Παρασκευή, 12 Φεβρουαρίου 2016

Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ – ΤΟ «Π» ΚΑΙ ΤΟ «ΣΚΟΥΠΙΣΜΑ» ΤΟΥ ΤΑΦΟΥ

 Στην πρόσφατη παρουσίαση της η κα Κατερίνα Περιστέρη στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου σε δύο σημεία της ομιλίας της ανέφερε κάποια ενδιαφέροντα πράγματα.

Προς το τέλος της ομιλίας της και καθώς η ομιλία της εστράφη στον νεκρικό θάλαμο είπε επί λέξει τα εξής :


«…..έχουμε την θήκη την  μεγάλη  στον τελευταίο χώρο, τον ταφικό, όπου εκεί υπάρχει και το εσωτερικό με τον μικρό τον τάφο, τον κυρίως τάφο,  με τις τεράστιες διαστάσεις που είναι τεράστιο, που σχεδόν καταλαμβάνει το κέντρο του τελευταίου θαλάμου και είναι πολύ σημαντικό γιατί δίπλα υπάρχει ένα  ‘Π’ που θα μπορούσαν να μπαίνουν και να βλέπουνε τον χώρο αυτό…»

Η αναφορά αυτή προσθέτει το ενδιαφέρον στοιχείο ότι ο κιβωτιόσχημος τάφος ήταν ακάλυπτος,, δεν ήταν δηλαδή κρυμμένος κάτω από κάποιο δάπεδο,  ώστε οι επισκέπτες του τάφου να στεκόντουσαν στις άκρες του ορύγματος που περιείχε τον κιβωτιόσχημο τάφο, το «Π» όπως το περιέγραψε, και το οποίο νομίζω ότι είναι αυτό που απεικονίζεται στο παραπάνω διάγραμμα και να κάνουν τις απαιτούμενες χοές προς τιμήν των νεκρών που ευρίσκοντο ενταφιασμένοι, ο ένας επί της ξύλινης κλίνης και ο άλλος αποτεφρωμένος στην τεφροδόχο.

Ισως λοιπόν η εικόνα που θα έβλεπαν να ήταν η εξής :




Ομως, με τα δεδομένα που έχουμε μέχρι τώρα, η εικόνα που θα αποκόμιζαν οι επισκέπτες θα ήταν πολύ "φτωχική", οι οποίοι θα είχαν διέλθει από την μνημειακή μεγαλοπρέπεια του ταφικού μνημείου (δάπεδο με ρόμβους, είσοδος σφιγγών,  μαρμαρωτό κόκκινο δάπεδο, καρυάτιδες, εντυπωσιακό δεύτερο θάλαμο με την επιβλητική οροφή με τους ρόδακες, το ψηφιδωτό με την αρπαγή της Περσεφόνης, την εντυπωσιακή ζωφόρο) και θα έβλεπαν μερικούς φτωχικούς πωρόλιθους που θα σκέπαζαν τον τάφο με τους νεκρούς. Ούτε μια αξιοπρεπής σαρκοφάγος δεν υπήρχε. Αλλωστε δεν θα υπήρχε και δυσωδία που θα ενοχλούσε τους παρευρισκόμενους ; Είναι λογικό να ειναι έτσι ; ή.......

'Η μήπως η "φτωχικότης" αυτή  ήταν εσκεμμένη ώστε να αναδεικνύονται οι ίδιοι οι νεκροί, ώστε ένας επισκέπτης να "τυφλώνεται" από την μεγαλοπρέπεια των νεκρών αγνοώντας όλα τα υπόλοιπα ;

Επεκτείνοντας έτσι την σκέψη μας, ίσως να είναι σωστό να αναρωτηθούμε μήπως  και η θήκη όπου ευρίσκοντο οι νεκροί να ήταν ακάλυπτη! Αλλωστε δεν έχει αναφερθεί ότι ευρέθη κάλυμμα του κιβωτόσχημου τάφου, αν δεν κάνω λάθος. Σε μια τετοια περίπτωση οι παρόντες στον χώρο θα έβλεπαν από την μια άμεσα τον νεκρό  επί της ξύλινης κλίνης και φυσικά την τεφροδόχο με την τέφρα του άλλου νεκρού.

