tag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post2826743745166704750..comments2023-10-12T16:18:14.419+03:00Comments on ΟΡΦΙΚΗ ΚΑΙ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ: Η ΚΡΥΜΜΕΝΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΟΜΗΡΙΚΩΝ ΕΠΩΝ ΚΑΙ Η ΤΥΦΛΟΤΗΣ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥUnknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-89498033885834131132009-08-25T19:31:17.465+03:002009-08-25T19:31:17.465+03:00Εύγε φίλε Σταύρο!
Με πρόλαβες καθώς μιας και όπως...Εύγε φίλε Σταύρο!<br /><br />Με πρόλαβες καθώς μιας και όπως θα δεις στην καινούργια ανάρτηση, ο Ομηρος στο σημείο αυτό αλληγορεί την επιλογή ενός από τα τρία είδη ζωής που έχουμε ήδη μελετήσει.<br /><br />Για αυτό - και πολύ σωστά έκανες που το ανέφερες - έχει αλληγορήσει τα είδη ζωής με κάθε μία από τρείς θεές.ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣhttps://www.blogger.com/profile/07602955837206825644noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-46310183226623493472009-08-25T15:41:30.710+03:002009-08-25T15:41:30.710+03:00Για να ενισχύσουμε την άποψη του Εμπεδότιμου, σχετ...Για να ενισχύσουμε την άποψη του Εμπεδότιμου, σχετικά με το ότι μέσα απο την ελληνική γραμματεία οι Τρώες στην Ιλιάδα αλληγορούν τις άλογες ψυχές, αντιγράφω ένα χωρίο του Σαλλουστίου απο το ΄΄περί θεών και κόσμου΄΄:<br /><br />΄΄"Όσον δια την κατηγορίαν των μεικτών μύθων, δυνάμεθα να αναφέρωμεν πολλά παραδείγματα, μεταξύ άλλων λέγεται ότι κατά το συμπόσιο των Θεών η Έρις έρριψε το χρυσούν μήλον όπερ προκάλεσε την φιλονεικίαν των Θεαινών, διά τούτο αυταί παρεπέμφθησαν υπό του Διός είς τον Πάριν ως κριτήν, η Αφροδίτη του εφάνη ωραιοτέρα και της προσέφερε το μήλον.<br />Εδώ το συμπόσιον συμβολίζει τας υπερκοσμικάς δυνάμεις των Θεών και διά τούτο παρουσιάζονται συγκεντρωμένοι, το χρυσούν μήλον είναι ο κόσμος όστις έλκων την ύπαρξιν του εκ των αντιθέτων, καλώς λέγεται ότι ρίπτεται υπό της Έριδος(Διχόνοιας).<br />Οι διάφοροι Θεοί προσφέρουν άλλοι άλλας ευνοίας εις τον κόσμον, φαίνονται φιλονεικούντες περί τον κόσμον, η ψυχή η οποία ζη και ενεργεί κατ'αίσθησιν - τούτο είναι ο Πάρις - επειδή δεν διακρίνει τας άλλας θεικάς δυνάμεις, μόνον το κάλλος βλέπει και διά τούτο προσφέρει το μήλον εις την Αφροδίτην.΄΄Σταύροςhttps://www.blogger.com/profile/16727768771741626890noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-672039806153894112009-08-23T19:39:57.225+03:002009-08-23T19:39:57.225+03:00Εμπεδότιμε ευχαριστώ για την εμπεριστατωμένη απάντ...Εμπεδότιμε ευχαριστώ για την εμπεριστατωμένη απάντηση σου, είναι πολύ σημαντική για μερικούς οι οποίοι ορμώμενοι απο τα λόγια του Σωκράτη στην πολιτεία, υποβαθμίζουν εώς εκμηδενίζουν την αξία του Ομήρου και του Ησιόδου όσον αφορά την προσφορά τους στην ελληνική θεολογία.Σταύροςhttps://www.blogger.com/profile/16727768771741626890noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-66591040998369476632009-08-23T19:33:00.150+03:002009-08-23T19:33:00.150+03:00Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Ο Σωκράτης στ...Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.<br /><br />Ο Σωκράτης στην Πολιτεία αντιτίθεται στην μελέτη του Ομήρου από τους νέους ( όχι όλους τους πολίτες ) λόγω του τρόπου απόδοσης των θεολογικών και κοσμολογικών θεμάτων από τον Ομηρο.<br /><br />Συγκεκριμένα αναφέρει το επεισόδιο της εξαπάτησης του Διός από την Ηρα (Ιλιάδα 14.153-351 ), το τραγούδι του Δημόδοκου για το δέσιμο του Αρη και της Αφροδίτης από τον Ηφαιστο ( Οδύσσεια 8.266-366) και την προσβολή του Αχιλλέα προς τον Απόλλωνα ( Ιλιάδα 1.225-232 ).<br /><br />Ο Σωκράτης είναι της γνώμης ότι αυτά τα αναγνώσματα δεν κάνουν καλό στους νέους διότι αυτοί αδυνατούν να αντιληφθούν τι πραγματικά υπονοείται με αυτά και συνεπώς μπορεί να οδηγηθούν σε λανθασμένα συμπεράσματα για τους θεούς.<br /><br />Παρόλα αυτά ο ίδιος ο Σωκράτης εκφράζει τον σεβασμό του και την αναγνώριση της θειότητος του Ομήρου σε διάφορα σημεία του Πλατωνικού έργου, δίνοντας έτσι και την ορθή διάσταση για το τι θέλει να πει στην Πολιτεία.<br /><br />Ενδεικτικά, να σημειώσουμε την αναφορά στον Φαίδωνα 95α όπου αποκαλεί τον Ομηρο "θείο ποιητή", όπως επίσης και στον Ιωνα 530β όπου αναφέρεται στον Ομηρο σαν τον "άριστο και θειότατο των ποιητών".<br /><br />Με άλλα λόγια η ένσταση του Σωκράτη δεν είναι προς τον Ομηρο, αλλά προς την ΧΡΗΣΗ που γίνεται των έργων του.<br /><br />Οι νεοπλατωνικοί εξυμνούν το έργο των δύο ποιητών όπως ακριβώς κάνει και ο Σωκράτης αποκαλώντας τον Ομηρο θείο.ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣhttps://www.blogger.com/profile/07602955837206825644noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7709388592307547259.post-10777194186467188032009-08-21T22:13:42.017+03:002009-08-21T22:13:42.017+03:00Εύγε Εμπεδότιμε για την δημοσίευση όπως και για όλ...Εύγε Εμπεδότιμε για την δημοσίευση όπως και για όλες τις προηγούμενες, επιτελείς πολύ σημαντικό έργο, συνέχισε έτσι.<br />Ποιά όμως η άποψη σου για το ότι ο Σωκράτης στην Πολιτεία προτείνει να μη μελετούνται οι Όμηρος και Ησίοδος απο τους πολίτες της, ενώ οι ύστεροι νεοπλατωνικοί εξυμνούν το έργο των δύο αυτών κορυφαίων ποιητών;Σταύροςhttps://www.blogger.com/profile/16727768771741626890noreply@blogger.com