει μια παράλληλη(?) σχέση του σεληνιακού και του ηλιακού ημερολογίου.<br /><br />Αλλωστε από όσο ξέρουμε ο Πλάτων και ο Σωκράτης είχαν άμεση σχέση με τον Απόλλωνα, όπως επίσης και οι Δήλιοι για προφανείς λόγους.<br /><br />Η ταύτιση των γενεθλίων του Απόλλωνα με την 7η Θαργηλιώνος σίγουρα υποκρύπτει μια σημαντική σχέση της ημέρας αυτής με τον θεό και, μάλλον σίγουρα, μας παραπέμπει στην έναρξη της κυριαρχίας του Απόλλωνα στους Διδύμους, άλλωστε η έννοια των γενεθλίων ενός θεού, έχει καθαρά συμβολικό χαρακτήρα , μιας και δεν υπάρχει γέννηση θεού καθώς οι θεοί είναι αιώνιοι. <br /><br />Αλλωστε κατά το θερινό ηλιοστάσιο, κατά το οποίο λήγει η κυριαρχία του Απόλλωνα (τέλος Διδύμων, έναρξη Καρκίνου ), ο ήλιος έχει αποκτήσει την μεγίστη ισχύ του -και κατ’επέκταση συμβολικά ο Απόλλων – για αυτό και ο Πλάτων στους Νόμους αναφέρει ότι πρέπει μετά το θερινό ηλιοστάσιο να πάνε στον κοινό ναό του Ηλίου και του Απόλλωνα για να εκλέξουν τους άρχοντες.<br /><br />Επιπροσθέτως ο εορτασμός των γενεθλίων της Αρτέμιδος την 6η Θαργηλιώνος , προφανώς λόγω του μύθου ότι εγεννήθη την προηγουμένη της γέννησης του Απόλλωνα, θα έπρεπε να πέφτει σε μήνα αφιερωμένο στον Απόλλωνα ( ή και στην Αρτέμιδα ).<br /><br />Αν λοιπόν υποθέσουμε την σχέση με το σεληνιακό ημερολόγιο, τότε, για παράδειγμα φέτος όπως πολύ σωστά σημειώνεις, η 6η και η 7η Θαργηλιώνος θα έπεφταν αρχές Μαίου, δηλαδή στην κυριαρχία της Αφροδίτης. <br /><br />Αντίθετα, εάν ακολουθούμε το ηλιακό ημερολόγιο, δηλαδή τις αλλαγές των ζωδίων, τότε όλα πέφτουν στην θέση τους.<br /><br />Αλλωστε, οι Χριστιανοί εορτάζουν την ημερομηνία του θανάτου του Κωνσταντίνου που ήταν η 22α Μαίου, στις 21 Μαίου. Και επειδή, αυτοί ήξεραν καλλίτερα, κάτι σημαντικό σίγουρα θα ήθελαν να καπελώσουν για να το κάνουν αυτό.<br /><br />Ο Βρεττός επίσης στο βιβλίο του περί εορτών, στο τέλος, αναφέρει ότι οι μήνες του Αττικού ημερολογίου άρχιζαν στα μέσα των συγχρόνων μηνών. <br /><br />Ετσι αν η 15η Μαίου ήταν η 1η Θαργηλιώνος, τότε η 7η Θαργηλιώνος πέφτει πράγματι την 21η Μαίου.ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣhttps://www.blogger.com/profile/07602955837206825644noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-38576571280504855682009-05-21T17:03:48.803+03:002009-05-21T17:03:48.803+03:00Ωραίο κείμενο και αρκετά , όπως το επίγραμμα, που ...Ωραίο κείμενο και αρκετά , όπως το επίγραμμα, που δεν τα γνώριζα.<br /><br />Μια ερώτηση/παρατήρηση.<br />Πως υπολόγισες και συνέπεσε η 7η Θαργηλιώνος με 21 Μαίου γιατί αν δεν κάνω λάθος είχαμε Πανσέληνο στις 9 Μαΐου οπότε 21 Μαΐου είναι 26-27 Θαργηλιώνος δηλ μια μέρα μετά τα Καλλυντήρια.<br /><br />7η Θαργηλιώνος δηλ η ημέρα της εορτής των Θαργηλίων και γενέθλιος του φιλοσόφου ήταν 1-2 Μαίου.Πανδιωνhttps://www.blogger.com/profile/07232921372519494187noreply@blogger.com