Αν όμως ίσχυε αυτό, τότε είναι λογικό ότι δεν θα ήταν "σημαντικό θέαμα" τα οστά του νεκρού που είχε αποτεθεί επί της ξύλινης κλίνης, Μήπως λοιπόν  τα στολίδια που βρέθηκαν στο σημείο εκείνο δεν ήταν επί ξύλινης κλίνης αλλά επί ξύλινης σαρκοφάγου

Άλλωστε τα στολίδια που βρέθηκαν τα συναντούμε σε άλλες σαρκοφάγους, όπως για παράδειγμα στην σαρκοφάγο της Σιδώνας :


Το πολύ στενό πλάτος όπου ευρίσκετο η ξύλινη κλίνη ήταν μόνο 54 εκ, πολύ στενό για άμεσο ενταφιασμό ενός ανθρώπου για τον απλούστατο λόγο ότι δεν θα χωρούσε.Αρα μήπως ο νεκρός είχε μεταφερθεί εκεί αρκετό χρόνο μετά τον θάνατο του, είτε ως οστά είτε ως μουμιοποιημένος και να ήταν έτσι τοποθετημένος σε κάποιου είδους  ξύλινη σαρκοφάγο ;

Παραδείγματα υπάρχουν αρκετά, όπως μια παρόμοιος σαρκοφάγος από την Αίγυπτο:

Την  ίδια άποψη έχει και η Dorothy King η οποία όταν ανεκοινώθησαν τα ευρήματα αυτά σε twitter της είπε ότι ίσως να πρόκειται για σαρκοφάγο παρά για μια απλή θήκη με οστά και στάχτες!

(το συγκεκριμένο twitter το αλίευσα σήμερα από το διαδίκτυο καθώς μάζευα υλικό για να τεκμηριώσω την σκέψη μου.  Χαίρομαι που και κάποιος άλλος, πιο σχετικός με το θέμα, είχε την ίδια σκέψη με εμένα.)


Το δεύτερο σημείο της ομιλίας της κας Περιστέρη που αξίζει προσοχής είναι το εξής :


«Ενώ το μνημείο κατασκευάστηκε στο τελευταίο τέταρτο του τέταρτου π.Χ. αι., οι διαφραγματικοί τοίχοι έγιναν με τους τελευταίους Μακεδόνες (σε άλλο σημείο προσδιορίζει ότι είναι την εποχή μετά τον Περσέα) στην προσπάθεια τους να προστατέψουν  το μνημείο από τις επιδρομές των Θρακικών φύλων και μετέπειτα των Ρωμαίων. Και ήταν μια σοφή κίνηση αφού βέβαια πρώτα άδειασαν το μνημείο από οτιδήποτε πολύτιμο υπήρχε, πολύτιμο κτέρισμα, μην μπορώντας  όμως να αφαιρέσουν  τα μαρμάρινα αριστουργήματα, μην μπορώντας να πάρουν πράγματα που ήταν αρχιτεκτονικά σκέφτηκαν να τα καλύψουν με τους τοίχους αυτούς  για να τα προστατέψουν και καλώς το κάνανε, γιατί έτσι τα βρήκαμε».

'Ετσι λοιπόν οι τελευταίοι Μακεδόνες "σκούπισαν" τον τάφο από οτιδήποτε πολύτιμο υπήρχε. Αν λοιπόν η σκέψη της κας Περιστέρη είναι ορθή, τότε το πιο λογικό είναι αυτά να μετεφέρθησαν κάπου αλλού μέσα στον Τύμβο και να αποτέθηκαν εκεί. Αλλωστε η ίδια η κα Περιστέρη στην ομιλία της ότι από την διασκόπησηπου έχει κάνει ο κ.Τσόκας από το ΑΠΘ  έχουν εντοπιστεί σημεία που πρέπει να ανασκαφούν!

Ομως ανάμεσα στα πιο πολύτιμα που υπήρχαν στον τάφο δεν θα ήταν σίγουρα και οι σοροί των δύο νεκρών; Θα άφηναν τους νεκρούς στο σημείο εκείνο ενώ θα μετέφεραν αλλού τα κτερίσματα τουςγια να αποκρύψουν ; Φυσικά και όχι.

Αν λοιπόν οι νεκροί των οποίων τα οστά βρέθηκαν στον τάφο,  ήταν θύματα εναγισμών, όπως έχει υποθέσει κάποια στιγμή ο κ.Μιχάλης Λεφαντζής, τότε δεν είναι παράλογο να υποθέσουμε ότι και οι "σπουδαίοι αφηρωισμένοι νεκροί" που ετιμώντο στον τάφο αυτό  να έχουν μεταφερθεί και αυτοί κάπου αλλού-πολύ πιθανόν κάπου μέσα στον Τύμβο!

Έτσι ας κάνουμε υπομονή και ας στηρίξουμε την ανασκαφική ομάδα γιατί - όπως είπε η κα Περιστέρη στην ομιλία της - έχουν πολύ δουλειά να κάνουν.

Αλλωστε, αν η υπόθεση μας είναι σωστή, τότε η ανεύρεση των αποκρυμμένων αφηρωισμένων νεκρών είναι σίγουρο ότι θα μας προσφέρει πολλές συγκινήσεις!


 


ΠΡΟΣΟΧΗ : Απαγορεύεται η αναδημοσίευση είτε μέρους  της αναρτήσεως είτε  ολόκληρης, με οποιαδήποτε μεταβολή του ανωτέρω κειμένου και χωρίς την παράθεση του απευθείας συνδέσμου στην ανάρτηση αυτή  που είναι : http://www.empedotimos.blogspot.gr/2016/02/blog-post_12.html
Το ιστολόγιο επιφυλάσσεται για την άσκηση των νομίμων δικαιωμάτων του




Τρίτη, 9 Φεβρουαρίου 2016

ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ ΤΗΣ ΒΕΡΓΙΝΑΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ ΤΗΣ ΒΙΕΝΝΗΣ

 
Όπως φαίνεται στις φωτογραφίες, στην μεγάλη αίθουσα συναυλιών (Großer Saal ) της Φιλαρμονικής της Βιέννης, στην οποία λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο η πασίγνωστη πρωτοχρονιάτικη συναυλία (Neujahrskonzer), υπάρχει σε διάφορα σημεία το δεκαεξάκτινο αστέρι της Βεργίνας.
 

Το αξιοσημείωτο είναι ότι το κτήριο εγκαινιάστικε στις 6 Ιανουαρίου του 1870 και, για διατήρηση της ακουστικής του, το λογικό είναι ότι η διακόσμηση του θα ολοκληρώθηκε σχεδόν με την κατασκευή της αιθούσης. (ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ ΒΙΕΝΝΗΣ)
 
Ετσι, καθώς το αστέρι της Βεργίνας βρίσκεται και σε κεντρικά σημεία της αιθούσης θα πρέπει να έχει τοποθετηθεί στο αρχικό στάδιο της κατασκευής(;).

Όμως γνωρίζουμε ότι το δεκαεξάκτινο αστέρι ανεκαλύφθη αρκετά αργότερα.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η ύπαρξη του στην εκπληκτική αυτή αίθουσα, πρέπει να μας συγκινεί ιδιαίτερα.

Κυριακή, 7 Φεβρουαρίου 2016

ΕΠΙ ΤΗι ΕΠΕΤΕΙΩι ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ ΤΟΥ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥ ΠΡΟΚΛΟΥ



H 8η Φεβρουαρίου είναι η επέτειος των γενεθλίων του Φιλοσόφου Πρόκλου, ο οποίος υπήρξε Διευθυντής της Πλατωνικής Ακαδημίας και ο οποίος μας παρέδωσε ένα πλουσιότατο και ανεκτίμητο φιλοσοφικό έργο το οποίο αποτελεί αντικείμενο μελέτης σε όλον τον κόσμο. .

Είναι ίσως ο μοναδικός φιλόσοφος για τον οποίο ξέρουμε την ακριβή ημέρα και ώρα γέννησης, όπως επίσης και που ευρίσκετο το σπίτι του (έξω από το Ηρώδειο, έχει καταχωθεί), στο οποίο στεγάσθηκε η Πλατωνική Ακαδημία σε καιρούς δύσκολους, τα δε λιγοστά ευρήματα από την οικία του εκτίθενται στο Μουσείο Ακροπόλεως.

Η παρακάτω παράγραφος, την οποία έγραψε ο Πρόκλος για τον δάσκαλο του Συριανό (και προηγούμενο από αυτόν Διευθυντή της Πλατωνικής Ακαδημίας), συνοψίζει και περιγράφει πλήρως την προσφορά του Πρόκλου :

«ὁ τῷ Πλάτωνι μὲν συμβακχεύσας ὡς ἀληθῶς καὶ ὁ μεστὸς καταστὰς τῆς θείας ἀληθείας, τῆς δὲ θεωρίας ἡμῖν γενόμενος ταύτης ἡγεμὼν καὶ τῶν θείων τούτων λόγων ὄντως ἱεροφάντης· ὃν ἐγὼ ϕαίην ἂν ϕιλοσοϕίας τύπον εἰς ἀνθρώπους ἐλθεῖν ἐπ' εὐεργεσίᾳ τῶν τῇδε ψυχῶν, ἀντὶ τῶν ἀγαλμάτων, ἀντὶ τῶν ἱερῶν, ἀντὶ τῆς ὅλης ἁγιστείας αὐτῆς, καὶ σωτηρίας ἀρχηγὸν τοῖς γε νῦν οὖσι ἀνθρώποις καὶ τοῖς εἰσαῦθις γενησομένοις»

[«Εκείνος υπήρξε αληθινός συγχορευτής του Πλάτωνα που συμπληρώθηκε πλήρως από την θεϊκή αλήθεια και κατέστη για εμάς οδηγός αυτής της θεωρίας και αληθινός ιεροφάντης τούτων των θεϊκών λόγων.

Γι'αυτόν εγώ θα έλεγα ότι ήρθε στους ανθρώπους σαν πρότυπο της φιλοσοφίας, προς όφελος των ψυχών που βρίσκονται εδώ κάτω, ως ανταπόδοση για τα αγάλματα, για τους ναούς, για την ίδια την λατρεία στο σύνολο της, επικεφαλής της σωτηρίας για τους ανθρώπους που ζουν τώρα και για όσους θα ζήσουν στο μέλλον»]

ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟ ΠΡΟΚΛΟ